Jump to content
Friday 15 November 2019
Sign in to follow this  
Florina

Fortsättning på Sista roliga helgen 0,2

Recommended Posts

Tyvärr har egoismens intressen högre värde än den övriga församlingens. Bara jag får så spelar det ingen roll. Men betänk om två båtåkare är ute och sneseglar med låt säga 0,5 på den ena och 0,2 på den andra. Båtarna krockar och den med 0,2 är vållande med väjningsplikt. Kommer han med 0,5 promille att hävda motpartens fulla ansvarsskyldighet och få sig själv fri? Hade han varit spik nykter kanske olyckan kunde undvikits helt pga, snabbare reaktionsförmåga?

Nej, sprit och att hantera båt hör inte ihop på något sätt. Vill man dricka får man väl ligga kvar till dagen efter? Hur svårt kan det vara? Om nu 1000 personer på facebook tycker att det är okej blir jag orolig för kommande somrar. Vem är nykter, vem är påverkad? Samma gäller i biltrafiken, där kör jag en 24 meters 60-tonnare och ser hela tiden idioter som man inte vet vad de går på.

Tänker inte skriva mer i den här skittråden då den inte tillför forumet något vettigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men vad är det du skriver, har du inte förstått någonting? Det handlar inte om egoism utan om att lagar får inte stiftas på detta sätt.

Du får gärna ha din åsikt men ge katten i att idiotförklara andra, så duktig är du troligen inte.

Själv har jag Noll (0) olyckor till sjöss eller med bilen senaste 35 åren. Hur ser det ut själv du som är så duktig med din lilla lastbil?

Du kan troligen inte ens återge ett enda exempel på olyckor som skett till sjöss där föraren druckit ett par öl utan är endast föraktfull mot oss som anser att lagens tillkomst inte löste något problem.

 



Senast ändrad av crabfish | 05 december 2011 | 06:32

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur kan man anse att lagen har eller inte har löst problem? Det är ju inget tyckande inblandat. Ser med spänning fram emot statistiken som borde presenteras i vår någongång. Om det visar sig att olyckorna minskar ska ni motståndargrabbar ha en eloge för ni har hjälpt till att sprida lagens budskap och gjort många medvetna om lagens innehåll med alla era 0,2-trådar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu slipper du vänta då fakta om antal omkomna redan finns från transportstyrelsen

15% minskat antal omkomna för fritidsbåtar

Under 2010 stannade antalet drunknade/omkomna och saknade inom fritidsbåtlivet vid 29 personer. Det var en minskning med fem personer, från 34 till 29, eller cirka 15 procent jämfört med 2009. Därmed minskade antalet olyckor för andra året i rad. Detta framgår av statistik från Transportstyrelsen. 

KÄLLA så det inte missas:

http://www.transportstyrelsen.se/Sjofart/Fritidsbatar/Olycksstatistik---fritidsbatar/

 

Peter, vill du hävda att denna minskning beror på nya lagen?

Om så, var får du tag på dessa bevis?

Om antalet omkomna som redovisas för 2011 är högre betyder det då att nya lagen är farlig?

Kom nu med något konkret som omväxling och inte bara tyckande.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad menar du? Vill du jag ska presentera konkret statistik för 2011? Fattar inte... tror vi redan har skrivit om detta ganska många gånger nu, så istället för att jag upprepar mig, läs vad jag skrivit tidigare om hur statistik och trender fungerar. Du pratar bara i cirklar och har som vanligt inget nytt att tillföra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir du yr?smiley

 

Du ville vänta på statistiken som kommer våren 2012 (för 2011)

Men nu finns redan statistik för 2010 och den hänvisade jag till.

Jovisst var vi klara med att inget går att få fram av den angående 0,2 lagen.

Så vad var det för något vi skulle få fram till våren?

Ser med spänning fram emot statistiken som borde presenteras i vår någongång. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till våren, dvs när statistiken för 2011 visas, kan man se om nedgången 2010 var en tillfällig svacka eller om det är en trend. Först när man ser om det är en trend eller inte kan man avgöra om lagen har effekt eller inte. Men, det här har jag skrivit nu en tre-fyra gånger tidigare... ber om ursäkt om jag verkar tjatig, men eftersom det inte finns något nytt att komma mee får man väl upprepa sig...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som du redan vet kan man inte få fram något om det beror på lagen eller andra omständigheter.

En tänkbar orsak kan vara allt prat om körkort och vissa behövande har gått kurs.

Andra orsaker kan vara vädret där de två senaste somrarna inte varit så bra

Eller allt om hur viktigt det är med flytväst

Eller så kan det vara just onykterhet till sjöss som kanske minskat.

Eller annat.

Detta kan man inte få fram av den olycksstatistik som finns i nuvarande form.

Alltså lika dåligt underlag som man hade då man införde lagen.

 

Men Peter, varför tar du upp en sådan sak när du redan vet hur statistiken ser ut?

Helt meningslöst argument.

