Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

CalleD

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    320
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om CalleD

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/PVJ1103_web.pdf
  2. Amigo 23 väger 1800 kg enligt specifikationen, men i mitt fall vägde min 23:a in på modiga 2500kg. Troligen p.g.a inombordsmotor och ombordutrustning. Angående körkortskraven så är det inte hela sanningen du levererar. Enligt transportstyrelsens bestämmelser för efterfordon så finns inga särskilda krav på körkort för att få framföra ett 30 km/h-efterfordon. Det som däremot krävs är att efterfordonet är utrustat med LGF-skylt, sidomarkeringsreflexer, röda triangelreflexer bak och vita positionsreflexer framåt. Sen måste ju såklart båten vara surrad och lastsäkrad enligt konstens alla regler. Ser man till dragfordonet, så finns kravet att efterfordonet med last inte får väga mer än bilens bruttovikt. Vi drog mitt ekipage med en Vw-buss och hade då 500kg tillgodo. Hyr man eller lånar en lätt lastbil eller pickup som får köras på B-kort, så ska man nog kunna lösa det hela.
  3. Förstår dilemmat med transportlösningar. Impulsköpte själv en Amigo 23 i slutet av sommarsemestern som låg i Vänern. Själv bor jag 28mil från hamnen, så jag kikade på lite olika transportalternativ. Jag köpte först och främst en vagga för att kunna lasta hela paketet på lastbil, men ändrade mig och byggde en vagn av ett gammalt jordbrukschassie istället. Använde sidostöttorna från vaggan, men allt annat är egenkonstruerat. Hamnade på ca 7000kr i materialkostnad totalt och har lagt ner ungefär 60timmars jobb på att få vagnen som jag vill ha den. Lyfte båten i måndags och avverkade den 28mil långa sträckan på ca 7timmar. Jag hade mätt ganska noggrant på tyngdpunkter etc, så det gick bra att köra snabbare än lagstadgade 30 km/h också. Även om det kan te sig långsamt att köra genom halva landet med en 30-kärra, så går det rätt så fort ändå. Det bästa är ju om man hittar en färdig vagn (som inte är byggd av gamla förkrigs-hjul som torkat sönder), men annars är det relativt lätt att bygga en egen. Vagnen har ju fördelen att man alltid kan flytta på båten om det behövs också. Ytterligare ett alternativ är ju att hyra en vagn.
  4. Det blev inalles 28mil. Resan gick oförskämt bra. Nu är yachten inparkerad för vintern och redo för lite pyssel.
  5. Profsiga bildillusttrationer. Är nog väldigt nära sanningen med tyngdpunkten nu. Smygreklamen för ÖoB va ju inte riktigt meningen, men det var ett bra ställe att komplettera lite utrustning på. Blev några extra surrningsschacklar och kabelskor till kärrans ljusramp. Beträffande kärrans tom-kultryck så säger vågcellen i min korsrygg att den ligger mellan ont och 60kg. Har just nu avverkat 15mil utan incidenter och en marschastighet som är över förväntan.
  6. Dags för återkoppling i detta ärende! Era inputs angående tyngdpunkten visade sig vara guld värda. Hade god hjälp av en riktigt slipad truckförare som tog det lugnt vid nedsänkningen. Nu börjar 25-milaresan hem!
  7. Tacksam för de nyttiga synpunkterna igen. Perfekt med bilden på kölen i tvärsnitt. Tycker jag borde kunna få en bra grundinställning på kärran. Kölen kommer att vila på en 8bräda som är fastskruvad i chassit. Då bör man kunna baxa båten med spett i längsled innan man slutligen fixerar båten med sidostöttorna mot friborden.
  8. Chassit är som sagt en gammal gödselspridare som hittades i en släktings skrothög med blandade lantbruksredskap som tjänat ut. Hittade passande 10-lagrade däck på passande fälgar för 800kr, så det blir ett bygge med ganska blygsam budget.
  9. Återigen tack för matnyttiga synpunkter! Prövar med bilderna igen.
  10. Byggandet av kärran går framåt. Ramen är förlängd bakom axeln för att kunna justera båten 40-50cm framåt eller bakåt. Idén med att bulta vaggan ovanpå chassit övergavs till förmån för en enklare, men mer robust konstruktion. Genom att använda chassits befintliga balkar och modifiera dessa med sidostöd och diverse justeringar blir det ganska stadigt.
  11. Tack för era snabba och konstruktiva svar! Bilden är från tidigare ägare som haft en lånad vagga, så han visste inte heller något om tyngdpunkten. Jag får nog helt enkelt gå på känsla när jag monterar ihop kärran med vaggan för att sedan mäta mer exakt när båten skall hängas i vaggan. Själva vaggan i sig har viss justermån på stöttorna, så förhoppningsvis går det att få till det. Ska köra 25 mil med kärran, så det är ju bra om kultrycket blir någorlunda rimligt.
  12. Ohoj sailors! Är nybliven ägare till en fin Amigo 23 från 1977 med dieselinombordare. Håller just på att bygga en en-axlad båtvagn som jag ska bulta fast vaggan på. Behöver därför veta på ett ungefär var tyngdpunkten ligger i längsled på dessa båtar. Detta för att kultrycket ska bli någorlunda vettigt. Vaggan kommer att bli justerbar ovanpå vagnschassit ca 10-20cm i längsled. Enligt mina egna beräkningar bör tyngdpunkten ligga någonstans akter om midskepps. Tack på förhand!
  13. Det är ju en prisfråga Har dock inte hittat något drev än, så det är väl ingen panik direkt.
  14. Tack för snabbt svar! Såg också att avgaserna går ut i drevet på 280 och genom akterspegeln på 250. Har just nu bara en rostfri krök i akterspegeln och det blir ju lite högljutt med det, men det funkar. Primäraxelkåpan är väl det som kallas strut i alla annonser antar jag. Är det antal splines som skiljer dreven åt då eller?
×
×
  • Skapa nytt...