Jump to content
Sunday 29 March 2020
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Recommended Posts

27 minuter sedan, Pellen75 säger:

Någon som monterat Dävert på badbryggan?

 

Vi har en Aquador 26 från 2009 och ska skruva fast Dävert för gummijollen. Pga av storlek på båt, motor mm kommer infästningen (tyvärr) bli genom teaken på badbryggan.

Någon som gjort detta?

Om så

- hur ”såg det ut” inuti (ihåligt)?

- vad använde ni för plugg/skruvar?

- andra erfarenheter/tips?

 

Med vänlig hälsning, 

Henrik

 

 

Det finns en diskussion i den här tråden för 6-7 år sedan, om hur man bäst förvarar gummijollen. Jag funderade då på låga dävertfästen som sitter i nederkanten på badbryggan, tänkte köpa dem i USA där de är billigare (typ 300 dollar istället för 7000 kronor). En kompis har dem på en Aquador 33HT.

 

MEN det jobbiga är att dävertfästen behöver sitta med genomgående bultar (bricka och mutter på undersidan, inuti badbryggan) för en vanlig skruv klarar omöjligt vridkrafter och stötar när du kör båten och det hänger en gummijolle utanför/bakom. Samma sätt att fästa som pollare (båten ska kunna lyftas i sina förtöjningsbeslag). OCH då behöver du krypa in och nå bakom motorn, för att hålla muttrarna... Väldigt trångt.

 

Jag gav upp och struntade i dävertfästen. Har fortfarande jollen stående på badbryggan, fäst med en tamp. Först åtgärd innan vi förtöjer är att släppa i jollen. Funkar OK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, jag har en Aquador 26 HT 2006, där jag måste bättra på lacken på en list som nu har börjat flagna, så jag  undrar om det är någon speciell lack man skall använda? 

 

Kristina

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är snart klar med att byta kulventilen under septitanken. Vridstången gick av i höstas, när jag skulle tömma ut det sista bajsvattnet inför vintern.

 

Även de som har andra båtar kan vara intresserade, så jag startade en egen tråd. Men ni som också har en Aquador 26HT är kanske extra intresserade, eftersom ni troligen också kommer att råka ut för att denna ventil kärvar ihop (särskilt numera när däckstömning finns). Svårigheterna beror främst på att slangen mellan septitank och ventil bara är cirka 20 cm, här är tråden:

 

www.maringuiden.se/forum/topic/88838-byta-kulventil-under-septitank-aquador-26-ht/

 

Edited by Jonas478
Länken med http först blev ett sajtfönster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Någon som har erfarenhet av olika propellerval på 26 dc med bensin 5,7 gxi 320 hk? Idag sitter det original D3 på min och jag funderar att byta till Rostfria F3.

 

//Johan

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2018-05-03 at 7:56 PM, Reggan said:

Hej, jag har en Aquador 26 HT 2006, där jag måste bättra på lacken på en list som nu har börjat flagna, så jag  undrar om det är någon speciell lack man skall använda? 

 

Kristina

 

 

Det här undrar jag också! Någon som har erfarenhet av att lacka trädetaljer i sin Aquador? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fönsterskydd/kapell skydd till Aquador 26 DC!

 

Hej.

 

Har sedan 2010 en AQ 26 DC från 2007. Till denna säsong så har jag bytt kapell och har funderat över två saker. Är det någon som vet om det finns fönsterskydd till vindrutorna, har sett att en del HT har sådana, vet dock inte om de skulle passa till en DC? Är det någon i så fall som vet vart man får tag på dessa, har sökt extremt mycket på nätet utan framgång?

 

Sedan undrar jag om någon har sett om det finns skydd till de främre kapellrutorna. Dels för att solens UV strålning fullkomligt äter upp rutorna men också för att det blir så extremt varmt och ljust inne båten. Därav att jag också är intresserad av skyddet för vindrutorna.

 

Vore mycket tacksam för svar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det någon som förlängt befintlig badstege på en Aquador 26 HT årsmodell 2002, som

standard är den lite svår att ta sig upp från.

 

B08D8F53-1F85-4124-963F-A90ECFF10C62.thumb.jpeg.544baec617efc3f2bd8a57fc30007fe5.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tyvärr ingen idé på förlängning men efter  att monterat ett grabbräcke på luckan så är det mycket lättare att ta sig upp.

4CFA30CD-62A7-4187-A05B-6FCBB8A01766.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej.

 

Har på gång köpa en Aquador  26 HT 2001. funderar kring fönster i kabinen, de går inte att öppna, är det tänkt att takluckan ska stå på glänt för ventilation?

 

Ska fönster inte vara öppningsbara ?

 

Är det problem med ventilation i kabinen ?

 

(Kan tillägga att jag aldrig ägt eller åkt i båt med övernattningsmöjlighet tidigare)

Edited by rocketeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev rocketeer:

hej.

 

Har på gång köpa en Aquador  26 HT 2001. funderar kring fönster i kabinen, de går inte att öppna, är det tänkt att takluckan ska stå på glänt för ventilation?

 

Ska fönster inte vara öppningsbara ?

 

Är det problem med ventilation i kabinen ?

 

(Kan tillägga att jag aldrig ägt eller åkt i båt med övernattningsmöjlighet tidigare)

 

Troligen är en 26HT från 2001 byggd på Irland (syns på först 2 bokstäverna i skrovnumret). Och därmed är en hel del annorlunda än de flesta av denna båtmodell, som är byggda i Finland. Fönster som inte går att öppna gissar jag är ett exempel.

 

Takluckor på glänt: vi har ofta det när vi är i båten, särskilt om vi lagar mat eller kokar diskvatten. Men när vi lämnar båten vid hemmabryggan försöker vi komma ihåg att stänga dem helt, för om det regnar och blåser droppar vatten in. 

 

Ventilation i kabinen: Minns att jag var lite orolig i början att sova med dörren stängd. Men sedan såg jag att (åtminstone på 2003 års modell) är det luftinsläpp "under" skjutdörren. Och uppe finns dels ventilationshål i nederkanten av framrutan, dels där kapellet går in under sidorna på HT-taket (där smiter även myggen in).

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Jonas478:

 

Troligen är en 26HT från 2001 byggd på Irland (syns på först 2 bokstäverna i skrovnumret). Och därmed är en hel del annorlunda än de flesta av denna båtmodell, som är byggda i Finland. Fönster som inte går att öppna gissar jag är ett exempel.

 

Takluckor på glänt: vi har ofta det när vi är i båten, särskilt om vi lagar mat eller kokar diskvatten. Men när vi lämnar båten vid hemmabryggan försöker vi komma ihåg att stänga dem helt, för om det regnar och blåser droppar vatten in. 

 

Ventilation i kabinen: Minns att jag var lite orolig i början att sova med dörren stängd. Men sedan såg jag att (åtminstone på 2003 års modell) är det luftinsläpp "under" skjutdörren. Och uppe finns dels ventilationshål i nederkanten av framrutan, dels där kapellet går in under sidorna på HT-taket (där smiter även myggen in).

tack för ditt svar. 

Skjutdörren har jag inte hunnit titta närmare på,  sluter den inte helt tätt säkras ventilationen den vägen.

Skrovnummer börjar på FI, så tror den är tillverkad i Finland.

Kanske de fasta fönstren blev över på Irland och skickades till Finland.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-05-19 vid 09:45 skrev Gustaf123:

 

Det här undrar jag också! Någon som har erfarenhet av att lacka trädetaljer i sin Aquador? 

Speciell lack för Aquador: jag gissar att ni söker efter den mörkröda färgen som träet har på vissa årsmodeller, som kan blekas av solen. Min från 2003 har "normal" teak så jag har ingen direkt erfarenhet. Jag har trott att det mörkröda är någon typ av bets, om det stämmer  ska det gå att slipa bort det översta lagret och lacka med klarlack. Testa på liten yta först.

 

Lacka 26HT mer generellt: det jag har lackat är innerdurken, 2 gånger. Första gången gjorde jag det bara på de värst utsatta ställena och struntade i att göra om nåtningen runt, vilket inte blev så bra (lacken spricker i kanten mot den gamla nåtningen och vatten tränger in under). I våras gjorde jag om det första försökt + lackade nästan alla durkytor med 5 lager. Har några tips:

 

1. Jag skar och skrapade först bort det översta lagret av den svarta nåtningen runt. Syftet är att ett nytt lager nåtning skyddar kanterna på lackningen. Nyinköpta stämjärn var värda pengarna för att skrapa gelcoaten slät.

 

2. Skruvade bort luckvreden till motorluckan + golvfästet till bordet, tog kort på ett luckvred först (vid återmonteringen flyttade jag ett par av låsmuttrarna nederst till bättre position). tog bort övriga 2 luckor helt + monterade bort alla metalldetaljer.

 

3. Skrapade och slipade bort det som var fult/skadat av lacken, men behöll den hyfsat snygga lacken. Resultatet blir att träet efteråt ser mer "levande" ut, tycker jag, inte så platt/konstgjort ut som orginalet.

 

4. Lackade 4 lager billig "båtlack" klarlack, väntade minst 24 timmar mellan (hängivna väntar flera dagar). Jag tvivlar att vattenbaserad lack blir tåligt nog, välj lack som "luktar". Sista lagret matt klarlack, som gör att träet inte ser "vått" ut och att träytan syns istället för lacken. Jag köpte (dyr) Hempel Dura-Satin Varnish som späds med Thinner/träcellulosa (miljöfarlig men bra).

 

5. Monterade tillbaka alla metalldetaljer. 

 

6. Tejpade på båda sidor med röd maskeringstejp innan ny nåtning (utom i hörnen, där chansade jag på frihandsnåtning). Nåtade med brun Sika, som jag tycker blir snyggare (syns mindre, ser mer naturlig ut än svart). Pressa dit bara LITE Sika och släta ut med pekfingret. Blir det för lite, lägg på lite mer (värre om det blir för mycket = fult, svårt få bort).

motorlucka innan ny lack web.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

vad har ni för bombredd vid era båtplatser för Aqudaor 26 HT ?

 

jag har blivit erbjuden 8 x 4 alt 8x 3,5.  

 

Tyvärr ligger 4 m platsen  väldigt "off" i marinan, långt till service byggnad mm. Båten är 3.05 bredd men torde vara smalare lägre ned där i bomhöjd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev rocketeer:

vad har ni för bombredd vid era båtplatser för Aqudaor 26 HT ?

 

jag har blivit erbjuden 8 x 4 alt 8x 3,5.  

 

Tyvärr ligger 4 m platsen  väldigt "off" i marinan, långt till service byggnad mm. Båten är 3.05 bredd men torde vara smalare lägre ned där i bomhöjd. 

Vi har 3,5. Går knappt att lägga till vid sidvind. Man får inte plats med fendrar knappt. Kör på 4. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev MrPlow:

Vi har 3,5. Går knappt att lägga till vid sidvind. Man får inte plats med fendrar knappt. Kör på 4. 

ok, tack för din information.

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2018‎-‎06‎-‎23 vid 21:36 skrev MrPlow:

Vi har 3,5. Går knappt att lägga till vid sidvind. Man får inte plats med fendrar knappt. Kör på 4. 

 

Lägga till i sidvind mellan Y-bommar: Särskilt då är bogpropeller är en bra uppfinning. När jag hamnar snett beror det ofta på att jag haft vinden "i ryggen" på vägen in och därför inte märkt hur mycket det blåser. Med hänsyn till vinden + bogpropp brukar det gå bra att pricka 3,5 meter.

 

Fördelar med 3,5 meter mellan Y-bommarna: Lättare att nå tamparna vid förtöjning. Lagom att stå på bommarna när något behöver fixas, t ex fylla på vatten (våra Y-bommar har 2 rejäla bojar som gör att bommen bär en vuxen nästan hela vägen ut).

 

Fördelar med 4 meter: 14% större öppning på väg in. Men det viktiga och helt avgörande för att båten inte skadas är förstås att Y-bommen har bra glidskydd i ändan och att inga vassa metalldelar sticker ut så de kan skrapa båten. Så länge Y-bommen är "snäll" gör det inget att båten glider mot den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Batterier och solcellsladdning, hur många batterier samt Ah och var har ni dom?

samt hur har ni kopplat in era solceller?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Batterier och solcellsladdning, hur många batterier samt Ah och var har ni dom?

samt hur har ni kopplat in era solceller?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2018‎-‎06‎-‎30 vid 21:58 skrev Pidde:

Batterier och solcellsladdning, hur många batterier samt Ah och var har ni dom?

samt hur har ni kopplat in era solceller?

 

 

Batterier och solceller: finns många inlägg om detta högre upp i denna tråd, särskilt under 2009. Dessutom ett mer generellt ämne, fungerar likadant på andra båtar, så sök på "solcell" eller "förbrukningsbatterier".

 

Sammanfattning batterier: storleken på batterilådan varierar mellan årsmodeller för 26HT. Vår från 2003 rymmer max 4 st 75 Ah eller 3 st 110 Ah. Jag har numera ett Optima 75 Ah startbatteri och två AGM Professional 95 Ah förbrukningsbatterier (lättare att montera kablar med lite plats över).

 

För den som har råd verkar det bekvämare med Lithium-jon båtbatterier.

 

Solpaneler: Det knepiga på 26HT är att lyckas dra kablarna genom HT-taket och ned genom de kromade handtagen. Regulatorn har jag placerat längst in i skåpet under diskhon. Numera har vår båt en 38W solpanel mellan takluckorna och en 50W bakom förarplatsen taklucka, seriekopplade. Maxpower regulator växlar ned från 40V till laddspänning och de soligaste timmarna ger solpanelerna 3,5A.

 

Det kan vara värt att veta att startspärren (röd LED som blinkar, drar cirka 0,1A på min båt) är kopplad direkt mot startbatteriet. Upptäckte en vinter när jag dröjt med att koppla in laddare på startbatteriet att det var tomt (det töms efter cirka 5 veckor med 0,1A förbrukning). 26HT har liksom andra båtar ett relä som kopplar ihop alla batterier vid start, så eftersom förbrukningsbatterierna fylls på av solcellerna vid bryggan är startspärrens förbrukning normalt inget problem. Men startspärren gör det värt att välja ett startbatteri som tål djupurladdning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Har köpt en 26ht 08 i stort sett fungerar allt bra, Förutom när man fyller färskvattentanken full.

Då läcker tank givaren (tror det är den iallafall) sitter högst upp på ovansidan tanken,

Men hur kommer ni åt eran tank ovanifrån hos mig är det en skruvad plåt under ifrån.Och en plast skiva ovan ifrån i stuvutrymmet ifrån badbryggan som antingen är limmad eller skruvad underifrån.

Hur ser det ut i era båtar

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-06-25 vid 09:07 skrev Jonas478:

 

Lägga till i sidvind mellan Y-bommar: Särskilt då är bogpropeller är en bra uppfinning. När jag hamnar snett beror det ofta på att jag haft vinden "i ryggen" på vägen in och därför inte märkt hur mycket det blåser. Med hänsyn till vinden + bogpropp brukar det gå bra att pricka 3,5 meter.

 

Fördelar med 3,5 meter mellan Y-bommarna: Lättare att nå tamparna vid förtöjning. Lagom att stå på bommarna när något behöver fixas, t ex fylla på vatten (våra Y-bommar har 2 rejäla bojar som gör att bommen bär en vuxen nästan hela vägen ut).

 

Fördelar med 4 meter: 14% större öppning på väg in. Men det viktiga och helt avgörande för att båten inte skadas är förstås att Y-bommen har bra glidskydd i ändan och att inga vassa metalldelar sticker ut så de kan skrapa båten. Så länge Y-bommen är "snäll" gör det inget att båten glider mot den.

 

Vi ligger med en AQ28 på 3,6 meter, funkar men trångt ibland när det blåser från sidan. Iskyla hos kaptenen hjälper... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Planerar att byta ut nuvarande familjebåten (MV Marin 6600) mot en större HT (max 8,5 m). Har funderat och tittat i flera år och kommit fram till att det nästan bara är Aquador 26an som uppfyller mina krav. 

Har bara hunnit läsa första tredjedelen av denna tråd men där har jag hittat mycket intressant.

 

Har en fråga om årsmodeller: När började dörren till badbryggan gå inåt? När kom de mer svängda räckena?