Eller ser du saker i statistiken som vi andra inte ser?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men Harry... menar du nu att all statistik är helt meningslös? Den som Hugo Tiberg har sammanställt och du höjt till skyarna som bevis för att lagen inte behövs också? Eller är det bata den statistiken som talar för att lagen hqr effekt? Ungefär som olyckan med en tankerkapten med 0,4 promille i blodet där du menar att man inte vet om alkoholhalten hade med olyckan att göra? Det är svårt att se om man väljer att blunda...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu var det ju inte Tibergs sammanställning du syftade på. Efterkonstruktion när dina påståenden inte håller.

Statistiken som finns är inte meningslös, har jag knappast påstått, men till att uttolka något om 0,2 lagen duger den knappast.

Grip inte efter halmstrån, kom med något riktigt för en gångs skull annars förblir din trohet kvar på botten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det ju sådan tur att det inte är du som bestämmer vem som innehar trohet eller inte, Harry. Annars hade jag varit illa ute. Jag griper inte efter halmstrån, jag försöker visa på hur du avfärdar allt som talar för att lagen fungerar och hyllar allt som talar emot. Seriöst? Nä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du hävdar att statistik för omkomna som kommer våren 2012 för år 2011 tillsammans med motsvarande statistik för år 2010 skulle kunna påvisa lagens lämplighet?

Alltså mindra omkomna två år i rad skulle vara ett bevis

Är det så eller har du ändrat dig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo den är ett bra exempel på hur lagar absolut inte skall stiftas.

Kan dock inte komma på något.

Har du något tipps så lyssnar jag gärna (läser)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gäsp..

Jag blir ju full, bara av att läsa den här låååånga ovanligt käbbliga tråden. indecision

Är det inte bättre att gå direkt till roten av det onda?! SPRITEN! (Alkohol)

Tänk er, om alkohol och tobak uppfanns idag. Skulle det vara tillåtet att förtära och inandas? Med de effekter, som forskarna, och vi vet idag? Skulle inte tro det. Det Skulle totalförbjudas omedel bums.

Hur kan vi vara säkra på det då? Jo, om man läser arbetsskyddstyrelsens regler om hr tex sprit ska hanteras i yrkeslivet. Så ska man bära: Andningsskydd, skyddsgasögon och handskar. Samt så ska man säkra så man har bra ventilition. Hellst punktutsug eller dragskåp.

Hur gör vi då, när vi ska ta snapsen? Hmmm..

Själv, så tar jag ändå en sup eller en pilsner då och då. Röker och snusar ibland. Gärna så skattebefriat som möjligt. wink

Men, jag gör det med förstånd.

Man kan reglera och lagföra allt.  Men varför då? Jag är ingen anarkist. Men tycker att mycket lagförs och regleras i absurdum..



Senast ändrad av Sator | 06 december 2011 | 00:34

Share this post


Link to post
Share on other sites

jo precis så är det, lagar stiftas som borde insetts ändå.

Jämför med lagen om vinterdäck på bilara från ett visst datum som gäller hela vårt avlånga land.

Överlåt detta till att alla som ger sig ut på vägar med vinterväglag och inte har rätt förutsättningar, t.ex. vinterdäck att om man då kör bil så är det samma som vårdslöshet i trafik.

Ökat eget ansvar som går att fälla med enklare lag.

Och ska givetvis gälla alla fordon oavsett typ som färdas på vintervägar. T.ex. cyklister har inget att göra på samma vägar där bilar, bussar och lastbilar om de inte har däck för rådande väglag.

 

Lika enklelt som vi redan hade en sjölag som gällde alla farkoster till sjöss och om man ställde till med något efter redan en burk öl så åkte man dit.

Nu kommer säkert de som hävdar at nuvarande lag är preventiv för att förhindra olyckor men det gäller även alternativet som fanns bara att så få visste om vad som gäller med sjölagen. Vilket ansvar man tar på sig då man ger sig ut på vattnet med sin båt.

Omdöme och ansvarstagande kommer inte öka med nya lagar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en del av bevis, ja.
Men helst ska ALLA olyckor med, och någon sådan statistik finns inte tillgänglig.
Men du Harry - nu är det fan bara tjat, tjat, tjat.
Tror det var nästan ett år sedan vi hade den här konversationen första gången.
Börjar bli lite tröttsamt att skriva samma saker om och om igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En stor anledning till att jag själv slutade skriva i denna och en viss miljötråd som på senare tid härjar här på forumet... Jag orkade helt enkelt inte lägga mer energi på dessa trådar...

En liten fråga kan jag dock komma med till Harry: Kan du själv presentera bevis på att lagen INTE har hjälpt??? Jag har frågat detta tidigare - Ej fått svar, mer än mothugg på att det minsann är vi som skall presentera bevis och inte Harry... Eller annan motståndare till 0.2-lagen som inte heller presenterar bevis mot att den INTE hjälper...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men varför tar du då upp argument som vi tydligen redan avhandlat? Argument som att få se vad statistiken som kommer 2012 ska säga.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trevligt att du fått tillbaka krafterna och lusten att debattera detta intressanta ämne.yes

Olyckor till sjöss orsakas av ett antal olika orsaker. De olyckor som redovisas med alkohol som orsak har i stort sett samtliga en alkoholhalt på över 1 promille och där fanns redan en lag så nya lagen har inte tillfört något.

