Jens_Sthlm 34 Postad 22 Juni Jag har dubbelmontage volvo penta kad 42. Enligt tempraturmätaren har jag ett problem med ena motorn. Det räcker med att jag håller 1200 varv för att motorn ska gå upp till 90 grader. I helgen råkade jag komma åt startnyckeln under färd så att tändningen slogs av under färd, när jag omedelbart slog igång tändningen igen så hade tempraturen enligt mätaren sjunkigt till 85 grader. Efter ca 15 minuters fortsatt färd så var tempraturen åter uppe i 90 grader, slog då av tändningen och på igen och återigen sjönk tempraturen till 85 grader, för att efter 15 min igen gå upp till 90 grader. Någon som har varit med om liknande eller som har en idé om vad felet är? Jag tänker att jag ska byta tempraturgivaren mellan sb och bb motor för att se om det är givaren som spökar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 22 Juni 1 timme sedan skrev Jens_Sthlm: Jag har dubbelmontage volvo penta kad 42. Enligt tempraturmätaren har jag ett problem med ena motorn. Det räcker med att jag håller 1200 varv för att motorn ska gå upp till 90 grader. I helgen råkade jag komma åt startnyckeln under färd så att tändningen slogs av under färd, när jag omedelbart slog igång tändningen igen så hade tempraturen enligt mätaren sjunkigt till 85 grader. Efter ca 15 minuters fortsatt färd så var tempraturen åter uppe i 90 grader, slog då av tändningen och på igen och återigen sjönk tempraturen till 85 grader, för att efter 15 min igen gå upp till 90 grader. Någon som har varit med om liknande eller som har en idé om vad felet är? Jag tänker att jag ska byta tempraturgivaren mellan sb och bb motor för att se om det är givaren som spökar. Ja det är en bra idé att byta givarna mellan motorerna. Det är ju känt att Volvo-Pentas temp.givare har en del i övrigt att önska… Sedan vill jag varna dig att slå av tändningen under gång, dioderna i generatorn kan ta skada, man stänger av och vrider nyckeln omedelbart till stoppläget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 34 Postad 25 Juni Vilken är tempgivaren? Den främre med brun sladd eller den aktra med brun/vit sladd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 25 Juni 1 timme sedan skrev Jens_Sthlm: Vilken är tempgivaren? Den främre med brun sladd eller den aktra med brun/vit sladd? Volvo-Penta brukar vara konsekventa när det gäller kabelfärgerna i sina elsystem. Tempgivaren har ljusbrun kabel. Tempvakten har vit/brun kabel. Sedan finns det tryckvakt och tryckgivare också… men dom är inte intressanta just nu? Oljetrycksgivaren har två kablar, ljusblå och svart. oljetrycksvakten har också två kablar, vit/blå och svart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 289 Postad 25 Juni //Sedan vill jag varna dig att slå av tändningen under gång, dioderna i generatorn kan ta skada, man stänger av och vrider nyckeln omedelbart till stoppläget.// Ett gammalt missförstånd som tydligen lever ännu. Det som händer är att instrumenten inte visar något. Slår man däremot av huvudströmbrytaren så tar troligen generatorn skada. Ingemar 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 26 Juni 19 timmar sedan skrev sanktanna: //Sedan vill jag varna dig att slå av tändningen under gång, dioderna i generatorn kan ta skada, man stänger av och vrider nyckeln omedelbart till stoppläget.// Ett gammalt missförstånd som tydligen lever ännu. Det som händer är att instrumenten inte visar något. Slår man däremot av huvudströmbrytaren så tar troligen generatorn skada. Ingemar Tankefel, värmeproblem i huvudet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 34 Postad 30 Juni Samma problem ändå trots byte. Kan det vara något i själva mätarhuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 30 Juni (redigerade) 5 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: Samma problem ändå trots byte. Kan det vara något i själva mätarhuset? Mätarhuset? Det är ju huset där termostaterna sitter, har du bytt dessa mellan motorerna? eller har du testat när termostaterna öppnar med hjälp av varmt vatten i en kastrull och en bra termometer? Värm vattnet, låt det inte koka, det kan skada termostaten. Redigerad 30 Juni av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 34 Postad 30 Juni 8 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Mätarhuset? Det är ju huset där termostaterna sitter, har du bytt dessa mellan motorerna? eller har du testat när termostaterna öppnar med hjälp av varmt vatten i en kastrull och en bra termometer? Värm vattnet, låt det inte koka, det kan skada termostaten. Menar om det är något fel på själva mätaren som sitter i instrumentpanelen. Termostaterna är nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 1 Juli 11 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: Menar om det är något fel på själva mätaren som sitter i instrumentpanelen. Termostaterna är nya. Man vaggas ju in i diverse tankemodeller, dom flesta är ju feltänk. Det är ju klart att mätarna kan visa fel, men det är nog lika (o-)sannolikt som att kompassen visar fel om man kommit vilse. Om det blir fel på sådana instrument visar dom antingen inget alls, eller fullt utslag. Det är det ju mer sannolikt att givaren ger fel värden till instrumentet. Även givaren kan du testa med varmt vatten, eller som jag gjorde, med en termometer och varmluftspistol, givetvis skall den ju då vara inkopplad mot instrumentet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nossnahoj 52 Postad 2 Juli Min värmemätare har indikerat hög temperatur under last och jag har gjort allsköns rensningar av alla kylare utan förändrat resultat. Visade sig i slutändan vara strömmatningen till värmemätaren som var svajig. Själva mätaren var det alltså inte fel på, men med för låg spänning visade mätaren för hög temperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 34 Postad 2 Juli 8 timmar sedan skrev nossnahoj: Min värmemätare har indikerat hög temperatur under last och jag har gjort allsköns rensningar av alla kylare utan förändrat resultat. Visade sig i slutändan vara strömmatningen till värmemätaren som var svajig. Själva mätaren var det alltså inte fel på, men med för låg spänning visade mätaren för hög temperatur. Intressant! Vad gjorde du för att lösa problemet? Vilken motor har du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 290 Postad 2 Juli Vanligt att axeln till cirkulationspumpen går av. Då håller tempen vid tomgång och strax över men drar iväg vid ökat varvtal. Enkelt att kontrollera genom att släppa på remmen och snurra på remhjulet. Snurrar det väldigt lätt så är axeln av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nossnahoj 52 Postad 2 Juli 8 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: Intressant! Vad gjorde du för att lösa problemet? Vilken motor har du? Kad42. Kontrollmätte med ir-termometer mot termostathuset, värmemätaren visade 93 grader och termometern 85. Påbörjade felsökning kring varför spänningen till instrumenten varierar, men gjorde det till slut lätt för mig och köpte ett LCD-multiinstrument från biltema som ersätter de gamla mätarna. Nu ligger spänning, oljetryck och temperatur stabilt och på rätt nivåer (de gjorde de ju iofs säkert innan också, men det uppenbarade sig inte så). Behöver dock bygga om instrumentbrädan för den nya mätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 3 Juli 11 timmar sedan skrev nossnahoj: Kad42. Kontrollmätte med ir-termometer mot termostathuset, värmemätaren visade 93 grader och termometern 85. Påbörjade felsökning kring varför spänningen till instrumenten varierar, men gjorde det till slut lätt för mig och köpte ett LCD-multiinstrument från biltema som ersätter de gamla mätarna. Nu ligger spänning, oljetryck och temperatur stabilt och på rätt nivåer (de gjorde de ju iofs säkert innan också, men det uppenbarade sig inte så). Behöver dock bygga om instrumentbrädan för den nya mätaren. Det låter som om du löser problemet bara symptomatiskt. Kan vara bättre att ta reda på varför du har ett spänningsfall vid instrumenten. Ett tips kan vara att kontrollera den runda multikontakten som sitter ansluten till den svarta boxen uppepå motorn, den är en källa till diverse elproblem om den är glapp eller har oxiderade kontaktytor. Volvo-Pentas tändningslås är heller inga under av teknisk kvalitet, i dessa kan det också uppkomma spänningsfall. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 820 Postad 3 Juli (redigerade) Kan bara instämma med @Georg_Ohm Leta upp orsaken till felet som kan orsaka värre fel om man låter det vara. //Pär Redigerad 3 Juli av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 34 Postad 3 Juli Motorn går egentligen inte varm, mäter jag med ir termometer på termostathuset så är det 83 grader. Det går ju en brun kabel från tempraturgivaren som försvinner in i framkant på motorn. Någon som vet var denna kabel slutar någonstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 820 Postad 3 Juli Har du en bra multimeter? Om inte köp en och mät upp elsystemet, kolla även glappkontakt och dålig jordning. Bifogar länk till VHB med elschema. https://www.scribd.com/document/336168663/Volvo-Penta-31-32-41-42-43-44-300-Series-Wiring-Diagrams //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 633 Postad 3 Juli Kan det vara konstantspänningenheten till instrumentet som är trasig? Jag antar att det finns sådana även i dagens instrument. Jag byggde ett sådant för länge sedan till en Toyota Celica, där enheten i instrumentet givt upp. Jag har för mig att instrumentet skulle matas med 9V, detta för att visarna skulle visa samma oberoende av om det var 12,8V matning i systemet eller 14.2V när generatorn laddade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 3 Juli 5 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: Motorn går egentligen inte varm, mäter jag med ir termometer på termostathuset så är det 83 grader. Det går ju en brun kabel från tempraturgivaren som försvinner in i framkant på motorn. Någon som vet var denna kabel slutar någonstans? Ja, den försvinner in i den svarta boxen, där den kopplas om och går vidare in en den runda multikontakten, för vidare befordran till motorns kabelstam, ofta har den en förlängning med ytterligare två runda multikontakter, tills den når en, tro det eller ej, en till rund mutikontakt som sitter i instrumenttavlans kabelstam, där den går in i temeperaturinstrumentet. Bemärk att det finns två givare, en till instrumentet och en till kontrollampan och summern. Så du kunde ju prova med att dra en ny kabel (med valfri färg på isoleringen) från tempgivaren, parallellt med kabelstammen till instrumentet, och se om det då visar en mer rättvis temperatur. Detta är ju ytterligare en tillfällig lösning av problemet, duger till nästa torrsättningsperiod, sedan bör du lösa grundproblemet ordentligt. Här finns manualer till KAD- seriens elektriska kopplingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 3 Juli (redigerade) 3 timmar sedan skrev excel319: Kan det vara konstantspänningenheten till instrumentet som är trasig? Jag antar att det finns sådana även i dagens instrument. Jag byggde ett sådant för länge sedan till en Toyota Celica, där enheten i instrumentet givt upp. Jag har för mig att instrumentet skulle matas med 9V, detta för att visarna skulle visa samma oberoende av om det var 12,8V matning i systemet eller 14.2V när generatorn laddade. Toyota är en sak, Volvo-Penta är något annat. Såvitt jag vet finns det inga sådana finesser på dom analoga och sengustavianska motorerna. Vad jag funderade på, är vad trådstartarens @Jens_Sthlms voltmeter i panelen visar….? Inte heller det instrumentet är någon kalibrerad laboratorie mätapparat, utan ett synnerligen enkelt vridspoleinstrument med en oexakt skala och en tjock visare… Men om nu tempinstrumentet visar för låg temp så borde nu voltmetern också visa fel utav bara den… dom försörjs ju från samma kopplingspunkt i panelen, tändningslåset, nämligen anslutningen ”+” på tändningslåset. Det absolut vanligaste elfelet ombord är kontaktproblem, oxid i anslutningar kan ge flera volts spänningsfall och då den där runda multikontakten har jag sett åtskilliga exempel på ”glappkontakt av tredje graden”. Ofta har dessa kontaktdon skadats då någon varit uppe och klivit på motorn. Redigerad 3 Juli av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 633 Postad 3 Juli 49 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Toyota är en sak, Volvo-Penta är något annat. Såvitt jag vet finns det inga sådana finesser på dom analoga och sengustavianska motorerna. Ford, Scorpio, hade samma sak, men där satt regulatorn på kretskortet för instrumentpanelen. På Toyotan satt det ett mekaniskt i varje instrument. Såg ut som en minispänningsregulator till generatorn. Vad är det som gör att instrumenten inte visa olika värde vid olika spänningar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nossnahoj 52 Postad 3 Juli (redigerade) 12 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Det låter som om du löser problemet bara symptomatiskt. Kan vara bättre att ta reda på varför du har ett spänningsfall vid instrumenten. Ett tips kan vara att kontrollera den runda multikontakten som sitter ansluten till den svarta boxen uppepå motorn, den är en källa till diverse elproblem om den är glapp eller har oxiderade kontaktytor. Volvo-Pentas tändningslås är heller inga under av teknisk kvalitet, i dessa kan det också uppkomma spänningsfall. Jag ska inte sno @Jens_Sthlms tråd, men vi verkar ju ha likartat problem och jag har gått runt det genom att byta ut Vdo/penta-mätarna. Voltmätaren visade låg spänning innan mätarbytet, nu visar samma mätare över 13 volt under körning så någonting har ju blivit bättre iaf. En grej jag funderar på är att spänningen på signalen till varvräknaren pendlar mellan 5,4 - 6 volt på tomgång. Är det normalt eller kan det vara något knas med generatorn? Såg förresten ditt tips om multikontakten @Georg_Ohm och har sprejat kontaktsprej i den, men ingen uppenbar skillnad. Redigerad 3 Juli av nossnahoj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nossnahoj 52 Postad 4 Juli En tes jag har är att den gamla varvräknaren eller möjligtvis hastighetsmätaren ligger bakom problemen. Med dem inkopplade svajar matningen till de andra instrumenten och värmemätaren visar för hög temperatur. Utan dem visar instrumenten rätt. Vad har du för varvräknare @Jens_Sthlm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 4 Juli 12 timmar sedan skrev nossnahoj: Jag ska inte sno @Jens_Sthlms tråd, men vi verkar ju ha likartat problem och jag har gått runt det genom att byta ut Vdo/penta-mätarna. Voltmätaren visade låg spänning innan mätarbytet, nu visar samma mätare över 13 volt under körning så någonting har ju blivit bättre iaf. En grej jag funderar på är att spänningen på signalen till varvräknaren pendlar mellan 5,4 - 6 volt på tomgång. Är det normalt eller kan det vara något knas med generatorn? Såg förresten ditt tips om multikontakten @Georg_Ohm och har sprejat kontaktsprej i den, men ingen uppenbar skillnad. Mät med en multimeter inställd som voltmeter på litet olika ställen i båten, börja att mäta över batteripolerna, på startbatteriet, det brukar vara det som försörjer mätartavlan. Kolla manualen jag länkade till ovan, leta reda på kopplingsschemat till din motor, kolla plus och minusanslutningar i mätartavlan och mät spänningen där med motorn avstängt och när den är igång. 13 volt med motorn igång indikerar att laddningen fungerar, men det är litet lågt kan jag tycka, men det beror också på motorns varvtal. 13 volt kan ju vara ok vid tomgång, det sades under min utbildning att 13,9 volt var en idealisk laddningsspänning för bly/syrabatterier. 13,5 volt visar min digitala voltmeter när motorn varvar från 1200 RPM och uppåt. Vid vila utan laddning skall batterispänningen vara omkring 12,5 volt, 12,7 volt kan det bli med ett nytt och nyladdat batteri. Ja… om du nu har en stor skillnad mellan batterispänningen uppmätt över polerna och spänningen uppmätt i mätartavlan är det något fel på vägen. Du kan ju även mäta över plus och minus i svarta boxen om du nu hittar dom mätpunkterna där. (med en ”stor skillnad” menar jag allting över 0,5 volt, men om batterispänningen redan är låg och du får ytterligare 0,5 volts spänningsfall är det nog inte så konstigt om instrumenten visar fel). Signalen in på varvräknarens ingång som heter ”W” är en växelströmssignal från anslutningen W på generatorn, jag vet inte hur stor spänningen är där, men den är inte så intressant i sammanhanget. Spänningsfall uppstår i dåliga anslutningar, det kan vara oxid eller dåligt klämda kabelskor. Börja med att kolla batteriets polskor, dom skall vara rena och sitta ordentligt fast. Anslutningarna på generatorn är viktiga också, kolla samma sak där, dom skall vara rena och ordentligt åtdrgana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 4 Juli 12 timmar sedan skrev nossnahoj: Jag ska inte sno @Jens_Sthlms tråd, men vi verkar ju ha likartat problem och jag har gått runt det genom att byta ut Vdo/penta-mätarna. Voltmätaren visade låg spänning innan mätarbytet, nu visar samma mätare över 13 volt under körning så någonting har ju blivit bättre iaf. En grej jag funderar på är att spänningen på signalen till varvräknaren pendlar mellan 5,4 - 6 volt på tomgång. Är det normalt eller kan det vara något knas med generatorn? Såg förresten ditt tips om multikontakten @Georg_Ohm och har sprejat kontaktsprej i den, men ingen uppenbar skillnad. Grejen med multikontakten är att den går sönder i plasten, blir glappig, och det brukar vara låsringen som ger upp först. Som sagts, skit i generatorns signal till varvräknaren, den är inte relevant i detta sammanhanget, iallafall inte så länge som varvräknaren fungerar och visar rätt varvtal, och om den skulle visa fel varvtal så går den att kalibrera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 34 Postad 5 Juli 2026-07-03 vid 18:16 skrev Georg_Ohm: Ja, den försvinner in i den svarta boxen, där den kopplas om och går vidare in en den runda multikontakten, för vidare befordran till motorns kabelstam, ofta har den en förlängning med ytterligare två runda multikontakter, tills den når en, tro det eller ej, en till rund mutikontakt som sitter i instrumenttavlans kabelstam, där den går in i temeperaturinstrumentet. Bemärk att det finns två givare, en till instrumentet och en till kontrollampan och summern. Så du kunde ju prova med att dra en ny kabel (med valfri färg på isoleringen) från tempgivaren, parallellt med kabelstammen till instrumentet, och se om det då visar en mer rättvis temperatur. Detta är ju ytterligare en tillfällig lösning av problemet, duger till nästa torrsättningsperiod, sedan bör du lösa grundproblemet ordentligt. Här finns manualer till KAD- seriens elektriska kopplingar. Vet du vad clipsen heter som passar till givaren? Mina kabelskor som jag har är för små. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 34 Postad 5 Juli 23 timmar sedan skrev nossnahoj: En tes jag har är att den gamla varvräknaren eller möjligtvis hastighetsmätaren ligger bakom problemen. Med dem inkopplade svajar matningen till de andra instrumenten och värmemätaren visar för hög temperatur. Utan dem visar instrumenten rätt. Vad har du för varvräknare @Jens_Sthlm? Jag har volvo penta original varvräknare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nossnahoj 52 Postad 5 Juli 15 minuter sedan skrev Jens_Sthlm: Jag har volvo penta original varvräknare. Samma som jag då. Testa att koppla ur den och se om de övriga mätarna börjar fungera , som de gjorde för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 5 Juli 43 minuter sedan skrev Jens_Sthlm: Vet du vad clipsen heter som passar till givaren? Mina kabelskor som jag har är för små. Dessvärre känner jag inte till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser