Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

AndersF

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    95
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om AndersF

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ovanstående från biltema funkar fint, jag hjälpte en kompis i vintras att ljudisolera puffen ovanför motorn i hans daycrauiser, det blev tydligen en rejäl skillnad. Ett bra tips tror jag är att vara noga med tillpassning på skivorna så att det blir täta skarvar!
  2. Om det är de rören som vi beskrev ovan är det enkelt att byta dem utifrån. Se bara till att drevet är upptiltat/upptrimmat så finns det bra med plats.
  3. Om det är de små gummitutorna som sitter längst ner på skölden har jag bytt dem... De är svindyra, sambon hade nog gärna tagit stryptag på mig (och hållt kvar) när hon fick veta hur de såg ut och vad de kostade. Vi renoverade och tänkte att vi gör iordning på allt så det blir komplett. Vad jag fick reda på var att de är till för tomgångsavgaserna, jag tror det var så att det inte blev ordentligt tryck för att de skulle orka gå i den stora bälgen, det avhjälptes med de små hålen längst ner. Sista böjen är löjlig egentligen, det enda de gör är att flytta avgaserna ca 10 cm, jag förstår inte nyttan med den riktigt. För att byta dem pillar man bort resterna av den gamla. i skölden finns ett spår där en fläns på gummikröken passar, se till att spåret är rent så hoppar gummikröken fast när du knövlar in den. Jag är rätt säker på att Drevia sa att det bara var att stoppa i den, men såhär i efterhand hade jag nog använt lite lim, jag tror att en saknas igen.... Konstruktionen är ju löjligt enkel, en 90 graders böj i gummi med en fläns för att passa i spåret. Såhär i efterhand... Leta reda på en kylarslang i lämplig dimension med en 90 graders böj, limma dit en passande o-ring som fläns, limma allt i skölden klart. Borde inte kosta mer är 100:- sammanlagt för båda.... Senast ändrad av AndersF | 21 april 2009 | 08:39
  4. Det där med kätting kan man ju tolka på fler sätt. Kan det vara så att biltema faktiskt håller sig på den säkra sidan och anger brottgränsen med grov säkerhetsmarginal medans julas håller sig på gränsen (jag har fö inget emot jula)? Sedan kan man väl konstatera att det här med pris och kvalitet inte alltid går hand i hand. På vår byggfirma på orten har man för ett tag sedan plockat bort en stor del av märkesverktygen till fördel för billigare dito. Man har nog underskattat kundens kunskap (iaf min) när man i reklamblad från Rusta och ÖoB finner samma skräp till deras ordinarie lågpris, ca hälften av bygghandelns kap. Skräp är och förblir skräp men du kan betala dubbla priset om du handlar på fel ställe. Jag tror att mycket börjar bli som kikaren ovan, samma kinaproducerade jox, det kanske kan vara schyssta grejor, men... Företagen är ju inte dummare än att de försöker tjäna så mycket pengar som möjligt, en del gör det på vår okunskap.
  5. Ja det där med enkelt kanske var för mycket att hoppas på..... I den perfekta världen vore ju alla fartyg CE-märkta redan på ritbordet. Det är ju klart att en certifiering av något slag som visar att båten är seriöst och bra byggd är en säkerhet i längden för oss som båtägare. Som vissa redan påpekat finns ju inte bara CE utan även ven massa andra NMMA mfl, vilken som är bäst, först osv får de som kan bättre än jag argumentera om, men visst kan ni hålla med om att det vore smidigare med en gemensam för alla länder. En båt som jag dök på tidigare under förra året fann jag lite intressant. Det var en stor amerikansk båt, importerad och i dåligt skick. Renoveringsmässigt hade det gått att få ordning på henne. Hon var från -96 det fanns inga uppgifter när hon kom till sverige. Båten var inte CE-märkt. Desutom var storleken såpass att hon skulle klassas som skepp. vad gäller? Importören var inte lätt att få tag på, tullen hade inga uppgifter om jag inte hade importörens uppgifter, hade jag dessa var det tveksamt om jag skulle få några uppgifter iaf med tanke på deras sekretess. Båten kanske hade varit i sverige innan 98 då kraven på ce märkning kom, men det kunde jag i efterhand får svårt att bevisa, var ligger bevisbördan? Kan man säga, hon är en 96a och var här innan kraven kom? Båten behövde dessutom registreras i skeppsregistret eftersom den var så stor, kräver skeppsregistret ce märkta båtar.
  6. Hej alla vattenkamrater! Jag har tittat lite på några större båtar än den vi har idag. Kostnadsmässigt är det ju inte svårt med priser, frakter och tull. Kan någon enkelt förklara för mig vad som egentligen gäller vid import och CE-märkning? Kan man fastna i tullen om den inte är CE-märkt? jag har läst lite om det, och det verkar vara rörigt. Försäkringsmässigt var det ju snack om att båtar som inte var CE-märkta skulle vägras försäkring, men försäkringsbolagen verkar ju, om man läser, vara intresserade av att sälja försäkringar också . Om båten då redan står i sverige och inte är CE-märkt vad gäller för en sådan båt. Omfattas båten av andra bestämmelser och register om den är större än 12 meter (förutom nautiska kompetensen). Tacksam om någon kunde ge mig lite tips!
  7. Betong blir förhållandevis mycket lättare under vattnet än tex natursten. Som man skriver ovan går det åt rätt stora vikter om man ska följa försäkringsbolagens råd, och det gjorde iaf vi. Vi gjorde så att vi släpade ut en natursten som låg bra/nära till på land, ut på isen. Borrade sedan en himla massa hål för rejäla expanderbult och skruvade i en tillsammans med en grov kätting. Går bulten sönder om några år eller uppvisar tecken på allvarlig rost så får man helt sonika dyka ner och använda något av de andra hålen med en ny bult istället. Nu är det visserligen inte vinter och is men vågar du göra någon enklare lösning i någon månad så kan du ju göra ett ordentligt sänke under vintern.... Senast ändrad av AndersF | 26 augusti 2008 | 09:33
  8. Bulvanen kan du som de yngre säger fetglömma, djur lär sig snabbt att den inte är farlig när den inte flyttat på sig på ett tag. Rätt använd har man den uppe i några timmar under jakt, och skjuter det som försöker jaga bort den, fåglarna fortsätter att tro att den är farlig, fortsätter försöker jag bort den osv... Gummiormar lär man nog oxå flytta på med jämna mellanrum om det ska funka. Ideer med nät tror jag du gör bort dig totalt på. De lär sig snart vart det är och hur det fungerar, och tar en annan väg runt. Innan du förstått att det är lönlöst har du dessutom fått lirka bort ett par änder som fastnat, det kan vara nog så spännande Det är alltså grannen som har jakträtt och har planterat in änder, det ställer ju problemet i en annan dager. Nu vet inte jag vad du och din granne har för relation, men om den är någorlunda normal och trådarna sitter i rätt kontakter i hans övervåning tar han givetvis ansvar för de besvär han orsakar dig. Det finns ju massor av lösningar på problemet utan att du ska behöva lägga ett finger med i spelet. Är han någorlunda seriös ser han givetvis till att hjälpa dig om du påtalar problemet. Jag ska givetvis inte uttala mig utan att veta alla detaljer om hans andjaktsplaner men är det en person som representerar den jägarkåren jag känner så tar han problemet på allvar och ser till att ni löser problemet på ett bra vis. Fråga om han inte kan tänka sig att börja jaga vid din brygga först så att de lär sig att inte vara där. Om du inte har någon lust att änderna möter sitt waterloo vid din brygga kan du kanske be honom att sätta ut en foderautomat en bit bort i närheten till skyddat land, eller brygga. Kanske kan du erbjuda honom din hjälp om det behövs. Djur är ju inte dumma, utan kanske i vissa fall på gränsen till bekväma. Anledningen till att de valt din brygga har givetvis någon orsak, kanske inte en självklar för oss, men det kanske är enkelt att landa, bra uppsikt så de upptäcker farligheter i tid, lätt att ta sig upp och ner från bryggan, nära till åkermark med mat, eller så tycker de helt enkelt att din båt är förbaskat fin att titta på. Se antingen till att de inte trivs på din brygga med en ordentlig markering, eller att de har ett bättre erbjudande i närheten som gör din brygga ointressant.
  9. Tack för tips och bilder. Provkörning och grundlig koll är ju självklart.Kompprov är ju en bra ide. Den är säkert sjövattenkyld, men det är väl rätt krångligt att få sig en rättvis uppfattning om hur mycket det rostat inuti, om man inte ser några tecken på vattenläckage utvändigt. Limpor och knän är ju svårt att kolla riktigt utan att plocka isär. Å andra sidan kostar det inga miljoner att köpa nya efter något år så man vet att de är schysta. Oljor och sådant kan ju vara bytta som du säger, det jag tänkte på var att prova tappa ur lite olja ur drevet efter provkörning om resten känns ok så man inte får ett läckande drev på köpet. Finns det några specifika saker som man bör kolla på just den här motortypen och drevtypen. Saker man bör akta sig för, saker som lätt slits och som går att se eller höra om det är på väg att lämna in. Motorn är ju som ni skriver och som jag redan hade skapligt kläm på, vanlig... Vilket i mina ögon bara är bra. Själv har jag v8 och det är ju i de flesta fall lätt att få tag i delar till skapliga priser, samma borde gälla för 6an.
  10. Gummiormarna har jag hört talats om att de ska fungera har dock ej provat själv. Uvbulvanen fungerar inte så bra på måsar och andra sjöfåglar, uv används bättre till kråkfåglar där man dessutom jagar under tiden man har bulvanen uppe. Själv jagar jag. Kanadagåsens ordinare jakttider är 11 aug - 31 dec där jag bor, men den är det dessutom skyddsjakt på, citat lagtext: Om det behövs för att förebygga skada, får kanadagås som uppträder vid fält med oskördad gröda eller som orsakar sanitär olägenhet jagas ÅRET OM. Änderna är det ingen skyddsjakt på, men ordinare jakttid 21 aug - 30 nov. Leta reda på någon i din bekantskapskrets som jagar och hjälper dig med problemet. Möjligtvis behöver man skjuta några vid flera tillfällen, men budskapet att om man sitter och skiter på din brygga så lever man farligt brukar gå fram rätt så snabbt, och de väljer andra ställen att sitta och fisa på Om man sen väljer att ta rätt på fåglarna och göra ankstek är väl upp till var och en...
  11. Hej! Ska åka med en god vän som går i köpetankar för att titta på en båt. Utan att kunna alla detaljer så är båten usa import och har mercruisers 4.3 liters v6 med alpha one drev. skick på resten av båten tror jag att vi har ögon att bedöma men eftersom jag själv har penta i min båt så känner jag mig lite osäker på den biten. Kan några vänliga själar ge lite tips om vad man ska undersöka titta/lyssna/lukta på när det gäller de här motorerna och drevtypen. Funderar på om man vara så fräck att man tömmer drevet på olja efter provkörning om det börjar bli läge för affär så ser man ju iaf om det är tätt? ny olja innan iläggning på nytt måste ju vara en baggis. var sitter avtappning?
  12. Den påminner om flygfisken som kom från Malmö flygindustri. Sök här på maringuiden så finns mer info om den iallafall
  13. Men allt fungerade fint i höstas innan jag började pilla. If it aint broken, dont fix it. Är impellern rättmonterad? Visar givaren rätt temp?
  14. Nu har jag själv v8 (bara 1 iofs) i en båt som är byggd för att iallfall gå någotsånär snabbt. Och visst drar det bensin om man hotar med högerhanden, men. För egen del kan jag säga att visst!, de minutrarna man kör så per säsong är skoj, men är just minutrar. Den allra största delen av tiden ligger man och puttrar runt i tomgångsfart, njutandes av mysigt lågt dovt v8 muller, vädret och sällskapet ombord. Bränsleförbrukningen tycker inte jag är speciellt märkvärdig på det sättet vi kör vår båt. Visst vi får skölja i några dunkar per säsong, och det är klart det syns på bränslemätaren om man har stressat fram. Nu är jag dålig på hur dubbelmontage fungerar rent praktiskt, men går det att köra med bara en motor igång itaget. i sådana fall skulle jag behålla 8:orna. Är du rädd om de dyra dropparna så kör en motor i taget på tomgångsfart. Då borde du kunna njuta av både sällskap och omgivning samtidigt som förbrukningen borde vara inom all rimlighet. Får du bråttom starta båda och kräma på, njut av både motororken, ljudet och synen av virveln i tanken. Skulle solen inte lysa riktigt lika mycket över dig någon dag och ena motorn stannar, starta nästa och fortsätt...
  15. Hej alla båtvänner. Vilken härlig filur den där miljöbengt. Om han nu inte råkar vara någon borttappad rorsman... Har har verkligen verklighetsförankrade argument och ett fiffigt på gränsen (eller över) till ohövligt sätt att framhäva dem. På några dagar har han skaffat massor med röster med sitt härliga sätt till miljöpolitiker och kommer säkert få mycket makt över oss medborgare... NOT Bensinpriserna påverkar, det är väl säkert. Men i det här fallet så tror jag de flesta för länge sedan sparat in på nöjesåkningen med bilen. Båten är i mångas fall semester, och visst kan ännu högre besinpriser påverka längden på turerna som någon skrev ovan, men att det får folk att avstå från att åka tror jag ej. Miljön är viktig, alla måste bry sig. Själv försöker jag göra så gott man kan genom att dra sitt strå till stacken. Jag och min sambo försöker att göra så mycket vi kan; energiförbrukning i huset, sopsortering, använder bilen så lite som möjligt mm. Vi försöker så gott man kan med den kunskapen man har och kommer givetvis att försöka ännu bättre. Ibland undrar man däremot hur mycket man som privatperson i Sverige påverkar i det stora hela. Sverige är långt ifrån perfekt, men jag ansera att vi ligger rätt långt framme och har hyfsad miljömedvetenhet. Om miljöpolitikerna däremot är intresserade på riktigt och inte bara är ute efter ryggdunkningar från partikamrater genom att hitta på nya straff och avgifter på saker som i det stora hela knappt kan vara mätbara borde man försöka börja i rätt ände. Ta en sån sak som elen. Varför inte göra den svenska elen mer konkurrenskraftig så vi slipper den kolkraftsframställda från öst. Ren billigt el kanske tom kunde stimulera så att vissa renare maskiner/bilar blir attraktivare. Mera båtmotorer på el? Kanske kunde ren svensk industri med mindre miljöpåverkan vid produktion kunna konkurrera med smutsigare från andra länder. Jag tror att det är politikerna som måste börja spänna musklerna och boxa på de stora problemen, då tror jag vi vanliga medborgare blir mer intresserade av att visa att vi minsann också kan vi med! För att lätta lite på den tunga koldioxiddimman som verkar ha lägrat sig över forumet bjuder jag gratis på ett citat av miljöbengan: Jag tycker det är roligt att se alla dessa medvetna människor därute som vill dra sitt strå till stacken, Jag är själv båtägare, givetvis seglar jag då det är minst skonsamt för miljön och för omgivningen. Jag som i själva verket trodde att segling var skonsamt för miljön, där ser man vad lite man i själva verket vet! Vi som åker motorbåt kanske inte behöver vara så oroliga ändå när Bengan kommer farandes med pekpinnen i högsta hugg!
×
×
  • Skapa nytt...