Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Terrafobica

Fyndigaste båtnamnet

Rekommendera Poster

Jag såg en Cigarette 42 Revolution i USA i våras som hette So Much For Subtlety - passande namn på den allt annat än diskreta båten.

Namnet i sig kommer nog för övrigt från en av Iain M Banks böcker. Där finns för övrigt en massa otroligt coola rymdskeppsnamn som skulle passa en del akterspeglar:

  • Just Read The Instructions
  • Profit Margin
  • Gunboat Diplomat
  • Size Isn't Everything
  • Bad For Business
  • Not Wanted On Voyage
  • Sanctioned Parts List

 



Senast ändrad av politby | 03 september 2008 | 22:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min heter Diesela, såg just i tråden att någon annan också döpt sin båt till det, och jag som trodde jag var ensam. Får väl hitta på något fyndigt tilläggsnamn.

Diesela betyder f.ö. just diesel på italienska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min styrpulpet som används till fiske, då en hel del gös fiske, heter Gös-ta

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyndigt o fyndigt. Min nyinköpta båt heter Walkabout, vilket på Australiensiska betyder kort o gott, Gå ut en sväng, och det är ju det man oftast gör.

Min förra båt hetter Making the waves, kan ju tydas att den gör vågor, men varför inte tyda det som att dem som ser båten från land, står och gör vågen då man passerar. Lite kaxigt iaf.

Har döpt min lilla jolle idag till Barbara, för fast hon är en ribb, så är hon ju uppblåsbar.

 

post-10004937-1394235626,5002_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en båt i hamnen som ser riktigt långsam ut.. den heter INGEJÄKT :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg var jag har sett det, men båten hette i allafall Osänkbar II. Man blir ju onekligen lite nyfiken... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget namn på min än men har några förslag och vill gärna få feedback...

la petite Mére Båten kallas lilla mamma av barnen och den används med glädje till havs och inte som badplattform.

Courage För mitt övermodiga seglande! Cool

Mutter Självinsikt för en mig samt en tysk ingenjör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en raggare i byn när jag var yngre som åkte runt och körde ut sprit på öarna om helgerna. Båten hette Groggmissilen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt hette ballerina.

blev ett bra smeknamn, ska vi ta en tur med...

 

Den nya sjönk efter att vi köpt henne, ville spinna vidare på kextemat, så det blev läckerkexet.

Har nu köpt en jolle som jag tänkt döpa till smul-tronet, eller bak-efter

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg en segelbåt i gräddö som hette se´ gla ut  segla ut och se glad ut alltså:) tyckte det var lite kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt var odöpt när jag köpte den, men jag har fortfarande inte kommit på något bra namn. Om jag skulle försöka vara ironisk skulle det ju bara bli fel när den varken är fulast eller snyggast, billigast eller dyrast osv. Än sålänge är det bara båten, men den förtjänar ju ett namn snart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Ockelbo Dc 21.

Som aldrig verkar vilja hamna i vattnet igen. Som jag sa till Terrafobica i en annan tråd, så kanske jag borde döpa båten till Aquafobica. Flört 

Har du något bra förslag annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en liten fin sportbåt med 50 hästare när jag var 13-14 år. Supercool och gjorde 30 knop, snabbast i viken. Den döpte jag till Violence [vajlens] = Våld. Min Farmor, då 80 år tyckte det va ett jättefint namn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm! Det här var inntresankt!! Gammalt inlägg, dat. sept.2005, kommer upp NUU!!!Cool Förslaget blir ju Terrafobica 2, eller varför inte Äntligen Flört Terrafobica gillar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen, nu har jag kommit på vad båten ska få heta. Sambaliten. Inte fyndigt på någotvis, men en jäkligt bra Cornelislåt Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på namn till Våran segelbåt.

Jag 2 barn så tanken med att slå ihop deras namn till ett gemensamt har slagit mig.

Philip  (Phil)

Issa    (iss)

=Philiss

och efter som att det är en segelbåt så...

S/Y Philiss

 

 

 

 

 

 

 

 

 

( läs det i ett ord)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en båt vid namn Costa Jortan, rätt kul tycker jag särskilt om det sitter på en ryds Hajen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ju roligt på en sån båt. Tror det var fler båtar längre upp som hette så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såg en Fairline Squadron 68 som hette: Your dream... my toy!

 

drygt, men lite småkul faktiskt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en gång en båt i en hamn på Tjörn, Mossholmen, som hette Second Wife med reg.nummret FRU 02.

En familj med många barn och djur namngav sin båt till Ark.

Jag hade en gång en Monark 670, som vi alltid upplevde var den minsta motorbåten i hamnarna, fick därför heta Idefix efter bautastensleverantören Obelix lilla hund.

Alkoholhaltiga drcker är ju alltid populära att döpa båtar efter... En helvit båt heter Ack-va-vit.

Hur många båtar heter Carpe diem? 100? 1000? 10.000?

En snipa på Orust hette Erstin det var meningen att undrande skulle fråga efter k´ t, då svarade ägaren -ja litet!

Någon har ju vågat döpa sin båt till Titanic II gäller väl då att inte tjata om extra is i groggen...

Stina Line och Grus Line är två båtar som ibland ses i vattnen kring Öckerö kommun. Den förstnämda är döpt efter ägarens airdalerterrier, Stina. Grus grus är det vetenskapliga namnet för trana. Någon anknytning till Sten A. Olssons rederi har väl ingen av dem.

Vidare har jag observerat flertalet båtar med namn efter sagofigurer eller seriefigurer, en Bianca 27 är då namngiven efter Näktergalen från Milano Bianca Castafiore (Tintin). Pluto, Milou, Marsupilami, Kajsa Anka, Mumin, Tooticki, Jolly Jumper och Snövit är andra.Crabbofix efter fiskhandlaren i Astrix äventyr, vad många inte vet är att Fru Crabbofix på engelska och originalspråket heter Jello Submarina (reservation för stavningen) Det namnet har jag sett på en gästande belgisk segelbåt i Bohuslän.

Fisknamn, på svenska, engelska eller latin har man ju också sett. Scomber scomberus heter en sportfiskebåt (makrill). Till det namnet går det ju åt en himla massa klisterbokstäver.

Vidre har vi döpt om bohuskustens skräck: M/S Byfjorden till Byfånen passagerarfartyget med ett förmodat schaktblad framför förstäven.

Historiska namn: Färjan mellan Marstrand och Koön heter Lasse-Maja. Färjan mellan Tjörn och Härön heter S:t Olof. Vidare finns det utflyktsbåtar i Göteborg med namnen, Evert Taube, Trubaduren, Lasse Dahlqvist etc.

Skibladner var väl Odens ihopfällbara båt..? kan ju kanake passa på en sådan där tysk Kilpperkanot?

Min egen båt heter Susanna föga originellt, men förre ägaren hade döpt henne, det betyder ju otur att döpa om båtar sägs det...

Apråpå otur så undvikes väl namn som just Titanic, Estonia, Star Clipper, Scandinavian Star, Kronan, Vasa etc...

En eldriven slup heter inte Electra, men väl Frk Ampere inte direkt mot strömmen, men roligt iallafall.

Caprifol eller Kaprifol är det en och annan bohusländsk båt som heter, kan ju bero på landskapsblommans namn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en fiskebåt i Karlshamn som hette Fjällan ganska fyndigt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...