Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
IvarN

Mina renoveringstips

Rekommendera Poster

Om du sätter silvertejp på andra sidan plyfa-bitarna, den som det kommer att komma plast på när du lagar hålen, så fastnar inte plasten på trät.

Om du nu inte vill att det ska fastna så klart.

 

Ett litet tips om du inte visste det. 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset👍 Visst hade jag missat det, men kom på det när jag vände på panelen...😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mothållet till plastningen för instrumentbrädan låser jag fast med plyfabitar, man får hoppas att det håller för plastningen.

84E04D79-4B88-40EB-8885-AD4192C1F757.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbereder förstärkningen av motorrumsluckan med en fastplastad trekantslist, för att undvika fläkning i laminatet när luckan fälls upp och bara hänger i ytterkanten.

2820EB5B-B7A2-48D6-9229-DBF30F6E367F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorrumsluckan färdigplastad, syns inte så bra men det är fyra längsgående och fyra tvärgående lager väv.

8EC1FF9A-91D4-4359-97B4-060EB595F3B7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även instrumentbrädan färdigplastad utvändigt. Gjorde en blunder med att täcka plyfan med byggfolie, brukar funka men inte denna gång. Knöligt och buckligt, blir till att slipa och spackla.

D5585D30-BC10-49D2-8A30-416178EF81FF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baksidan på instrumentbrädan förstärkt med ytterligare laminat.

8D2E16E8-612B-48B2-BD78-1547B2A97942.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev IvarN:

Topcoat på synliga delarna

BE98F906-A706-4DD1-A8FC-B36FF2ADEC78.jpeg

Lägger du på mer topcoat för att få en slät yta eller behövs det spacklas / slipad inemellan ? 
 

är själv på gång med att göra samma övning på en panel som jag bygger 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 12/13/2020 at 8:23 PM, Georg_Ohm said:

Jag kollade Mr Wangs butik i Kinna.

Där finns likadana, fler är gula, andra är röda eller gröna.

Priser med free shipping från 173 kr och uppåt. ”Pest Nords” avgifter tillkommer.

Vi diskuterar postorderköp i en annan tråd, och detta bekräftar nu mina misstankar att det i Kina, inte i Kinna, finns tillverkare som säljer likadana produkter till olika importörer eller återförsäljare, med olika färg, eller olika namn på dessa produkter. I grund och botten är det samma skit som är producerat av låglönearbetare i diktaturer, men det är billigt! Jodå, Mr Wang och hans kompisar kränger även sina grejer på Ebay och på andra webbplatser och till svenska återförsäljare, om nu någon trodde något annat.

 

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20201213112747&SearchText=Hydralic+crimping+tool+

Jag lånade en Manuell på Sea sea Björlanda o de va Gratis🙂 

men såklart om man skall renovera så har man säkert igen dom pengarna att köpa en egen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För just denna yta så lägger jag bara ett tjockt lager topcoat, den kommer att bli ojämn men eftersom det är undersidan av motorhuven så är det helt ok.

 

Om man vill lägga på ytterligare ett lager topcoat (topcoat är gelcoat med inblandad vax) så behöver man slipa samt tvätta med aceton för att nästa lager ska fästa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorrumsluckan klar, ljudisolering på plats.

26ADC219-A085-459E-9660-A0A34E40F802.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-18 vid 11:26 skrev IvarN:

För just denna yta så lägger jag bara ett tjockt lager topcoat, den kommer att bli ojämn men eftersom det är undersidan av motorhuven så är det helt ok.

 

Om man vill lägga på ytterligare ett lager topcoat (topcoat är gelcoat med inblandad vax) så behöver man slipa samt tvätta med aceton för att nästa lager ska fästa.

Med denna metod, skulle då inte första lagret kunna vara ren gelcoat så att andra lagret (topcoat) får bra fäste ?

 

det var nämligen min plan men det kanske finns nackdelar att göra så? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Med denna metod, skulle då inte första lagret kunna vara ren gelcoat så att andra lagret (topcoat) får bra fäste ?

 

det var nämligen min plan men det kanske finns nackdelar att göra så? 

Jajamän, det funkar bra. Ett tips, om du behöver tejpa, är att tejpa dubbla lager tejp med cirkus en mm förskjutning mot den ”målade” sidan. Då kan du dra bort tejpen direkt efter att du målat gelcoaten och ha tejpen till topcoaten redan på plats. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-21 vid 16:35 skrev IvarN:

Jajamän, det funkar bra. Ett tips, om du behöver tejpa, är att tejpa dubbla lager tejp med cirkus en mm förskjutning mot den ”målade” sidan. Då kan du dra bort tejpen direkt efter att du målat gelcoaten och ha tejpen till topcoaten redan på plats. 

Återkommer med bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Återkommer med bilder?

Syns inte jättebra, men den gula tejpen är nedersta lagret och den blåa är det översta.

7DA9B300-B83D-463D-9EBC-9FD579EC33CC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipat och spacklat klart instrumentbrädan, ca 90 hål ilagade.

2B137391-5539-4A6E-9B20-9579E80A8E43.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev IvarN:

Syns inte jättebra, men den gula tejpen är nedersta lagret och den blåa är det översta.

7DA9B300-B83D-463D-9EBC-9FD579EC33CC.jpeg

Tack

 

jag skrev fel ”?”.menade att jag återkommer med bilder på mitt projekt 😊

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tog ett tag, men sedan kom minnet tillbaka om hur applicera gelcoat. Det var ju tio år sedan sist...😅

 

Tricket är att lägga ut så mycket att man nästan föser gelcoaten framför rollern, alternativt att man brer ut den med pensel. Dvs att man inte traditionellt målar ut gelcoaten, utan istället lägger på rejält och därefter jämnar ut det. Märks rätt tydligt när det blir för lite gelcoat, det blir strävt att jobba ut den. När man har tillräckligt mycket gelcoat känns det istället halt.

 

Efter gelcoat + topcoat är det dags att slipa, börjar med 240papper.

812D1C6B-F7FE-4ADC-8AA6-DB40CEBE1468.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även lagt topcoat på instrumentbrädan...

FB59D4E8-1F69-496F-A9B5-AE50CE4737B5.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tejpning innan målning, här syns dubbeltejpningen bättre.

75B4B885-C770-4A66-8DCE-B1B0731EAC78.jpeg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar dragning av elkablarna till batterierna. Dessvärre är befintligt hål för litet, samt att det finns en förträngning i nivå med durken.

04B0F4A0-EDE1-4E52-9DCD-657B855FA79E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förträngningen tas bort medelst hålsåg.

5FAC9D06-D21D-4DA2-9498-46388D77DD41.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en specialtång för att kapa kabel, väl värt pengarna. Kapning med nya tången till vänster, med gamla tången var det hart när omöjligt att få in ledarna i polskon.

6082A843-0B9E-46C6-A1C2-B546A53EB27F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaplig skillnad i tvärsnittsarea mellan gamla och nya kabeln till bogpropellern, skall bli intressant att se vilken skillnad detta gör i praktiken.

3263C883-7B1E-4563-9920-46EACEB6398E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart de flesta kablarna på plats, trädde även på slang på batterikablarna som skydd vid genomföringen.

4109FAA9-2C7B-4CD0-9F55-E4C8BDAAFBD4.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...