Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
CalleN

Dödskjutning vid Utö.

Rekommendera Poster

Den värnpliktige, från Amfibieregementet i Berga, skottskadades vid en militärövning på Utö i Stockholms skärgård i eftermiddags. Den skadade befann sig ombord på en stridsbåt när denne träffades, skriver Försvarsmakten på sin hemsida.

Försvarsmakten uppger att den värnpliktige träffades i magen och att kulan gick ut i höjd med skulderbladen. Den skadade fördes till Karolinska universitetssjukhuset.

Enligt Försvarsmakten inträffade olyckan efter att man upptäckt att en segelbåt var på väg in i riskområdet för militärövningen och en stridsbåt gick ut för att stoppa den.

Samtidigt kontaktade övningsledaren stridsbåten för att meddela att den var i riskzonen. En kort stund senare kom beskedet om att en värnpliktig ombord på stridsbåten träffats.

post-23830-1394235477,8909_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tragiskt,

man kan ju hoppas att alla båtmänniskor tänker steget längre när de ser röda streck i sjökorten i fortsättningen. Mycket tragiskt att en soldat var tvungen att sätta livet till bara för att folk ignorerar varningar på VHF, restriktioner på sjökort och avlysningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all respekt för tragedin i övrigt,

Man kan givetvis inte säga att det var privatseglarens fel att militären förolyckades, vilket du antyder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig till del, det är väl inte fritidsseglarens fel att olyckan inträffade, även om det oundvikligen är så att stridsbåten aldrig behövt rycka ut om fritidsseglaren hade en aning om vad han höll på med. Riskområdet vid UTÖ har funnits i många år och är fast, dvs det är utmärkt i sjökort, det går ut varningar i form av avlysningar, samt varningar på VHF. Jag finner det bara så märkligt att folk inte har respekt för dessa avlysningar. Min poäng är väl att detta förhoppningsvis gör att folk tar det på allvar, men jag tycker det är synd att en soldat var tvungen att sätta livet till. I all välmening...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då förstår jag vad du menar och håller med dig till 100%.

Mina tankar går till den avlidna och hans anhöriga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stackars, arma kille och stackars arma familj. Så onödigt.

Om olyckan gick till som beskrevs ovan, så beror den på en kommunikationsmiss mellan besättningen på stridsbåten, övningsledaren och eventuellt skytten. Och då är det någon av dem som bär skulden för olyckan eftersom eld upphör inte rådde innan stridsbåten gick in i riskområdet. Hade rutinerna fungerat korrekt, skulle alltså segelbåtsskepparen bara utsatt sig själv och sina passagerare för livsfara genom sin navigationsmiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, håller inte med dig riktigt, finns många andra faktorer, stationschef, säk.chef m.m. Det är dock ingen idé att börja gissa, utan låt utredningen få sin gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tragisk olycka för alla inblandade!

Vi kan väl i dagsläget inte säga något om skuldfrågan med de knapphändiga uppgifter som nu finns, möjligen följdes inte/saknades rutiner för hur militären ska gå tillväga när situationer likt denna uppstår. Oavsett militärens agerande har tydligen situationen uppstått för att civilt folk inte respekterat reglerna kring övningsområdet och resultatet blev förödande. Man ser ju efter denna tragiska olycka att regler inte bara sätts för nöjes skull.

Jag vet ju inte exakt hur olyckan har gått till och militären i Sverige verkar ju i dagsläget kämpa för sin överlevnad, hur hade rubrikerna sett ut om stridsbåten inte agerat och en eller flera civila ur besättningen på segelbåten förolyckats?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, vi vet väl ännu egentligen inget om hur olyckan gått till. Kan ju ex. ha varit ett vådaskott ombord på stridsbåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker resonemenget här låter lite som lagstiftningen i Saudiarabien och andra fundamentalistiska stater, när det händer en bilolycka med en utlänning inblandad så är det ALLTID utlänningens fel för hade han inte varit där så skulle olyckan inte inträffa. Även om ulänningen blir påkörd stillastående på en bensinmack, t.ex.

Självklart så måste militären ha välfungerande rutiner vad som skall ske om någon båt råkar befinna sig inom skjutområdet, kan inte ha hänt för första gången heller.

Sen kan man ju undrar varför kan inte militären ha sina övningar mellan oktober och april då det inte är så mycket båttrafik runtomkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är det oerhört tragiskt att detta kunde hända.

Att en segelbåt håller på att gå in , enligt pressen, dvs var inte inne på området borde ju inte medföra en sådan olycka. Man kunde ju ha beordrat eld upphör tills stridsbåten hade fått segelbåten på betryggande avstånd.

Men det jag undrar mest över är hur en kula kan gå in i magen och ut i skuldran när den kommer lobbande in mot båten, allt enligt pressmeddelandet från försvarsmakten.

Det kan ju vara vådaskott ombord, men vi får se när uteredningen är klar.

Tråkigt är det ialla fall!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försvarsmakten har rutiner för hur man skall agera om en båt närmar sig riskområdet. Detta övervakas dessutom både med radar och optiskt. Självklart skall det råda eldförbud under sådana omständigheter. Varför stridsbåtens vpl blev träffad kan enligt min mening inte bero på något annat än att försvarsmakten brustit i sina rutiner och inte pga en fritidsbåt i eller på väg mot riskområdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker resonemenget här låter lite som lagstiftningen i Saudiarabien och andra fundamentalistiska stater, när det händer en bilolycka med en utlänning inblandad så är det ALLTID utlänningens fel för hade han inte varit där så skulle olyckan inte inträffa. Även om ulänningen blir påkörd stillastående på en bensinmack, t.ex.
Det håller jag inte alls med om! Det är väl ingen här som ännu uttalat att det enbart är civilistens fel i detta fallet, däremot sägs väl att civilisten gjorde fel när denne var på väg att segla in på avspärrat område. Är Du av en annan uppfattning? Och om man nu ska göra jämförelser, hade Du sagt samma sak om t.ex. en bilist hade kört genom en avspärrning vid ett vägbygge och det hade lett till ett agerande från dessa som kanske till och med orsakat en vägarbetare
s död?

Om Svenska försvaret kan man tycka vad man vill, men de har en verksamhet och måste väl ändå tillåtas bedriva den tills annat bestäms. Nu är det ju dessutom bestämt att de får bedriva sin verksamhet inom vissa markerade områden under förutsättning att de utlyser verksamheten på ett korrekt sätt. Precis samma gäller för vägarbeten, byggarbeten och andra verksamheter som bedrivs bland allmänheten och som ibland kan innebära en fara. Olyckan som diskuteras i den här tråden kanske hade hänt ändå eftersom vi inte vet vad det är som hänt, men om folk inte respekterar reglerna runt den verksamhet som det gäller ökar ju olycksrisken markant.

Självklart så måste militären ha välfungerande rutiner vad som skall ske om någon båt råkar befinna sig inom skjutområdet, kan inte ha hänt för första gången heller.
Självklart har militären det, men som i alla händelsestyrda rutiner gäller en personlig bedömning, i detta fallet kanske av flera olika personer som kan ha gjort olika bedömningar av situationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorgligt när någon dör för tidigt och helt i onödan, men i den här händelsen har  förmodligen inget med segelbåten att göra egentligen. Det sker ett antal incidenter med skutvapen i det militära varje år, varav allt för många med allvarlig utgång.  Ingångshål i magen och utgångshål vid skulderbladen tyder på att killen ställt ned laddat vapen mot däck och skott gått av.

 

Men man skall nog inte vistas i onödan nära folk som har vapen och inte kan hantera dem, risken finns att man råkar bli skjuten.

 

 

Jonny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LUGN!

En ung kille har dött, förmodligen p g a en onödig räcka av händelser som inte borde inträffat. Tragiskt och man måste se till så man gör allt för att undvika sånt. Samtidigt som livet och militärövningar innehåller vissa risker. Låt utredningen ta reda på exakt vad som hände.

Enligt intervju på nyheterna i morse verkar det vara skott från en övning på land där de inte sett båten eller inte hunnit få informationen att den var på väg in i riskområdet.

Livet är farligt, man kommer sällan ifrån det levande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här tråden tycker jag gränsar lite till vad som kan anses vara anständigt att diskutera här på Maringuiden. Att låta denna händelse glida in till en försvarspolitisk debatt tycker jag är lågt. Likaså mindre begåvade hypoteser beträffande hur olyckan gick till.

Möjligen visar olyckan på att det inte bara är motorbåtsägare som har behov av att kunna läsa sjökort och navigera. Jag skulle vilja säga att detta behov faktiskt är större för segelbåtsägare, då de oftare håller till i ytterskärgården. I förslaget om båtkörkort undantas ju ägarna av segelbåtar om jag förstått det hela rätt. Mycket märkligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med de flesta (eller alla) här att dödsskjutningen är djupt tragisk.

Intressanta slutsatser i var och varannan tråd!

Men jag får nog ställa mig i skaran som anser att de militära rutinerna brustit någonstans. Rimligen borde man som någon nämnt beordrat eld upphör (det kanske tom rådde eld upphör, det vet vi inte i dagsläget... kan lika väl ha vart ett vådaskott!).

Om nu en båt är på väg in i området innebär det faktiskt inte att de åker in förbi avspärrningen... vi saknar även här uppgifter om hur långt gången segelbåten var. Och eftersom avspärrningen bestod i ett sträck i sjökortet(?) så kan det lätt missas, varför bla stridsbåtens uppgift var att stoppa och omdirigera civil trafik. Skrarpskjutning är alltid förenligt med vissa risker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste nytt enligt Radio Stockholm är att detta inte har något samband med den förvirrade fritidsbåten.

Båten som den skjutne befann sig på åkte in i området av annan, okänd, anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparre - nej du har inte förstått saken kring båtkörkort rätt.
Segelbåtar är inte generellt undantagna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara de under 10 meter!

Samt motorbåtar under 10 meter som går långsammare än 15 knop...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I praktiken innebär väl det att segelbåtar av fritidsbåtskaraktär är undantagna, då de flesta är under 10 meter långa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtkörkort eller inte... har väl inte med denna olycka att göra!

Vad gjorde stridsbåten i skjutområdet? Borde väl ha legat utanför för att bevaka!?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jävla skitsnack!!!!!!!!!!!!!

saxat från försvarsmaktens hemsida

Klart är dock att den segelbåt som befann sig i närheten aldrig var inne i riskområdet. Den stridsbåt som skickades ut för att avvisa segelbåten var inte den som värnpliktige Martin Johansson befann sig på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...