Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
labbibia

Vill verkligen 90% av båtägarna att båtkörkort ska införas?

Rekommendera Poster

Klart vi ska ha körkort på sjön. Vissa tror att det hänger ihop med båtregister men båtkörkort kan man ha trots att man inte äger någon båt det är två helt skilda saker. Körkort för att visa att man kan manövrera sitt flytetyg och visa hänsyn till badande och andra flytetyg samt att man har baskunskaper i navigering. Finns för många som ger fullt skaft från bryggan o sen går på GPS kurs o tar för givet att andra väjer det senare gäller även segelbåtar som går för motor med hissade segel. Flytväst är som bilbälte en säkerhetsgrej. Har dock inte sett någonstans hur de har tänkt sig när det gäller segelbåtar verkar som man har fokuserat mera på fart när det är lika illa med kryssande segelbåtar i trånga sund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att körkortet, lappen, intyget, beviset etc. gäller för alla flytetyg, men kanske inte för småbåtar under en viss längd eller fart. Och inte ska det väl vara så att sjöpolisen/kustbevakningen ska vara på och kolla i tid och otid utan mer när och om incident skett eller vid befarad sjöfylla då lappen kan dras på plats. Det behövs en skärpning till sjöss under sommarhalvåret, under övrig tid funkar det tack vare att det är färre båtar ute och de flesta som är ute då har kunskap både teoretiskt och praktiskt.

Jag är seglare, men tycker faktiskt att det är seglarna som borde skaffa sig mer kunskap om reglerna och ödmjukhet inför dessa. Det är fler regler för oss och de är svårare att komma ihåg.

Om man ser generellt så borde jag nog vara emot då jag är född i, kring och på havet och familjen har varit fiskare i åtminstone 7 generationer och varit på sjön året runt (Iofs lämnade farfar och farmor fiskebyn så fort bad-och båtgästerna anhopades i samhället för, som farfarn sa, de liigar ju ente vant sôm di vôrslöst far fram å atter) och jag har livet på havet med i DNA't. Men varför inte hänga upp sin långa erfarenhet på teoretiska kunskaper också även om jag redan vet och kan allt enligt mig själv? Det skadar ju inte utan gör faktiskt en reell nytta då man faktiskt kan veta fel i all sin ödmjukhet/självgodhet. Jag lärde mig en hel del genom att högskoleutbilda mig till Fartygs- och maskinbefäl.

Nej, man måste inte vara kontrollfreak för att tycka så här. Visst hjälper det mycket att förbereda sig och ju mindre sjövana desto mer förberedelser behövs ju och att ibland göra en konsekvensanalys av sitt eget tänkande, handlande och brister kunskap är väl väldigt sunt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buvalit mfl

 Då borde ni ha någon fakta om hur det är när badgästerna kommer med alla sina båtar.

Alltså att det då är vanligt med olyckor som beror på bristande kunskaper som man borde skaffat sig genom t.ex. förarbevis.

Utgår från att ni även vet att i tidigare förslag så var det en lägre gräns på 15 år. Antar att ni som vuxit upp nära havet provat på båtlivet strax efter ni lärt er gå och inser vad detta innebär för er utveckling till goda båtförare.

 

mvh Harry,  badgäst med förarbevis och 0-grundstötningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med mångas argument om nej till båtkörkort kan vi avskaffa andra kompetensbevis.

Avskaffa bilkörkortet-man får inte bättre omdöme eller blir bättre bilförare med körkort.

Avskaffa examen på alla utbildningar - man får inte bättre omdöme eller blir bättre i sitt yrke bara för att man har en utbildning.

Skulle ni som är mot båtkörkort vilja åka med en busschaufför utan utbildning och körkort?

Liknelsen är överdriven,men enda argument mot båtkörkort som jag ser det är att man inte kan eller vill skaffa sig kunskapen om hur man beter sig på sjön i en båt.

Optimisten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan jag förklara tydligare

1. FInns det något som pekar på att de olyckor som sker beror på bristande kompetens och hade lösts om de ansvariga hade gått en kurs för förarbevis?

2. I tidigare förslag om båtkörkort så skulle det innebär en åldersgräns på 15 år. Detta medför att så som idag vuxna längs våra kuste och vid sjöar har lärt sig att hantera båtar och sjön från unga år så blir detta kriminellt och förbjuds. Anser du att det också är bra?

 

Vidare.

I förslaget fanns tidigare friregler bl.a. 55 och dessa skulle inte behöva skaffa förarbevis. Om man nu har fakta att bisterna bakom olyckorna är just bristande teroetsika kunskaper så borde en lag innefatta allt som finns på sjön i något som kan kallas flytetyg. Även en regelel fanns att boende längs våra kuster skulle kunna fritas om de hade behov av båt.

Alltså om en 55 eller nyligen inflyttad till läge där de behövde båt så skulle de automatsikt erhålla teoretisk kompetens och inte behöva avlägga något prov. Helidiotiskt förslag (min åsikt)

Alltså om man kan påvisa fakta som pekar på att vi har stora brister i teoretsik kompetens så står jag helt bakom ett båtkörkort av typ förarbevis. Dock är jag idag av tron att bisterna är mer på planet praktisk kompetens och brister i översyn av egen båt samt bristande omdöme.

Så tillbaka till olycksstatistiken och koppla den till bakgrund till olyckorna. Då får man någon form av fakta. Finns det inte belägg för detta så innebär ett sådant lagförslag en felsatsning och att vi under tiden endast får fortsatta olyckor men lever i tron att allt lösts.

 

Varför jag är så konsekvent emot att fatta beslut på enbart tro något är av att allt jag lärt mig under åren  inklusive akademiska utbildningar just bygger på detta. Man fattar beslut på fakta. Åtminstone när det gäller större beslut.

Försök håll svar till detta inlägg till just punkt 1 och 2.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. I ett antal olyckor bara här mellan Måseskär och Nordkoster har båtar ränt upp på land och grund då kapten har stått och stirrat i sin plotter och inte sett hur verkligheten ser ut. Det är en brist på kompetens och kanske hade lösts om kaptenen skaffat sig någon sorts utbildning om hur verkligheten förhåller sig till navigationsutrustningen och förståelse för hur ett sjökort fungerar. Genom att lära sig ansvar för båt, hänsyn till medbåttrafikanter och de lagar som gäller till sjöss får de flesta (jag säger inte alla för vissa vill inte och kan inte) ett säkrare, bättre och hänsynsfullare beteende till rors.

2. Idioti (om jag förstår din osammanhängande meningsuppbyggnad korrekt).

Då jag blivit ombedd av dig att inte svara på resterande utläggningar i ditt inlägg, så avstår jag av hänsyn till dig.

Buvallit med Fartygs- och Maskinbefälsexamen och 2 grundstötningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är jag emot, däremot ser jag en fördel med att man kan bli av med det vid felaktigt beteende, det är bra. Sen kommer ju frågan om det finns resurser att övervaka båtkörkortsinnehav?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medger att meningsbyggnaden i punkt 2 var under alla kritik  indecision

Men visst är det idiotiskt att diskriminera såddana som kommer lära sig att hantera båtar och sjön på ett utomordentligt sätt.

Punkt 1.

Antag att vi hittar 10 båtar som ränt upp på land och där alla 10 varit orsakade av att de kollat på plottern istället för att gjort på rätt sätt. Om nu sedan alla 10 haft förarbevis skulle de då lagen hjälp till här?

Nej knappast. Här hade problemet varit brsitande kunskap att vistas på sjön och bristande omdömme.

Just bristande omdömme ser jag som en stor orsak till många olyckor. Dels att man har övertro på vad man klarar av samt inte tar hänsyn till andra.

Men om det nu skulle visa sig att bristerna är stora i den kunskap man får för förarbbevis så är jag mycket positiv till en sådan lag men då även med någon form av krav på att visa att man behåller den en gång inlärda kunskapen.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu överdriver du verkligen, Optimisten!

Jag ska överdriva åt andra hållet, bara för att bemöta dina påståenden.

1. Nej, man får verkligen varken bättre omdöme, eller blir en bättre bilförare med körkort. Det är utbildningen till att bli en kompetent bilförare som är det viktiga. Vissa blir det aldrig, trots att de har bilkörkort....

2, Alldeles riktigt, man får inte bättre omdöme för att man har en examen, Om man blir bättre i sitt yrke eller ej, beror nog på vilket yrke man valt? Min 53-åriga erfarenhet säger mig att de allra flesta måste utbildas vidare eller rent av omskolas när de väl kommer ut i det verkliga arbetslivet.

 

3. Fram till i mitten på sjuttiotalet fanns det ingen speciell klassificering på körkort.....Trots det vågade folk åka buss.........Och jag kan intyga att det gick ungefär lika bra som idag, dvs, man kom fram utan missöden. När man införde C:et i körkortet (tung lastbil) så var det bara att skicka in en intresseanmälan (ansökan) tillsammans med att någon intygade att man kört minst 100 mil med tung lastbil.....Det finns en jävla massa människor i det här landet som har behörighet att köra tung lastbil, trots att de aldrig ens suttit i en sådan.......

 

Själv tog jag aldrig ut något C-körkort trots att jag körde tung lastbil under hela min militärtjänstgöring, samt hela sommaren efteråt.......Men då kommer vi in på sunt förnuft, vilket tyvärr aldrig går att utbilda folk till..... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte om man ska citera Jesus eller Ingemar Stenmark eller bara hänvisa till taglinen här under.

Vem har rätten till och kunskapen om vad som är sunt förnuft och hur och när man ska hänvisa till det?

Alla har ju rätt till en åsikt, bara den är samma som min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en livlig debatt här.

En kunskap är aldrig en börda att bära kan man ganska lätt konstatera. Om sedan denna bördan kan avleda EN allvarlig olycka så tycker jag det är värt att bära den.

MEN

Att påstå att sjötrafiken är så katastrofal som de bestämmande vill göra gällande så vi bara MÅSTE införa ett körkort och ett större kontrollorgan TROR inte jag på.
Här har Labiba mfl en poäng.

Det känns mer som att här har man skapat ett byråkratiskt problem som byråkraterna  själva har lösningen på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! smiley

Ett bra nyanserat inlägg och din sista mening i inlägget är väl det tyngsta argumentet (enligt min mening) emot körkort på sjön. Det får ju absolut inte bli byråkrati för byråkraternas skull.

 snap20100323210657006.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som denna bild här ovan gör att jag känner tveksamhet till nya lagar utan fakta.

 

Var är bilden tagen?  Sverige?

Vad var orsaken till olyckan?

Är bilden verklig eller ett fotomontage?

Hade föraren brister i teoretsik kompetens?

Var föraren vid sina sinnens fulla bruk (nykter, sjuk mm)?

osv

 

Var finns fakta?

 

Kan leta fram bilder på båtar i träden från tsunamin i Thailand men håller knappast som argument för detta ämnet.

 

OBS nu kan det vara så att föraren hade nästan obefintliga kunskaper om båtar mm så det kan vara ett riktigt bevis.

Eller så är du på skämtsamt humör Buvalit smiley

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fotomontage eller inte, Otäck bild. Den båten skulle jag inte vilja vara i när det smällde.



Nää ett körkort ska vara frivilligt och ge kompetensrabatt på försäkringen.

Javisst fan, det är ju så det fungerar idag och har gjort i alla tider....  (Ironi-mode) 
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är lite fakta

Under 2010 stannade antalet drunknade/omkomna och saknade inom fritidsbåtlivet vid 29 personer. Det var en minskning med fem personer, från 34 till 29, eller cirka 15 procent jämfört med 2009. Därmed minskade antalet olyckor för andra året i rad. Detta framgår av statistik från Transportstyrelsen.

Källa:

http://www.transportstyrelsen.se/Sjofart/Fritidsbatar/Olycksstatistik---fritidsbatar/

 

Kan ni inte läsa den och återkomma med argument varför det är extra viktigt med att införa ett båtkörkort för att lösa dessa ökande problem.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3. Fram till i mitten på sjuttiotalet fanns det ingen speciell klassificering på körkort.....Trots det vågade folk åka buss.........Och jag kan intyga att det gick ungefär lika bra som idag, dvs, man kom fram utan missöden. När man införde C:et i körkortet (tung lastbil) så var det bara att skicka in en intresseanmälan (ansökan) tillsammans med att någon intygade att man kört minst 100 mil med tung lastbil.....Det finns en jävla massa människor i det här landet som har behörighet att köra tung lastbil, trots att de aldrig ens suttit i en sådan.......  

Fakta

Det fanns klassificering av körkort i mitten av 70 talet. AB fick alla fram till mitten av 70 talet

Den som skulle intyga C måste själv äga en tung lastbil och den sökande måste ha kört minst 200 mil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bilden tagen utanför Florida. Och, ja, på skämtsamt humör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött.

Faran med att om man upprepar en sak tillräckligt många gånger uppfattas det lätt som en sanning och om fakta är något annat blir det lätt fel.

Detta gäller allt.

 

Angående båtkörkort så kan det finnas ett behov som inte diskuterats så mycket nämligen möjligheten att ha något att dra tillbaka och därmed kriminalisera de som kör båt med indraget körkort. Det blir då ett vapen mot de som inte uppför sig på sjön.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles riktigt!

Vilket betydde att min kompis gamla morsa fick sätta sig på kompisens Kawasaki 750 och gaaasa iväg, om hon kände för det. Men jag tror inta att det var något problem. ;-)

Oftast..... så var de som körde ihjäl sig på tunga motorcyklar de åren faktiskt unga män med adekvat utbildning och motorcykelkörkort.

 

Själv körde jag tung lastbil sommaren 1978 utan något C på körkortet, fullt lagligt, och utan att ställa till med en endaste olycka.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utbildning och kunskap kan väl ändå aldrig vara till skada?

Idag finns ju en ny växande medelklass som plötsligt har fått råd/möjlighet att skaffa båt och gärna gör det. Förr hade de flesta som skaffade båt oftast varit med pappa/farfar eller så på sjön länge binnan man skaffade egen och hade erfarenhet redan. Idag, och det kan man alldeles för ofta bli vittne till, saknar många erfarenhet när de ger sig ut, och har man då stor, tung och motorstark båt kan man ställa till med fruktansvärda saker, detta är ett problem som jag inbillar mig de flesta känner till. Frågan är hur man skall öka den genomsnittliga kunskaps- och omdömesnivån på sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en brist på utbildning idag?

Är det denna påstådda brist som är orsaken till olyckorna?

 

Dock kommer aldrig 1000 kusrser öka omdömesnivån hos vissa individer. Knappast inte heller deras hänsyn till andra.

 

Så vad är problemet? När vi hittat problemet kan man sätta in åtgärder.

Att sätta in åtgärder utan att veta om problemet blir väll knas eller? Jämfört så skulle ingen behöva gå till läkaren utan bara få en burk piller och hoppas det hjälper.

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, som hobby pilot så är jag avundsjuk på båtägare. (Har därför bestämt att skaffa flytetyg med segel)

Båtägare har hittills klarat sig från Transportstyrelsens klor. Håll er undan för f-n!!!!!!!

Har nyss sålt mitt segelflygplan.  TS höjde tillståndet att äga (obs ÄGA) ett flygplan från

1800 till 3400 kr/året. Kostnader är för registerhållningsavgifter..surprise Höjningen på ca 2-3 år

har varit mer än 300% 

Kostnaden för att inneha ett certifikat är 900:-. Förut kostade det 500:- att få vara glad att vara certifikat innehavare. TS höjde avgiften till 1200:-..men eftersom det vart ett jävla liv, så backade

dom priserna med några hundralappar. (TS gjorde ingen skillnad om det var ett trafik eller hobby cert)

Kontentan är, akta er för fan att hamna i klorna på TS. Är man i klorna, kommer man alldrig ur.

Betalt vill dom ju ha, för generaldirektörerna byter plats nu och då, med miljonlöner och fallskärmar.... Någon måste betala..Inkomster=avgifter.

Trots att jag varit delvis involverad i Luftisvärket..innan myndighets sidan vart TS, så har

jag lust att sparka dom i skrevet!

Over and out!

 

p.s

TS kommer nog snart vilja ha årlig besiktning för fritidsbåtar..naturligtvis vill dom ha betalt

för det med...kassa kor...Många båta finns det. Tänk vilka inkomster...mera fallskärmar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, visst kan man i teorin ställa till med fruktansvärda saker om man har en stor tung motorstark båt.

Men det händer ju ytterst sällan i verkligheten. Vad kan det bero på?

Kanske att folk ur den växande medelklassen har tillräckligt med vett i skallen för att inte använda sina båtar som något slags mordredskap. De kanske helt enkelt skaffar sig den kunskap som behövs, utan klåfingriga myndigheters inblandning?

Statistiken verkar ju i allafall antyda att det förhåller sig så. För trots ett ständigt ökande antal fritidsbåtar, så sjunker antalet olyckor......Vad det nu kan komma sig?

 

edit

rättar ett stavfel



Senast ändrad av labbibia | 15 mars 2011 | 07:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi ett dokumenterat fall.

Olyckan berodde inte på alkohol.

Inget i rapporten bevisar att olyckan berodde på bristande kompetens eller om föraren av motorbåten saknade förarbevis.

Alltså inget som styrker behovet av att införa båtkörkort.

 

Gissningsvis berott på bristande uppsikt av okänd orsak, slarv eller dåligt omdöme.

 

Vad är din teori Tommy?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just läst båtlivsundersökningen från 2010. Här framgår att många båtägare faktiskt vill att någon form av båtkörkort införs för snabba båtar.

Hur ställer du dig till införandet av ett framtida obligatoriskt förarintyg/kompetensbevis för att få köra snabb båt? (Snabb båt definieras som planande eller över 15 knop)
(5) Mycket positiv 57,6 %
(4) Ganska positiv 25,5 %
(3) Varken positiv eller negativ 8,4 %
(2) Ganska negativ 4,3 %
(1) Mycket negativ 2,9 %
Ej svar 1,3 %
Totalt 100 %

Det blir inte 90 % men väl 83,5 % som är på den positiva sidan.

85 % tycker också det ska vara åldersgräns på at köra snabb båt.

Jag som är uppväxt med snabba motorbåtar (ägde hade min första planande båt när jag var 9 år) ställer mig lite frågande till detta, men tiderna var anorlunda då. Det var inte så många båtar ute och man lärdes in i ett gott sjömansskap från barnsben. Det var liksom inga problem att hantera både stora och små, snabba och långsamma båtar.

Vid 16 års ålder framförde jag för första gången en större båt i mörker ensam, det var från Dalarö till Duvnäsviken (Saltsjöbaden), en 17 m lång fiskebåt. Pappa var sjuk och inte till någon hjälp. Någon skepparexamen hade jag inte, men det är väl preskriberat nu.

Som läget ser ut längs våra kuster idag med otroligt mycket fler och snabbare båtar tycker jag nog trots allt att man ska ha någon form av bevis på att man kan hantera sin båt. Fortfarande tveksam till åldersgräns dock. Ju förr man lär sig ju duktigare blir man.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett av förslagen jag sett så ville man ha 18 årsgräns för båtkörkort och då gällde det alla typer av båtar.

Så fel det kan bli när nissar sitter i riksdagen och plitar ihop massa trams. Troligen med enda erfarenhet av sjön ifrån Vikingline till Åbo. (ok kanske någon tur med en Vaxholmsbåt också)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var finns det förslaget?
Kan du lägga in en länk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...