KillerBoo 58 Postad 2 Februari , 2010 Vad äter en dopping, mer än fisk? Jag har en krake i båten som inte har mer än min vak att leta mat i eftersom Vänern är frusen så långt ögat kan nå. Halvt ihjälfrusen o säkert inte nyäten så jag tyckte synd om honom och satte honom i en kartong i sittbrunnen och brassade på lite värme. Men så kan jag ju inte ha det hela vintern.. ska sätta ut honom imorrn, när han återhämtat sig tänkte jag, men tills dess... kan man ge en dopping bröd o sånt skit, eller är det bara fiskdiet som gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 2 Februari , 2010 Det måste väl finnas någon som säljer levande betesfisk för vinterfiske i krokarna runt sjön? Fast den kanske inte duger jag kan inget om fåglar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Februari , 2010 Haha, jag betalar inte för betesfisk, då sätter jag hellre i egen bur. Men jag tänkte mest för idag/kväll. Jajja, jag la ner nägra brödbitar så får han väl äta det han vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 2 Februari , 2010 Vatteninsekter och småfisk enligt Wikipedia. Prova med vad du har, knaprar han det i sig så kanske det funkar. Köp en pizza med tonfisk så kan ni dela Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Februari , 2010 Hahahaha tonfiskpizza... Javaffaen.. Pizza måste dom ju gilla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 2 Februari , 2010 Det finns en rikstäckande organisatin som heter Katastrofhjälp fåglar och vilt (KFV) googla så hittar du deras hemsida. Ring o fråga. Vi fick rådet att mata svanarna med vetekorn, om man bara får tag på bröd så är wienerbröd bra, de behöver fettet. Vildfågelfrö funkar oxå. du kan ju testa. En 1 kg påse med vildfågelfrö brukar kosta runt 10:-. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Februari , 2010 KFV:s hemsida ligger nog nere. Åtminstone den rikstäckande organisationen. Mailade istället Viltrehab så får vi se vad dom säger imorrn. Den lär ju inte svälta ihjäl över natten iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 3 Februari , 2010 All heder till dig KillerBo. Du är min hjälte, fantastiskt insats. Jag är verkligen fågelälskare. Men kan inget om dem. De stackarna har det tufft nu, Låt han vara hos dig några dagar, så han får äta upp sig. och sedan försök föda han ett tag efter släppet. Lycka till, låt oss höra alla uppdateringar som sker! Hjälte är du! mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 3 Februari , 2010 Behöver de fettet så prova med smör eller margarin. Såg ett tips om att smeta smör på träden för de fåglar som är animal-ätare. Lägg fram en smörgås med massor av smör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 307 Postad 3 Februari , 2010 Jag skulle tippa på Timjan, det sätter en fin smak på köttet. Sedan marinerar du fågeln i en vitlöksdoftande olja, gärna med lite provencalkryddor. Stekes på låg värme en längre tid, kanske en timme eller en och en halv för att till sist brännas på ordentligt för an spröd stekyta. Kul med levande proviant i båten! Eller missuppfattade jag frågan nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Februari , 2010 Inget svar på mailet än, men pippin är klart piggare idag, efter att ha fått en natt med plusgrader. Lade upp en klick smör imorse och när jag tittade till den för en stund sedan var större delen uppäten, så kanske den hämtar sig tillräckligt för att jag ska kunna släppa ut den senare idag. Pimplade även upp en mört som jag styckade upp i små pyttefiléer. Dom ör dock orörda än så länge. Han blir iaf mer o mer kaxig o hackade så smått efter mig när jag lade in fisken. Det kan ju iofs bero på att mört betraktas som skräp även av doppingar haha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 3 Februari , 2010 Inte helt, men frågan var väl hur den bäst skulle gödas upp innan den tillagas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Februari , 2010 Hehe, hittade du receptet i Kokbok för deperata eller vad? En and eller 2 skulle jag nog kunna äta om nöden så anbefaller, men en dopping..? Näääee, han är ju riktigt söt ju Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 3 Februari , 2010 Han heter Staffan va? Du vet, han med kryptoniten i.......ja, var hade han kryptoniten nu igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Februari , 2010 Nu har jag iaf varit i kontakt med viltrehab och fått klartecken att fortsätta få fason på pippin. Han åt litegrann tidigare, men inte mycket. Om inte han äter upp fisken skulle jag tvängsmata honom tills dess att ätandet kommer igång. Tyckte det var lite tråkigt med mört till morron middag o kväll så jag köpte ett par strömmingsfiléer. Maten ska tydligen helst ligga i en skål vatten, så jag stoppade ner några tillskurna strömmingsbitar i en sopptallrik med vatten. Ska bli kul att se hur den tar sig. Terrafobica kom ju med ett ypperligt namnförslag, så numera har jag inte bara Arne And o hans familj som grannar, utan även Staffan som inneboende. Mannen på viltskyddet tyckte jag gjort vad man kan begära o lite till och tyckte jag skulle fortsätta och funkar det inte kommer dom o hämtar honom. To be continued... om det är av intresse? EDIT: I vanlig ordning, stavfel Senast ändrad av KillerBoo | 03 februari 2010 | 15:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 3 Februari , 2010 Klart det är av intresse! Vill ju veta hur det går ju...är hemma och är förkyld (en riktig karl som är förkyld) så jag gör inte mycket mer än uppdaterar MG å blocket hela dagarna. Fortsätt och lycka till, till er båda! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 3 Februari , 2010 Visst är det av intresse, fortsätt gärna, det ska bli kul att läsa om doppingen. Fast lite bekymrad för dess framtid blir man ju när man tänker på din nick (Killerboo)... Senast ändrad av silviasurfarn | 03 februari 2010 | 15:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Februari , 2010 Ingen fara, nicket avser 2-benta djur utan vingar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 353 Postad 3 Februari , 2010 Kan du inte både göda och marinera doppingen samtidigt - mata den med vitlökssmör? :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 3 Februari , 2010 På Kökar i Åland behöver man inte krydda älgsteken alls för älgarna äter i de örtrika markerna och smakar rosmarin och havssalt alldeles av sig själv. Kanske kan funka på en dopping också. Fast jag tycker inte ddu ska är upp honom nu när du äntligen har hittat en sambo att dela ditt ensliga liv med. Han kanske blir en riktig skeppsdopping - pirater brukar ju ha papegojor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 3 Februari , 2010 Eftersom han heter Staffan så kanske han gillar lussebullar...fast saffran kanske inte är grejen för sjöfågel. De flesta fåglar brukar annars smaska i sig Marie kex och liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 3 Februari , 2010 Eller med kryptonit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 5 Februari , 2010 Hur går det? Har det blivit något dopp i grytan ännu, eller matas det fortfarande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zierra88 0 Postad 5 Februari , 2010 All heder åt dej. Du är en sann djurvänn.lycka till med doppingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 5 Februari , 2010 Tvångsmatningen har iaf uppfört nu, han äter litegranna o har återhämtat sig bra. Tillr bra för att använda min hand till hackbräda iallafall haha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Februari , 2010 Vem vet, staffan kanske blir tam och en riktig kompis så småningom? Själv hade jag en tam kråka som barn, väldigt roligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 5 Februari , 2010 Låter roligt..! Försökte själv livrädda en Skata i mina unga dagar.. det dock inget vidare. Den dog efter ett par dagar, men så var den i väldigt dåligt skick också. Så hoppas att din Dopping klarar sig, håller tummarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 5 Februari , 2010 Klart föredömligt agerat KilleBoo!!! All heder! //Fredric, djurvännen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Februari , 2010 Du har ingen skata idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser