Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

jag är ingen förespråkare av fylla på sjön heller men vill gärna kunna få dricka ett par starköl till middagen och sen puttra hem lite försiktigt. och eftersom den nya lagen är lite diskriminerande mot oss med båtar som gör mer en 15 knop så kan man ju inte låta bli att undra vad som skulle hända om man blev stoppad i en rutinkontroll, blåste 0,5 och framförde båten på ett säkert sätt och man hade en seriös strypning på båten som gjorde att den inte gick fortare en i sju knop. lagen säger ju att det är ok så länge båten inte gör mer en 15knop eller är kortare en 10 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå detta: så här svarar Kristina på KBV själv på denna berättigade fråga Skrattande:

 

Hej,
 
Förstår att man kan läsa det på det sätt du gör men det är naturligtvis fel och det förstår jag att du också inser. :-)
 
Att man skriver och talar om en nedre promillegräns innebär att det är en nedre gräns för den s.k. presumtionsregeln.  Vid en sådan gräns förutsätter man att man är en olämplig förare.  Tidigare har det bara funnits en gräns för grovt sjöfylleri och den har inte heller varit absolut utan har behövt följas av något eller några felbeteenden också.  Det har dock inte funnits någon gräns för när man ska fällas till ansvar för sjöfylleri som inte är grovt, därav benämningen nedre gräns.  Det som gällt och gäller fram till den 1 juni är att man kan fällas till ansvar för sjöfylleri om man är så påverkad av alkohol eller andra droger att man inte kan anses framföra sitt fartyg på ett säkert sätt men utan någon särskilt gräns för promille.
 
Men, som sagt jag förstår att det kan se tokigt ut om man bara läser det utan att tänka på att det är en nedre gräns för presumtionsregeln för sjöfylleri.
 
Vänliga hälsningar
Kristina Falk Strand
Brottsbekämpningschef
Kustbevakningen
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat vem bryr sig? inte jag iaf. SJälvklart ska man inte vara packad, men jag tycker den gamla lagen kunde vart kvar med tillägget att KBV får göra blåstester. 0,2 på sjön är direkt löjligt och fyller ingen funktion för andra än nykterhetsrörelsen. Tom vid bilkörning är det bevisat att man är helt ofarlig upp till 0,5. det bevisas så klart även av att de flesta länder har 0,5 eller tom 0,8 promille. Bara bror duktig landet Sverige som ska ha hårdast regler. Detta är den den svenska otroligt fåniga vi ska vara bäst och föregångare för alla andra mentaliteten. Som även visar sitt fulaste tryne på många andra områden tyvärr.

Robert Collin hade en mycket bra artikel i Aftonbladet tidigare i våras om detta, då främst med tanke på bilkörning, men det kan såklart översättas till båtåkande.

Inte för att provocera direkt. Men flera riktigt skitnödiga inlägg här av bla utombordaren, K650 mfl. Eftersom det är vetenskapligt bevisat att en öl eller ett glas vin inte gör oss farligare vid ratten/rodret så faller ju argumenten om nolltolerans direkt. Och att hänvisa till de som fått sina anhöriga dödade/skadade i fylleriolyckor är direkt löjligt. Vid de tragiska händelserna pratar vi om fylla och packade människor. Det är inte alls det vi diskuterar i denna tråd vad iaf jag förstått, utan ytterst måttlig konsumtion.



Senast ändrad av thundergod | 27 maj 2010 | 21:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har varit utomlands många många gånger.Ser även att folk knappt kan köra bil på ett ansvarsfullt sätt nyktra,hur skall dom då kunna köra på ett trafiksäkert sätt om dom är alkoholpåverkade??

Sedan jobbar jag som yrkesförare.Bland annat av den anledningen vill jag inte möta er vanliga svenssons efter vägarna när ni är påverkade av diverse droger så som alkohol.Merparten av dessa svenssons har fullt upp endå att kunna framföra sin bil efter vägarna på ett trafiksäkert sätt.

Nu var det förvisso båttrafik detta var tal om,men om folk kör båt lika dåligt som dom kör bil efter vägarna,då är definitivt en promillegräns på 0.2ppm för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad ska man säga, än så länge får man bära en blå flytväst eller ??

Den Finska skärgården blir bara vackrare för varje liknande inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inte bara bäst på att köra bil, du är den bästa kaptenen i världen också!!

Måste vara underbart att få leva nära dig då du verkar väldigt ödmjuk och självkritisk!

 

(kan innehålla spår av ironi)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du representerar typiskt en som inte klarar sig här i livet utan regler och förordningar och gärna är polis i trafiken.

På sjön har vi ett gemensamt intresse njuta av livet och naturen, var hittar du det på vägarna. Där ute på sjön möts vi alla, även vanliga Svensson och vi vill inte ha några yrkesförare som lärare på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar alkohol väldigt mycket MEN fordonskörning och alkohol hänger inte ihop, varken bil eller båt. Känner en som blev påkörd av en rattfyllerist, ni kan juh fråga vad han tycker om alkohol och bilkörning tex...

Man kan juh inte sortera alkohol lagen heller bara för att vissa båtar bara går i 5 knop och vissa 45 knop....

Nä, jag tycker det här är en bra lag, och även om man tar 1 eller 2 pilsner som vissa vill göra till maten, så blir man nog inte bötfälld för det. Det struntar nog kustbevakarna i...

Tack för mig...

 

MVH / Mange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man flaggar ut båten gäller internationella regler, alltså som förut. Vem blir först med att erbjuda en sådan tjänst? Kanske vi snart ser Panama flagg på alla båtar i Siljan Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inga problem att flagga ut båten. Bara att starta ett bolag i något annat land (köpa paketbolag) och även försäkra båten i samma land väl? Verkar dock lite långsökt bara för att komma runt sjöfyllerilagen som ändå ju är ganska tandlös iom KBV och Polisens begränsade resurser.

Om det skulle bli aktuellt med registrering och båtskatt, då är ju utflaggning och olika lösningar på det högst intressant iaf om man har en lite dyrare båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste komma med ett inlägg i denna debatt. Är, som säkert dom flesta, emot att köra båt onykter, men som sagt tidigare i denna tråd; det är skillnad på att vara onykter, och att dricka två öl!

Och när politikerna tänker till ordentligt blir det ofta lite konstigt: Så här står på KBVs hemsida:  Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter.  Varför en sådan definition? Är en 6 meters styrpulpetare i 12 knop minder farlig att framföra onykter? Knappast!  Men ...tittar man lite längre ned på sidan står det:

För båtar under tio meter och som går långsammare än 15 knop gäller samma regler som tidigare. Kustbevakningen har rätt att stoppa dem och kontrollera nykterheten om man kan misstänka att båtföraren är påverkad av alkohol eller annat medel och inte kan framföra båten på ett säkert sätt.

Samma regler som tidigare? Här kan jag vara fel ute, men var det inte en annan promillegräns tidigare? Är det den (högre?) gräns som gäller dessa båtar? I så fall ,varför??? Eller är det 0,2 som gäller även här? I så fall gäller ju regeln ALLA båter och definitonen i 15 knop eller  minst 10 meter är helt onödig! Kanske är det jag som krånglar till det, men varför inte istället sätta en realistisk gräns som gäller ALLA, från eka till lyxyacht?!

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står ju klart och tydligt på KBV:s hemsida:

Från och med 1 juni införs en nedre promillegräns på 0,2 promille till sjöss. Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter.

Känns som att hon försöker skyla över en uppenbart felaktig formulering och börjar prata om presumtionsregeln och annat. Någon som ens vet vad det är?

Varför istället inte bara svara: Hej, det var en olycklig formulering som vi förstås måste ändra på. Glad att du upptäckte våran fadäs. 

Mvh

XXXX

Kustbevakningen

 

Vissa människor erkänner aldrig att de har fel, hur överbevisade de än blir. Tycks ta hårt på självkänslan ibland.



Senast ändrad av Sparre | 28 maj 2010 | 12:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tråkigt att behöva skämmas för att vara svensk. Politiker som stiftar lagar utan förankring i vekligheten. Nej, jag tycker inte att man ska köra motorbåt i 15 knop berusad, men vem är berusad och tappar omdömet vid 0,2 promille? Reaktionsförmågan må vara marginellt påverkad vilket ju inte är så kritiskt vid framförandet av båt som vid framförande av bil. 15knop = 28km/h samt att avståndet till närmsta båt oftast är över 50m så det finns gott om tid att reagera. Det är m.a.o när man börjar tappa omdömet som är intressant.

Jag har själv en båt som inte omfattas av detta men även om, så skulle jag även fortsättningsvis lita mer på mig själv och inte ge mig ut om jag kände mig för trött, var sjuk berusad eller av annan anledning var olämplig. Nu säger säkert en del att om man är berusad så har man inte omdöme att bedöma det själv. Må så vara, men i så fall så har man inte heller så mycket omdöme kvar att man ser en promillegräns som något hinder.

Det bästa/sämsta med alla lagar som stiftas är att resurserna för att övervaka att dom efterlevs är mikroskopiska i förhållande till antalet lagar och bestämmelser. Risken att åka dit för sjöonykterhet är väl ungefär lika hög som att få en meteorit i skallen. Det går inte att reglera allt i lagar, alla måste även använda sitt eget omdöme.

Det är bara att ställa sig frågan:

Är det OK att göra allt som inte är förbjudet i lag???

LÅT OSS VARA MYNDIGASkrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var det mest idiotiska inlägg jag läst på länge.Kör man påverkad så skall oavsett det fordon man framför beslagtas av åklagare.Skitenkelt!

Yup, håller helt med. Men nu diskuterar vi fartyg. Som framförs på vatten. Till skillnad mot fordon som framförs på väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken utomordentligt fånig tråd!

Glad helg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hihi ja du Eilean, jag håller med. I båda fallen: Fånig tråd o trevlig helg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den var inressant även ifall rubriken var lite tillspetsad. Det är alltid bra att få nya infallsvinklar på hur man ser på den nya lagen.

Sedan blev det avslöjat att bland MG medlemmar har vi en ofelbar bilförare, bara det är värt en egen tråd.

/Micke W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med dig. (Det var ju ovanligt!) Flört

Den nya lagen påverkar ju faktiskt hundratusentals människors båtliv, och kriminaliserar människor som bara gör som de alltid har gjort: Tagit ett par bärs på sjön utan att det fått några konsekvenser i form av allvarliga olyckor etc......Och OBS, lagen kommer inte att rädda några liv, efterlevnaden kommer inte på något rimligt vis kunna kontrolleras, en fjärd är inte en landsväg, osv osv.......

Så, det är inte på något vis en fånig tråd, tvärtom så ifrågasätter den faktiskt vilka vi satt till makten att bestämma över våra liv in i minsta detalj.......Och om vi vill ha det så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan alkohol och båtar vara förenat med fara. Precis som att man tagit ett par glas vin eller ett par öl och går hem från sina bekanta på trotoaren med bilar som kör förbi.

Men stanna upp en stund och fundera om det behövs mer lagar eller om de som redan finns borde räcka?

Att köra bil efter några glas vin anser säkert de flesta är olämpligt då mötande bilar eller fotgängare finns i när området.

Men att sakt köra sin båt hem med efter ett par glas vin kan knappast vara större risk än att gå på trotoaren hem. Eller?

Men så finns det de som inte kan låta båten vara då de druckit betydligt mer och det är dessa som är problemet. Men för dessa är det omdöme som saknas och tror knappast de får det genom att införa lagar som påverkar alla som redan sköter sig.

De som inte kan hantera detta finns redan sjölagen för att ta hand om sådant.

Kass med ständigt ökat överförmynderi och säkert av sådanna som inte kommit närmare sjön än finlandsfärjan.

 

::Harry:: som fortsätter ta ett glas och ta båten hem om vädret är fint. Annars får man sova över i båten.

Hur svårt kan det vara?

 



Senast ändrad av crabfish | 28 maj 2010 | 23:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagar är till för dom som inte kan hantera sunt förnuft och omdöme dom måste ha något att kunna läsa sig till, så dom vet hur man skall bete sig.

Så vit jag vet så finns det ingen lag som förbjuder sunt förnuft och omdöme än så länge.

Jag tror att jag kommer agera med sunt förnuft och omdöme i fortsättningen också.

Ha en trevlig sommmar i skärgården och låt inte det bli någon vägtrafikstämmning.

Jag håller med hur svårt kan det vara !!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

SuP oCh SvÄlJ, tReVlIg HeLg!

Tur man seglar då märks det inte när man vinglar. Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Crabfish  skrev:
Till skillnad från vissa så skäms jag inte för att dricka alkohol inför mina barn eller tillsammans med dem.

-Nej det gör du säkert inte men väldigt många barn skäms för sina föräldrar när de dricker.

Finns det en sak ungar inte gillar är det tanter som vill kramas och gubbar som vill leka...

Barn gillar inte fulla vuxna, även salongsberusade vuxnar skapar olust och osäkerhet, ungdomar tycker fulla vuxna är bra pinsamma och ungdomar som blir bjudna på alkohol av sina föräldrar för att de ska lära sig umgås med alkohol på ett naturligt sätt dricker iallmänhet mer än undomar som inte blir bjudna hemma.  Man kunde önska det var tvärt om men tyvärr så är det inte.

 

 



Senast ändrad av Marrexxx | 29 maj 2010 | 23:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trams

Tragiskt med folk som ska knäppa andra på näsan.

::Harry::

 



Senast ändrad av crabfish | 30 maj 2010 | 07:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl en fin helg, här på ostkusten i alla fal.

Jag såg inte en enda alkolist som ragglade eller körde vingligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marrexxx: ...och ungdomar som blir bjudna på alko hol av sina föräldrar för att de ska lära sig umgås med alkohol på ett naturligt sätt dricker iallmänhet mer än undomar som inte blir  bjudna hemma.  Man kunde önska det var tvärt om men tyvärr så är det inte.

Finns det något belägg för det..? Personligen så har jag erfarenhet av att det är precis tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte lagen påverkar 100 000-tals människor.
Tror de flesta klarar av att vara nyktra på sjön när man framför båten, även om det verkar vara väldigt jobbigt för somliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marrexxx  ungdomar tycker fulla vuxna är bra p insamma och ungdomar som blir bjudna  på alkohol av sina föräldrar för att de ska lära sig umgås med alkohol på ett naturligt sätt dricker iallmänhet mer än undomar som inte b lir bjudna hemma. Man kunde önska det var tvärt om men tyvärr så är det inte

Trams

Att bjuda eller inte bjuda tonåringar har inget att göra med hur pass alkoliserade dom blir i vuxen ålder. Ungdomar gör som vi vuxna. Om vi stannar vid några få öl så kommer dom också att göra det. Om vi super ner oss varje helg så gör dom lika dant om några år.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka otroliga följder en mediabevakning och okunighet hos politikerna kan få !!!!!

TV sänder några program Kustbevakningen och programet Sandhamn och då tror alla som inte är i skärgården att det är så i 24 timmar om dyngnet.

Tänk om man gjorde motsvarande program på Stureplan en natt och då tro att alla mäniskor beter sig lika illa  ???????????

Var tog de med förnuft och förstånd vägen ??????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att Kustbevakningen genrepade i helgen utanför Nynäshamn i samband medlaxcupen / trolling SM.

De låg och mätte både fart och alkoholintag hos deltagarna....

 



Senast ändrad av newnoseharbour | 31 maj 2010 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...