Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
shadow4u

Cobbgrill

Rekommendera Poster

Hejsan är det någon som har en cobbgrill som kan dela med sig av lite tips och trix.... Vi blev ägare till en sådan i höst och nu i vår vore det kul om man inte kände sig så valhänt när man skall börja använda den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för länken :-)) men där har jag redan varit.... jag menade mera handfasta tips av den eller de som själva har en cobb.


Men tack i alla fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också lite nyfken på Cobbgrillen. Fast själv har jag ingen, men funderar på att köpa.. Finns det lite Cobb-ägare som kan dela med sig av erfarenheter?

 

Ni som inte har Cobb, hur gör ni när ni ska grilla? Engångsgrill, eller har ni med er en riktig grill?

 

Själv har jag kört mkt på engångsgrillar, men det känns inte helt rätt mot miljön. Å sen så är det ju också skillnad i smak också..

 

//J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag har en gasolgrill med utmärkta egenskaper.

post-1958-1394234910,4969_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Wille........det som är finessen med Cobben är att du kan ha den på bordet och du kan flytta den i varmt tillstånd.... den är liten och smidig. Nu har ju du en stor segelbåt så då kanske man har gott om plats... Jag som har en Bella har inte så gott om plats men med denna tingest så blir det superbra... Jag kan färdigbaka bröd. Jag kan baka potatis och grilla en kyckling inga problem... Jag kan Woka grönsaker osv...

 

En stor ståtlig gasolgrill det har jag med men den hör hemma på land. Anser jag...

 

Innan jag hade Cobben så använde jag små engångsgrillar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar den bra att använda då? Om man läser på hemsidan så kan man ju tro att det är det bästa som hänt matlagningen sedan.. ..ja, nåt. Är den så bra som den verkar?

 

//J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är nöjda och tacksamma för den vi slipper ha så mycket sopor med oss hem. Framför allt att man kan packa ned den i varmt tillstånd. Den blir inte varm på utsidan...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo iland har jag en Weber... Den är underbar... men till sjöss där är det Cobb som gäller...

 

Då sitter du där och väntar i timmar medans webern kallnar... det drar ihop sig till oväder och frugan är sur... men du kan inte åka iväg för grillen är varm....

 

Nä cobb skall det vara.... vi kan till och med grilla på bordet i båten...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Här samlar vi recept och idéer för en god och lyckad Cobbmeny. Har du egna recept publicerar vi dem gärna på denna sida. 

 

  

   

  

Grillad havskatt: 

Marinad blandas av:

0,5 - 1 dl olivolja med limone

Citronpeppar

Vitlöksörter (krydda)

 

Sås:

2,5 dl Creme Fraiche

½ finhackad rödlök

50 gram röd rom

Blanda ingredienserna och låt stå tills fisken är färdig.

 

 

Lägg 3 filéer havskatt (ca 700 g) tillsammans med marinaden i en plastpåse. Låt ligga i ca 1 timme.

 

 

Grilla under lock på standard grillgaller. Vänd vid behov.

 

Serveras med kokt potatis och rom-sås

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


jag brukar tömma ur kolen i någon eldstad när jag grillat färdigt,

då har grillen kallnat när man ätit färdigt.

och frugan brukar jag ge en cider om hon är sur då

blir hon minsan glader. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille


Nu är inte min båt så enormt stor, men tack ändå.8.gif\ En Dominant 78 på 7,80 längd.


Och att ha grillen på bordet ser jag inte som en stor fördel. Och min grill är inte större än vad Cobben är ihopfälld, ca 40cm i diam. Och gasbehållaren är en engångsburk på 270 eller 450 gram. Jag kan oxå laga till bröd, jag kan woka i locket, och jag har en teflonpanna oxå. Så jag ser min grill som mer komplett än vad Cobben är i originalskick (jag vet att den kan kompletteras med olika tillbehör) Men smaken är ju som bekant delad. Men resultatet blir ungefär detsamma i bägge typerna, jag har provat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som har testat en riktig lägerbrasa på fördäck ??? Där kan det bli mumsig grillning o bra stämmning... Jag vet, har provat.. Har ny båt nu !! Ojdå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Gick på reklamen och köpte en kobb.  Sålde den efter ett par månader igen.  När alla andra hade grillat klart, ätit klart, supit klart, och gått och lagt sig, så var min mat fortfarande inte färdig.  Dessutom grillar den inte, den kokar.  Kokt entrecote, burrr.  Nu har jag två vebrar, en bärbar i båten och en Smokey mountain i klubben.  Helt oslagbara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage


Här var det ngt som är gott. smiley-laughing.gif\

Glöm bara inte att hänga kotletterna ett tag för att fettet måste droppa av. Sen är det bara att steka eller grilla.

Kattfisken är en väldigt fet fisk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lät ju ige kul.. Ngn annan som har liknande erfarenheter?

 

Har hittills bara hört bra saker om Cobb:en, men ovanstående påminner mig om när jag köpte en sämre elgrill för hemma-bruk.. Fanns ingenstans för vätskan att ta vägen. Vätskan från maten rann inte undan så som det var tänkt enligt designen utan kokade maten istället..!

 

Hur ser Cobben ut, bygger principen på att det ska rinna undan, eller är det som på en vanlig grill dvs att det droppar igenom?

 

//J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska köpa burkugn istället...

 

Har både burkugn och cobbgrill. smiley-wink.gif\ Har haft cobb grill under två säsonger och tycker den är toppen. Grillat kött, fisk mm funkar lika bra som grillen hemma, men man slipper vänta på att eländet ska kallna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina föräldrar skaffade sig en Cobb-grill 2005 (de har uppdaterats sen dess) och den fungerar utmärkt. Både till stora köttstycken och små korvar. Det blir inte lika mycket kladd som med vanliga grillar och det går att flytta omkring den innan den kallnat helt eftersom den inte blir varm utanpå. De är verkligen nöjda med den.
Själv skulle jag aldrig få för mig att grilla på båten, som vissa pratar om, oavsett hur säker grillen är. Det är enligt min mening en helt onödig risk att ta.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det verkar ha blivit pajkastning här så vill jag bara meddela att jag har haft en Cobb och har det inte längre. Den tog eld och brann upp. (hela det svarta höljet som skall vara svalt) Så nu har vi en Weber. Jag säger bara, tur att det hände på land och inte i sittbrunnen.....

 

Så lita inte på reklamen om att elda i båten eller på bryggan, det kan gå illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade med en liiiiiiten brasa på fördäcket på min trä-DC jag hade för en halv livslängd sedan...

 

Vi var 2 ynglingar i sina bästa år, partysugna, berusade o dum(mare) i huvudet än nånsin tog vi baljan fr Hammarö till Karlstad via Klarälven för att gå på Stadshotellet. Partajade o hittade ett varsitt pök.

Givetvis skulle det impas på töserna på hemvägen. Kolsvart utefter älven, fridfullt o mysigt puttrade vi sakta nerströms. Mat någon? Undrade jag glatt serviceinriktat med förhoppningen att alla bara ville ha en bärs. Tyvärr visade det sig att alla ville äta, gasolen var slut och idén om att grilla kom upp. Sagt o gjort, upp med den bärbara på fördäcket på min (förr så fina) mahognybåt. På med kol o tändvätska. *PoooF* så var den igång. Ner i båten, hämtar korv o tillbehör o stjäl en fransk puss eller 2. Tillbaka på fördäck. Tyvärr glödde det inte bara i kolen....

Lyckligtvis blir man visare med åren, så nuförtiden grillar jag bara i sittbrunnen... INTE! ;)

 

EDIT: Klarläggande: Det började inte brinna, bara förkolna...

 

Senast ändrad av KillerBoo | 18 februari 2007 | 16:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kanske skulle ordna en liten grillfest för vi verkar ju vara hejjare på det !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

smaklig måltid

post-15930-1394235034,8981_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med till fullo. Bra mycket rejälare grill än aluminiumtramset i cobb-grillarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cobbgrill och Webergrill iall ära.  Är det ingen fler än jag som har upptäckt den där portabla grillen med eldfast väska.

Son of Hibachi tror jag att den hette. Inget att använda på däck, eftersom den blir rätt varm under, där är nog Cobben oslagbar.

 

Ska man gå iland eller på utflykt är den perfekt , den går liksom Webern att ladda med kol, så att den är färdigladdad. Men det bästa med den är att man tänder den stående, sedan viker man ut den och efter bara tio minuter har man superglöd. Frugan gick igång på den rejäla väska eftersom den alltid är ren på utsidan. Dessutom kan man stoppa ner grillen fastän den är varm. Det som är kvar kvävs då.

 

Såg att dom hade lagt in en video på den nu kolla den , för den är rätt smart.

Den finns här.21.gif\

 

Senast ändrad av Lasse_Liten | 05 maj 2007 | 08:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Cobbgrillen är numera uppdaterad med rostfritt stål.

Jag skall ge vår grill en sommar så skall jag lämna ett mera utförligt betyg efter det. Men nja...vi har aldrig grillat i båten, har inte för avsikt att göra det heller. MEN MAN KAN. :-)

 


Och vi har grillat entrecote och den vart INTE  kokt den blev grillad och den blev jättegod. så det så....

 


pillutta dig.   :-))

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...