Jump to content
Sunday 02 October 2022

EnzoF

Medlemmar
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About EnzoF

  • Rank
    Kadett
  1. Gjorde en liknande resa sista helgen i september 2019, Åkersberga till Varberg med nyinköpt begagnad båt, Ca 450 nm, ca 1500 liter diesel. 30 timmar inklusive paus på 5 timmar i Kalmar för att vänta på att macken öppnade. Tankade i Vaxholm, Kalmar och Helsingborg. Lite skumpigt vid landsort i Kuling, samt runt skånes sydkust. Fin resa, ölandsbron, falsterbokanalen samt öresundsbron på samma ben. Kalmarsund var kul, vattnet blev helt platt på natten, frostgrader och navigation med eniros app i telefonen (sjökortet som satt i plottern tog slut vid landsort, ersättningskortet böjde pinnarna i kontakten...) gick väldigt bra att köra efter fyrarna i drygt 25 knop på flybrige. Lycka till, bra provkörning av den nya båten inför sommarsäsongen.
  2. Nord West 370, 390, 420 fly eller HT har alla minst 5 permanenta kojer. Har själv en 370, fantastisk kvalitet och design. Mer ombonad båt är svår att hitta. Åk och titta på en, du kommer att fastna, det gjorde jag...
  3. EnzoF

    Raka axlar VS Drev?

    Två synpunkter. Vibrationer, åkte med i nyare Princess 56, med axlar, reagerade direkt på vibrationerna i båten, jag har bara kört drev de senaste åren. Stillestånd efter eventuell kontakt med botten, drevet byter man ut, och kommer ut på sjön dagen efter. Skador på axlar, roder och eventuellt botten tar snart några semester veckor.
  4. Är det kontinuerligt läckage eller upphör det när kylvätskenivån sjunkit en bit? Expansionskärlet på dessa motorer verkar underdimensionerat, och då trycks kylvätska ut genom överfyllningsslangen. Speciellt om man har varmvattenberedare ansluten till maskinen, då blir kylvätskevolymen för stor, och överskottet spottas ur.
  5. Fick en offert på blästring, med kolsyreis, 400+moms per fot, det blir till att plocka fram färgskrapan...
  6. Jag använde/använder biltemas förtunning, funkar kanon, med rena vita trasor, i massor. Tog bort alla solkiga missfärgningar. Luktar som fan, så stå i god ventilation, sedan måste man fetta in efteråt. Använder också ett medel från innotex i Gbg, som funkar bra, men det är inte riktigt lika effektivt som förtunning, men trevligare att arbeta med. Prova på en skymd yta först!
  7. Efter två säsonger med en Windy 36, samma båt som 37:an, förutom badbryggan, blir nästa båt en nyare Windy 37, supernöjd! Större behövs inte, har 3 barn, bara bökigare att hantera. Skulle vara för axeldrift istället för drev isådana fall.
  8. Köpte en Webasto EVO 5500 med båtsats och panel förra året 1671 EUR, kostar i Sveride 22000 idag ser jag, nedsatt från 27000 SEK... Levererad hem till dörr på 4 dagar, allt funkade klockrent, kan rekommendera wwwtrade24 på ebay .de. Men, en ännu större affär blev det på kopplingar, ventiler och spjäll, betydligt billigare i Tyskland, och det blir en del när man skall ha utsläpp överallt :-)
  9. Har haft en Scand 29, och den funkar alldeles utmärkt för dina behov, vi själva har tre barn. Köp en med minst en 41:a i, 130 hk är för lite om man har långa transportsträckor... Har nu en windy 36, betydligt bekvämare än akterruffade 80-90-tals båtar, men lite dyrare...
  10. Ja, Nu är det inte de modernaste VP dieslarna, kad42, så jag tror inte VP har IPS till dessa ;-) Dock har jag en bekant som byggt egen IPS funktion, genom att ställa dreven pink-nödigt genom att ha ett variabelt parallell-stag mellan dreven. Dock har han modernare bensin V8:or, med elektroniska reglage, så då går det att bygga egen logik med en enkel plc/dator. Någon som har förslag på prisvärda konvertering-kit från mekaniska till elektroniska reglage för gamla VP diesel motorer? Penta har/hadde, men de är oskäligt dyra, som allt annat... Jag tänker iallafall montera ett variabelt p-stag, så får jag lära mig att manuellt köra växel/varv på maskinerna. Det gäller bara att räkna ut vilket håll resultanten går och med vilken kraft, så går båten dit, enkelt....;-)
  11. Bränslet är bara en kostnad bland alla andra... Visst, man kan spara någon hundralapp eller tusenlapp, men alla andra kostnader, försäkring, båtplats, grejor som måste bytas osv. Kostar en jäkla massa, inte minst alla elektroniska mojänger. Jag kör med diesel, dubbelt, och gör slut på ungefär en kubik, 15-16 papp för underbara dagar till sjöss i rena driftkostnader, vad får man för semesterresa för de pengarna, om man är två vuxna och tre barn? Det viktigaste är att hitta en båt/motor kombination till rätt peng, så man inte förlorar en massa pengar där också.
  12. Hej, Jag har en Windy 36 och funderar också på akterprop. Har du någon bild på montaget, vilken storlek på akterproppen? Ja, jag vet, det går att köra båten utan, men är skönt att ha vid trånga situationer... Skall även notera bogpropeller, då jag kört en säsong utan hjälpmedel varken fram eller bak...
  13. Efter att ha jobbat med utveckling av diesel motorer, skulle jag aldrig montera något trimchips i min egen motor. Jag vet hur mycket resurser som läggs ned på att få motorerna så optimerade det går med avseende på effekt/miljö/kvalite/pris. Att en liten firma lyckas få upp effekten går säkert, men med avkall på någon av de andra parametrarna, förmodligen livslängd/kvailtet och miljö. Vi hade ett exempel där man trimmat en 380 hk till över 500, i en lastbil, ett stort problem var att kolvarna smälte... Det är många gånger skillnader i t.ex kolvspec på samma motorfamilj. aluminium eller stål för hög-effekt. Ett test av känd box, visade att effekten ökade marginellt, bränsleförbrukningen likaså, men det verkligt farliga var att bränsletrycket ökat 200 bar, på en förmodligen redan högt belastad pump. Mitt råd avstå! Marinmotorer är redan hårt trimmade från fabrik.
×
×
  • Create New...