Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
neubert

Hur länge är färskvattnet färskt?

Rekommendera Poster

Har försökt komma fram till hur länge man kan nyttja färskvattnet i tanken? Vi har 120L tank och använder den till både mat och dryck som tex. lättdryck och saft men hur länge kan man använda det innan det blir dåligt? Har hört att man kan använda kemikalier för att det ska hålla längre men det vill man ju helst slippa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden jag oxå ,vill gärna veta hur länge vattnet håller sig , har 1 st 50l vatten säck

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har egentligen inget riktigt svar på din huvudfråga, men som alltid med sådant vi avser att stoppa i munnen - så länge det luktar och smakar ok så är det tjänligt.


När det gäller kemikalier så är nog det mesta vatten som du tappar från vattenledningssytemet behandlat med kemikalier. Killarna som jobbar på vattenreningsverk har tillägg för att de jobbar just med oerhörda mängder starka kemikalier. Så några vattenreningstabletter i en vattentank spelar nog varken till eller ifrån, mer än att hålla tanken fri från bakterier.

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag häller i några cl av ett medel som innehåller silverjoner varje gång jag fyller tanken, gör att vattnet ska hålla sig drickbart ca. 6 mån.

Anväder vattnnet både till matlagning och som dricksvatten, har dessutom ett kolfilter på kallvattenkranen -vattnet smakar bättre än hemma i kranen.

 

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aja baja Wästis Flört

Men tänk på att fylla tanken med stadsvatten och inte brunnsvatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på kvaliteten på vattnet från början. Har man ett bra vatten, tex från Stockholms vatten eller liknande, där de har stor omsättning på vattnet så bör det hålla minst 1 vecka i alla fall. Vatten behöver inte lukta eller smaka illa för att det ska finnas mikrobiologisk tillväxt, men det är en bra indikator på riktig skämd vattenkvalitet.

6 månader med silverjoner? Du läser nog fel, det ska nog vara att man ska köra en desinfektion var 6:e månad hoppas jag. Som tillverkare skulle jag aldrig rekommendera 6 månader hållbarhet på ett så pass känsligt livsmedel som vatten.

Tänk också på att filter mm på kranar själva kan vara bakteriebomber. Skölj ren silar med jämna mellanrum, där bildas en biofilm som inte är alltför trevlig.

// Jocke, VA-ingenjör

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vatten bara skulle klara sig i en vecka är nog en mild underdrift, men som både du och jag skrev i våra inlägg, så länge vattnet både luktar och smakar ok så är det tjänligt att dricka.

Nu har jag ingen statestik på hur länge jag har haft vatten i mina tankar. Det är en fråga jag aldrig överhuvutaget har ägnat en tanke. Man fyller på vatten, använder det. När man vid något tillfälle har möjlighet att fylla tanken gör man det, även om tanken är hallfull. Jag har aldrig tömt tanken helt och gjort rent den under mina seglatser innan jag fyller på nytt, utan fyller på och blandar gamalt och nytt vatten när det passar. Det står ju vatten veckovis i tankarna när båten ligger still. Jag har aldrig upplevt något problem de senaste 40 åren.

 

Det där med hållbarhet. Jobbade på ett litet kontor i Hunnebostrand några år. Kan inte dricka kaffe utan mjölk. Gick ner till tappen och köpte en liter mjölk och satte in den i kylskåpet. När jag kokat mitt kaffe tog jag fram paketen ur kylskåpet, hällde en skvätt i min kopp och ställde tillbaka mjölkpaketen i kylskåpet. På det viset höll sig mjölken ok i en månad efter utgångsdatumen.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aqua Clean, finns hos de flesta båttillbehörsfirmor,  en liten flaska räcker till 1000 l vatten.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra stadsvatten minst 2 månader, utan några tillsatsmedel. Stockholmsvatten har jag haft över 3 månader utan problem. Men då i svalt klimat.

Jag gör aldrig rent tankarna, däremot ser jag till ha stor omsättning när tillgången är god, genom att slösa när vi ligger i en marina. Vi har 550 l så det blir sällan fyllt utanför högsäsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har heller aldrig haft något problem trots att vi aldrig gjort rent tanken eller använt någora kemikalier. Är verkligen emot kemikalier även silverjoner då det är bra att bacterocider fungerar när det behövs - vid svåra bakterielle infektioner - och bakterier kan lära sig att smita förbi faror om de träffar på dom för ofta och i låg dos.

Vi fyller på när den är tom alternativt när vi har tillgång på seglatser. Då brukar vi tömma tanken innan vi fyller på nytt.

Eftersom vi använder båten så flitigt har tanken aldrig stått längre än max 2-3 veckor men jag skulle inte tveka att dricka vattnet om det stått någon månad eller så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Eilean.

