Jump to content
Saturday 24 October 2020
IvarN

Mina renoveringstips

Recommended Posts

Lysande! Nu ser vi fram emot nya inlägg i tråden i ytterligare 10 år. Eller kanske läge att starta en ny?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-10-11 vid 19:01 skrev IvarN:

Nu har jag hittat ett lämpligt projekt...😅

 

Efter tio trevliga år med snipan var det dags för något nytt, det blev en Bertram från 1972. Riktigt snygga linjer, men myyyycket att göra...

 

 

8496DEA4-78FE-408D-BC0C-807FA1210A47.jpeg

Ja jäklar vilken fräck båt Bertram är, har alltid varit svag för den modellen. Klassiska stiliga linjer, det vattnas i munnen... Lycka till med projektet, jag förväntar mig (kräver) en ingående renoveringstråd. 😀 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska bli roligt att följa detta, alltid kul att se att den mest nedgångna båt kan få nytt liv under varsamma händer.

 

Vad var det som satt runt skrovgenomföringarna? Någon sorts fullagning för att från insidan försöka stoppa läckaget eller vad var det?

 

Kan bara hålla med om att det är snygg design. Jag gillar dessa "mini-flybridge". Vilken modell är detta, är det Bertram 25?

Edited by animap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar!

Skall se till att hålla tråden uppdaterad i takt med att det händer grejor.

 

Det som satt runt genomföringarna var plyfaskivor, märkligt arrangemang. Samt sika på ytterkanten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp, det är en Bertram 25 Sport Fisherman. Verkar ha använts för ambitiöst fiske i sin  ungdom, det kryllade av olika spöhållare mm runt hela relingen när jag köpte den. Fräsigt, men mer än vad som behövs för att meta abborre samt att man snubblade på dem så jag tar bort de från hytten och framåt.

Edited by IvarN
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/15/2020 at 9:21 PM, IvarN said:

Japp, det är en Bertram 25 Sport Fisherman.

S-tan vilken båtpotential. Byggd av Riva?

 

Är det så här vi får se ditt projekt när det är klart, eller ännu bättre?

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev animap:

S-tan vilken båtpotential. Byggd av Riva?

 

Är det så här vi får se ditt projekt när det är klart, eller ännu bättre?

 

Tackar för inspirationen, den Rivan var i grymt bra skick! Kommer att kollas igenom flera gånger på span efter bra tips.


Som jag uppfattat det, med risk för att ha fel, så är både Rivan och Bertramen baserade på samma skrov. Ett par grejor skiljer; Rivans framrutor har svängda hörn, rutan på flybridgen är negativ osv. Men först och främst så har Rivan tagit detaljutformningen till nästa nivå med många extremt väl designade smådetaljer, tycker att den utstrålar femtiotalslyx. Bertramen är i jämförelse mer kantig och rå, men även här tycker jag att linjerna är ruggigt snygga. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upphängningen av kablarna hade sett sin glans dagar.

83A0B408-AA85-49F7-B933-A810283D77F2.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byttes ut mot spännremmar, de kommer att kapas när alla nya kablar och slangar är på plats.

 

Ett tips när man ska montera remmarna är att smälta upp ett hål i stället för att borra, borret fastnar lätt i fibrerna.

D5A4A994-6D1E-4E30-8A0D-4E06FAF95C63.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var dags att byta kablarna till vindrutetorkarna.

0967363E-D6C4-41B9-A046-6D5524842C6B.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2020‎-‎10‎-‎15 vid 18:29 skrev IvarN:

Tackar!

Skall se till att hålla tråden uppdaterad i takt med att det händer grejor.

 

Det som satt runt genomföringarna var plyfaskivor, märkligt arrangemang. Samt sika på ytterkanten...

Man brukar ha sådana förstärkningar på insidan på USA båtar, oftast i plast.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Pentax:

Man brukar ha sådana förstärkningar på insidan på USA båtar, oftast i plast.

Intressant, vet du varför? Att träet skall svälla och täta, eller för att göra infästningen starkare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att förstärka, man brukar inte ha likadana skrovgenomförningar som vi har utan ett antal skruvar genom skrovet som håller genomföringen som brukar vara ihopbyggd med avstängningsventilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för info👍
 

Verkar ju betydligt mer robust än de genomföringar som är praxis här, dock blir det ju fler hål pga skruvarna. Intressant tanke med varför man väljer olika lösningar i olika delar av världen; vad som är tradition respektive bästa lösningen för lokala förutsättningar osv. Exempelvis har ju amerikanska båtar som regel väldigt klena knapar, men jag har å andra sidan aldrig hört talas om att någon råkat ut för att knapen slitits loss eller brutits av.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev IvarN:

Exempelvis har ju amerikanska båtar som regel väldigt klena knapar, men jag har å andra sidan aldrig hört talas om att någon råkat ut för att knapen slitits loss eller brutits av.

Jag har bara hört talas om en båt som sjunkit beroende på skrovgenomföringar - de var till logg- och ekolodsgivare - och det var en segelbåt utanför Stockholm som fick genomföringarna intryckta pga. att en blixt slog ner nära.

https://pakryss.se/sjonk-av-blixtnedslag/

 

Man ska givetvis välja bra grejer och pröva då och då att de håller.

 

Tilläg: Jag följer tråden med intresse, men inte jämt och ständigt...

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-10-17 vid 16:57 skrev IvarN:

Intressant, vet du varför? Att träet skall svälla och täta, eller för att göra infästningen starkare?

Så här krångligt bär de sig åt för att montera en bottengenomföring enligt amerikansk standard.

https://marinehowto.com/seacock-backing-plates/

 

Jag har sett något resonemang om att en sådan här montering håller bättre om det är grejor som far runt o kan riskera slå av genomföringen men det verkar långsökt...

 

Som @Mackey skriver så är det oerhört sällsynt med skadade bottengenomföringar. Jag är lite värre än Mackey för jag har hört talas om ytterligare en båt (d.v.s. totalt två, en vid Saltsjöbaden och en vid Norrpada) som sjunkit p.g.a. inskjuten loggivare. Båda fallen var armerade plastgenomföringar som "skjutits in i båten" i samband med häftiga åskväder så de är inte riktigt relevanta för metallgenomföringar.

Risken med läckage vid genomföringar är nog större med val av felaktig/dålig slang eller dåligt installerade slangklämmor. Sen ska man alltid se upp med genomföringar av undermålig mässingslegering som kan bli spröda som kex, men det har inte med fastsättningsmodellen att göra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy