Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
labbibia

Vill verkligen 90% av båtägarna att båtkörkort ska införas?

Rekommendera Poster

I senaste numret av tidningen Båtliv som är Svenska BåtUnionens husorgan, påstås att 90% av alla svenska båtägare vill att båtkörkort ska införas. 90%!

Så påstås det alltså i prasselupplagan. Det låter som något ur gamla Sovjetunionen......

 Jag gick in på deras hemsida, och upptäckte att det går att rösta även där. Föga förvånande så är ställningen just nu lååångt i från några 90% för båtkörkort.

60-40 för står det just nu. Gå in och rösta du också, så kanske vi kan få fram en vettig omröstning.........

http://www.batliv.se/index.asp?weeklyquestion=2

Uppdatering:

Den Sovjetiska undersökningen har gjorts av statliga Transportstyrelsen. Jag tycker det låter som ett typiskt beställningsjobb. Det är ju sånt de sysslar med nuförtiden, våra statliga verk och myndigheter.......Sedan är det bara för regeringen att ta beslut.......Vaddå, båtfolket vill ju själva ha ett båtkörkort...... 

 

 

 

 

 



Senast ändrad av labbibia | 24 februari 2011 | 15:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med andra ord är det alltså så just nu att 100% av Maringuidens läsare och kommentatorer är emot ett båtkörkort! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är 75% emot! Tur att man var med tidigt på denna tråd, sen blir det knepigare och knepigare att räknadevil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det skada att folk får lite kunskap innan man ger sig ut i semestertrafiken.

Med tanke på hur dåligt folk kör bil så förväntar jag mig inte några större skillnader bara för att man kör på vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kära labbibia

Om båtägare och båtförare var vettiga så skulle 100% av dessa annse att någon form av nautisk kompetens va ett måste för att framföra en båt.

Tydligen är det ju så att ju mer pengar och ju större och snabbare båtar man har, destå hänsynslöasare far man fram. Eller kanske rättare sagt - man har inge tanke när man kör sina stora, som jag brukar säga felkonstruerade båtar och dra upp en himla massa sjö, till förtret för många andra.

Nautisk kompetens skulle alla som far på sjön ha. Om det var lagstiftningsvägen så är det helt ok för min del. Framför man snabba båtar borde det va tvingande att ha extra kompetens och att kunna mista den.

Naturligtvis måste det ju finnas nån frizon tex båtar under 5 meter och som högst kan göra 5 knop eller nåt liknade.

Dessutom kan jag glädja dig med länken till denna artikel i GP www.gp.se/nyheter/sverige/1.547805-regeringen-nej-till-batregister

Tommy

som frivilligt läste den gamla skepparexamen 1970

Ändå har det hänt att jag gör tabbar - men det beror inte på skepparexamen.



Senast ändrad av toaen | 24 februari 2011 | 15:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Toaen

Nu postade jag inte tråden för att börja diskutera vad som skulle motivera svaret.

Jag konstaterade att staten genom Transportstyrelsen gjort en undersökning som visar att 90% vill ha ett båtkörkort. Vilket jag fann minst sagt märkligt. Och mycket riktigt.....om man tittar på Båtlivs egen lilla gallup så står det just nu 57-43 till för sidan........Det låter betydligt mer rimligt. Eller hur?

Slutligen kan jag ändå inte låta bli att svara dig.

Trots att nästan 100% av alla de man möter i trafiken har körkort, så kör en del som idioter ändå......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idioter i trafiken finns det ju gott om. Hur hade det varit om de överhuvud taget inte hade nån utbilldning alls?

Att ha någon form av nautis kompetens när man föärdas på sjön är för mig en självklarhet.

En självbevarelsdrift.

Läste du artikel jag länkade till?

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 24 februari 2011 | 16:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är ju att trots att vi har ett ständigt ökande antal fritidsbåtar, så är ju olyckorna faktiskt i sjunkande.......men det där har vi ju redan diskuterat till leda här på MG...:-(

Hur länge hade du själv haft båt/ framfört båt innan du tog formell nautisk kompetens?

 

Jo jag läste artikeln, tack för länken förresten! Det finns hopp.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja e för om det ingår praktiska övningar/lektioner annars kan de nog kvitta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog seglat en 16 fots gaffelriggad bohusjulle och de två senare åren en egenbyggd 16 fots plyfasegelbåt, bägge utan motor,  under sammanlagt 5 eller 6  år innan jag läste skepparen första gången (jag läste skepparexamen en andra gång i början av 1990-talet bara för att frächa upp kunskaperna)

Under de åren jobbade jag som hoppilandkalle på färjan Ägir, som gick mellan Gravarne och Smögen två sommrar. Lite lärde man sig nog av den galmle skepparen. Det jag på rak arm kommer ihåg var att jag lärde mig streckindelningen på kompassen. Kan du den labbibia. Det är ju lite mer att hålla ordning på än kardinalstrecken.

Sen var jag ju scout under den tiden och var med en hel del på den engelska kuttern ELIDA och där lärde man sig ju ganska mycket sjömanskap och även något lite navigation.

Så det är kanske inte konstigt om man är skadad. Bomen har jag bara fått i huvudet en gång beroende på Meta från Byxelkrok alias Zingoskeppet. Men det tror jag inte har påverkat mig nämvärt. wink

 

tommy

post-945-1394236628,5708_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...synnerligen sanslöst förslag med båtkörkort.

Som att lära sig cykla genomatt läsa  teori.

Skapar bara byråkrati och slöseri med skattemedel.

Är självlärd sedan barnsben men frugan har skepparexamen men hon har aldrig frsmfört båt själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ser!

Jag hade bra mycket hellre mött dig (även utan skepparexamen) i Stegesundet utanför Vaxholm, än någon aldrig så påläst teoretiker med nybakat förarbevis och attityd.....

 

Själv tog jag och brorsan oss i en liten plastbåt en gång ända ut till Furusund från Mälaren helt utan navigationshjälpedel. Vi gasade upp intill någon seglare och frågade: Åt vilket håll ligger Furusund?

-Ta fram sjökorten så ska jag visa....sa seglaren.

-Vaddå sjökort? sa vi!

 

Seglaren suckade, skakade på huvudet och viftade obestämbart.....-åt det hållet sa han..... :-)

Men det gick bra, vi överlevde det också.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägir geck väl, ôm jä houwar rätt, mer än två sômrar mellûm Gravarne å Smouwen?

Eller var det ett syftningsfel, Bäckeviiigarn? devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt. För en annan som nästan inte lärt sig det svenska språket ordentligt så kan det bli lite tokigt ibland. Det var jag som jobbade två sommrar som hoppilandkalle. Ägir gick väldigt många år som färja mellan Garavarne och Smögen. Innan bilfärjan kom gick den Gravarne Smögen - Hasselösund - Gravarne - Smögen osv.

Talade faktiskt med Albert Hanssons son (våra mammor var kusiner) härom dan bl.a. om Ägir. Nu är mitt minne bra men kort, men va det 1937 som den sista färjan byggdes. Efter att Linjen lades ner gick ju Ägir mellan Smögen och Kleven som färja till Resturang Magasinet.

Vad jag har förstått har man i omgångar bytt ut stora delar av skrovet. Nu ligger hon på antingen Hälleviksstrande eller var det möjligtvis Edshullshall.

Färjan Ägis syns till vänster i bild när hon låg vid Magasinet - den gula byggnaden - strax innan Magasinet revs.

tommy

 

post-945-1394236628,7852_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker verkligen det ska införas och då vara ett riktigt körkort som kräver massor med teori och lektioner på båtkörskola.

Och att det bör kosta 50.000-100.000 kr så att många inte har råd att skaffa. Uppkörning ska då ske i flera olika båttyper, motorbåt av minst 2 storlekar och 2 olika storlekar av segelbåtar

Detta eftersom det är stora skillnander i att framföra olika båttyper.

