Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
siteadmin

Webfråga om båtregister & körkort

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi tänkte ta tempen på Sveriges båtägare, och att lägga ut en fråga om uppfattningen om båtregistrering och båtkörkort.

 

Efter omröstningen kunde vi kanske uppvakta regeringen om vad en stor del av Sveriges båtägare tycker om detta tilltag.

 

 

Sprid gärna budskapet till andra båtägare!

 

Obs. Blanda inte in några personliga politiska åsikter. Vi tycker inte det hör ett båtforum till.

 

Rösta på!

 

Hälsningar

maringuiden.se

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inför vi Körkort är det ganska naturligt att det också behövs ett register.

På avstånd skall båten kunna identifieras och på något sätt knytas till en ägare.

Beträffande stöldskydd finns det ju bättre sätt att märka båten än ett reg.nr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer ju inte...du kan mycket väl äga en bil utan att du har körkort..

Regnr o körkort hör inte det minsta ihop...

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt Rätt med registrering och körkort!

Jag vet att frågan är superkänslig och att man knappt kan yttra att man är för detta förslaget, så var det förra gången båtregistret infördes också!

Men ... dagens fritidsbåtar är inte att jämföra med de man brukade för 50 år sedan, och dagens trafik på sjön är inte vad den var för 50 år sedan!

Varför tror ni att man införde registrering och körkort på bilar .... ?
Precis ... snabbare fordon och ökande trafik krävde givetvis större ansvar och kunskap av ALLA som vistades på vägen .... samma sak gäller nu på sjön!

Dagens allt tätare och snabbare trafik på sjön kräver en ny ordning, så att vi alla kan vistas där med större säkerhet och trivsel! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan man väl förvisso ..

Men ett regnr är ju ett bra sätt att identifiera alla idioter som nu kan bete sig hur illa som helst, allt under anonymitetens täckmantel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å vad gör med våra turister,,? Ska kbv ligga å mota bort danskar tyskar å norrmän etc? Eller skall de ha generell dispens?

 

ha´ t pent Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Reg nummer ger inget stöldskydd, stölderna gick inte ner under tiden med det förra regnummer tiden. Det fungerar bara om alla länder registrera sina fritidsbåtar och att det finns skrov nummer typ bilars chassinummer, inte bara en dit skruvad bricka med ett nummer.

 Att det ställs krav på den som framför en båt är bara positivt, jag har min blåbok som jag fyller på med intyg. Det kunde vara krav på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dragonsailor

Kan så vara, statistiken har jag inte, men regnummer med självhäftande bokstäver o siffror tas ju lätt bort av tjuvarna.

Däremot är det en stor fördel att ha regnummer för sjösäkerhetens skull. Ser man en båt i nöd är det kanske inte bara den vita snipan med röda kapellet, den har även ett regnummer som är knutet till en ägare o sök o underrättelsearbete kan starta mycket snabbare. Samma om en snabbgående båt orsakar skada genom svall eller i allmänhet kör vårdslöst o inte följer gängse regler. Med så många mindre styrisar eller DC´ s etc som susar runt i skärgården så finns det inte en chans att haffa rätt båt utan ett regnummer om nu båten gjort sig skyldig till ett brott. Ledtiden från upptäckt till åtgärd, dvs att finna rätt båt förkortas avsevärt.

En jämförelse, hur skulle det se ut på landsvägarna om ingen bil hade ett regnummer? Anarkin skulle bli total hävdar jag. Tack vare att man idag skyltar med ett regnummer kör man (oftast) efter gällande lagstiftning. Sticker man ut ock kör jävel är det inte så svårt att kolla upp ägaren till fordonet.

Alltså, fram för obligatorisk registrering av alla flytetyg över låt säga 7 meter med motor över 7 hkr och med maxfart över 7 knop.

Gällande obligatoriskt förarintyg, det borde bli obligatoriskt för större och snabbare båtar, då de kräver mer av sin förare och dessutom påverkar omgivningen på ett oftast negativt sätt med framförallt svallvågor. Troligtvis är det också så att det är de personer med obefintlig eller kort sjövana som tycker att det är häftigt att komma ut på sjön och bara blåsa på med en vattenskoter eller en snabb styris som är de största syndarna. De har heller inte förståelse för svallvågor o en snabb båts stora rörelseenergi. Endast stridsbåt 90 stoppar på 2 båtlängder, (trots sitt deplacement) men då är båten också utrustad med säkerhetsbälte för ombordvarande personalen.

Trots allt måste vi se fördelarna med registrering (lugnare framfart, ökad hänsyn om omgivningen etc) istället för nackdelarna med en kostnad etc som oftast är den stora pådrivande faktorn för dem som är emot ett register. Att hävda att polis / kbv inte har resurser att övervaka är inget hållbart argument i längden. Dels kommer kbv att få mer resurser (se www.kbv.se ) och dels är det faktiskt den stora allmänheten som har möjlighet att bidra med vittnesmål. Nej, jag menar inte att beslutsfattarna skall förutsätta att allmänheten agerar ”polisiärt” för att driva igenom ett register utan att ha tillräckliga medel att övervaka, men faktum är att ju fler ögon och öron som observerar ett brott, desto större är ju möjligheten att lösa det, och möjligheten ökar dessutom om en båt är klart och tydligt identifierad med ett registreringsnummer.

 

Kom gärna med synpunkter, jag har erfarenhet av 30 år på sjön i norra Bohuslän o har sett hur båtlivet formligen exploderat de senaste 10 - 15 åren.

 

Mvh D

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Register kan vara bra till allt möjligt.....

Men lägg inte kostnaden på båtägaren, lägg det på tillverkarna/importörerna?

Skulle inte det kunna gå? Sen hur vi gör det fysiskt , de är en annan fråga...

Hm, kan nog vara vettigt att ha krav på någon form av nautisk examen för att framföra flytetyg över 7.7.7. eller något i den stilen. Men för att göra systemet smidigt kan man tillåta familjemedlemmar framföra flytetyget oxå, dock under behörigs tillsyn och fulla ansvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att hitta argumenten för införande av ett nytt båtregister. Däremot tycker jag att ett obligatoriskt förarintyg är en självklarhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dragonsailor

Så du ser bara till kostnader o inte till din egen o andras säkerhet i o m att ett register underlättar för identifiering av busarna ???

 

Vad har du för erfarenhet av sjölivet en hektisk vecka i Bohuslän med trängsel av div Princessbåtar, DC´ s o seglare i trånga sund med fartbegränsningar o snabba styrisar som skiter i allt vad regler o hastighetsbegränsningar innebär???

 

 

 

Mvh D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska regeringen ta skatt på allt ?

inte ens en dröm kan man få ha

jag betalar skatt på allt hus bil lön  och nu vill de att vi båtägare ska betala skatt på det man har sparat till med beskattade pengar.

Det innebär ju dubbel beskattning.

Har de inte tänkt på det.

Antar att de inte har båt själv.

Trist att ha en sådan regering som bara tar men låter inte något vara ett nöje som tex båtar.

Yrkesbåtar i all ära men hallå fritidsbåtar , läs ordet fritid.

 

sen det där med stöld etc. är det värdefullt så sänder de en efterlysning via försäkringsbolagen,men e de inbrott i skutan säger de följande.

var den låst, skriv ner vad som saknas och skicka in det till oss så får vi se vad händer. 

 

detta var för 6 års sedan inte fan har det hänt nåt, de blev ner lagt för ett segel kan väl inte kosta så mycket. (storsegelsäcken blev stulen till min skärgårdskryssare sk55)

 

Körkort okej men då för snabbgående båtar.

Vi andra hinner somna om vi ska göra en undanmanöver.

 

detta är min spontana reaktion på detta.

Mvh mikael andersson

post-13808-1394234578,3716_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på den här karamellen:

 

Du ger dig ut på en trevlig flerveckors båtsemester. När du kommer hem är din villa/lägenhet länsad. Orsak, tjuvarna tog sig en promenad på bryggan i Sandhamn, kollade regnr, kollade upp var ägarna heter och bor med den vetskapen att de förmodligen blir borta några dagar till. Kanske har tjuvarna koll på dig och din båt redan när du semesterlastar den på hemmabryggan? Lätt att se om man tänker vara borta ett tag på packningsmängden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är saxxat från http://www.gp.se nu på eftermiddagen:

Registret kommer att gälla båtar som är längre än sju meter. Det obligatoriska kravet på förarbevis kommer också att gälla för fritidsbåtar som är längre än sju meter.

Så det verkar som om dom bara går på storlek och inte motorstyrka, men det kanske ändrar sig snart oxå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Presis Rövarn!!! Marodören måste tas på bargärning om d ska vara någon vitts och vad hjälper då ett register om personen ändå togs på bargärning???

 

Om vi ska anställa 5000 nya sjöpoliser samt bekossta deras fartyg utrustning lön osv så måste ju dessa pengar komma någonstans ifrån???

 

Ordet båtskatt dyker upp igen... Så varför inte ta saken i egna händer o ge båtmarodören en rehjäl hjuling o spara en slant haha... Obs ett Skämt..

Men ligger nära tillhands hehe...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marodören måste tas på bargärning om d ska vara någon vitts och vad hjälper då ett register om personen ändå togs på bargärning???

 

Om vi ska anställa 5000 nya sjöpoliser samt bekossta deras fartyg utrustning lön osv så måste ju dessa pengar komma någonstans ifrån???

 

Ordet båtskatt dyker upp igen... Så varför inte ta saken i egna händer o ge båtmarodören en rehjäl hjuling o spara en slant haha... Obs ett Skämt..

Men ligger nära tillhands hehe...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så typiskt Sverige och svenskar..... allt ska vara så djävla ultrasäkert, utan personligt ansvar (det är ju myndigheternas ansvar) och dödsskattat till förbannelse.

 

Tänk lite längre 1 million ska ta förarbevis, det kommer kosta minst 1000 kr / person i böcker, kurser och examinering osv.

 

Det blir 1.000.000.000 kr, det är en djävla massa pengar som kanske sparat 10 liv på skön.

 

Skicka dessa pengar till afrika istället så räcker det till rädda liver på 10.000.000 människor med tex vaccin.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar till Janne111 och om allting ultrasakert sa skrevs det en mycket bra debatt artikel i Dagens Nyheter i amnet. Tyvarr fick den nog inte sa mycket uppmarksamhet i Sverige som den var vard. For kontroversiellt amne kanske?

 

Lite info fran Amerikatt vad galler batregister.

Har ar ALLA fordon registrerade. Batar har ett HIN (Hull Identification Number) som ar stansat (eller ljutet) in i akterspegeln. Det ger dig argang, tillverkare, modell, etc.

Sedan beroende pa vilken stat baten ar reggad i, far man ett ID nummer som skall sitta tydligt synligt pa var sida om foren (svarta raka bokstaver om det ar ett vitt skorv, etc).

 

Nar du koper en bat, aven begagnad, sa far man ga till licensing office (samma som for bilar) och betala sales tax (5%-8% beroende pa stat) och sen en liten registreringsavgift, som sedan erlaggas arligen. Da far da en dekal som skall klistras pa skrovet bakom numret. Utan denna far du inte fardas pa nagot vatten.

Summan for den arliga avgiften ar inte stor, och en droppe i havet om man jamfor med vad batplats per manad kostar har borta...

 

Det sagt, (bat)registret har funkar bra, det ar latt att identifiera assholes eller batar som behover hjalp. Tror registret funkar sapass bra for att det inte ar YTTERLIGARE ett rigster utan bara en del av skattekontoret i staten dar du bor.

 

Tror ett register vore val pa plats aven i sverige, men tyvarr sa tror jag ocksa att det skulle bli ytterligare en jatteadministration och valdigt lite av de avgifter som erlagges skulle komma batsamhallet i stort till godo. Men, det ar nog mer en generell Svenskt svaghet an nagot som har med batar att gora...

post-13811-1394234578,6619_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dragonsailor
Vitsen med registret är ju bl a att rätt förövare skall åka fast på kortast tid. Jag anmälde en gång en fortkörare i sundet mellan Kungshamn och Hasselösund. Det var Smögen offshore race och en av dessa stora offshore racers körde i sundet med 15 -20 knop med kraftigt svall som följd och skadade båtar vid kajkanten. Tack vare mitt signalement på båten och KBV´ s snabba ingripande blev båten upphunnen söder om Kungshamn och föraren blev enl uppgift av med sin tävlinglicens. Vet ej hur ägarn atill de skadade båtarna drev ärendet vidare, men de blev upplysta om att KBV hade span på båten söderut så de tog säkert kontakt med myndigheten för fortsatt process.

Jag har förståelse för att ett register inte känns lika aktuellt för en båt i Foxen i Värmland som i Stockholms skärgård med hög båttäthet. Om vi vänder på frågan istället, hade ett tidigt införande av obligatorisk utbildning fått båtfolket på andra tankar d v s sunt förnuft, omtanke om medtrafikanterna, förståelse för konsekvenser av vårdslös framfart etc...???

En intressant fråga, som tyvärr är för sent ställd!

Hörde precis på ekot om regeringens förslag på reg av båtar över 7 meter. Klart olyckligt om det går igenom.

Det innebär att jag som framför draken på 8,94 meter måste ha ett förarbevis.

Däremot kan jag framföra bustern med 225 hkr i över 50 knop UTAN förarbevis och registrering!!!

Sjukt, så skall vi inte ha det. Skall ett register o förarbevis vara obligatoriskt skall ´ det naturligtvis vara tvärtom.

Mvh D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu ska dras med körkort på sjön så ska det så klart gälla alla båtar om det nu är säkerhet ni är så totalfixerade på.

 

Det är ju fan så mycket oftare folk drunknar i småbåtar som tex roddbåtar och annat småskräp.

 

Nej, upp med ögonen för fasiken, fattar ni noll eller, allt har bara att göra med att det ska pressas ut skatt. Då skiter man i båtar under 7 meter. Det är alla jävla rika kapatalistsvin som glider runt i båter över 7 meter som ska skattas arschlet av nu.

 

Är din båt 8.94 m så msåte du vara stenrik och ska nu pungslås stenhårt av sossarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker båtregister är en toppenidé, liksom körkort på sjön.

 

Registret är ett utmärkt motmedel mot båtstölder. Det är bara alla miljonärer med sina jätteschabrak som har fobi för allt som kan leda till skatt i framtiden. Men inget förslag om skatt finns knutet till tankarna om båtregister.

 

Upmmanar härmed Sailguide att uppvakta regeringen med ett 100-årocentigt stöd för denna utmärkta idé!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka om att leva i egen värld hahaha... Säkert en politiker av den sämre halvan hehe...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja! såssarna är nog jätte intresserade av att vi får tillbaks våra stulna båtarsmiley-money-mouth.gif\

 

pajas !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dragonsailor

Ja, jag är väldigt fixerad vid säkerheten, mer än vad jag skulle kunna tänka mig att betala i båtskatt per år. Då talar jag inte bara om säkerheten i form av ett registreringsnummer som jag tidigare nämnt underlättar sjöräddning o polis. Jag talar också om den säkerhet som torde uppstå i form av mindre buskörning, just för att båten ifråga lättare kan identifieras. Det lustiga är att ingen har kommenterat just detta faktum som gäller på land, alltså, kör man jävel med bil ringer troligtvis någon och tipsar polisen om fara för allmänheten och man kan räkna med att sitta i en kontroll några mil längre fram.

 

Jag vet inte hur många gånger jag blivit omkörd, fått väja i onödan, blivit nedskvätt, ordentligt sjörullad av Princess 35 på 15 mmeters håll etc...

Ni som klagar så mycket på ett register, skulle ni inte vilja ha tag på de idioterna som bryter mot sjövägsregler, och inte använder gott sjömanskap, inte ens vet hur man stavar till det?

 

Alla är fixerade vid som de tror den presumtiva båtskatten. Ett register är inte lika med båtskatt, även om merparten tror detta.

 

Om vi nu inte skall ha ett register, skall vi alla händelser ha ett obligatoriskt förarbevis för förare över t ex 15 år som framför båtar över 7 meter, med mer än 7 hkr och snabbare än 7 knop.

 

På något sätt måste den ointresserade allmänheten upplysas om vad som gäller på sjön. De som är intresserade tar sig per automatik till NFB´ s kurser. De som inte gör det är (antar jag) de som kör skiten ur båtarna o inte bryr sig ett smack om omgivningen. Det behöver nödvändigtvis inte vara ungdomar, jag har ett otal exempel på äldre herrar i vegamössa på flybridgen som inte tittar bakåt på det de åstadkommit utan forsar framåt så fort det går.

 

Mvh D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att man inte skulle behöva förarbevis om man är under 15 år och som framför båtar över 7 meter osv....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

, jag har ett otal exempel på äldre herrar i vegamössa på flybridgen som inte tittar bakåt på det de åstadkommit utan forsar framåt så fort det går.

 

Detta är nog samma herre som kör om dig på vägen, korsar heldragen linje,skiter i högerregel för han har större bil osv,osv

 

  å han lär inte försvinna med hjälp av nåt jävla körkort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha och du tror att det kommer bli lättare att fånga bovar med ett båtregister daggs att vakna va!!!  Visst båten hittar dom lätt men som jag och många andra skriver vad händer sen då... Ägaren kan ju ha lånat ut båten sånt förekommer och den som lånade den kan ju ha låtit någon annan köra båten just d tillfället... Så nu till min fråga Hur kan du (Snuten) veta vem som körde båten om peronen inte togs på bargärning... Förklaring...

 

Sedan så tycker jag att du värkar lite överkännslig om en större båt paserar på 15meters håll som du skriver så ser då jag inga problem med det han snagga ju inte precis din båt eller??? Och vad ska du göra ringa Snuten och raportera att en stor båt med regnr xxx just paserade 15meter ifrån dig och det kom lite vågor haha....  Du här får du ett gott råd Stanna på Land om du inte tål lite Sjö hehehe....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vakna upp för fan, de miljonärer du pratar om betalar inte skatt på sin inkomst eller förmögenhet idag heller.

 

Deras feta båtar kommer bara att flaggas ut på 2 sekunder när båtskatten kommer.

 

Det är arbetarklassen som får dra det tunga lasset som vanligt, precis som med trängselskatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

En idé bara,smiley-cool.gif\,kan inte alla båtar som säljs ha ett magnetiskt nummer som bara kan upptäckas via satelit.Bra om båten blir stulen.Försäkringsbolagen kan väl utrusta alla sina försäkringstagare med en sådan.Om det funkar?Om det funkar så kan storebror ha koll på oss hela tiden,nästa steg blir en magnetisk platta inopererad på alla.lol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...