Gå till innehåll
söndag 17 december 2017

Wellcraft19

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    426
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Wellcraft19

  • Placering
    Kommendör 1. graden
  1. Glapp i ratten med hydralstyrning, varför?

    Min gissning ar att du kommer att se att hydraulstyrningen ar helt OK, men att du har glapp i drevet. Vanligt. Bara att bytta en del bussningar (jag har det planerat for vintern i samband med balgbyte). Koppla loss hydraulstyrningen fran styrarmen och ror den fram och tillbaka. Du lar da kanna, och kanske aven se, hur mycket glapp du har mellan den och drevet.
  2. Dubbla batterier

    Tank ocksa att du ALDRIG under gang kopplar ifran start batteriet. Generatorn kan da ganska latt generera upp mot 60V och elda upp all elektronisk utrustning ombord. De batterifranskiljare, typ Guest som kan anvandas i sadana fall har en extra krets som kopplas mot generatorns laddregulator sa den slutar ladda, skulle batteriet (av misstag) kopplas bort.
  3. obromsad trailer

    Absolut enklast som du redan foreslagit. Dunka pa gamla trailern och ta upp baten pa den hyrda/nya trailern. Var beredd att justera hjul/bunks sa du kanske far prova ett par ganger pa den hyrda trailern innan det hela funkar for en langre tur.
  4. Elkoppling USA trailer

    Korrekt! Den triggar en solenoid ventil som laser bromskretsen (dvs blockerar tryck fran att na skivorna). Av ren nyfikenhet, hur ar det att regga in trailers fran USA i Sverige? Gar det, kan man kora som har, dvs i normal hastighet pa lands/motorvag, eller kan man bara anvanda dem som trailer for max hastighet av 30 kph? Senast ändrad av Wellcraft19 | 08 april 2009 | 09:17
  5. Kraftlös Volvo Penta V8

    Hmmm, later som om du eventuellt har blockage vad galler avgasflodet. Vet inte om du har flapper valves kvar i avgaspiporna. VP har i en del fall pa V8:orna rekommenderats att de tas bort.
  6. VP tryckstångsavmontering - drev

    Du kan latt na (och ta ur/av) tryckstangen utan att lyfta drevet. Ta bort tackkapan (dar du ansluter/justerar vaxelwiren) och sen ar det mesta sjalvklart. Skickar med en bild. Pinnen ar nummer 6.
  7. Ännu en trimfena fråga!

    Allt for att fa ankan att flyga... :-) StingRays Hydrofoil ar i plast (mkt kraftig), en del (dvs inte delad). Satts pa ovansidan av antiventliationsplattan. Skulle inte vara oroad att den gar sonder. Enda som ror pa den ar nog blaslampa! Annars haller jag med dig. De hydrofoils som ar delade och satts pa var sin sida om drevet, torde nog bara anvandas pa motorer med lagre hastkrafter...
  8. Avgaser runt drevet

    - Skit i tanken - Skit i forgasarna - (luft) Lacka i forgasarna (dra at, eller nya packningar) - Renovering av forgasarna (nya packningssatser, latt jobb) Vad galler Solex sa kan du lasa mera har. Nu TROR jag inte att AQ151 har samma (aktre) forgasare som AQ171C, men OM sa skulle vara fallet sa har du en magnetventil (solenoid valve) pa den. Nar denna inte funkar sa kan allt underligt handa. Las mer om detta i min post i lanken ovan.
  9. Ännu en trimfena fråga!

    Tog snabbt av min hydrofoil nar jag kopte baten. Hal kvar i antiventilationsplattan pa ett VP SP-A drev. Spelar ingen roll praktisk roll. Enda jag skulle vara lite forsiktig med, ar nar man backar och ev. stanger av motorn i samma veva (risk att ta in vatten genom avgasutblaset), men halen ar sa sma sa det torde inte spela nagon roll. Annars galler val vad andra skrivet har. for vissa ar dessa hydrofoils en blessing. For oss andra ar det en curse. Allt beroende pa bat och hur den anvands. Jag skulle nog prova med riktiga trim tabs, men v-bottniga batar med I/O drev ar lite vobbliga pa lag hastighet. Normalt. Lagg sen till lite glapp i styrningen, lite glapp i bussningar i drevet, och det blir inte battre. En trimaran tycker jag borde vara lite stabilare.
  10. vp 151 går ojämt ibland

    Lunkan, Om allt annat ar kollat och checkat, sa skulle du kunna ha rakat ut for vapor lock, dvs bensinen forangas i forgasaren (anglas) innan den ska det. Vanligt problem pa Volvos raka sexor, da forgasarna helt enkelt blir for varma (finns en ny isloreande packning som fixar detta). MEN, detta leder oftast endast till problem att starta en varm motor som statt ett tag. Sa, min gissning ar att du: fortfarande har skit i branslesystemet felinstallda forgasare lacka nagonstans Dina Solex ar ganska/mycket latta att jobba med (okomplicerade/fa delar) och det kan vara val vart tiden att ta isar dem och stoppa i nya packningar. Se bara till att ordentligt dra at bransleledningen (med NYA packningar) sa du inte riskerar en boom... Jag skrev forra aret en ett litet inlagg om just Solex (efter mina problem som holl pa att gora mig galen...). Sok efter Solex sa kommer det upp, annars sa ar lanken har: Senast ändrad av Wellcraft19 | 15 juli 2007 | 21:39
  11. AQ 171a och 280 drev

    Njet, Plarsa har (som vanligt) helt ratt! AQ171 ar en (for batmotorer) ganska hogvarvig motor och skall ha samma utvaxling som andra (roda) Volvo fyror. Effekt okningen tar du hand om med en annan propeller (hogre stigning ar vanligast). AQ171A eller C (eller AQ251) ar en bra motor/drev kombo, men delar kan/ar hutlost dyra. Sa, skulle jag handlat idag, sa skulle det utan tvekan blivit en VP med GMs 4.3 liters V6:a eller en V8. Fordelen med AQ171 ar trots allt att den ar hyfsat snal pa soppa. Ar forresten inte helt saker pa om AQ171 nagonsin kom med 280 drevet, utan det var nog 290 eller SP-A drevet som gallde nar de kom ut fran fabriken. 280 skall dock funka utan problem. Senast ändrad av Wellcraft19 | 15 juli 2007 | 09:09
  12. Teleflex - glapp

    Titta forst pa drevets framsida. Dar vajern gar in i drevet halls vajerhlojet pa plats av ett litet metallbleck/bygel. Om inte holjet halls ordentligt pa plats, sa ror sig inte vaxel vajern som den ska. Om allt ar OK vid drevet (forutsatter du redan tagit av drevkapan och sett att vajern ar korrekt ansluten till vaxel mekanismen), sa kika framme vid vaxelreglaget och verifiera att bada havarmarna (dar vajrarna ar fastsatta) ror sig. Gor de det och vajrarna ar ordentligt pa plats (innebar att aven vajerholjet skall vara ordentligt fastsatt), sa har du antagligen en vajer som gatt av (ovanligt), om den inte bara rostat fast inne i holjet (men da bor inte reglaget att rora heller). Du kan kolla bak vid drevet aven nar baten ligger i vattnet.
  13. Totalförstörd QL bogprop.

    Ingen expert, men packning torde ju finnas pa propeller axeln bakom propellern. Vatten i ditt fall har sakerligen trangt upp den vagen, via vinkelvaxeln. Du bor med andra ord ocksa ta en ordentlig titt pa just den. Om det nu inte ar sa att vatten har natt elmotorn pa annat satt, typ att hela motorn varit under vatten. Aven i sadant fall bor du titta pa vaxeln.
  14. Totalförstörd QL bogprop.

    Sa lange du kan bryta mera utan att forstora sjalva monteringsflansen sa har du ju egentligen inget att forlora. Sa har i efterhand sa tror jag du kanske till och med skall vara tacksam att baten inte sjonk. For nar vatten val kommer in i motorn sa ar det ju egentligen inget som hindrar det gar langre... :-) Senast ändrad av Wellcraft19 | 19 april 2007 | 22:40
  15. Totalförstörd QL bogprop.

    Lange sedan jag kikade pa en med vaxellada, men om jag minns ratt sa sitter motorn med 2 (4?) bultar som ar dragna underifran, genom monteringflansen (monterad pa propellertunneln) och sen upp i elmotorn. Har du slappt pa dessa bultar och det fortfarande ar svart att dra upp drivpaketet (givetvis ar propellern bortmonterad forst) sa beror det sakert pa korrossion i snitt ytan mellan motor och monteringsflans. Kan latt bli lite korvigt dar om det lacker in lite saltvatten (delarna ar om jag minns ratt av aluminium).
×