Det bör även införas ett motsvarande EU-moppe körkort för båtar under 5 meter och max 5 hk som endast kräver teoriprov och enklare förarmanöver.

Kommer medföra minskat antal båta på sjön. Blir lugnare då. Dessutom kommer priserna på båtar nå riktigt anständiga nivåeer

Givetvis menar jag inte så.

 

Allvarligt talat, vad är problemet?

Återigen en lag som saknar fakta eller?

Är av åsikten att de flesta skaffar nödvändig kunskaper på egen hand och via kurser om förarbevis. Möjligen osäkerhet i om det även här finns så kallade brats problem och då i Stockholms skärgård.

Motivering. Ser väldigt lite av påstådda problem när jag själv är på sjön. Visst kan det finnas någon som klantar sig men det kommer det att göra även med världens bästa körkort.

Mitt svar är NEJ finns betydligt viktigare saker att lösa i samhället.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heja!

Nejsidan har nu segat sig förbi körkortsivrarna.....

49-51 är ställningen just nu!

Lite annat än Transportstyrelsens undersökning. jag ger mig fanen på att de har ställt frågan på ett sådant sätt att svaret nästan måste bli ett ja. Jag kommer att mejla dem och begära ut undersökningsunderlaget dvs frågorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så!

Nu har jag mejlat Transportstyrelsen.....

jag skrev:

 

Hej!
Läste i senaste numret av Svenska Båtunionens tidning Båtliv att ni låtit göra en undersökning bland fritidsbåtsägare om hur dessa ställer sig till ett obligatoriskt båtkörkort

Enligt denna tidning har ni frågat 10 000 båtägare om saken, och 90 procent av de tillfrågade uppges ha varit postiva till ett båtkörkort.

http://www.batliv.se/index.asp

Jag är väldigt nyfiken på hur frågorna ställdes för att få fram detta uppseendeväckande antal positiva, då min egen erfarenhet är att väldigt många båtägare faktiskt är negativa till ett båtkörkort.

Därför ber jag allra vänligast er att mejla mig frågeunderlaget.
Tack på förhand.

Med Vänlig Hälsning 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaffan - en TILL körkortstråd?!!
Nu får ni skärpa er, är det terror ni håller på med?!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hundratusentals protestera i Libyen mot det de tycker är fel och du tycker vi ska skita i att bry oss det vi tycker är fel?

 

Givetvis en jäkla skillnad på om man protesterar mot en diktatur eller båtkörkort men principen är att ett land inte skall köra över folk.

Att vi skriver om detta på MG är givetvis för att försöka få några till att våga tänka själva.

Min åsikt: Beslut ska fattas på riktig fakta. Inte någon vinklad undersökning.

Ha en bra fredagyes

 

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man, äntligen ett konkret utlägg från politikerhåll... Men jag är ändå mest för ett kort - och även lite emot... Men det är så´ n som jag är. lite av en kappvändare... Och jag står för det oxå cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg i denna debattyes

 

Argumentet som det talas om i artikeln är att unga grabbar kan låna farsans båt och bara dra på.

Men är det inte så att det finns ett redaransvar alltså ägaren som lånar ut båten är skyldig om det händer något, alltså inte bara föraren?

Dessutom, var finns dessa påstådda olyckor i statistiken? Eller är det en myt precis som att man serverar kattkött på pizza. i vissa pizzerior?

 

I inslaget nämndes även att ett båtregister läggs på is

Något vi har att tacka den långa och stränga vintern för med mycket is?  cheeky

 

Hyser nu mer hopp om en tillfrisknande regering som verkar ta förnuftet till fånga.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detr finns inget redaransvar. Det tycker nog i alla fall de som fått sitt liv förstörda efter att de har blivit överkörda av stora och snabba båtar.

Hur orkar ni hålla på med erat trams.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget förbannat körkort alltså! Vi har nog med MÅSTEN i samhället.. 

Inför hundkörkort för alla personer som har hundar som hoppar på folk oxå?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...