Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
_Ankan_

Vindö??

Rekommendera Poster


Jag funderar på att köpa en ny båt till sommaren 2009 och undrar lite över Vindö. För närvarande har jag en Maxi 68 som jag köpte i somras och innan jag köpte den hade jag knappt satt min fot på en segelbåt så vill jag träna ett år till innan jag köper ngt större. Jag har kollat lite på annonser och fastnat lite för Vindö (i lite olika storlekar, jag har ju ändå ett år på mig att fundera...). Fast jag vet ju egentligen ingenting om den mer än att den ser trevlig ut på korten och att den är förhållandevis billig. Och det som finns att läsa på sailguide också.

 

Skulle gärna vilja veta lite mer om båten. Och kanske tips på andra båtar som jag skulle kunna byta upp mig till. Den får inte kosta mer än ca 300 000 och måste ha toalett (landkrabba som sagt, och dessutom tjej och då får man väl vara petig med sånt? \Smile\).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet heller inte något Vindö men det ska vara lite segelbåtarnas Rolls Royce. Det är främst träöverbyggnaden som är kännetecknet. Storlekarna t.ex Vindö 40 är 40 kvm segel och inte fot. Mycket välbyggda har jag hört och fint hantverk- Orustbygge som man brukar säga och således byggs på Orust eller egentligen Vindön strax intill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Vindö är vackra båtar. Men vad jag funderar lite på är är om det enbart är det exteriöra du har fastnat för? Att gå ifrån Maxi till Vindö är ju inte bara att gå ifrån en tät underhållsfri (nästan)glasfiberbåt till en båt med glas nedtill och trä upptill.

 

Du skiftar ju även ifrån fenköl til långköl, nu är ju visserligen jag själv anhängare av långkölade segelbåtar. Men talar vi långkölade båtar runt 300.000 så har vi ju en massa fina båtar helt i grp att välja på. Många utav dessa är kanske tom bättre segelbåtar än vindö.

 

Som exempel kan nämnas L32 L28. Även marieholm32 tål att titta på... sedan har vi ju även men egen drömbåt Monsun 31 även om dessa oftast ligger lite över 300k i annonserna.

 

Men åter till Vindö-båtar... rasande vackra, och seglar hyggligt. Men du får inte tumma på underhållet, spec mellan teakdäck och överbygge lär det kunna gå fukt. Dylika skador är inte helt gratis att leja bort idag.

 

ok allt för nu, Ha´ t pent Smoege

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det exteriören jag fastnat för, så länge man inte kan så mycket om båtar så kan man ju göra det \Laughing\. Jag är ju inte ensam om båten och min sambo har stor erfarenhet av sjöliv (gjorde lumpen som matros och har tillbringat mycket tid på sjön i övrigt också), men inte av just segelbåtar. Vad gäller underhåll så är det inga problem så länge det är saker som bara är tidskrävande då vi inte har ngt emot att använda varenda helg hela vårarna att fixa med båten. Problemet är snarare om det är problem som kräver specialkunskap om segelbåtar.

 

Det som vi också gillade med Vindön är att den har ståhöjd, vi tycker att det är jobbigt att behöva huka sig så mycket som man får göra på Maxin när man lagar mat och stökar runt.

 

Tack för tipsen, jag ska genast kolla upp dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Vindö 40 och kan bara instämma. Underbar båt som kräver tid och ibland pengar om du inte lägger tillräckligt med tid i rätt tid. Slarvade med lackningen en försommar vilket fick som konsekvens att jag under denna vintern beslutat mig för att slipa bort all lack för att olja, betsa och lacka på nytt (en 10-12 lager skall det bli). Så om du avser att skaffa en Vindö, säkerställ att underhållet i allmänhet och på överbyggnaden i synnerhet har skötts.

 

I övrigt så är Vindö välbyggda och tåliga båtar som klarar en hel del sjö. Inte världens bästa seglare men stabila. På följande länk kan du kolla på lite bilder på vår Vindö. http://hem.bredband.net/satori/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte båt senast stod valet mellan Vindö 40 och Monsun 31.

Valet blev Monsun pga att jag var tveksam till träöverbyggnaden.

Annars är ju Vindöbåtarna riktigt vackra o sjödugliga båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ställa dig ett antal frågfor innan du beslutar vilken båt du ska ha. Låt oss säga att du har 100 timmar att lägga på båt livet. Hur många av dessa vill du lägga på underhåll, segling, bo i båten eller bryggliv i hemma hamnen. I mitt fall så vill jag segla 50 och bo i båten 50. Jag vill helst inte hålla på med underhåll ( jag gör det ändå) och jag kör väldigt sällan ner och bara är i båten. Allså behöver jag en båt med ett minimum av under håll mycket seglingskänsla och bra boende. Min båtgranne är nästan aldrig ute är alltid i båten har ständigt ett vinterprojekt och övernattar aldrig i båten. Hans och mina behov är hellt olika och vi ska förstås inte ha samma båt typ. Hade jag haft en Vindö hade den sett för jävlig ut efter något år jag hade upplevt den som en dålig seglare och trång att bo i min båt granne har redan en. Så vad ska du ha båten till och vad intreserar dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Ditt båtval handlar om ett par viktiga saker att ta ställning till.

1/ Vill du att din båt ska vara en fröjd för för ögat att se på?

2/ Kan du tänka dig segling och båtliv som livsstil?

Om svaret på dessa två enkla frågor är JA, ska du självfallet välja en Vindö-kryssare. De är en form av levande väsen där kvaliten i bygget är så nära perfekt man kan komma. En väl skött Vindö framstår alltid som en fantastisk båt. Visst pga långköl lär de inte vara speciellt snabba, men vem fan har så bråttom. Vill nog påstå att det är en båt som både går att leva i, och leva med. Dess brister förlåter man lätt på grund av dess inbyggda kvaliteter. Att båten dessutom inte är en dussinvara framtagen på spekulation som mycket av dagens båtar och bilar. Här kan man säga att varje båt är genuin och ofta har förste köparen haft sitt finger med i spelet vid bygget. Att en välskött Vindö dessutom har ett säkert andrahands värde kan vara ett argument.

Skulle dock ditt svar vara nej speciellt på fråga 2, bör du troligen köpa en av dessa modernare båtar där ädelträ är lite bling-bling inombords.  Här talar man om årsmodeller snarare än om båtens skick.

På min egen drömlista finns en ketchriggad Vindö 50.... Vackrare båt har inte gjort i mina ögon i detta land.

post-18019-1394235337,951_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kolla efter en Mistral också,

http://www.hallbergrassy.com/mistral/hr33-mistral.shtml

 

Vad gäller Nirilli´ s kommentar om underhåll och timmar kan jag inte hålla med - jag underhåller båten på vintern när den ligger på land och seglar på sommaren när båten är i vattnet och kan därför segla mina hundra timmar eller hur det var och ändå ha något att göra på vintern. Köper man en båt i gott skick tar det inte mycket mer timmar jämfört med en helt i plast. Att slipa och lacka överbyggnaden tar för mig två dagar (mindre båt dock...), att vaxa en dito i plast hade tagit en dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misföstå mig inte jag har inget emot de som kan och vill hålla sin båt i fint skick tvärtom jag beundrar min båt grane och hans energi. Men jag varken kan eller vill hålla på med trä. Jag har båt för att jag vill ut på havet. Och jag har sett allt för många som köper en möbel och sen inte har tid att underhålla den. Jag tror att det är viktigt att innan man köper båt tänka över hur mycket tid har jag egentligen och hur mycket är jag bered att lägga ner på båten.

Detta gäller föresten alla dom som köper gamla vrak som ska renoveras lite snabbt och lätt. Bättre ha en liten båt i fint skick än en stor med oändliga renoveringsbehov.

Köper du en Vindö har du också ett kulturarv att förvalta. Köper du som jag en Cumulus så är det ingen som gråter om den dör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

KAn inte låta bli att lägga mig i.

JAg tycker Nej, för mig är Vindö = Mycket pengar mycket jobb och liten seglingskänsla.

(men som tur är är vi alla olika..)

Kolla gärna Birdie 31, den verkar vara prisvärd och seglar OK.

/Hälsningar jonedw

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen och kommentarerna. Vad vi vill med båten är lite olika. Jag vill ha en båt som är fin och skön att bo i och glida runt och ha det lugnt och skönt och njuta av vattnet och naturen. Min sambo vill ungefär samma sak, men värdesätter seglingsegenskaperna lite mer än vad jag gör. Men vi är båda beredda att lägga ner ordentligt med tid på underhåll och ser det som en kul vårhobby att fixa med båten innan sjösättning.

 

Bilderna på din båt Satori gör mig verkligen sugen på Vindö. Jag har ju förstått att Vindö kräver en hel del underhåll jämfört med andra båtar, men vad är det lite mer exakt som man behöver göra för att hålla den i skick?

 

Senast ändrad av _Ankan_ | 17 februari 2008 | 20:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När min båt stod på land för ett par år sedan stod det en Ballad bredvid och killen som hade den hade haft en Vindö tidigare. Han hävdade att Vindön var rank och vinglig på rodret och allmänt obehaglig i styrningen. Det märkliga var att det exakt samtidigt kom en artikel i På Kryss om en kille som bytt till en Ballad från en Vindö. Han hade haft sin båt i många år men tappade förtroendet för båten efter att ha slagits omkull och doppat masten. Jag har för mig att det i artikel stod att konstruktören medgav att båten var felkonstruerad med för hög tyngdpunkt.

 

Jag säger inte att Ballad en bra båt eller att Vindön är dålig, jag minns det bara som ett märkligt sammanträffande. Men visst är Vindön en vacker båt.

 

Senast ändrad av drfernet | 19 februari 2008 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du sneglar på Vindö för den fina träinredningen och vackra överbyggnaden.

Mitt förslag är att istället titta på Linjett 32, där får du en båt med traditionella linjer, vacker träinredning och ett bra bygge OCH framför allt en båt som faktiskt seglar bra så mycket bättre och säkrare än en Vindö.

Vindö må vara hur vackra som helst men jag tror dom gör sig bäst fastknutna vid en brygga eller klippa. Dom är vare sig speciellt snabba eller roliga att segla -dessutom i vissa fall opålitliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite funderande och tittande på nätet så lutar det mot att det är Vindö 40 som gäller. Jag ska spana i sommar när vi är ute också och se om det finns något intressant. Köpet är ju planerat till nästa år så jag har ju lite tid på mig. Gäller bara att vara duktig på att spara pengar också, om det inte finns någon tok som vill byta en Vindö 40 mot en Maxi 68 \Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat en kompis Vindö 40 under några veckor några somrar och tycker att båten har både för och nackdelar. Själv hade jag kanske köpt en annan båt om jag hade haft de pengarna till detta men jag är lite mer intresserad av själva seglingen än att bo på båten vilket man kanske inte kan tro om man ser vilken båt jag har idag.
 
Mitt intryck är att det är en mysig båt som kan hantera det antal personer den har kojplatser till och vi har haft mycket trevligt ombord. Visst kräver det mysiga träet underhåll, men så mycket värre än en motsvarande gammal plastbåt tror jag inte att det är. Däremot kan man inte slarva lika mycket. Man kan inte strunta i att ta hand om fernissan på exponerade ställen i ett eller ett par år på samma sätt som man kan fuska med underhållet på en plastbåt.
 
Båtens svagaste punkt upplevde jag var rattstyrningen. Den tog mycket plats i sittbrunnen, var glapp och det var svårt att få någon känsla för var man hade rodret egentligen. Jag blev aldrig riktigt vän med den. Som så många andra båtar i den här storleken hade den nog vunnit på en enkel rorkult, men ratten ger mer storbåtskänsla antar jag. Båten är ganska vek i byig vind, reva i tid. När den lägger sig i byarna gör skrovformen att den blir kraftigt lovgirig, men om man anpassar mängden segel och ser till att hålla den någorlunda upprät är det inga problem. Långköl är inte det mest ideala ur seglingssynpunkt kanske, men tryggt.
 
De som ägde båten var i alla fall så nöjda att de uppgraderade till en Vindö 50 när de familjemedlemmar som skulle med började föröka sig alltmer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att man får ganska mycket uppmärksamhet och uppskattande kommentarer i hamnarna om man har en träruff, även om en del nog tar för givet att hela båten är i trä. När vi var många i båten blev det ganska mycket kondens på nätterna, men det löstes lätt genom att rigga ett myggnät under luckan i förpiken och ställa den på glänt, eller köra värmaren om det var kallt ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mitt sena svar, men jag har slipat och slipat. Och nu är det dags att börja lacka. Det viktiga är att du varje vår slipar ytorna lätt och lägger på ett eller två lager lack. Är det en solig sommar kan lacken ätas upp av UV-strålningen och sedan har fuktan fritt tillträde till träet. Jag slarvade ett år och har därför nu under våren helt slipat bort all lack på överbyggnaden, oljeimpregnerat, betsat och skall nu börja lägga på ca 10-12 lager lack (så fort den här j....a vintern lägger av igen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all kännedom om vindö som finns i denna tråd vill jag passa på att fråga vad ni tycker om denna: http://www.blocket.se/malmo/VINDO_22_med_mojlighet_till_batplats_53750544.htm?ca=23_11&w=3

 

Säljaren medger i telefon att det finns några partier i trädet som är ruttet och vill sälja den för 25 k .  Är det en god handel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priserna på den typen och storleken på båtar har rasat. Är det fina dynor och nyare segel, visst. Men ruttet trä, gamla segel och sunkiga dynor gör inte detta till en god affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all kännedom om vindö som finns i denna tråd vill jag passa på att fråga vad ni tycker om denna: http://www.blocket.se/malmo/VINDO_22_med_mojlighet_till_batplats_53750544.htm?ca=23_11&w=3

 

Säljaren medger i telefon att det finns några partier i trädet som är ruttet och vill sälja den för 25 k .  Är det en god handel? 

 

Kompisen har en sån. Han lät renovera träöverbygget och teakdäcket på Vindövarvet för några år sen. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad han betalade - men det var en avsevärd summa. Nån stans mellan 100 000  och 200 000 kronor - om det inte var mer!?

 

Har för det att det var så med kompisens båt att efter hand som man jobbade med renoveringen dök det upp allt mer som blev tvunget att åtgärdas. 

 

Dvs han kan aldrig få tillbaka det han kostat på båten om han säljer - långt därifrån.

 

Nån gång i slutet av 1990-talet var jag i Kristiansand i Norge, Där låg en Vindö 50, utan mast och med ett träöverbygge som såg katastrofalt ut.

 

Började fantisera om att köp en Vindö med ett överbygge som sett sina bästa dagar - billigt. Riva av teakdäck och träöverbyggnad och bygga upp en flush  och däck i glasfiberlaminat - som på en Maxi 68-95. Det blev aldrig av.

 

Att på internet råda någon i frågan om att köpa eller inte köpa en Vindö med delvis ruttet överbygge är en omöjlighet. 

 

Om du absolut vill ha en sån båt och har ett antal 100 000 kronor att kasta bort på en sån renovering av nostalgisk själ, så är ju det upp till dig. Eftersom du ställer frågan har du nog inte kompetensen att göra bedömningen själv. 

 

Det är nog en mycket dålig affär och du kan med all säkerhet få en bättre båt för de pengarna.- fast kanske inte vackrare.

 

Det tror i alla fall jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...