Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tecna

chipstrim volvo penta D6 ?

Rekommendera Poster

Jag har en Bavaria 29 sport med D6-310 o DPH-drev utv.1,76 propeller G4

varvar 3600 rpm vid 32 knop max.

Är det någon som har erfarenhet av att chipstrimma ?

Vad händer med bränsleförbrukningen ?

Hur väljer man propeller?

Vad blir farten ?

V-tech lovar 388 Hk o 925 Nm , är det möjligt ?finns det bättre ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet gäller D3 190 med KCR box. Det var för mig inget behov av propeller byte efter boxning. Det viktigaste var att öka vridet och med detta snabbare planing. Bränsleförbrukningen i en båt sjunker endast om båten idag är svår att få upp i planing. Vad boxen gör för motorn är att ge den mer bränsle genom att lura den och ändra bränsle impulserna. Bespasingen blir att båten snabbare kommer upp i planing. Be gärna att få prova boxen eller öppetköp.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriv om du hör något.Har en likadan maskin .Lite nyfiken om det gör så mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenhet av att chipstrimma ?

Har kört både med KCR och tre olika mjukvaror via diagnosuttaget på personbilsdiesel

Vad händer med bränsleförbrukningen ?

Den sjunker vid måttligt varv. Över 3000 rpm får man räkna med högre förbrukning än orginal.

V-tech lovar 388 Hk o 925 Nm , är det möjligt ?

Det stämmer säkert. Kör själv med Vtech i bilen sedan några år.

finns det bättre ?

Vtech kan nog plocka ut mer om man önskar. De gjorde en specialmjukvara till en Caddy 1.9 TDI med hybridturbo utan tanke på hållbarhet för att se vad gränsen låg för 105 hästaren. 264,2 hp/524,6 Nm blev det

 

post-10011607-1394236130,872_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stäm av med dom som jobbar med Penta, vad dom tror/tycker om att chippa, relationen till bil så stämde jag av med mekarna innan jag stressade min bil.

Det kan ju bli en otroligt dyrköpt historia om det visar sig att det inte funkar till 100..

Alla motorer kan man kräma ur mer effekt ur, med ekvationen att de inte håller lika bra. Det finns ju en grundtanke med effekten som finns. Jämför med Kad300 som är en uppskrämd 43 och inte alls lika hållbar efter att dom krämat ur max - fick rekommendationen av penta mek som jag känner att inte köpa en båt med den motorn..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha jobbat med utveckling av diesel motorer, skulle jag aldrig montera något trimchips i min egen motor. Jag vet hur mycket resurser som läggs ned på att få motorerna så optimerade det går med avseende på effekt/miljö/kvalite/pris.

Att en liten firma lyckas få upp effekten går säkert, men med avkall på någon av de andra parametrarna, förmodligen livslängd/kvailtet och miljö.

Vi hade ett exempel där man trimmat en 380 hk till över 500, i en lastbil, ett stort problem var att kolvarna smälte... Det är många gånger skillnader i t.ex kolvspec på samma motorfamilj. aluminium eller stål för hög-effekt.

Ett test av känd box, visade att effekten ökade marginellt, bränsleförbrukningen likaså, men det verkligt farliga var att bränsletrycket ökat 200 bar, på en förmodligen redan högt belastad pump.

Mitt råd avstå!

Marinmotorer är redan hårt trimmade från fabrik.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är detta en gammal tråd men jag har efterforskat en del själv då jag överväger att optimera min D6-310.

 

Det är rätt intressant att om man kollar i VPs utbytesdelskatalog så har D6-310,330,350 och 370 samma artikelnummer för komplett block, topp och turbo. 310,330 och 350 har även injektorer, 370 har andra.

 

Det säger mig att det är programmeringen som skiljer inte hårdvaran. Visst 350 och 370 har kompressor men den jobbar på lägre varv och påverkar inte toppeffekten.

 

Därav borde det väl inte vara några konstigheter att optimera 310an till att få 30-40 hk till ur ett hållbarhets perspektiv?

 

Detta förutsatt att den som programmerar ECUn vet vad den gör så klart. Och bara för att va tydlig. Vi pratar inte piggybackbox utan riktig omprogramering.

 

Tänker jag rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hållt på med detta ganska mycket på bilar men aldrig båtmotorer men borde vara samma sak :)

Får du tag på ngn firma som är duktiga och vet vad de gör är det ingen minimal risk.
Finns däremot en del som inte har riktig koll och ändrar både det ena eller kanske bara det ena men inte det andra så att det inte funkar så bra ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut. Det är jag helt med på. Har hållit på att mappa MC själv så jag vet att det är lätt att ställa till det om man inte vet bad man gör.

 

Jag tänker mer att det finns de som argumenterar för att motorn inte håller eller är byggd för det. Är det samma hårdvara i 370hk varianten så borde inre 340-350 hk i en 310a vara några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Swehedman:

Jag tänker mer att det finns de som argumenterar för att motorn inte håller eller är byggd för det. Är det samma hårdvara i 370hk varianten så borde inre 340-350 hk i en 310a vara några problem.

 

Jag skulle gissa att det är lite mer än bara mjukvaran som skiljer maskinera åt.

 

Det sas ungefär samma om KAD300 vs KAD44. På pappret ser det i princip ut som samma motor och många trodde det var en chippad KAD44, men KAD300 har även trimmad hårdvara. Från ett äldre inlägg här på MG: 

 

•Spridarna är tvåstegs på 300 för att kunna ge mer bränsle och tystare gång vid lägre varvtal.
•Högre bränsletryck på 300.
•Vattenpump med högre flöde 
•Intercooler är 4-väges på 300 för att kyla laddluften mer.
•Kamvinkar är vassare på 300 för mer bränsle-luft blandning.
•EDC enheter är en annan på 300.
•Turbon har större kompressor del och större avgas anslutning på 300.
 

 

Hursom. Med tanke på vad en modern marindisesel från Penta kostar idag - i synnerhet D6 - så är jag faktiskt ganska förvånad över att man ens vågar fundera på att chippa med motiveringen "det borde hålla".

 

Men vad vet jag :-) Bäst är väl att vända sig till en VP mekaniker och fråga.

 

 

 

Redigerad av MinbusNimbus
justering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vill bara säga att det är fredag, och chips-trim låter jättegott, så det tänkte jag ägna mig åt ikväll, blir nog lite dipp också. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

 

Jag skulle gissa att det är lite mer än bara mjukvaran som skiljer maskinera åt.

 

Det sas ungefär samma om KAD300 vs KAD44. På pappret ser det i princip ut som samma motor och många trodde det var en chippad KAD44, men KAD300 har även trimmad hårdvara. Från ett äldre inlägg här på MG: 

 

•Spridarna är tvåstegs på 300 för att kunna ge mer bränsle och tystare gång vid lägre varvtal.
•Högre bränsletryck på 300.
•Vattenpump med högre flöde 
•Intercooler är 4-väges på 300 för att kyla laddluften mer.
•Kamvinkar är vassare på 300 för mer bränsle-luft blandning.
•EDC enheter är en annan på 300.
•Turbon har större kompressor del och större avgas anslutning på 300.
 

 

Hursom. Med tanke på vad en modern marindisesel från Penta kostar idag - i synnerhet D6 - så är jag faktiskt ganska förvånad över att man ens vågar fundera på att chippa med motiveringen "det borde hålla".

 

Men vad vet jag :-) Bäst är väl att vända sig till en VP mekaniker och fråga.

 

 

 

Jag har också varit av åsikten att det borde vara hårdvaruskillnader. Sen såg jag i deras utbytes katalog att 310 och 350 har samma artikel nr på block(alltså komplett med kolvar och allt), topp(också komplett), spridare, turbo, cirkulationspump m.m.

 

Jag ser inta vad fler vesäntliga komponenter som rimligtvis kunde skilja.

 

Hävdar inte att jag har rätt, känns bara sannolikt att man använder samma grundmotor till olika effekuttag. Det är ju standard på bilar och utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Swehedman:

Jag har också varit av åsikten att det borde vara hårdvaruskillnader. Sen såg jag i deras utbytes katalog att 310 och 350 har samma artikel nr på block(alltså komplett med kolvar och allt), topp(också komplett), spridare, turbo, cirkulationspump m.m.

 

Jag ser inta vad fler vesäntliga komponenter som rimligtvis kunde skilja.

 

Hävdar inte att jag har rätt, känns bara sannolikt att man använder samma grundmotor till olika effekuttag. Det är ju standard på bilar och utombordare.

 

Kan vara.

 

I sådana fall tar VP duktigt betalt för modiferad programvara. Tror det skiljer ca 75 000 på en D6 330 och 370 idag.

 

Å andra sidan har VP en mycket fin och gedigen erfarenhet bakom sig när det gäller ockerpriser, så inget förvånar väl. Sedan så är det nog samma i bilbranschen. Modifierad styrenhet och vips så är det en "helt annan motor". Bara att betala

Redigerad av MinbusNimbus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

 

Kan vara.

 

I sådana fall tar VP duktigt betalt för modiferad programvara. Tror det skiljer ca 75 000 på en D6 330 och 370 idag.

 

Å andra sidan har VP en mycket fin och gedigen erfarenhet bakom sig när det gäller ockerpriser, så inget förvånar väl. Sedan så är det nog samma i bilbranschen. Modifierad styrenhet och vips så är det en "helt annan motor". Bara att betala

Just 370 har annat art nr på insprutningen men 310,330 och 350 har samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MinbusNimbus:

I sådana fall tar VP duktigt betalt för modiferad programvara. Tror det skiljer ca 75 000 på en D6 330 och 370 idag.

Låter lite som när kunderna under stordatortiden blev sura när de dubblade internminnet för ett antal 100 000:- kronor.

 

Teknikern var glad för det gått snabbt.

Kunden var sur för det gått snabbt .

 

Teknikern klippte bort en bygling så funkade det förinstallerade utökade minnet.

 

Det gick ut direktiv till teknikerna att det måste ta en viss tid att "installera" det nya minnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Låter lite som när kunderna under stordatortiden blev sura när de dubblade internminnet för ett antal 100 000:- kronor.

 

Teknikern var glad för det gått snabbt.

Kunden var sur för det gått snabbt .

 

Teknikern klippte bort en bygling så funkade det förinstallerade utökade minnet.

 

Det gick ut direktiv till teknikerna att det måste ta en viss tid att "installera" det nya minnet.

IBM levererar än idag z-plattformen med en massa godis (exempelvis CPU’er för Linux) som bara behöver en licens för att aktivera på några sekunder. Prisbilden för att aktivera är densamma eller högre.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ziggemannen:

IBM levererar än idag z-plattformen med en massa godis (exempelvis CPU’er för Linux) som bara behöver en licens för att aktivera på några sekunder. Prisbilden för att aktivera är densamma eller högre.....

Det är ju inte så konstigt egentligen. Det är ju inte billiga CPU:er man säljer utan funktionen Linux i just den maskinen.

 

Delarna i en bil kostar inte mycket och monteringen går rätt snabbt, men ändå betalar vi många hundra tusen kronor. Vi betalar för forskning och utveckling, för byggnader och maskiner, marknadsföring, mm, mm.

 

Det blir bara så påtagligt att många hundra tusen kronor är väldigt mycket pengar när man knipsar av en bygling...

 

Någon lastbilstillverkare säljer extra motoreffekt som du kan få just när du tex. ska passera över Hallandsåsen. Vet inte om det var ett testprojekt eller om det är kommersiellt. Det var rätt många år sedan jag hörde om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...