fjtsu15 1 Postad 26 Oktober , 2008 Jag provade längst ner i en annan tråd men lyfter frågan med egen tråd. I mina trakter är det vanligt att man struntar helt i dessa glykolkörningar. Systemet är uppbyggt för att klara saltvatten, Omedelbart efter att man tagit båten upp på land så startar man och sätter gasen i botten. Detta gör att hela systemet tömmer sig på vatten och det blir inte fickor med vatten. Själv har jag alltid klottat med glykol men jag börjar fundera kring nyttan med det, helt gratis är det inte heller och när man vet om grannbåten som gjort det ca 20år utan problem. Vad säger ni, finns det faror med detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 26 Oktober , 2008 E detta sant??? låter ju inte helt otroligt... När min kom från staterna, så hade jänkarna bara skruvat ut alla dräneringspluggar. ingeting frös sönder den vintern. men glykol känns tryggare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 26 Oktober , 2008 Problemet är väl att impellern tar stryk och att ligga och pilla bort den varje gång genererar massor av svordomar. Åtminstone på vår båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjtsu15 1 Postad 26 Oktober , 2008 alltså man gör ingenting annat än startar omedelbart direkt efter upptagning och sedan full gas. Det gör att allt vatten bara sprutar ut från hela systemet utan att fickor uppstår. Snabbt, enkelt, gratis och ifall man ändå sätter ut båten på nytt så är det väldans enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leis 0 Postad 26 Oktober , 2008 Hallå alla En undran bara. Det stod vinterkonservering i rubriken. Vari består konserveringen? Det är ju sådana motorer man är livrädd att träffa på när man letar begagnat. MVH Leffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 26 Oktober , 2008 Frystorkning är en konserveringsmetod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 290 Postad 26 Oktober , 2008 Mina maskiner drar i sig massor av mer vatten(luft) än vad jag får ur trädgårdslangen varpå de tömmer sig på vatten pga luft. Kör dock i glykolblandning när det är dags för konservering. Skulle tro att metoden fungerar bara man håller koll på impellerns skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjtsu15 1 Postad 26 Oktober , 2008 Hej, kom igen. Berätta varför du är livrädd för att köpa en motor som är tömd på vattnet under vintern. Konserveringen består att man byter ut vattnet mot luft så att systemet inte fryser sönder och jag vet att denna metod inte medför frysning alls. Vad är det som gör glykolen så fruktansvärt mycket bättre att ha i systemet än luften under de månader som man har båten på land? Men kanske konservering är fel ord, vad vet jag, men inte är det någon idé att haka upp sig på ordval, det är principen jag vill disskutera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjtsu15 1 Postad 26 Oktober , 2008 Impeller skall man väl oberoende hålla i skick och byta ut enligt behov eller serviceschema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Oktober , 2008 När jag tar upp båten inför vintern brukar jag köra igenom ett antal liter färskvatten och därefter köra igenom glykolblandning. Jag trodde i min enfald att det var bra att få bort saltet och dessutom att glykolen hade en rostskyddande egenskap, förutom att 50/50 blandning har så låg fryspunkt som möjligt för den lilla mängd glykolblandning som blir kvar i motorn efter avtappning. Men jag har kanske helt fel! Det finns, åtminstone här lokaslt, ett talesätt som säger att man inte sliter ut en motor i en fritidsbåt - den rostar sönder. Men det kanske också är fel? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjtsu15 1 Postad 26 Oktober , 2008 Hej Tommy. Vilka delar i ditt kylvattensystemet rostar (förutsatt att du har värmeväxlare)? Hur mycket saltavlagringar blir det när man kört bort vattnet med full gas metoden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppi 0 Postad 26 Oktober , 2008 Saltet hänger ju kvar om man inte kör rent, desutom ger ju glykolen en smörjande effekt. Även om man kör torrt så sitter saltet kvar, salt o metall ingen bra kombnation. Ha de Poppi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Oktober , 2008 Jag tror inte att man skall förutsätta något när man kommer med en ny revolutionerande metod för att vinterkoservera motorer. Det är ju ganska bra att ange de begränsningar som metoden har. I det närmaste 100% av kylkanalerna mina bägge saltvattenskylda 2-cylindriga VolvoPentamotorer från 1970 och 1979 består av gjutjärn. Att montera färskvattenskylning på (så) gamla motorer brukar oftast ställa till mer problem än det löser. Det finns, lokalt, ett otal ex på det, så de pengarna lägger jag nog hellre på nåt annat. Att det skulle va nåt större problem att köra genom sötvatten och efter det en 50% glykolblandning kan jag inte förstå. Jag brukar göra det och byta olja INNAN jag tar upp båten. Eller är oljebyte också onödigt? Jag brukar gå till upptagningsplatsen för motor. När jag kommer fram är motorn varmkörd. Stänger bottenkranen (efter att ha stoppat motorn) och kopplar loss kylvattenanslutningen och monterar en slangstump, som jag stoppar i en 25 literdunk med färskvatten. Startar motorn och kör igenom färskvattnet. När det är slut stannar jag motorn stoppar slangen i en annan plastdunk med 50% glykolblandning samt lossar slangen som går till det vattenkylda avgasröret, och ersätter det med en slang som jag stopar ner i glykoldunken (returledning). Efter att jag bytt olja och filter kör jag motorn en stund så att både den nya oljan och glykolblandningen cirkulerar runt i motorn i respektive kanaler. Man kan ju med fördel tappa av glykolblandningen som finns i motorn via de avtappningskranar som finns. Om det står något glykolblandat vatten kvar så spelar det ingen större roll. Yttertemperaturen, här där jag bor, blir alldrig lägre än vad vad glykolblandningen tål. Hur mycket saltavlagringar det blir kvar efter din revolutionerande metod vet jag inte, men att konservera motorn på det gamla hederliga sättet är inte nåt större arbete (om man jämfört med allt annat jobb jag lägger ner på båtarna. Jag har gjort så i 45 år och tänker nog fortsätta med det, oavsett vilka latmansmetoder man kommer fram med. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjtsu15 1 Postad 27 Oktober , 2008 Hej Tommy. Ja försöker verkligen inte få dig att sluta med glykolkörningar. Jag försöker endast ta reda på med er hjälp vilka negativa sidor denna metod (som jag inte själv har använt). Och nej du skall absolut inte avstå från oljebyte bara för att jag presenterar en alternativmetod istället för glykolkörning som det i mina trakter finns ett fåtal mänskor som använder. Det är väl fullständigt klart att i dina Volvo Penta motorer så är glykolkörning det enda alternativet. Men om man har ett system som inte rostar kan jag EVENTUELLT tänka mig att detta kan fungera. Men förrän jag själv skulle göra det så vill jag veta vad som inverkar på RIKTIGT och inte vad mina grannar berättar. Jag har tagit upp och satt ner båten flera gånger per vinter beroende på isförhållandena, då börjar det ta emot och man börjar fundera på alternativ. Glykolkörningen tar enkelt lika lång tid som körtiden mellan upptagningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Oktober , 2008 1. Att allt vatten skulle pumpas ut ur motorn med några sekunders gaspådrag tror jag inte på, blir det bara lite vatten kvar på fel ställe så får man nog problem. 2. Ligger man i saltvatten bör man köra igenom sötvatten först. Salt tär även om motorn inte är av gjutjärn. 3. Impellern tar stryk av några sekunders gaspådrag, var så säker, I know. 4. Glykol har fler egenskaper än bara frysskydd. Kan du inte ordna så att du har ett par plusgrader i motorrummet hela vintern? Du sover nog bättre då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Oktober , 2008 Om du inte använder båten mer än vad det tar att köra genom sötvatten och glykolblandning - vad är det då för mening att sjösätta överhuvud taget om du i princip inte använder båten mer än 15 minuter varje gång du sjösätter? Å andra sidan om du varmkör motorn regelbundet, man tala ibland om var 14 dag när båten ligger i sjön, brukar man inte konservera motorn. Det går naturligtvis bar att varmköra när den ligger på land, men då är det ju lika enkelt att köra genom sötvatten och ha en dunk med glykolblandning som du återanvänder. De dunkar och de slangar jag använder har jag haft i många år. Glykolblandningen får man däremot byta ut med ett visst mellanrum. Var annat år tex. Jag har en av mina båtar kvar i sjön över denna vintern. Nån is att tala om räknar jag inte med. Den konserverar jag inte, utan varmkör den regelbundet om jag inte använder den. Hoppas på en del segling/turer under vintern och jag har tänkt mig jobba på den en kväll i veckan, som då ger tillfälle att varmköra. Motorn på min andra segelbåt, som jag tagit upp, och som kommer att ligga oanvänd under ett halvår, har jag naturligtvis konserverat. Konservering av motor är ju ren rutin och tar knappt mer än en halvtimme extra när jag håller på att rigga av och förbereda upptaget. Se för övrigt vad Terrafobica skriver. Som tur är vi olika och tycker olika och det tycker jag att man får va. Var och en får göra som han vill, men jag tror fortfarande på att man inte sliter ut en motor i en fritidsbåt - den rostar sönder. tommy som trots allt är en slarvpeller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 28 Oktober , 2008 Hur gör ni med konservering av bränslesystemet då ? Jag byter oljan vid bryggan eftersom jag då kan varmköra ordentligt. Sen körs båten ett par sjömil till upptagningsplatsen (däremellan vill jag inte göra några ingrepp som kräver luftning etc ). På land lägger jag ner bränsleslangen i en flaska 50/50 diesel/tvåtaktsolja. För att slippa köra minst 20 min. för att få blandningen igenom hela systemet (bla. filtret) så pumpar jag för hand (med bränslepumpen) igenom ett par tre dl av blandningen innan jag också slutligen kör motorn med ett par hinkar vatten. - Jag luftar alltså ut bränsle som jag förstås suger upp under motorn. Öppnar dräneringskranen och släpper ut vatten där (i år kom det ut en hel del rostflagor...). Kör sen slutligen en hink med 50/50 glykol, för att som nämnts tidigare utesluta vatten i systemet och rostskydda. ( Motorn är sjövattenkyld.) Hänger upp kylslangen så blandningen inte rinner ut igen. ( Har en Yanmar YSM12 ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjtsu15 1 Postad 6 November , 2008 Jag vill tacka alla som svarat i denna tråd. Jag fortsätter som förut med glykol tack vare er! Det som jag märker att ni har lättare och bekvämare sätt att köra glykol samt att ni också använder glykolen flera gånger...Passar mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 6 November , 2008 jag måste bara inflika att de delar som inte rostar oxiderar (aluminium) Men du kanske har en båtmotor i plast ?? Skämt åsido Skulle defenitivt inte våga lita på att altt vatten kommit ut på några sekunders torrkörning 1: glykolkonservering 1tim arbetstid 200.- glykol som används kanske fem år innan man spillt för mycket och måste köpa mera glykol 2: torrkonservering 5min arbetstid x:- för en garanterat söndersmält impeller (iaf skadad)årligen Omdu har otur lägg oxå till x:- för ny frostsprängda delar/motor årligen Är det någon mer än jag som ser skillnaden mellan lathet och omvårdnad ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser