Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

martineves

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    147
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om martineves

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Föreningen som arrenderar sen 1993 blir av med sitt nuvarande avtal pga att som kommunen hävdar '' en otillbörlig handel'' skett med båtplatserna. Kommunen kommer således inte konfiskera platserna men inte tillåta handel. Kan tänka mig att liknande situation finns på många platser, Västerås fritidsbåtshamn tillåter att man hyr sin plats enligt ett kösystem men ingen handel sker. Föreningen drivs rent ideellt.
  2. Det slutar nog med en trailer och välja pöl, och nu när hamnplatsen i Sundbyholm är osäljbar. Men hittar jag en fin hamn för fina fisketurer slår jag till. Tack!
  3. Flyttar mot mitten av Svealand och närmaste sjö blir den 4:e största Hjälmaren. Siktar mot storhjälmaren och sett 3 klubbar Fiskeboda, Grythem och Hampetorp som alternativ. Tyvärr lät det bli ett nedköp på både sjö och hamn i jämförelse mot Sundbyholm/Mälaren, men vattnet är detsamma oavsett. Vad tycker ni med erfarenhet i ämnet.
  4. Diesel eller Bensin? Helt klart är Dieseln överlägsen med högre verkningsgrad där det blir tydligare ju större och trögdriven båten är. Personligen skulle jag inte tycka det var värt med den extra kostnaden som jag kör 500nm/år ca 50 timmar på en 21-22fots DC båt och enstaka dagsutflykter, En 50% ökad förbrukning från 0,7l distan ger 1,05L distans, motsvarar knappt 3000:- vinst/årsamt att du sannolikt har en dyrare försäkring med en utombordare men billigare service? Ny priset på en Diesel ligger mellan 100-200000 dyrare än motsvarande bensin modeller. Räntesatser idag på 5% ger idag 5000kr extrakostander per 100K där visserligen 30% är avdragsgillt. Men ekonomiskt lönsamt? tveksamt... Men som sagt allt beror på hur mycket man kör vilket båt man har osv.
  5. Menar inte att om du ska en båt över 15 kn så måste den vara planande. Det jag menar är att många helplanande båtar har en tröskel mellan 7-18kn då dom sätter sig på rumpan drar massa bränsle sedan går dom mer på ytan av vattnet. På min planande båtkontruktion 5,5 m 100 Hk kan man färdas runt 5 kn 0,5 l distans och från 18-28 kn runt 0,7 l distans. Medan vid planingströskeln drar den det tredubbla och är odräglig att köra. Detta ger högre toppfart och bättre bränsle ekonomi men i gengäld inte lika stabila. Är det gropig sjö kan jag trimma in maximalt för att få båten att gå blötare och stabilare. Vissa har tom trimplan på sina båtar för att minska effekten av att den sätter sig på baken eller för att kompensera lastförskjutningar och sidvind. Förbrukning på olika båttyper http://www.leiflarsenmarine.dk/Yamaha-Korfakta-2011.pdf Halvplanande båtar känns stabila i samma intervall men priset är en högre förbrukning om du inte vill puttra i 7 kn. Som sagt svårt att avgöra vad andra ska tycka. Smaken är som bekant olika vad man gillar.
  6. Ska du ha båt som går över 15 kn så får du räkna med ett planande skrov. Mina tankar kring detta.. En kabinbåt som tex yamarin 68 Kabin med en utombordare Yamaha 200Hk drar ca 1,1L/nm i planande fart mellan 22-30 och under 7 kn. Toppfarten torde ligga runt 40?. Med en mercury V6 bensin 4,3 liter drar förbrukningen iväg upp mot 1,5L mil utan att den är billigare i inköp. En Diesel är överlägsen i form av högre verkningsgrad men kostar mer i service, inköp räntor etc men bättre 2:a hands värde. Går det sönder kostar det också mer. Jag skulle definitivt sikta på en Diesel om man har båtar över 7-8 meter och deplacement > 2t om man kör mycket. Men i de mindre båtarna strax under 7 meter och deplacement under 1,5t skulle jag sikta på en modern bensinare med insprutning då det knappast lönar sig då du kanske tjänar ett par Dl per nm med diesel. Större båtar blir skillnaden dramatisk.
  7. Hur tänker du nu? Har du några bevis för ditt påstående att en Diesel motorn går 3 ggr så långt innan motsvarande Bensin motor måste renoveras.
  8. Noterar att det är fantastiskt vad många vet utan att ha fakta. Verkar nästan de som vet mest har minst under fötterna i sina påståenden.
  9. Är i den sitsen att jag vill också skaffa mig en DC båt upp mot 7 meter för turer ut i Sthlm skärgård med övernattning upp till en vecka. Krav spec -Max 500000 -Förbrukning under 1,5 l/nm i marschfart -Bra komfort för 2 vuxna inkl Kyl/spis samt värme i cabinen -Bra andrahandsvärde -Klara hög sjö Har tittat på Utter D68, Finnmaster 68Dc som verkar uppfylla mina krav. Vilka erfarenheter finns på MG?
  10. Tack ::Harry:: Nej faktiskt så har jag ett annat liv utanför internet också. Jag respekterar att det finns folk med olika åsikter . Jag kämpar inte för nykterhet utan för ett nyktert synsätt. Skidåkarna är en del av mitt levebröd fast jag inte sponsrar dom. Inga olyckor mer än att säsongen tog slut och visst bevisade jag att jag förde båten förbi grynnor och grund. Har det varit en nykter sommar i båten? Inga ofrivilliga nykterhets kontroller?
  11. Tackar. Ämnet Alkohol mytomspunna effekter känner vi till, det var förra året jag lyckades reta upp några stycken här som lever kvar i etyldimman. Vad finns mer att diskutera ?
  12. Under högsäsong Juni tom Augusti i 12 veckor tycker man att det borde finnas en bra marknad för uthyrning iom att man utnyttjar båten relativt sällan i relation till vad den kostar. Någon med erfarenheter av detta och är det värt mödan tycker ni.....
×
×
  • Skapa nytt...