Resurser för sjösäkerhet har nu fått fokus på att jaga svensson som druckit ett par öl och inte utgör någon fara när man borde lagt resurserna på verkliga problem. Där har lagen försämrat.

Att svensson med ett par öl inte utgör någon fara borde vara uppenbart då inga sådana fall finns att hitta.

Enda tänkbara fallet (enligt min åsikt om den nu räknas) är att även mindra mängd alkohol kan påverka vissa personers omdömme och då medföra att de med bristande omdömme gör sådant som framkallar fara.

Dock är dessa troligen redan en fara, med brister i omdömmet, i helnyktert tillstånd.

 Hoppas mitt svar hjälpte till att ge svar på dina funderingar.smiley

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harry, du heter väl inte händelsevis svensson i efternamn väl? ;-)

Ska du fortsätta att hålla på att traggla detta så blir du nog koko på riktigt, eller har du gjort denna frågan till din livsuppgift? Tycker inte din fru att du börjar bli lite väl enveten och tjatig också?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej 

Svensson den var kulsmiley

Självklart har jag gjort det här till min livsuppgift. Tillsammans med att avskaffa kungahuset, införa en president, starta tredje världskriget, utrota alla fattigdom och själv bli miljardär.

Nej jag är nog en relativt vanlig person men som står får mina åsikter, är tillräckligt erfaren för att inse att man aldrig blir fullärd och ödmjuk att lyssna på den som har något att lära ut.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med risk för att bli anklagad av Harry ytterligare en gång för att förstöra trådar så tycker jag att ni debatterar ett ickeproblem, finns knappt en människa som bryr sig om att ett fåtal av båtägarna i sverige vill att sveriges riksdag skall ta ett beslut om att det borde vara okej att köra båt i berusat tillstånd, det är och förblir ett politiskt självmord och kommer aldrig att ske! Jag själv skulle aldrig gå ut på sjön utan att ha med mig några bärs och ev. så jag kan ta mig en stänkare i näbben till sillen, men då pratar jag om efter förtöjning! Att det är så viktigt att kunna framföra sin båt i lätt berusat tillstånd kan jag aldrig fatta. Pseudonym, Peter, Kenneth...stå på er, ni kommer att få rätt!! Ni har majoriteten av både politiker och båtägare på eran sida!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med risk för att bli anklagad av Harry ytterligare en gång för att förstöra trådar så tycker jag att ni debatterar ett ickeproblem, finns knappt en människa som bryr sig om att ett fåtal av båtägarna i sverige vill att sveriges riksdag skall ta ett beslut om att det borde vara okej att köra båt i berusat tillstånd, det är och förblir ett politiskt självmord och kommer aldrig att ske! Jag själv skulle aldrig gå ut på sjön utan att ha med mig några bärs och ev. så jag kan ta mig en stänkare i näbben till sillen, men då pratar jag om efter förtöjning! Att det är så viktigt att kunna framföra sin båt i lätt berusat tillstånd kan jag aldrig fatta. Pseudonym, Peter, Kenneth...stå på er, ni kommer att få rätt!! Ni har majoriteten av både politiker och båtägare på eran sida!

Share this post


Link to post
Share on other sites

yesyesyes

Gôtt att höra...!

Jag tar oxå för det mesta med mig ett gäng stänkare, som inmundigas efter tilläggning... OM jag ligger över vill säga...smiley
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Crabfish skrev bl a:

Resurser för sjösäkerhet har nu fått fokus på att jaga svensson som druckit ett par öl och inte utgör någon fara när man borde lagt resurserna på verkliga problem. Där har lagen försämrat.

Det är ju just det jag å en helv.... förlåt, hemskt många andra undrar: Hur kan just du veta det, att Svensson som druckit ett par öl, INTE är någon fara...??? Reaktionsförmåga, uppmärksamhet och uppfattningsförmåga blir klart sämre efter två öl... Det finns många undersökningar och fakta som visar på det... Och eftersom just reaktionsförmåga, uppmärksamhet och uppfattningsförmåga försämras... Det är en jäkligt stor faktor till att lagen bör vara kvar, enligt mig...

Oavsett om du väljer att besvara detta eller ej: Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd... Som tidigare skrivet, jag ödslar ingen mer energi åt att besvara samma frågor hela tiden... Jag har så många gånger tidigare bett dig om fakta mm om att lagen INTE hjälper, men inga svar har kommit... Förutom just din egen uppfattning om hur det ligger till...

Ha det bra Harry, lev ett sunt och lagom onyktert liv... Det tänker jag göra, fast nykter när jag framför fordon, och onykter när jag sitter bredvid som passagerare...!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kungahuset kan vi lämna därhän, har inte så mycket med båtliv att göra. President likaså.

Världskrig startar dårar, räknas du till dom? Fattigdom har vi i Sverige så det kan vi väl diskutera en stund. Miljardär vore nåt, har du några tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harry Haffa är väl en seriefigur i serien Wille Wheelie i tidningen Wheels?

Denna figuren sitter nog så långt det går på andra sidan gungan. Eller är den som Haffa jagar. :-D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy