Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Florina

Fortsättning på Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Jag gillar inte heller sådana här trådar och gör således vad jag kan för att stå på mig, annars gör någon annan det. Nu är ju lagen där och då får man hoppas att den åtföljs av de som den omfattar, eller hur är det med laglydigheten krabban?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbigt för dig att läsa sådant man inte tycker om.frown

Förslagsvis läs en trevlig bok så blir du nog på bättre humör.

 

Otroligt att sedan lagen kom till har detta debatterats en hel del och ännu har ingen lyckats hitta ett enda fall (olycka) där nya lagens utformning skulle hjälpt. Enda förespråkarna av lagen presenterar är rejält onykta personer som redan gamla lagen omfattade.

En lag för ett ickeproblem.

 

Laglydigheten är nog relativt god förutom att jag ibland kör bil fortare än vad som är gällande på våra landsvägar. Nykterhet till sjöss = 100% det är därför jag protesterar. Svårt?

 

Krabba ? Vad fick du det ifrån?

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabfish, du har inte kommenterat det jag skrev tidigare om förändrade beteenden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT Jag har aldrig sett så här låg sandlådenivå på diskussionen på något forum någonsin, visst har jag sett tendenser här tidigare men nu har det helt spårat ur. Inser ni att någon annan (inte ni själva) äger forumet och att ni får läsa och posta här så länge ni tillför något? Även om de raderade alla dina inlägg och hela din profil behöver de inte stå till svars för någonting. Jag tycker Siteadmin har haft ett obegripligt stort tålamod, själv hade jag varnat de som inte håller god ton en gång via PM och sedan spärrat kontot om folk inte höjer nivån. Så fungerar de på många andra seriösa forum vilket förhindrar att man hamnar i sandlådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som tror på att båtlivet kan klara sig med ansvar samt omdöme vad gäller sjölivet och även på vägarna.

Vuxna mäniskor borde inte behöva regler för att ha ansvar och omdöme  eller?

Dom som nu tänker att jag hävdar att fylla på sjön skall vara tillåtet har fel, för dom har den gamla lagen redan sorterat bort.

post-26407-1394236882,6629_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stor sannolikhet fungerade redan den gamla lagen. Det är därför det är så svårt att hitta fall som nya lagens utforming ska lösa.

Instämmer med att det viktigaste är omdöme. Ett ökat fokus på det snarare än hopplösa försök med nya lagar vore det bästa. Se på de som upplever att folk med bristande omdöme kör för fort och för nära och stör. Eller folk med bristande omdöme som ska tränga sig på folk som sökt sig lite lugn i en naturhamn.

Det är sådant man förknippar vuxna med. Ett gott omdöme för våra yngre att ta efter.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill påminna herrarna Florina och crabfish att jag för några månader sedan länkat till ett fall där en kapten med 0,4 promille i blodet satte ett fartyg på grund och åtalades, men att det tydligen inte räknades för det var ingen fritidsbåt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väll på. Nu är ju lagen med största sannolikhet riktad mot fritidsbåtar även om större fartyg räknas in i lagens utformning.

Nu framgår det ju inte av den händelsen om det var förarens relativt låga alkoholhalt som var orsaken.

Men grundläggande borde vara att om man utövar ett yrke så gäller 0 tolerans. Motsvarande som på övriga arbetsplatser.

Idag kan man ha relativt höga halter alkohol och cykla på våra gator. Men skulle man vara cykelbud så borde det gälla 0 promille.

För att göra samma exempel så borda man inte proffesionellt få köra folk med en 9 meters båt som bara gör 10 knop om man druckit två öl. (ut på fiskeresor eller persontransport)

Men vi som på vår fritid dricker ett par glas vin eller öl och sedan åker vidare. Vad är problemet?  Nej det finns inte. Men de som inte kan låta bli utan ska dricka mycket mer och även köra fort, det är då det blir problem.

 

Passar på att tacka för att bli kallad herre (uppskattas). Mycket trevligare än att bli kallad krabba som vissa förväxlar mig med.  (Crabfish går att söka på nätet för de som missat att det inte är krabba)

Ha en bra fredag Peteryes

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, vi kan inte ha olika lagstiftning för om du framför ett fordon eller ett fartyg professionellt eller på fritiden. Skadorna blir sannolikt lika stora om taxichauffören krockar med sin privata bil på fritiden eller med taxin på jobbet pga att han är berusad.

Och att avfärda det exemplet jag tog upp med att man inte vet om det gjorde någon skillnad om han var nykter eller inte - vad säger rätten? Och med de argumenten du beskriver kan man ju avfärda ALLA fyllekörningar - kanske hade den finske båtföraren högre upp kraschat sin båt även om han var spik nykter?
Eller?

Och sedan måste jag säga att det är ett sorgligt tecken på debattklimatet och tonen i forumet där crabfish tackar mig för att jag håller en trevlig ton. Iofs trevligt att bli tackad, så vassego!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden föreställande din avatar är ju på en krabba, dock en fiktiv teatralisk sådan men ändock en krabba. Vad ska man då kalla dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med Harry, betydligt trevligare.yes

Borde vara rätt uppenbart då jag nästan alltid signerar mina inlägg med mitt namn.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ditt val.

Tråden är för aktuell för att dö.

Du får vara med du också om du kan hålla dig till ämnet.

post-26407-1394236883,1523_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar.

Ämnet Alkohol mytomspunna effekter känner vi till, det var förra året jag lyckades reta upp några stycken här som lever kvar i etyldimman.

 

Vad finns mer att diskutera ?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen tillbaka Martin. Varit långt borta där inte internet finns?

Känns det inte skönt att det finns en del som fortfarande står fast vid vad de tror på och inte låter sig köras över.

Tryckas ned och tystna.

 

Med din profession borde du nog kämpa för nykterhet i skidbacken där betydligt fler olyckor sker än på sjön.

 

Några nya olyckor i sommar?

Tagit förarbevis?

 

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 25 november 2011 | 19:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ::Harry::

Nej faktiskt så har jag ett annat liv utanför internet också.

Jag respekterar att det finns folk med olika åsikter blush.

Jag kämpar inte för nykterhet utan för ett nyktert synsätt. Skidåkarna är en del av mitt levebröd fast jag inte sponsrar dom.

Inga olyckor mer än att säsongen tog slut och visst bevisade jag att jag förde båten förbi grynnor och grund.

Har det varit en nykter sommar i båten?

Inga ofrivilliga nykterhets kontroller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen alkohol och båt, tråkigt nog. Inga kontroller heller på sjön men saknar de som borde funnits i biltrafiken. Bil och alkohol hör inte ihop. Båt och alkohol i rimliga mängder fungerar utmärkt.

Är man vuxwn och kan ta ansvar så vet man hur man ska leva utan at andra ska peka finger.

 

Nej för skidåkarna finns nog ingen bättring, Trotts att de utgör en större fara för andra än vad båtägare gör efter ett par öl få de hållas.

Vi får hoppas de nu inlämnade motionerna mot lagen kan få till stånd en ändring som ger ossa tillbaka egna ansvaret utan storerbror som ska läggas sig i allt.

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det några tider på granskningen av idiotlagen, eller när den skall vara klar för att ta upp och rättas till?

post-26407-1394236886,21_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först måste man väl besluta om att lagen ska granskas. Innan dess är det svårt att bli klar. Och ett litet tips bara, om du vill framstå som det minsta seriös i din argumentation borde det vara i ditt eget intresse att sluta skriva idiotlagen. I all välmening...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett antal motioner finns inlämnade och ännu inget om när de ska tas upp.

Själv föredrar jag att kalla idiotlagen för lagen mot ett ickeproblem

Men visst kan det tyckas att vara idiotiskt. Ungefär som den som försöker laga det som inte är trasigt.

 

En ny grupp har bildats mot lagen och kallas Aktionsgruppen Båtfolket. Med aktiviteter för att ...informera, debattera och få bort denna glädjedödande förmyndarlag.

(citat från inlägg på FB om dem)

(jag själv är  inte med i denna grupp men delar deras åsikt)

Bra att flera kämpar och driver propaganda för sådant man tror på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många medlemmar har denna grupp på Facebook, och hur är Ljungbergarn inblandad..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske Ljungbergarn finns med i den gruppen men det inte helt säkert. Uppgiften jag lämnade tidigare kommer inte från honom.

Mycket positiv är att många engagerar sig i någon form mot det de anser vara fel och som sker på demokratiskt rätt sätt.

Skapa opinion mot felaktigheter, engagera våra valda politiker att ta upp felaktigheterna och få in motioner till Riksdagen.

Det är väll så det ska gå till eller?

Vore trevligt om fler här på forumet respekterade att folk har annan åsikt och istället är positiva till att folk vill engagera sig i felaktigheter även om de inte själva tycker så.yes

Men ni är dock några stycken här på forumet som inte kan acceptera detta och bedriver en motståndskamp mot detta. Finns säkert en hel del här på forumet som inte vågarvisa att de tycker lagen är fel då risken finns att ni ska hacka på dem.  

Så Peter, även om du inte är emot lagen skulle jag uppskatta om du  inte misstror att allt kommer från några få med Ljungbergarn i ledningen. Uppskatta istället det engagemang som finns mot felaktigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fritt att engagera sig mot en lag man tycker är dålig. Det är också fritt att engagera sig mot de som engagerar sig mot lagen om man tycker att lagen behövs. Det är väldigt mycket ömma tår hos er 0,2-motståndare och flera av er tar engagemanget mot era åsikter otroligt personligt. Jag har också både googlat och sökt på Facebook efter den ovan nämnda gruppen utan att hitta den. Och, bara för att samma personer hittar ett nytt forum att driva sin kampanj betyder inte att engagemanget ökar, därför undrade jag om ljungbergarn var med och drev gruppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du snakar om att vara känslig samt att bli trampad på tårna???

Kan du komma på någott som gör att denna lag är genomtänkt och väl grundad och har ett skydd mot olyckor.

Man har glömt bort en stor grupp båtägare från roddbåtar samt segelbåtar etc det kallar jag en ogrundad och idiotisk lag.

Högst seriöst. 

post-26407-1394236886,3409_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svara ärligt nu, Florina. Om roddbåtar och segelbåtar med en längd under tio meter hade inkluderats i lagen, hade du då tyckt att det var en bra lag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte fritt att engagera sig emot de som engagerar sig mot en lag. Då gör man sig skyldig till grundlagsbrott, yttrandefriheten. Däremot får man engagera sig mot deras budskap men inte mot personerna. Skilj på det.

Att vi reagrerar på angrepp är inte konstigt när man blivit kallad alkoholist mm här på forumet. Sjukt att man måste vara stark som person för att visa vad man står för.

Ljungbergarn beskylls ofta för att vara den enda drivkraften för lagen. Den grupp som finns på FB är inte samma grupp, men vissa medlemmar kan vara samma.

Gruppen på FB är drygt 1000 st nu och fler  ansluter sig. Så det är några fler än Ljungbergarn, jag och Labbiba som är emot, vilket verkar vara din tro. Dessutom finns det säkerligen åtskilliga som är emot idiotlagen men inte visar detta öppet eller är med i någon grupp. Sedan så finns det ett antal i och omkring riksdagen som är emot denna lag.

Kan du förklara varför du sökt på internet efter denna grupp och medlemmar?

Tänker du bedriva förföljelse mot dessa personer eller vad är syftet?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla Harry - brukar jag ägna mig åt förföljelse av individer? Hur bär jag mig åt då, undrar jag? Anledningen till att jag sökte efter gruppen du nämnde är för att verifiera att den finns. Hörsägen är inget jag brukar lita på. Och du har helt rätt, jag uttryckte mig klumpigt när jag skrev att man skall engagera sig mot personer, vad jag avsåg - vilket du också påpekade - var att man ska emgagera sig för sin egen åsikt, som i mitt fall är att lagen behövs. Att jag dessutom tycker att den borde innefatta även båtar ner till sju meter/sju knop är en annan sak, vilket jag också förstått måste bero på någon bokstavskombination som det skrevs om i gamla 0,2-lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla Peter!

Om dom också hade blivit inkluderad så hade lagen blivit konsekvent, i den gruppen ligger väldigt många olycker och tillbud.

Sen tycker jag att 0,2 är en låg gräns för att vara på sjön.

Man skall köra med hänsyn och omdöme och det borde gälla alla.

post-26407-1394236886,5103_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna 0'2 tråd ... Tycker den har blivit så fanatisk att det luktar Taliban ! Att bara hänvisa till att allt är taget på fel grunder borde inte ha något med den positiva effekten lagen frambringar... Nykter på båt , ganska ok för min del ! Helt sjukt drivet av dom som vill ifragasätta 0'2 lagens utformning ...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...