Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

 

Under golvet i v-koven finns annars plats för en vattentank av säckmodell om man inte väljer att plasta dit ett lock så hela utrymmet blir tank som förra ägaren till min båt gjorde. Jag har ca 100 liter där.

 

Jag förstår inte riktigt din beskrivning. Under golvet i v-kojen finns ju ett v-format lågt utrymme. Menar du att säcken ligger där? Hur är i sådant fall slangen dragen från säcken till pump och annat i aktre delen av båten? Känns båten framtung i vågor med 100 kg extra så långt fram?

 

Hej. Ja det är där jag menar. På min har tidigare ägare gjort en rostfriplåt som lock till utrymmet som förseglats med Sikafex, så hela utrymmet blir en tank. Hade jag gjort det själv så hade jag nog inte vågat det utan kört med säck. anslutningar för på fyllnad och ledningen till aktern går fram till utrymmet där bogproppen sitter. Därifrån går påfyllnadsslangen upp till däck via ankarboxen. vatttenledningen går sedan akterut via ena sidan. Jag kan återkomma med bilder när jag tömt båten för vintern. Båten lite framtung när den ligger still men igång är det inget problem. Det är ju förstås min första Aq26,så jag har inget att jämföra med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

 

Har lite frågor då jag och frun är intresserad av att köpa större båt och siktar på en aquador 26 ht eller annan i samma storlek.

 

verkar ju finnas flest båtar i sthlmsregionen och blir väl isåfall att ta hem den sjövägen till Västernorrland.

Många har nog vinterförvarats på varv och då finns väl sällan bockar täckställningar mm. Vilka modeller passar bäst  isåfall för vinterförvaring? . Eller är det någon trettiovagn som passar bra? ifall jag får tag på hallutrymme kan ju det vara bästa alt, Får knappast dra med vanlig personbil men får väl kolla med någon med tyngre dragfordon isåfall.

 

MVH / Håkan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

 

Har lite frågor då jag och frun är intresserad av att köpa större båt och siktar på en aquador 26 ht eller annan i samma storlek.

 

verkar ju finnas flest båtar i sthlmsregionen och blir väl isåfall att ta hem den sjövägen till Västernorrland.

Många har nog vinterförvarats på varv och då finns väl sällan bockar täckställningar mm. Vilka modeller passar bäst  isåfall för vinterförvaring? . Eller är det någon trettiovagn som passar bra? ifall jag får tag på hallutrymme kan ju det vara bästa alt, Får knappast dra med vanlig personbil men får väl kolla med någon med tyngre dragfordon isåfall.

 

MVH / Håkan

Vi köpte vår båt i Stockholm och tog hem den till Norrbotten på maskintrailer. Du har helt rätt i att de flesta i Stockholmstrakten inte verkar ha båtvagn. Till de båtar vi tittade på följde i alla fall till vår förvåning sällan någon vagn med. Vi gjorde på det sättet att vi köpte en 30-vagn i Stockholm av fabrikat TK-trailer och lastade först vagnen på maskintrailern och sedan båten på vagnen. Fördelen med att ha en vagn är att det t.ex. med en lågväxlad SUV går alldeles utmärkt att sjösätta och ta upp båten hemmavid.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej på er!

 

Har lite frågor då jag och frun är intresserad av att köpa större båt och siktar på en aquador 26 ht eller annan i samma storlek.

 

verkar ju finnas flest båtar i sthlmsregionen och blir väl isåfall att ta hem den sjövägen till Västernorrland.

Många har nog vinterförvarats på varv och då finns väl sällan bockar täckställningar mm. Vilka modeller passar bäst  isåfall för vinterförvaring? . Eller är det någon trettiovagn som passar bra? ifall jag får tag på hallutrymme kan ju det vara bästa alt, Får knappast dra med vanlig personbil men får väl kolla med någon med tyngre dragfordon isåfall.

 

MVH / Håkan

Vi köpte vår båt i Stockholm och tog hem den till Norrbotten på maskintrailer. Du har helt rätt i att de flesta i Stockholmstrakten inte verkar ha båtvagn. Till de båtar vi tittade på följde i alla fall till vår förvåning sällan någon vagn med. Vi gjorde på det sättet att vi köpte en 30-vagn i Stockholm av fabrikat TK-trailer och lastade först vagnen på maskintrailern och sedan båten på vagnen. Fördelen med att ha en vagn är att det t.ex. med en lågväxlad SUV går alldeles utmärkt att sjösätta och ta upp båten hemmavid.  

 

Hej o tack för svar.

 

Är det en sådan här vagn du skaffade?

 

 

http://www.blocket.se/skaraborg/Tiki_Treiler_BUV_3500__Kampanj__FINANS_53304784.htm

 

Passar den bra til​ Aquador 26?

Bockar presenning mm kostar ju pengar med.

Har du koll på vad frakt på trailer gick lös på? även om du har lite längre hem förstås.

 

/ Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej på er!

 

Har lite frågor då jag och frun är intresserad av att köpa större båt och siktar på en aquador 26 ht eller annan i samma storlek.

 

verkar ju finnas flest båtar i sthlmsregionen och blir väl isåfall att ta hem den sjövägen till Västernorrland.

Många har nog vinterförvarats på varv och då finns väl sällan bockar täckställningar mm. Vilka modeller passar bäst  isåfall för vinterförvaring? . Eller är det någon trettiovagn som passar bra? ifall jag får tag på hallutrymme kan ju det vara bästa alt, Får knappast dra med vanlig personbil men får väl kolla med någon med tyngre dragfordon isåfall.

 

MVH / Håkan

Vi köpte vår båt i Stockholm och tog hem den till Norrbotten på maskintrailer. Du har helt rätt i att de flesta i Stockholmstrakten inte verkar ha båtvagn. Till de båtar vi tittade på följde i alla fall till vår förvåning sällan någon vagn med. Vi gjorde på det sättet att vi köpte en 30-vagn i Stockholm av fabrikat TK-trailer och lastade först vagnen på maskintrailern och sedan båten på vagnen. Fördelen med att ha en vagn är att det t.ex. med en lågväxlad SUV går alldeles utmärkt att sjösätta och ta upp båten hemmavid.  

 

Hej o tack för svar.

 

Är det en sådan här vagn du skaffade?

 

 

http://www.blocket.se/skaraborg/Tiki_Treiler_BUV_3500__Kampanj__FINANS_53304784.htm

 

Passar den bra til​ Aquador 26?

Bockar presenning mm kostar ju pengar med.

Har du koll på vad frakt på trailer gick lös på? även om du har lite längre hem förstås.

 

/ Håkan

 

Nej, vår vagn liknar denna men är lite rejälare med vaggor med fyra stödhjul mot båtsidorna etc. Den heter inte TiKi utan TK. Den ser ut ungefär som denna. 

 

http://tktrailer.se/wp-content/uploads/delightful-downloads/2015/02/12_BV3500BL_BV4000BL1.pdf

 

Vill minnas att transporten gick på ca 11 000 - 12 000 kr.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hej på er!

 

Har lite frågor då jag och frun är intresserad av att köpa större båt och siktar på en aquador 26 ht eller annan i samma storlek.

 

verkar ju finnas flest båtar i sthlmsregionen och blir väl isåfall att ta hem den sjövägen till Västernorrland.

Många har nog vinterförvarats på varv och då finns väl sällan bockar täckställningar mm. Vilka modeller passar bäst  isåfall för vinterförvaring? . Eller är det någon trettiovagn som passar bra? ifall jag får tag på hallutrymme kan ju det vara bästa alt, Får knappast dra med vanlig personbil men får väl kolla med någon med tyngre dragfordon isåfall.

 

MVH / Håkan

Vi köpte vår båt i Stockholm och tog hem den till Norrbotten på maskintrailer. Du har helt rätt i att de flesta i Stockholmstrakten inte verkar ha båtvagn. Till de båtar vi tittade på följde i alla fall till vår förvåning sällan någon vagn med. Vi gjorde på det sättet att vi köpte en 30-vagn i Stockholm av fabrikat TK-trailer och lastade först vagnen på maskintrailern och sedan båten på vagnen. Fördelen med att ha en vagn är att det t.ex. med en lågväxlad SUV går alldeles utmärkt att sjösätta och ta upp båten hemmavid.  

 

Hej o tack för svar.

 

Är det en sådan här vagn du skaffade?

 

 

http://www.blocket.se/skaraborg/Tiki_Treiler_BUV_3500__Kampanj__FINANS_53304784.htm

 

Passar den bra til​ Aquador 26?

Bockar presenning mm kostar ju pengar med.

Har du koll på vad frakt på trailer gick lös på? även om du har lite längre hem förstås.

 

/ Håkan

 

Nej, vår vagn liknar denna men är lite rejälare med vaggor med fyra stödhjul mot båtsidorna etc. Den heter inte TiKi utan TK. Den ser ut ungefär som denna. 

 

http://tktrailer.se/wp-content/uploads/delightful-downloads/2015/02/12_BV3500BL_BV4000BL1.pdf

 

Vill minnas att transporten gick på ca 11 000 - 12 000 kr.  

 

Hej igen!

Blev en aquador 27 Ht och fanns i Timrå turligt nog med sån Tikivagn jag länkade till. så nu längtar man till nästa säsong vill jag lova :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Hej på er!

 

Har lite frågor då jag och frun är intresserad av att köpa större båt och siktar på en aquador 26 ht eller annan i samma storlek.

 

verkar ju finnas flest båtar i sthlmsregionen och blir väl isåfall att ta hem den sjövägen till Västernorrland.

Många har nog vinterförvarats på varv och då finns väl sällan bockar täckställningar mm. Vilka modeller passar bäst  isåfall för vinterförvaring? . Eller är det någon trettiovagn som passar bra? ifall jag får tag på hallutrymme kan ju det vara bästa alt, Får knappast dra med vanlig personbil men får väl kolla med någon med tyngre dragfordon isåfall.

 

MVH / Håkan

Vi köpte vår båt i Stockholm och tog hem den till Norrbotten på maskintrailer. Du har helt rätt i att de flesta i Stockholmstrakten inte verkar ha båtvagn. Till de båtar vi tittade på följde i alla fall till vår förvåning sällan någon vagn med. Vi gjorde på det sättet att vi köpte en 30-vagn i Stockholm av fabrikat TK-trailer och lastade först vagnen på maskintrailern och sedan båten på vagnen. Fördelen med att ha en vagn är att det t.ex. med en lågväxlad SUV går alldeles utmärkt att sjösätta och ta upp båten hemmavid.  

 

Hej o tack för svar.

 

Är det en sådan här vagn du skaffade?

 

 

http://www.blocket.se/skaraborg/Tiki_Treiler_BUV_3500__Kampanj__FINANS_53304784.htm

 

Passar den bra til​ Aquador 26?

Bockar presenning mm kostar ju pengar med.

Har du koll på vad frakt på trailer gick lös på? även om du har lite längre hem förstås.

 

/ Håkan

 

Nej, vår vagn liknar denna men är lite rejälare med vaggor med fyra stödhjul mot båtsidorna etc. Den heter inte TiKi utan TK. Den ser ut ungefär som denna. 

 

http://tktrailer.se/wp-content/uploads/delightful-downloads/2015/02/12_BV3500BL_BV4000BL1.pdf

 

Vill minnas att transporten gick på ca 11 000 - 12 000 kr.  

 

Hej igen!

Blev en aquador 27 Ht och fanns i Timrå turligt nog med sån Tikivagn jag länkade till. så nu längtar man till nästa säsong vill jag lova :)

 

Grattis till en ny och fräsch båt med en hel del små förbättringar jämfört med 26:an. Det enda negativa jag hört är att det har varit en del elektronikproblem med nya Mercruiserdieseln (VW-motorn), men det är rimligen bara fråga om lite barnsjukdomar. Har du förresten vitt eller grått skrov?

 

Själv längtar jag också till nästa säsong trots att jag ännu inte gjort färdigt båten helt inför vintern!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Hej på er!

 

Har lite frågor då jag och frun är intresserad av att köpa större båt och siktar på en aquador 26 ht eller annan i samma storlek.

 

verkar ju finnas flest båtar i sthlmsregionen och blir väl isåfall att ta hem den sjövägen till Västernorrland.

Många har nog vinterförvarats på varv och då finns väl sällan bockar täckställningar mm. Vilka modeller passar bäst  isåfall för vinterförvaring? . Eller är det någon trettiovagn som passar bra? ifall jag får tag på hallutrymme kan ju det vara bästa alt, Får knappast dra med vanlig personbil men får väl kolla med någon med tyngre dragfordon isåfall.

 

MVH / Håkan

Vi köpte vår båt i Stockholm och tog hem den till Norrbotten på maskintrailer. Du har helt rätt i att de flesta i Stockholmstrakten inte verkar ha båtvagn. Till de båtar vi tittade på följde i alla fall till vår förvåning sällan någon vagn med. Vi gjorde på det sättet att vi köpte en 30-vagn i Stockholm av fabrikat TK-trailer och lastade först vagnen på maskintrailern och sedan båten på vagnen. Fördelen med att ha en vagn är att det t.ex. med en lågväxlad SUV går alldeles utmärkt att sjösätta och ta upp båten hemmavid.  

 

Hej o tack för svar.

 

Är det en sådan här vagn du skaffade?

 

 

http://www.blocket.se/skaraborg/Tiki_Treiler_BUV_3500__Kampanj__FINANS_53304784.htm

 

Passar den bra til​ Aquador 26?

Bockar presenning mm kostar ju pengar med.

Har du koll på vad frakt på trailer gick lös på? även om du har lite längre hem förstås.

 

/ Håkan

 

Nej, vår vagn liknar denna men är lite rejälare med vaggor med fyra stödhjul mot båtsidorna etc. Den heter inte TiKi utan TK. Den ser ut ungefär som denna. 

 

http://tktrailer.se/wp-content/uploads/delightful-downloads/2015/02/12_BV3500BL_BV4000BL1.pdf

 

Vill minnas att transporten gick på ca 11 000 - 12 000 kr.  

 

Hej igen!

Blev en aquador 27 Ht och fanns i Timrå turligt nog med sån Tikivagn jag länkade till. så nu längtar man till nästa säsong vill jag lova :)

 

Grattis till en ny och fräsch båt med en hel del små förbättringar jämfört med 26:an. Det enda negativa jag hört är att det har varit en del elektronikproblem med nya Mercruiserdieseln (VW-motorn), men det är rimligen bara fråga om lite barnsjukdomar. Har du förresten vitt eller grått skrov?

 

Själv längtar jag också till nästa säsong trots att jag ännu inte gjort färdigt båten helt inför vintern!

 

Hej o tack! fick tag på en riktigt fin båt och motorn går fantastiskt bra för att bara vara 260 hk. hann iofs bara med att köra den hem enkel resa sjövägen. provade en 28 ht oxå med vags diesel men med v8 och 350 hk. tyckte dock att denna setup var minst lika rapp från noll o till planing. toppfart kanske nån knop mindre men gick snålast runt 27 28 knop så det var perfekt. ja fått info om att det jobbar med ny programvara eller ny box då den har synkningsfel när mercurys system skall prata med vagdieseln, man får ibland starta om för att den inte skall hamna i felsäkert läge tydligen. Annars putsar jag på så den skall se ut som sprillans till sjösättning,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

Hej på er!

 

Har lite frågor då jag och frun är intresserad av att köpa större båt och siktar på en aquador 26 ht eller annan i samma storlek.

 

verkar ju finnas flest båtar i sthlmsregionen och blir väl isåfall att ta hem den sjövägen till Västernorrland.

Många har nog vinterförvarats på varv och då finns väl sällan bockar täckställningar mm. Vilka modeller passar bäst isåfall för vinterförvaring? . Eller är det någon trettiovagn som passar bra? ifall jag får tag på hallutrymme kan ju det vara bästa alt, Får knappast dra med vanlig personbil men får väl kolla med någon med tyngre dragfordon isåfall.

 

MVH / Håkan

Vi köpte vår båt i Stockholm och tog hem den till Norrbotten på maskintrailer. Du har helt rätt i att de flesta i Stockholmstrakten inte verkar ha båtvagn. Till de båtar vi tittade på följde i alla fall till vår förvåning sällan någon vagn med. Vi gjorde på det sättet att vi köpte en 30-vagn i Stockholm av fabrikat TK-trailer och lastade först vagnen på maskintrailern och sedan båten på vagnen. Fördelen med att ha en vagn är att det t.ex. med en lågväxlad SUV går alldeles utmärkt att sjösätta och ta upp båten hemmavid.

Hej o tack för svar.

 

Är det en sådan här vagn du skaffade?

 

 

http://www.blocket.se/skaraborg/Tiki_Treiler_BUV_3500__Kampanj__FINANS_53304784.htm

 

Passar den bra til​ Aquador 26?

Bockar presenning mm kostar ju pengar med.

Har du koll på vad frakt på trailer gick lös på? även om du har lite längre hem förstås.

 

/ Håkan

Nej, vår vagn liknar denna men är lite rejälare med vaggor med fyra stödhjul mot båtsidorna etc. Den heter inte TiKi utan TK. Den ser ut ungefär som denna.

 

http://tktrailer.se/wp-content/uploads/delightful-downloads/2015/02/12_BV3500BL_BV4000BL1.pdf

 

Vill minnas att transporten gick på ca 11 000 - 12 000 kr.

Hej igen!

Blev en aquador 27 Ht och fanns i Timrå turligt nog med sån Tikivagn jag länkade till. så nu längtar man till nästa säsong vill jag lova :)

Grattis till en ny och fräsch båt med en hel del små förbättringar jämfört med 26:an. Det enda negativa jag hört är att det har varit en del elektronikproblem med nya Mercruiserdieseln (VW-motorn), men det är rimligen bara fråga om lite barnsjukdomar. Har du förresten vitt eller grått skrov?

 

Själv längtar jag också till nästa säsong trots att jag ännu inte gjort färdigt båten helt inför vintern!

Hej o tack! fick tag på en riktigt fin båt och motorn går fantastiskt bra för att bara vara 260 hk. hann iofs bara med att köra den hem enkel resa sjövägen. provade en 28 ht oxå med vags diesel men med v8 och 350 hk. tyckte dock att denna setup var minst lika rapp från noll o till planing. toppfart kanske nån knop mindre men gick snålast runt 27 28 knop så det var perfekt. ja fått info om att det jobbar med ny programvara eller ny box då den har synkningsfel när mercurys system skall prata med vagdieseln, man får ibland starta om för att den inte skall hamna i felsäkert läge tydligen. Annars putsar jag på så den skall se ut som sprillans till sjösättning,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för vridmoment i din motor?

Hej!

 

555 nm. Det är variabel turbo (ingen kompressor) så den laddar på direkt, peakar med 555 nm vid 2000 varv.

 

Ser att man kan få 310 hk och 651 nm med chip men..

 

 

http://www.celtictuning.co.uk/services/performance-stats/mercury/marine-diesel/diesel/3-0-tdi-v6-260-bhp/stage-1#t3-content

 

 

mvh/ Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har en annan fråga ang om man bör ta ut dynor vid vinterförvaring inomus men i kallhall ? Ingen isolering finns mer än nån typ av tunn filt för kondens på insidan plåttaket.

 

Dynorna sitter ju som tusan med dubbla kardborreband och sitter ju bra där de sitter så vill helst låta dem vara.

 

Vet inte hur aquadors dynor är och i vilket material men de bör ju vara tåliga då de är i båten annars under säsong Torrboll vet jag ej om jag tror på riktigt, blir väl inte tätt med kapell bak och då fylls det väl på med ny luft hela tiden antar jag . eller?

 

några synpunkter på detta?

 

/ Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Har försökt läsa på men hittar ingen info om hur landström är kopplat, laddar den bara förbrukarbatterier eller även startbatt?  Har en 27 ht -14

 

Förra ägaren sa att det fanns två batterier i den och att bägge laddades . Kikade dock i batterilådan bak till babord och där sitter ett 140 ah samt ett på 100 ah som väl är startbatteriet. men finns ju även ett till monterat i motorrummet i en rejäl låda och där sitter ju även ett till 140 ah så gissar att det är ett extra förbrukarbatteri.

Någon som har koll på det eller kan det vara olika på leverantör? denna "All Inclusive"  levererad av Granec Luleå.

 

 

 

Tänkte om jag bör ladda startbatteri separat nu för vintern eller om det räcker att köra landström någon / några ggr över vintern

 

Hoppas ni har koll  / Håkan

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har en annan fråga ang om man bör ta ut dynor vid vinterförvaring inomus men i kallhall ? Ingen isolering finns mer än nån typ av tunn filt för kondens på insidan plåttaket.

 

Dynorna sitter ju som tusan med dubbla kardborreband och sitter ju bra där de sitter så vill helst låta dem vara.

 

Vet inte hur aquadors dynor är och i vilket material men de bör ju vara tåliga då de är i båten annars under säsong Torrboll vet jag ej om jag tror på riktigt, blir väl inte tätt med kapell bak och då fylls det väl på med ny luft hela tiden antar jag . eller?

 

några synpunkter på detta?

 

/ Håkan

Vi har haft tidigare båtar i kallhall och då har vi alltid plockat hem dynor, gardiner och andra textilier på hösten och öppnat alla luckor på glänt för ventilation. Jag tror nog att de flesta som inte förvarar i varmhall gör på det viset.

 

Vår 26:a har dynorna i ruffen klädda med alcantaratyg och de andra dynorna klädda med Sunbrella. Jag skulle aldrig lämna dessa i båten om den inte stod i varmhall. Min minnesbild av 27:an är att den har helt ny tygkvalitet i dynorna som kändes lite glattare och kanske är motståndskraftigare mot fukt/mögel? 

 

Det är nog lika bra att du vänjer dig med att rycka loss dynorna där bak eftersom du kommer att få plocka bort flera av dem varje gång du skall kolla oljor och annat i motorutrymmet. På den punkten är dock 27:an bättre eftersom dynorna är avdelade på ett annat smartare sätt än i vår båt. I 26:an måste hela bakre dynan och hela bakre ryggstödet tas bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Har försökt läsa på men hittar ingen info om hur landström är kopplat, laddar den bara förbrukarbatterier eller även startbatt?  Har en 27 ht -14

 

Förra ägaren sa att det fanns två batterier i den och att bägge laddades . Kikade dock i batterilådan bak till babord och där sitter ett 140 ah samt ett på 100 ah som väl är startbatteriet. men finns ju även ett till monterat i motorrummet i en rejäl låda och där sitter ju även ett till 140 ah så gissar att det är ett extra förbrukarbatteri.

Någon som har koll på det eller kan det vara olika på leverantör? denna "All Inclusive"  levererad av Granec Luleå.

 

 

 

Tänkte om jag bör ladda startbatteri separat nu för vintern eller om det räcker att köra landström någon / några ggr över vintern

 

Hoppas ni har koll  / Håkan

Mitt tips är att du lossar anslutningarna från batterierna under vintern eftersom det annars är risk att det drar kanske upp till 0,1 A för startspärr och annat. På ett dygn blir det 2 A och på en vecka 14 A o.s.v. = inte bra.  

 

Om de inte är anslutna så räcker det med att underhållsladda direkt på batterierna 2-3 gånger per vinter.  

 

Vad gäller din fråga så är min minnesbild att landströmmen i vår båt i alla fall bara laddar de båda förbrukningsbatterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Har en annan fråga ang om man bör ta ut dynor vid vinterförvaring inomus men i kallhall ? Ingen isolering finns mer än nån typ av tunn filt för kondens på insidan plåttaket.

 

Dynorna sitter ju som tusan med dubbla kardborreband och sitter ju bra där de sitter så vill helst låta dem vara.

 

Vet inte hur aquadors dynor är och i vilket material men de bör ju vara tåliga då de är i båten annars under säsong Torrboll vet jag ej om jag tror på riktigt, blir väl inte tätt med kapell bak och då fylls det väl på med ny luft hela tiden antar jag . eller?

 

några synpunkter på detta?

 

/ Håkan

Vi har haft tidigare båtar i kallhall och då har vi alltid plockat hem dynor, gardiner och andra textilier på hösten och öppnat alla luckor på glänt för ventilation. Jag tror nog att de flesta som inte förvarar i varmhall gör på det viset.

 

Vår 26:a har dynorna i ruffen klädda med alcantaratyg och de andra dynorna klädda med Sunbrella. Jag skulle aldrig lämna dessa i båten om den inte stod i varmhall. Min minnesbild av 27:an är att den har helt ny tygkvalitet i dynorna som kändes lite glattare och kanske är motståndskraftigare mot fukt/mögel?

 

Det är nog lika bra att du vänjer dig med att rycka loss dynorna där bak eftersom du kommer att få plocka bort flera av dem varje gång du skall kolla oljor och annat i motorutrymmet. På den punkten är dock 27:an bättre eftersom dynorna är avdelade på ett annat smartare sätt än i vår båt. I 26:an måste hela bakre dynan och hela bakre ryggstödet tas bort.

Nja, ryggstödet behöver du inte ta bort när du ska öppna motorluckan på 26:an, bara sittdynan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

 

Har försökt läsa på men hittar ingen info om hur landström är kopplat, laddar den bara förbrukarbatterier eller även startbatt?  Har en 27 ht -14

 

Förra ägaren sa att det fanns två batterier i den och att bägge laddades . Kikade dock i batterilådan bak till babord och där sitter ett 140 ah samt ett på 100 ah som väl är startbatteriet. men finns ju även ett till monterat i motorrummet i en rejäl låda och där sitter ju även ett till 140 ah så gissar att det är ett extra förbrukarbatteri.

Någon som har koll på det eller kan det vara olika på leverantör? denna "All Inclusive"  levererad av Granec Luleå.

 

 

 

Tänkte om jag bör ladda startbatteri separat nu för vintern eller om det räcker att köra landström någon / några ggr över vintern

 

Hoppas ni har koll  / Håkan

Mitt tips är att du lossar anslutningarna från batterierna under vintern eftersom det annars är risk att det drar kanske upp till 0,1 A för startspärr och annat. På ett dygn blir det 2 A och på en vecka 14 A o.s.v. = inte bra.  

 

Om de inte är anslutna så räcker det med att underhållsladda direkt på batterierna 2-3 gånger per vinter.  

 

Vad gäller din fråga så är min minnesbild att landströmmen i vår båt i alla fall bara laddar de båda förbrukningsbatterierna.

 

Tack för dina råd! skall lossa anslutningarna på batterierna efter jag laddat och även se om jag får loss dynorna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej!

 

Har en annan fråga ang om man bör ta ut dynor vid vinterförvaring inomus men i kallhall ? Ingen isolering finns mer än nån typ av tunn filt för kondens på insidan plåttaket.

 

Dynorna sitter ju som tusan med dubbla kardborreband och sitter ju bra där de sitter så vill helst låta dem vara.

 

Vet inte hur aquadors dynor är och i vilket material men de bör ju vara tåliga då de är i båten annars under säsong Torrboll vet jag ej om jag tror på riktigt, blir väl inte tätt med kapell bak och då fylls det väl på med ny luft hela tiden antar jag . eller?

 

några synpunkter på detta?

 

/ Håkan

Vi har haft tidigare båtar i kallhall och då har vi alltid plockat hem dynor, gardiner och andra textilier på hösten och öppnat alla luckor på glänt för ventilation. Jag tror nog att de flesta som inte förvarar i varmhall gör på det viset.

 

Vår 26:a har dynorna i ruffen klädda med alcantaratyg och de andra dynorna klädda med Sunbrella. Jag skulle aldrig lämna dessa i båten om den inte stod i varmhall. Min minnesbild av 27:an är att den har helt ny tygkvalitet i dynorna som kändes lite glattare och kanske är motståndskraftigare mot fukt/mögel?

 

Det är nog lika bra att du vänjer dig med att rycka loss dynorna där bak eftersom du kommer att få plocka bort flera av dem varje gång du skall kolla oljor och annat i motorutrymmet. På den punkten är dock 27:an bättre eftersom dynorna är avdelade på ett annat smartare sätt än i vår båt. I 26:an måste hela bakre dynan och hela bakre ryggstödet tas bort.

Nja, ryggstödet behöver du inte ta bort när du ska öppna motorluckan på 26:an, bara sittdynan.

 

Oj, detta var intressant information! I så fall har jag gjort detta i onödan varje gång. Jag har alltid trott att det inte går att fälla upp bänken utan att ta bort ryggstödet. Skall bli spännande att kolla detta. Dessvärre är min motorlucka för närvarande bortmonterad för att byta luftfilter och annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hej!

 

Har en annan fråga ang om man bör ta ut dynor vid vinterförvaring inomus men i kallhall ? Ingen isolering finns mer än nån typ av tunn filt för kondens på insidan plåttaket.

 

Dynorna sitter ju som tusan med dubbla kardborreband och sitter ju bra där de sitter så vill helst låta dem vara.

 

Vet inte hur aquadors dynor är och i vilket material men de bör ju vara tåliga då de är i båten annars under säsong Torrboll vet jag ej om jag tror på riktigt, blir väl inte tätt med kapell bak och då fylls det väl på med ny luft hela tiden antar jag . eller?

 

några synpunkter på detta?

 

/ Håkan

Vi har haft tidigare båtar i kallhall och då har vi alltid plockat hem dynor, gardiner och andra textilier på hösten och öppnat alla luckor på glänt för ventilation. Jag tror nog att de flesta som inte förvarar i varmhall gör på det viset.

 

Vår 26:a har dynorna i ruffen klädda med alcantaratyg och de andra dynorna klädda med Sunbrella. Jag skulle aldrig lämna dessa i båten om den inte stod i varmhall. Min minnesbild av 27:an är att den har helt ny tygkvalitet i dynorna som kändes lite glattare och kanske är motståndskraftigare mot fukt/mögel?

 

Det är nog lika bra att du vänjer dig med att rycka loss dynorna där bak eftersom du kommer att få plocka bort flera av dem varje gång du skall kolla oljor och annat i motorutrymmet. På den punkten är dock 27:an bättre eftersom dynorna är avdelade på ett annat smartare sätt än i vår båt. I 26:an måste hela bakre dynan och hela bakre ryggstödet tas bort.

Nja, ryggstödet behöver du inte ta bort när du ska öppna motorluckan på 26:an, bara sittdynan.

Oj, detta var intressant information! I så fall har jag gjort detta i onödan varje gång. Jag har alltid trott att det inte går att fälla upp bänken utan att ta bort ryggstödet. Skall bli spännande att kolla detta. Dessvärre är min motorlucka för närvarande bortmonterad för att byta luftfilter och annat.
Var bara noga med att fälla undan stödbenet till bakre bänken så går det som smort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej allihopa och tack för en kanontråd Jonas!

 

Jag har nu plöjt hela tråden på några dagar och fått en rätt fin bild av vad som gäller för våra båtar. 

 

I höstas köpte vi en gammal 26 ht med en KAD44. Vi köpte den rätt billigt så det finns en del att dona med. Bland annat så skriker kompressorn när den kopplas in och dynorna behövde ny klädsel. Ang kompressorn så ska remmen vara bytt utan att oljudet försvann. Micab säger att man brukar bygga om remlösningen och på så sätt komma förbi oljudet. Jag håller nu på och letar lösning på det problemet. Om någon här har tips så får ni gärna höra av er. Jag vet Jonas motorfrågan ska få en egen tråd strax ;-)

 

Sen följde jag diskussionen ang solceller och den varianten som Bernte gjorde med två smala 25w celler mellan skjutluckorna verkade smutt. Så den ska jag nog ge mig på till hösten.

 

En fråga till er med KAD44:or gällande marschfart och bränsleförbrukning. Det har varit en del snack om det i tråden men jag får ingen riktig koll tycker jag. 

1. varvtal vid marschfart. Enl instruktionsboken så rekommenderas en KAD44 har marschfarten vid max varv -200. Sen skriver de att "fullgasområde är 3700-3900" I tekniska beskrivningen så står det väl att max varvtal är 3800... Innebär det att marschfarten borde ligga på 3700 eller 3500 eller ska jag döna på fullt spett en stund för att se vad jag har för max varv och sedan backa 200varv?

 

2. Förstå sig påare brukar hävda maxvarv -10%. Det skulle innebära 3430 - 3590 rpm...

 

3. Vilken optimal marschfart har ni och vad drar den då l/nm? (gäller då er med KAD44:or)

 

När det gäller omklädnad av dynorna  tänkte jag att det kanske är fler än vi som kan vara intresserade av det här så jag lägger ut lite information om hur det går. Jag skickade jag ut en förfrågan till en mängd olika firmor och fastnade för Båtdynsspecialisten. Det som var avgörande för vår del var att de låg mycket billigare i pris jfr med de andra. Nu är det ju så att man får ju oftast vad man betalar för men vi hoppas att det kommer att bli bra.

 

Vi byter klädsel på stolarna, alla dynor uppe i båten och även på fyra cylinderkuddar. Jag bifogar en bild på de dynor vi byter på. Priset på rubbet blev 23 795 kr det var nästa 10 000 kr billigare än förslagen jag fått från någon annan

 

post-108431-0-78823200-1456821547_thumb.jpg

Redigerad av FastFred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beac- läge på drevet. Är det en särskild inställning eller är det bara att trimma upp drevet max? Vilket djupgående har båten i beach-läge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beac- läge på drevet. Är det en särskild inställning eller är det bara att trimma upp drevet max? Vilket djupgående har båten i beach-läge?

 

Hej och grattis till nya båten!

 

Du har väl hört ordspråket? "Båtägare är bara lyckliga två gånger. Den dag de köper båten och den dag de säljer båten". För egen del håller jag inte med. Jag tycker det är toppen med båt även däremellan. 

 

Frågan om djupgående med upptiltat drev har varit uppe tidigare och jag vill minnas att det var ett djupgående på 55-60 cm som nämndes och att VP D6 kan tiltas upp mer än äldre motorer/drev. Jag har själv ett Bravo 3-drev och där finns inget konkret beachläge utan det är fråga om att tilta upp max. Så var det även på vår förra båt med VP DP 290, även om den hade en digital display där max upp för oss var 43-44.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följande djupgående har jag mätt upp i vatten med VP DPH-drev:

 

Beachläge: 90 cm

Helt nedfällt: 110 cm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följande djupgående har jag mätt upp i vatten med VP DPH-drev:

 

Beachläge: 90 cm

Helt nedfällt: 110 cm

Det låter väldigt djupt. I papperen står det att djupet är 90... Det förstår jag som max djupet. Men ni har mätt upp 110, det låter inte bra för min del. Jag har en brygga jag vill besöka och de har ett djup på ca 80cm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har båten på tomten så jag gick ner och mätte från där man ser att vattenlinjen varit, 110cm stämmer rätt bra på ett DPH drev.

 

/Bernte

Redigerad av Bernte-AQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båten på tomten så jag gick ner och mätte från där man ser att vattenlinjen varit, 110cm stämmer rätt bra på ett DPH drev.

 

/Bernte

Som en segelbåt ju:-))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båten på tomten så jag gick ner och mätte från där man ser att vattenlinjen varit, 110cm stämmer rätt bra på ett DPH drev.

 

/Bernte

 

Intressant, och lite anmärkningsvärt att instruktionsboken har så fel. Som tidigare påpekas står det "Djupgång med maximalt tillåten last 0,90 m". I sammanhanget är 20 cm rätt mycket. Vet inte om DPH-dreven är mycket mer djupgående än tidigare drev.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har båten på tomten så jag gick ner och mätte från där man ser att vattenlinjen varit, 110cm stämmer rätt bra på ett DPH drev.

 

/Bernte

 

Intressant, och lite anmärkningsvärt att instruktionsboken har så fel. Som tidigare påpekas står det "Djupgång med maximalt tillåten last 0,90 m". I sammanhanget är 20 cm rätt mycket. Vet inte om DPH-dreven är mycket mer djupgående än tidigare drev.

 

Observera att man kan köra båten när drevet är upphissat till 90 cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har båten på tomten så jag gick ner och mätte från där man ser att vattenlinjen varit, 110cm stämmer rätt bra på ett DPH drev.

 

/Bernte

 

Intressant, och lite anmärkningsvärt att instruktionsboken har så fel. Som tidigare påpekas står det "Djupgång med maximalt tillåten last 0,90 m". I sammanhanget är 20 cm rätt mycket. Vet inte om DPH-dreven är mycket mer djupgående än tidigare drev.

 

Observera att man kan köra båten när drevet är upphissat till 90 cm.

 

 

Jo, det är jag fullt medveten om och i trånga lägen så beachar man (och jag har då tidigare trott att man kommer ner i betydligt mindre djupgående baserat på att maxdjup skulle vara 90). Jag tycker fortfarande att det är anmärkningsvärt att maxmåttet skiljer så mycket mellan instruktionsbok och verklighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båten på tomten så jag gick ner och mätte från där man ser att vattenlinjen varit, 110cm stämmer rätt bra på ett DPH drev.

 

/Bernte

Vad har du för motor Bernte? Funderar om du har en betydligt tyngre båt... Extra vattentank? 18 batterier

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...