Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

poppea

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    181
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om poppea

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Jag tror att det ändring är inte bra. Jag hade en Murena förut och jag hade konstatera att porten vara för låg. Om du få en stor våg i båten, hon gå direkt in i båten. Det kan vara en fin dag utan stora vågen, men med en store motor båt som kommer full farte som de tyker om att göra och då kan det blir några liter på en gång. För att minska risken och få dorren öpet så lång så möjligt, hade jag höja dorr tröskel och hade plasta en bänk fram för den gamla hål. Hander banken hade jag inkludera motör panel, du kan göra samma sak då du kan ha mer utrymme på motör sida. Förstå du vad jag mera? Boxen var plasta, vi gelcoatad ock i toppen hade jag lima några teak bittar som list för att sida på. den var 20-25cm bred och det var min favorit plats, i lång segling. Jag kunder sitta där och hade kontrol på vad det hander ut och titta på instrument nere på pilot platsen.
  2. / ELVERKTYG / BORRMASKINER / BORR / Koniskt plåtborr HSS Tvåskärig stegborr med 2 mm intervall: 6–20 mm. För håltagning i plåt, aluminium och plast. Lämnar gradfria snitt utan deformering. Cylindriskt fäste med tre plana anläggningsytor: Ø 8 mm.
  3. Den Haa finns en segel båt hamn. Roterdam men det är lång in på landet
  4. Jag ska byta mina plexiglass som var med monterade med en svart gummi. Jag vill köpa nytt, type portlight men jag hittar inte på rätt mott, det måst finnas, jag har sett samma båt i göteborg trakten med aluminium ram, var kan göra de? Där är bilder från göteborg med var jag vill som fonstret.
  5. poppea

    Murken Playwood

    Gör vad Kalman säjer. Det är best. Plast är möjligt med varför göra svårare, dyrare, och sämre, när det finns allt för på en enkel sett fixa det på en prof resultat. Såg bort bitten, 45 grader, fixa en ny bitt, lima, du kan tejpa direct på limet, så limet kan inte rinner ut. Dag efter du ha en ny båt. Plywood och epoxy bäst i test.
  6. Meteo finns och det är bra att ta. Mindre båt du ha, mer du ska lysna. Att vara med och kanske captän på en yrkefartyg har ingenting att göra mer skipper på en 24 foot segelbåt. En stor skillnade som kanske kommer till felet, jag sa det varför jag har seglat med 42 foot regelbondet och har seglat med mindre båtar på samma sätt. Och jag hade fel, 25, 30 m/s ser inte ut så mycket för mig, men med en 28 eller 30 foot det är en stor skillnade, en 24 foot jag vill inte tänka på !!!! Om de hade erfarenhet, de skulle preparera lite mat och en Thermos med café, plus nogra kläder i en plast påse. Jag har varit i olika storm och jag har konstatera att folket som vara med ofta börja att fantesirera, de ska vara uptaget för att glömma ( om det är möjligt) vad finns ute. Laga mat, göra en shecklist, batteri, lampa, chocolat, korv, lysna på meteo, kontrolera flytväst, livflottan, var som helts, deprimera eller blir rädd är första fälla. Skipper ska alltid visa att situation är ok, om han tror inte det han ska inte visa det, skoja är bra, aldrig lämna båten om det inte sjunker, en dålig båt är att bättre än en ny livflotter. I båten det finns vatten, mat, varme, vi vet exakt vad det hander, men nära kusten, situationen är alltid faligare än mitt i atlanten. Så om de var 35 m från kusten, de hade unifärr 10 timmar på sig före att landa. Jag förstår de, 24 foot och vågår på 10 meter, jag fick 15 meter på en 42 foot och jag var inte glad, en berg, rak som en vägg, som ramla när in i båten via alla luftventil, masten som vibrera som aldrig när båten ramla när i nästa håll 10,15 meter lägre ner. Jag kan sager att jag tror att jag skulle göra som de, 24 foot det har varit säket helvete. Det är möjligt att mannen har välja att ta livflotten bara för att lugna sin partner, vi kan inte veta. Jag har sett min fru grotta 2 dagar, sjuk, och rädd, jag kunde inte hjälpa henne, jag var bakom ratten, jag fick inte så mycket mat denna gången. Kanske att hoppa i livfotten var en bra solution. Folken kan blir tockig, galenskap kan kommer, det finns massor att prioritera och utan snabb och effectiv medecin, jag vet inte vad en ensam person kan göra, välja att rädda båten och förlora frun eller prioritera att rädda frun, med store chance att få en extern hjälp via VHF. Jag har inget bild att visa, de är få person som tänker på det i dessa tider. Kör försiktigt.
  7. Vad kan jag använda som primer för att vara säket att glasfiberpolyester ska fästa på plywood. I frankrike, jag har användat en medel som kallas G4, i sverige jag vet inte om det finns en produkt. Kan jag blanda polyester med aceton eller annat? Tack för svaret. Charles.
  8. poppea

    Mast på väg

    Vad kan jag göra för att transportera en 9m båtmast från luleå till enköping?
  9. Glöm engleska kanal vägen, det kan gå bra till spangen men lång kosten till gibraltar du kan få jätte kraftig vind och det kan blir än dåligt situation, med faligt hamn entré i portugal, folk sjuka etc...
  10. Om vi pratar kanal intyg, i frankrike det är förbjudet att segla i en kanal, då, motoren blir din firsta kraft och inte seglet så du must ha kanal intyget om motoren är mer en 9,9 HK.
  11. tändspole är en alternativ. när det blir var blir en kurtslutning i den.
  12. Jag har gjort det. Vet inte om det har hjälpa men jag tror det. luften är tork när det är kallt då utsida torka sig själva. Att varma upp insida hjälpa till att flytta fukten till utsida som korkar sig igen, jag hade till slut instäng skrovet i plast med massor av Torbollen för reducering av luftfuktigheten. Jag gjorde det före vår, där kommer fukt igen och då finns det risk att det kommer tillbacks i plastfiber igen. Skroven var utan gelcoat på utsida.
  13. Second picture, Phare de la Jumen ( Föl Fyr). När de frågade den kille som var på bilden: Varför var du där, det var farligt? Oj! Det jag är van med, jag var att stända där ine när jag örde en Helikopter ljud, då öppnade jag dörren för att ser jag det var på gång!!!!
  14. Tabellet har jag på datoren, en special programm. En litet sextan kan göra stor fel, det best om man vill inte köpa en 6000 kr typ, köpa en sextant i plast typ plastimo, det fongera bra, naturigvist inte precis, men det räker for att hitta engelska kanalen när du kommer från karaibien, efter det, närmare kosten du kan använda fyrarna för att dra dig hem. Fyr, en sak som ska försvinner i framtiden, jag kan berätta till mina barnbarn att i dessa tiden morfar kollade på en fyr i horizonten..... ( Tyvärr de är bara intresserad men dator och datorspel, var kan vi göra med de?????)
×
×
  • Skapa nytt...