Jump to content
Sunday 18 April 2021
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Recommended Posts

2010-06-04 vid 15:50 skrev Jonas478:

Bara en rapport efter årets sjösättning: B4 verkar vara perfekta propellrar till en Aquador 26HT med KAD44. För första gången når jag precis 3900 varv på topp och en toppfart på 32 knop (svag sidvind, ensam i båten, 1/3 bränsletank, full vattentank). Med svag medvind och upptrimmad 4 nådde jag som mest 33,2 knop (GPS).

Men det bästa är att accelerationen upp till planing är mycket rappare, känns som en starkare motor än tidigare (stål C4 och alu B5). Jag kommer att behålla mina stålproppar på land som reserv!

Senast ändrad av Jonas478 | 05 juni 2010 | 11:43

Blev ändå inspirerad att läsa början av tråden för att hitta mer exakta svar. För att få en KAD 44 mindre "trött" är mitt tips att byta till Volvo Penta B4 propellrar i aluminium. Den stora fördelen med alu jämfört med rostfritt är att aluminium är mjukare, så när (det händer förr eller senare) du råkar köra på en sten så skadas mer troligt bara propellrarna, inte drevaxeln (mkt dyrare)

+ en förklaring till att första halvan av denna tråd är lite svårläst: Vid en uppdatering av detta Forum försvann alla citat i gamla inlägg = det syns inte vad personer svarar på. Men ofta går det att lista ut om man minns de 5-10 senaste inläggen...

2011-08-26 vid 14:58 skrev Jonas478:

Var i en bokhandel i dag och såg Curt Gelins bok 400 motorbåtar i test: bakgrund, egenskaper omdömen och kunde inte låta bli att kolla vad som står om Aquador 26 HT. Hittade ett par faktauppgifter som var nyheter för mig om årsmodellerna:

1998 började tillverkningen och en konflikt gjorde att den flyttades till Irland, där de ofta omskrivna kvalitetsproblemen uppstod.

2001 flyttades tillverkningen till Finland.

2003 påstår Curt Gelin är första modellåret utan kvalitetsproblem.

2004 gjordes skrovet om och blev djupare med vassare slag. Det ökade oväntat toppfarten med 2 knop (med samma storlek på motorn).

Här är mer exakt svar på frågor om årsmodell 😃

(från sidan 11 i denna väldigt långa tråd)

Länkar till andra trådar i detta forum om Aquador 26HT

Detta forum har ju HELT värdelös sökfunktion (som ni kanske märkt). Ett tips är att det går att använda "avancerad" Google sökning, t ex skriva "Aquador 26 D6 KAD44 site:www.maringuiden.se"

https://www.google.com/search?hl=sv&as_q=Aquador+26+D6+KAD44&as_sitesearch=www.maringuiden.se

+ att gamla länkar i t ex denna tråd inte längre fungerar... Så som en service till andra ägare av Aquador 26HT har jag försökt leta upp de nya länkarna till gamla trådar som vi i denna tråd har länkat till:

2013-02-11 vid 08:28 skrev Jonas478:

Ett tips för att spara 1000 kronor per år:

=============================

Uppenbart om man kollar Blocket är att priserna på begagnade båtar har gått ned. Ett skäl är att kronan blivit starkare, så att det blivit billigare att importera båtar från t ex Finland. Och det finns fler skäl (som diskuteras i andra trådar).

MEN därmed är det helt onödigt att betala för mycket för försäkringen. Jag sänkte försäkringsvärdet på vår 26HT från 950.000 kronor till 800.000 kronor i höstas. Årspremien (hos Svenska Sjö) sjönk från 8512 till 7531 kronor.

Det är enkelt, bara att ringa till försäkringsbolaget och säga till.

Efter att ha tittat på de få 26HT som ligger ute på Blocket, kontaktade jag nyss Svenska Sjö och sänkte försäkringsvärdet på vår båt (årsmodell 2003, KAD44) från 700.000 till 600.000. Nån som tycker att jag är för pessimistisk?

1 minut sedan skrev Jonas478:

Efter att ha tittat på de få 26HT som ligger ute på Blocket, kontaktade jag nyss Svenska Sjö och sänkte försäkringsvärdet på vår båt (årsmodell 2003, KAD44) från 700.000 till 600.000. Nån som tycker att jag är för pessimistisk?

Tycker det låter rimligt.

Värdet skrivs ju ändå ner om man har övervärderat sin båt. I år har väl marknaden dessutom varit lite haussad. 

Har blivit erbjuden att köpa en 02.a till ev vettiga pengar

Inget jag tänkt behålla utan för att sälja i så fall

Får se hur det går :)

Att durkarna är lite slitna antar jag är normalt

Tack för svar så länge

2018-05-03 vid 19:56 skrev Reggan:

Hej, jag har en Aquador 26 HT 2006, där jag måste bättra på lacken på en list som nu har börjat flagna, så jag  undrar om det är någon speciell lack man skall använda? 

Kristina

Hej Kristina,

Jag har samma problem och undrar hur du löste det och om det blev bra?

mvh Christian