Har samma mängd vatten (600 L) och jag har tankarna fyllda kontinuerligt och fyller på efter hand. Det jag gör är att jag kör tomt i ena tanken och börjar med nästa och på så sätt blir vattnet utbytt efter hand. Men jag är noga med att se till at det alltid är kommunalt vatten som jag fyller med. Om jag inte är säker på detta avstår jag hellre än att få vatten från en lokal brunn utan kvalitetskontroll.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en kloreringssats, då kan du både klorera för att dricka och dessutom chockklorera och döda all bakterietillväxt i tanken. Detta gjorde vi i lumpen och vi hade alltid klorerat vatten i tanken, håller iaf i 2 veckor.

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag låter bli kemikalier, tankar bara från kommunalt klorerat vatten, låter bli att direkt dricka vattnet (kör vatten på flaska, juice etc), ser till att jag omsätter min 250 liter tank inom några veckor. Har gått bra hittils.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är flera som regelbundet använder flera månader gammalt och obehandlat vatten.

Och du är nöjd med att ditt klorerade håller 2 veckor eller mer.
Det känns inte som en överloppsgärning?
Ni kanske hämtade vattnet från skumma ställen, exempelvis pölar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, som sagt detta var något vi gjorde i lumpen. Har ingen vattentank på min båt så jag drabbas inte av detta.

Flera månader? låter inte som någon höjdare, skulle jag undvika iaf. Om du kan känna på insidan av tanken så brukar det bli en slemmig beläggning på ytan, då är det dags att byta enligt min erfarenhet.

Njae, allt ska ju göras extremt i lumpen. Ingen får ju bli sjuk av en sån struntgrej, dessutom så hämtade vi allt vatten direkt ur det kommunala vattensystemet så det var rent redan från början Cool

Mvh // Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyllde tanken innan dom i december stängde av vattnet i hamnen. mitt vatten i båten tog slut lagom till islossningen i slutet på april. Blev vare sig sjuk eller tyckte det smakade konstigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske glömde att säga att du bor i båten på heltid.

 

 

post-945-1394236407,6022_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju också betydelse, är man van vid bakterierna blir man väl heller inte sjuk. Sen så har temperaturen på vattnet en avgörande betydelse också. ska nog vara hyfsat varmt för att bakterierna ska växa till sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tvekar att dricka 2 veckor gammalt vatten i båten, fundera då på hur länge vattnet i vattenflaskor i butiker kan ha stått innan de når ditt bord! Leverantör/bryggeri, grossist, butik, hemma... Och inte lagras dom lika svalt som i båten heller.

Tänker på mineralvatten som Loka, Ramlösa, Bonaqua, mfl. Dom innehåller säkert ocskå mindre klor än vattenledningsvattnet. Två veckor kanske inte är så länge ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev att det höll iaf i 2 veckor, och det var minst. Håller säkert mycket längre. Jag har inte ens en vattentank. Detta var metoder vi använde oss av i lumpen. Vi hade en tank på 10m3 som var tvungen att vara kliniskt ren. vatten i flaska har ju inte utsatts för någon form av kontaminering heller, det är ju tappat i fabrik som med största säkerhet har ganska bra koll på hygien, annat är det när någon fyller sin vattentank med en slang som legat på marken och ett x antal andra personer kladdat på innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, man jag syftade inte specifikt på ditt inlägg utan vände mig rent allmänt till alla som funderar på hur länge båtvattnet håller tillräcklig kvalité för att drickas. Gör man rent sin tank någon gång per år och kör igenom systemet och sedan bara tankar kranvatten tror jag nog att det oavsett ålder håller minst samma nivå som mineralvattnet man köper på flaska. Därav jämförelsen med mineralvatten som antagligen kan lagras halvårsvis eller mer i varma lager och butiker.

Det vore därför intressant att höra om någon råkat ut för problem som kan härledas till dåligt vatten i båten, förutsatt att tanken skötts någorlunda väl!

Flaskvatten tar dessutom upp vissa ämnen ur plasten enligt en undersökning gjord för kanske 5 år sedan. Fast det är väl ett annat ämne än vad tråden började med och påverkar inte båtens vattenkvalité.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det verkar klokt att hålla sig till kommunalt vatten.

Men varför skulle kommunalt vatten bli dåligt, ens efter ett halvår? Bakterier behöver dels näring, dels värme för att föröka sig -- plus att det måste finnas några bakterier från början... När jag har vandrat i fjällen eller paddlat i skogssjöar har jag alltid druckit direkt ur sjöar. Alla proffs verkar överens om att det är riskfritt. Varför skulle en plasttank vara sämre?

Eller har ni smuts i tanken som bakterierna kan leva av? Gör i så fall rent vattentanken ordentligt, så är problemet löst sedan.

För övrigt har en människa i snitt 2 kilo bakterier i kroppen och mage/tarmar är fulla av bakterier som hjälper oss att smälta maten. Så man ska nog ha bra otur om bakterier i kommunalt vatten ska kunna orsaka någon skada...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankar i så stor utsträckning som möjligt stadsvatten. Ofta blir det bara sånt på hela säsongen. Tappar också ut allt vatten som pumpen förmår pumpa ut innan jag fyller på nytt.

Trots alla åtgärder har jag alltid dricksvattnet i en dunk på akterdäck och använder vattnet från tanken till mat, tvätt och disk. Detta för att jag alltid efter några veckor i sjön har lite gul-bruna kletor (kan man säga så?) som flyter i tanken och som fastnar i mitt (mekaniska) vattenfilter. Känns inte fräscht att dricka.

Men något svar på din ursprungsfråga, det har jag inte. Hur länge ligger vattnet i cisterner, i vattentorn eller liknande innan det kommer ur kranen hemma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bakterier finns det överallt, även i vattentanken, oavsett hur ren man gör den. Om man inte kör i en massa kemikalier. Vatten som står stilla i ett par veckor är alltid en risk.

Fjällen och sjöar har en omsättning på vatten hela tiden. Stillastående dypölar bör man undvika att dricka ur.

Kommunalt vatten har väl ganska snabb omsättning, normalt max ett dygn i ledningarna tror jag. Nåt proffs som vet? Och dessutom finns en lätt tillsats av klor som baktieriedödare.

Den normala tarmfloran är ju i balans och normalt sett ofarlig. Men även dessa kan ge dig magsjuka i fel lägen. Dessutom finns det otäckare saker ute på stan som man kan få in i tanken med max otur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjällen och sjöar har en omsättning på vatten hela tiden --- hur då? Menar du att vattnet byts ut på något magiskt sätt?

Kommunalt vatten har väl ganska snabb omsättning --- har du hört talas om vattentorn? De är hyfsat fulla hela tiden och en del av vattnet där är alltså gammalt.

dessutom finns en lätt tillsats av klor --- Kanske där du bor? Stockholm Vatten skriver på sin hemsida att vattnet renas, men ingenting om tillsatser, se

http://www.stockholmvatten.se/sv/Vattnets-vag/Dricksvatten/

som man kan få in i tanken med max otur. --- hur då? Enda gången locket är öppet är när jag fyller på vatten, som sagt kommunalt vatten. 

Nej -- som sagt -- bakterier behöver näring. Så länge ingen smuts finns i tanken, så har de inget att leva av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjällen och sjöar har en omsättning på vatten hela tiden --- hur då? Menar du att vattnet byts ut på något magiskt sätt?

Yes. Det står inte stilla i ett instängt utrymme i sommartemperaur.

Kommunalt vatten har väl ganska snabb omsättning --- har du hört talas om vattentorn? De är hyfsat fulla hela tiden och en del av vattnet där är alltså gammalt.

Inte speciellt gammalt, borde omsättas på ett par dygn. Och som sagt så är kommunalt vatten klorerat.

dessutom finns en lätt tillsats av klor --- Kanske där du bor? Stockholm Vatten skriver på sin hemsida att vattnet renas, men ingenting om tillsatser, se

Enligt mätprotokollet från t ex Lovö vattenverk som jag får vatten ifrån:

http://www.stockholmvatten.se/commondata/rapporter/dricksvatten/Dricksvattenkvalitet/Kval-dekl-Lov-2009.pdf

Så tillsätts Cl2 normalt i vattnet. Sjätte raden nedifrån Totalt aktiv klor

Citat från not 2: Under den kallare delen av året tillsätts desinfektionsmedel så att totalt aktiv klor i vattnet ut från vattenverket blir 0,2 mg/l. Under den varmare delen däremot blir totalt aktiv klor 0,3 mg/l.

 

som man kan få in i tanken med max otur. --- hur då? Enda gången locket är öppet är när jag fyller på vatten, som sagt kommunalt vatten.

Nej -- som sagt -- bakterier behöver näring. Så länge ingen smuts finns i tanken, så har de inget att leva av.

Smuts är mer än det som syns direkt. Om du inte steriliserar tanken i en autoklav och förvarar den lufttätt inslagen i plast så kommer det att finnas saker i den. Mer eller mindre. Oftast mindre så det inte är ett problem för en normalt frisk människa på båtsemester. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera talar om vikten att rengöra tankarna. Något som jag på tidigare båtar alltid gjort, det blir ju algtillväxt på insidan efter redan några månader.

När jag för drygt 10 år sedan köpte min nuvarande båt, byggd 1977 kunde jag konstatera att tankarna troligen aldrig varit öppnande (topcoat på manluckans packning och muttrar) och följdaktligen ej heller rengjorda.
Och jag var förvånad hur bra vattnet i dessa förmodat urskitiga tankar verkade vara. Men å andra sidan - har någon sett att man skurar vattentorn?

Och på den vägen är det - jag har ännu inte öppnat en tank, använder vatten som stått i månader och det enda märkbara resultatet är en del algflagor som man lätt kan filtrera bort om de stör.
Använder altså inte några desinficerande medel
Ser till att ha bra omsättning när det går.

Och kanske viktigast av allt - är petig med att inte få in smuts i tanken, jag sköljer av slangändan och sköljer av däcket runt påfyllningen innan den öppnas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...