Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Flipperskeppare

Behövs gängtätning på bränsleslangnipplar?

Rekommendera Poster

Har införskaffat mig en flödesmätare av typen NAVMAN 3200 DIESEL som jag nu står i begrepp att koppla in. För ändamålet har jag köpt slangnippar med 1/4 NPT-gänga i mässig som skuvas i givarna. Tätar gängorna av sig själva, eller ska man använda någon form av gängtätning/gängtejp?

I monteringsanvisningen hänvisas till motortillverkarens rekommendationer, men några sådana känner jag inte till. När jag lossat slangarna till bränslefiltret så verkar det inte finnas något tätningsmedel på de gängorna.

NPT-gängan är konad, viket jag förstår innebär att den tätar bättre jämfört med vanliga raka gängor.

post-21399-1394235700,2603_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte i bränslefilter i min förra båt, använde gängtejp. Kostar inte många kronor. Lika bra att ta det så slipper man strul med läckande bensin etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Gängtejp har jag i överflöd sedan tidigare jobb i källaren. Var orolig för att gängtejp eller tätningsmedel löses upp av diesel med läckage som följd. Eftersom det är en diesel så är den ju känslig för att det kommer in luft i bränslesystemet, dessutom vill jag inte ha in rester som kan förstöra motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju Bensin....

hittade följande om diesel på http://www.sjoassistans.se/show.php?id=1169996&prevyear=1

En båtägare ringer och har läckage på en dieselslang som han tätat med gängtejp och vill veta om den är dieselresistent. Efter konsultation med en av Sjöassistans resurser kan vi meddela att Lin ska användas i detta fall då gängtejpen kommer att lösas upp av dieseloljan.

Larmtid kl: 09.21       Assistans påbörjad kl:09.24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det är tvärt om , tyvärr !!!!!!!!!!!!!

Gängtejp är resistent mot olja ,inte lin ! Gängtejp används till gängtätningar i en oljeanläggning typ villabrännare  mm .

På min gamla inomhustank med villaolja så var det tätat mellan nivåröret och tanken med lin och det hade efter några år börjat fukta och till slut kom det någon droppe då och då .

 

Gängtejp
En linfri P.T.F.E (teflon® ) tejp för säker och hållbar tätning. Tål utmärkt vatten, ånga, gas, syra lösningsmedel och kemikalier.

http://www.asm.eu/katalog/eltejp.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..jag skickade in en rättelse till  Sjöassistans .

 Hoppas för allas skull att dom rättar sitt lilla misstag!

 

To: sjoassistans@stockholmradio.se Sent: Tuesday, December 02, 2008 12:14 PM Subject: Rättelse i loggboken!

 

Hej .. vill bara medela vänligt men bestämt, att denna information är felaktig . Gängtejp är att föredra i detta fall . Skickar med länkar med fakta från tillverkare ! Man ska INTE rekomendera lin till deisel och bensin installationer !!!!!   Ex .. Lin använd inte till villaoljainstallationer, mellan tank, rör, returledning, brännare ..osv , bara gängtejp !         Lin löses upp av kemikalier , bra för båtägare att få reda på rätt fakta, så det inte blir problem i framtiden .  
http://www.unipak.dk/SVE/gevind.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min favorit i dessa samanhang är helt klart med överlägsenhet Loctite oljeresistent gängtätning, en liten röd flaska med pip som gör det lätt att dosera några droppar och sen montera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jorå loctite i all ära men det brukar inte vara lätt att få isär om man måste igen.

Jalmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gängtätningen brukar sällan sätta sig så hårt, det är värre med gänglåsningen för då dj..ar sitter det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va ett tjöt om att det sitter och fastnar, är det inte meningen?Glad

Föresten tjena på er grabbar.

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

I den amerikanska montage anvisningen står uttryckligen att gängtape ej ska användas p.g.a att tapen (delar av)  kan fasna i givarna.

Ippon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NPT betyder att gängan är konad, det bir tät med på securet skuld ska du lämna på 2 droppar av loctite gäng tätning.

Jorå loctite i all ära men det brukar inte vara lätt att få isär om man måste igen.

Ska inte branda loctite gängtätning och loctite lim blåa eller röd.

Men alla skruv eller annat är lätt att remontera om först du gör sonder tätning eller lim och det kan du göra lätt med en varm pistol, det är vad vi gör i jobbet, var vi använda massor av rosfrit stål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, får du inte använda gängtejp så måste du i så fall använda nåt flytande tätmedel.
För annars kommer det att läcka (om jag fattat saken rätt, se nedan).

Nu är väl risken försvinnande liten att gängtejpsbitar skulle lossa och komma in i givaren, särskilt som givaren och dess anslutningar väl står under tryck (såvida givaren inte sitter på sugsidan av bränslepumpen) och således egentligen vill trycka in tejpen i nipplarna ändå mer ?

Själv skulle jag inte tvekat en sekund att använda teflontejp, men inte lindat den ända ut i änden på nippeln (det är väl där det mesta *spelet* finns och risken för lossad tejp är störst).

 

.... a clearance remains between the crests and roots of the threads, resulting in a leakage around this spiral.

 This means that NPT fittings must be made leak free with the aid of thread seal tape or a thread sealant compound.
http://en.wikipedia.org/wiki/National_pipe_thread

No matter how tight you make NPT threads, a leakage path still exists.
 It is the function of the sealant to block the path between the male and female thread.
http://www.mechanicsupport.com/articleFittingTight.html

If the fitting/pipe has an NPT (National Pipe Thread) thread on it, you absolutely MUST use a thread sealant on it..... or you will have a leak.
http://mikeaurelius.wordpress.com/2007/12/26/there-are-threads-fittings-pipes-and-sealant-to-consider/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bättre prylar Wurt o Loctite har gångtätning i flytande form.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Likaväl som man ska undvika att få in smuts i röret på en känslig installation kan man lätt undvika att få in gängtejpen. Den släpper ju inte bitar av sig själv och den ska lindas runt gängen och inte stoppas in i röret.

Sen trodde jag att gasgäng tätade när man drog åt hårt men alltid lär man sig nåt nytt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...