 

Mvh Hans  

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev HA525:

Hej!

Planerar att byta ut nuvarande familjebåten (MV Marin 6600) mot en större HT (max 8,5 m). Har funderat och tittat i flera år och kommit fram till att det nästan bara är Aquador 26an som uppfyller mina krav. 

Har bara hunnit läsa första tredjedelen av denna tråd men där har jag hittat mycket intressant.

 

Har en fråga om årsmodeller: När började dörren till badbryggan gå inåt? När kom de mer svängda räckena?

 

Mvh Hans  

2004 kom den nya layouten. 

 

Även inredningen uppdaterades. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Relingslist

Min relingslist har en gammal skada gjort att den snart kommer att gå av, vilket resulterar i att den ska bytas, inget skoj, blir nog en skaplig brottningsmatch. Någon som gjort detta? Tips på leverantör av ny list? Tips på hur man gör det på bästa sätt, tänker att en värmepistol å gummiklubba kan vara bra redskap?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev skisak:

Relingslist

Min relingslist har en gammal skada gjort att den snart kommer att gå av, vilket resulterar i att den ska bytas, inget skoj, blir nog en skaplig brottningsmatch. Någon som gjort detta? Tips på leverantör av ny list? Tips på hur man gör det på bästa sätt, tänker att en värmepistol å gummiklubba kan vara bra redskap?

Ta kontakt med en återförsäljare alt. fabriken och se om dom kan skaffa fram en ny list. Värm den nya listen i bastun alt. i vatten så att den är 80-90 grader varm, listen skall töjas ca. 8-10% då man drar på den annars lossar den och börjar hänga den första varma sommardagen, fäst den i aktern på ena sidan och dra på den så snabbt ni kan, många handpar behövs...

Lycka till!

/Kaj

Share this post


Link to post
Share on other sites
2014-05-13 vid 20:53 skrev Bernte-AQ:

Hej, jag installerade solpaneler förra året och mitt val blev två från seasea pga att dom passade så bra mellan luckorna. http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70220

Samtidigt passade jag på att optimera laddningen på förbrukarbanken, man märker helt klart skillnad det ska bli 20-30% mer som man kan utnyttja av banken.(den hanterar strömmen från solpanelerna oxå)

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/D250S%20DUAL

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/SMARTPASS

 

Sen la jag på en övervakning så man har en ungefärlig koll på hur banken mår.(mätaren till vänster är vattentanken)

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=3851

 

/Bernte

post-101885-0-25002700-1400006983_thumb.jpg

post-101885-0-34781900-1400007024_thumb.jpg

Hej, kan du inte berätta hur du installerat? Fastsättning, kabeldragning, regulator osv

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, solpanelerna har jag för mig att det fans något hål som kunde använda, men jag kan ha borrat ett nytt oxå :). Sen finns det en ingång för solpanelen på den c-tec dual  som jag har monterat mellan motorbatteri & förbrukar banken. Det var ganska pilligt att komma från taket och in till utrymmet bakom högtalarn kommer jag ihåg, sen använder man det ihåliga handtaget på bilden och går med kablarna nedåt, man får skruva loss det för att kunna dra kablarna. Kablarna för batteri mätaren och kablaget för vattentanksinstrumentet går också i handtaget. Man kan ta bort den bakre väggen i skåpet till vänster om lådorna så kommer man åt bättre där nere, kan ha tagit bort kylen också för att komma åt. Jag har stoppat in en lite större vattentank, den har plats för att sätta dit en nivåmätare men det kanske original tanken också har. Jag får skylla på åldern när minnet sviker på detaljerna. Vad tänker du montera?

 

/Bernte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var finns skovnummr på era 26 ht? Jag har sökt under badbryggan på akterspegeln men kan inte hitta något på min båt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns på aktern på styrbord sida strax nedanför avbärarlistan. I alla fall på 05-orna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-07-10 vid 20:54 skrev Anjens:

Finns på aktern på styrbord sida strax nedanför avbärarlistan. I alla fall på 05-orna. 

Tackar, hittade numret.

 

har letat ihjäl mig på ytan under badbryggan .....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy