Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
laban1

Hur få bort rostfläckar på vit gelcoat?

Rekommendera Poster

 

Hjälp! ser inte så trevligt ut- måste bort!

Någon båt intill har antagligen sprutat stålflagor vid något jobb på båten. Nu har jag sett att det blivit rostfläckar på gelcoaten på däcket på min segelbåt.

Lite på halkytan och lite på de släta ytorna.

Vägrar ge med sig med vanligt rengöringsmedel. Förra året fick jag ta autosol i ett annat fall, men det funkade inte så bra. Har också provat 556 och liknade spray - hjälper inte! Tips någon?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag brukar använda Hempels Teakrens.  Blanda ut lite pulver med vatten så att det får en konsistens som gröt. Pensla på området, låt verka en liten stund , skölj bort, och -voila- rostfläcken är borta!  Funkar även på gulnade skrovpartier!   OBS !  Skölj rikligt med vatten efteråt

 

Lycka till Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Var köper man oxalsyra och hur går man tillväga då?

Jag bor i Göteborg om det kanske finns ngn bra affär där.

 

Tomteskur - vad är det? Vanligt rengöringsmedel?

 

Tänkte åka ner i helgen och försöka fixa detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bort rostränder på min L32;a med autosol kromglans.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra brukar finnas hos välsorterade färghandlare. Hempels Teakrens innehåller oxalsyra och det gör också Y? (Har glömt siffran) Tomteskur innehåller ganska grovt slipmedel. Inte så bra på blank gelcoat, däremot har jag använt det på skitigt halksyddsmönster. Tror inte att det är så effektivt mot rostfläckar.

Sea Maniac

 

Senast ändrad av SeaManiac | 14 september 2007 | 10:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang rost så håller jag citronsyran högre än oxalsyra( som är mycket bra till att göra rent aluminium). Citronsyra finns på ICA/färgaffären.

 

Mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där, flera rekomenderar varianter på syra.

Om jag använder oxalsyra eller citronsyra hur går jag tillväga då?

Har lite citronsyra i en påse. Blandar man ut det med vatten, gnuggar eller hur gör man? Är fläckar ser jag nu utspritt på flera ställen, så det verkar lite creepy att bada båten i syra. Tänkte åka ner i morgon eller på söndag när stormen givit med sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag använt citronsyra till att lösa rost på verktyg som legat i saltvatten, då blandade jag en tämligen stark lösning och lät verktygen ligga i den ett par timmar. När jag sedan sköljde i saltvatten var de ehlt rena.

 

Detta tips snappade jag upp av Jim Lundberg i tidingen Nostalgia, han skriver idag även i Praktiskt båtägande, tyvärr så stod det inte hur man löser rostränder på gelcoat men jag skulle tra att du kan lägga på med en svamp och låta det verka ett tag och sedan prova att gnugga.

 

Själv har jag dock tagit bort rostränder på akterspegeln på min Fin-Gal med Autosol.

 

Mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Oxalsyra, blanda med vatten. För att få en enklare användning gör du en redning med potatismjöl och vatten så du får en lagom konsistens. Blanda i oxalsyran. Pensla på rosten och låt sedan syran verka. sjölj med rikligt med vatten.

 

Annat alternativ är att hälla syran på ett fuktigt däck och låta det verka. fungerar också.

 

Oxalsyra är starkare än Citronsyra, dvs det tar längre tid med citronsyran men anners funkar det med.

 

Ta bara ingen syra på aluminium, det fräts sönder.

 

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, här finns massor med arbete att spara, oxalsyra är perfekt, det finns som flingor att köpa på bla färhandeln eller på bauhouse. Ammars finns redan färdiga t ex AUTOSOL WATER LINE 250ML på seasea.se eller i deras butiker sedan finns medel som Y10 på Watski. Detta är väldigt lätt och jag sovar att det är helt säkert. Bara pensla/spruta på vänta två-tre minuter skölj av. Oxalsyran bleker oxider och inte plasten så du kan använda den på övriga ytor också.
Lycka till och slut på allt gnidande med rubbing etc
 
LF 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla fina tips som ni delat med er!

Ska invänta att regnvädret lättar så ska

jag göra ett försök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gick det för mig

 

Var nere för ett par dagar sedan och körde lite oxalsyra - flingor

som jag köpt i färghandel

potatismjölet gjorde inte så mycket på konsistensen.

Kan rekomendera att använda en vit pensel för

den svarta jag använde gav mörka fläckar.

Rosten gick bort till en del, men en del prickar blev kvar.

Antar att jag får leva med detta. Möjligtvis går jag över

med en liten vit konstnärspensel och prickar i en gång till...

 

Simma lugnt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste koka upp vatten och potatismjöl, annars får du inte någon konsistens(detta är en redning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att det inte gick bort med Autosol. Enligt vad vissa sjöbusar skriver om autosols fantastiska egenskaper på det här forumet kan man tro att det fungerar till allt. Jag skulle tro att det finns vissa skribenter här som använder det som substitut till tandkräm, Kalles kaviar osv...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Skulle tro att han inte vågade använda Autosol. Det kan ju enligt vissa både repa och slipa bort gelcoaten.
 
Jag använder ofta Autosol i båtsammanhang. Bla tog jag bort ganska ktraftiga rostränder på en av mina båtar.
 
Sulle säkert fungera som tandkräm, men gillar inte smaken. Däremot som ersättning för Kalles kaviar - ytterst tveksamnt. Det skulle nog inte räcka med lätt rökning, som ju är metoden vid framställningen av Kalles

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, förra året använde jag autosol för att ta bort rost,

men jag fick gnugga minst 3h utav bara...

Det beror nog mycket på hur länge rosten fått sitta.

Sätter antagligen sig i porer och ska väl egentligen

åtgärdas omedelbums.

Det verkar dock som oxalsyra inte var en så dum ide!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polerade du för hand eller använde du maskin? Eller är gelcoaten väldigt dålig med mycket porer?
 
Jag köpte en gammal L32;a 2001, som hade legat för fäfot åtminstone 4 -5 år. Bultar och muttrar till Röstjärnen var rostfria men brickorn hade troligtvis varit galvade eller obehandlade när dom monterades 36 år tidigare. Som du kan se på bifogad bild var röstjärnsinfästningarna täck med en avbärare i teak och det var ganska mycket jobb att byta ut resterna av brickorna.
 
Det hade runnit rost från röstjärnen så att en yta på ca 70 cm var täckt med rost från avbäraren ner till vattenlinjen.
 
Fördelen med Autosol Kromglans är att du kan rengöra och polera upp en yta utan tillgång till vatten. Jag började som jag brukar i fören och jobbade mig akterut.
 
En kille som hade båten mittemot hade stått och tittat på mig när jag började. Han sa till mig sedan att han aldrig trott att jag skulle få bort rosten. Här han tittade nästa gång hade jag hunnit förbi rostfläcken och ytan där var lika blank som resten av det färdigbehandlade skrovet.
 
Efter rengöringen med autosol är det ju polish och vax som gäller.
 
Fick du inte bort rosten med Autsol så förstår jag inte hur du burit dig åt. Men det har ju mindre betydelse - i alla fal för min del.
 
ha´ t sô pen´ t
 
tommy 
 

post-945-1394235239,3738_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt har du fått rostfläckarna genom att någon kört en vinkelslip i närheten. I så fall är troligen de svarta prickarna fastbrända järnpartiklar, dvs f.d. gnistor. Om de har bränt sig djupt ner i gelcoaten kan det vara svårt att rubba bort dem med t.ex. Autosol. Då är nog vit färg och kostnärspensel rätt metod. Föreslår i så fall, för att undvika nya rostgenomslag, att du först kratsar rent med någon typ av nål. Men allra först skall du nog försöka en gång till med rubbing. Kör bara inte för hårt så att du arbetar dig igenom gelcoatlagret. Jag fick lacka om en akterpegel en gång när jag varit lite för ivrig med rubbingen.

Mvh/Sea Manaic

 

Senast ändrad av SeaManiac | 07 oktober 2007 | 23:25

 

Senast ändrad av SeaManiac | 07 oktober 2007 | 23:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaha..

 

När man har använt Autosol och gnuggat färdigt så måste man tvätta av stället NOGA , gärna flera gånger !!!!!!

 

Autosol har även ett medel som heter Waterline , innerhåller oxalsyra .Lätt å använda .65kr 250ml

International Gelcoat Cleaner är samma sak ! 0.5L 105kr

 

Smeta på och gnugga lite med svamp , spola av ...klart!

 

/Jcc

post-11345-1394235239,6659_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...