Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

sleven

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    48
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om sleven

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag satte i nya Volvo orginal impellrar i mina 40:or efter första säsongen som ägare. 9 år senare konstaterar jag att den i babords motor ser lite sliten ut, så den kommer bytas till nästa säsong. Dock inga sprickor eller annat släpp från gummit. Ungefär 750 drifttimmar sen bytet.
  2. Vi är 2 st Princess 286:or som fraktas från bergslagskanalen för större äventyr i några veckor. Jag ska till Köpenhamn och den andra blir nog kvar i Bohuslän innan vi sammanstrålar för hemfärd igen. Tack för alla tips
  3. Någon som kan rekomendera en lämplig kaj för sjösättning/upptagning med kranbil på väskusten, lämpligen Stenungsund, Uddevalla, Lysekil. Betalar naturligvis
  4. Någon som kan rekomendera en lämplig kaj för sjösättning/upptagning med kranbil på väskusten, lämpligen Stenungsund, Uddevalla, Lysekil. Betalar naturligvis
  5. Vi är två motorbåtar(30fot) som tänker frakta oss till Västkusten/Göteborgs området helgen v26/början v27 med http://www.kranbilarorebro.com/ från Bergslagskanalen. Bil och släp med kran. Tobbe har ingen returtransport vilket naturligtvis gör kostnaden för oss högre. Finns det några som letar transport norrut(Vänern,Vättern,Hjälmaren, Mälaren tror jag säkert funkar) vid samma tidpunkt? Retur är tänkt v 31 om man vill planera in återresa också. Tobbe är prisvärd Kontakta mig om intresse finns så kan vi kanske sy ihop detta
  6. MEPHISTO Eller var det båtar vi skulle referera till?
  7. Men om du har 40A blir det svårt att göra rent intercoolern, för du har ingen
  8. Nå, det har du nog rätt i, gamla damer ska vårdas ömt Angående laddluftkylarna, jag har länge tyckt att båten varit lite seg upp i plan, och att det har kommit en svart puff innan motorerna börjat varva (3000).Det tyder ju på att mer diesel än luft pumpas in när belastningen är som högst. Hade väl funderingar på att byta turbo aggregaten men tänkte att det kan väl aldrig skada med lite rengöring. Locket som sitter till vänster på motorn om du tittar på den framifrån, det där offeranoden sitter i, skruvades bort. En plastslang med en tjocklek på kanske 4mm och en längd på 1meter användes till att rensa alla hålen, kanske 60 st totalt per motor så det var lite pill. Efter det startade jag motorn med locket borta och kör den i kanske 10 sekunder. Det betyder att vattnet pumpas rakt ut i motorrummet och sköljer ur all lös skit ur kylaren. Jag höll ju ändå på med motor tvätt. Båten svarade nu på ett helt annat sätt, inga trimplan behövdes för att komma upp i plan, ingen svart puff! Det kändes som att det fanns mycket mer kraft, vilket det naturligt vis också gjorde. Jag funderar på om många som byter turbo bara har igenbeckade laddluftkylare, som jag?
  9. Innan upptagningen, i samband med motortvätten tog jag bort locken till laddluftkylarna och rensade alla hålen med en plastslang. Sedan startade jag motorerna och lät skiten skölja ut, det kom en hel delkan jag säga. När jag sedan provkörde hade jag en helt annan kraft, båten flög upp ur vattnet och motorerna svarade helt fantastiskt. En ny höstrutin för mig
  10. -18 räcker gott. Även om vätskan blir seg är sprängverkan borta.
  11. Jag lossar gummi slangen mellan skölden och motorn, och sätter på en gammal dammsugarslang som jag gjort till detta. Sedan blandar jag en 10 liters hink med glykolblandning, stoppar i slangen och startar motorn. Snabbt hoppar jag ned i motorrummet och ser till att all vätska sugs upp och stoppar motorn med den manuella dödaren på fördelaren. Vill man samla upp glykolen på våren gör man likadant fast med rent vatten och hänger en plastsäck runt drevet som står i en större hink. lycka till
  12. 18 000? billigt? ring Tobbe! http://www.jpoks.se/index.php/transporter
  13. sleven

    Miljö Diesel

    Är lite förvånad att de nya kraven på att bränslet ska innehålla upp till 10% biologisk diesel, och vilka konsekvenser det kan få för fritidsbåtar, ännu inte har kommit upp i detta forum. Är det någon som vet om något av våra intresseorgan har en åsikt eller kommentar i frågan? http://www.regeringen.se/sb/d/14269/a/190620 Senast ändrad av sleven | 01 juni 2012 | 22:39
  14. Hej Jag hade en liknande symptom på mitt ankarspel, och jag letade som en galning efter felet. Det visade sig vara huvudsrömbrytaren till spelet som var slut. Tog 10 min att byta. Mät alltså att du har 12 volt över HSB.
×
×
  • Skapa nytt...