FinaKillen 67 Postad 6 Juni (redigerade) Vad är lämpligt att använda som plastskrapa? Min fantasi sträcker sig just nu inte längre än till den man använder vintertid till bilen ☺️ Självklart finns bättre verktyg, tips tas gärna emot. Jag använde en fönsterskrapa/glasskrapa, den man kör på spishällen. Det va ingen bra idé, tur ytan ska täckas av ny dekal. Redigerad 6 Juni av FinaKillen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 103 Postad 6 Juni Har ni provat med lacknafta? Funkar bra på det lim som blir kvar när man lossar gammal tejp av olika sorter. Dock ej testat på dekallim. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 243 Postad 6 Juni 39 minuter sedan skrev Rascal: Har ni provat med lacknafta? Funkar bra på det lim som blir kvar när man lossar gammal tejp av olika sorter. Dock ej testat på dekallim. Lacknafta är en produkt som jag skarpt ogillar, eller aldrig förstått vitsen med, jag upplever att den bara kladdar till saker och ting, så lacknafta undviker jag gärna. Jag har köpt litet olika grejer enligt tips i tråden, men ännu inte börjat saneringen på allvar. Om man gör rätt med en rakbladsskrapa förstör man inte gelcoaten, men det gäller att ha en ordentligt skrapa ned nytt fräscht blad. Min är tillverkad av Ansa och inköpt hos Clas. Det gäller att ha en låg infallsvinkel och jobba i stora svep. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 103 Postad 6 Juni 51 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Lacknafta är en produkt som jag skarpt ogillar, eller aldrig förstått vitsen med, jag upplever att den bara kladdar till saker och ting, så lacknafta undviker jag gärna. Jag har köpt litet olika grejer enligt tips i tråden, men ännu inte börjat saneringen på allvar. Om man gör rätt med en rakbladsskrapa förstör man inte gelcoaten, men det gäller att ha en ordentligt skrapa ned nytt fräscht blad. Min är tillverkad av Ansa och inköpt hos Clas. Det gäller att ha en låg infallsvinkel och jobba i stora svep. Håller med om att det blir kladdigt, men det är ett bevis på att limmet löser sig och att du behöver ta lite mer lacknafta på en ren del av trasan för att få bort resten. Fördelen med lacknaftan är att den dunstar relativt sakta så den hinner lösa upp limmet innan den är borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 131 Postad 6 Juni Vet en kille som höll på att ta bort Limrester med alla möjliga mirakelmedel och han var inte nöjd med dom så till slut tog han en trasa med Bensin på och det lossade direkt helt överlägset allt annat han hade provat. 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 835 Postad 7 Juni 12 timmar sedan skrev touchwood: Vet en kille som höll på att ta bort Limrester med alla möjliga mirakelmedel och han var inte nöjd med dom så till slut tog han en trasa med Bensin på och det lossade direkt helt överlägset allt annat han hade provat. Haha! Känner igen det där. Man börjar med något man tror ska funka. Funkar inte. Sen fortsätter man med nästa och nästa och nästa medel och sen ger man upp och tar något man kanske funderade på redan från början och det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 243 Postad 7 Juni 13 timmar sedan skrev touchwood: Vet en kille som höll på att ta bort Limrester med alla möjliga mirakelmedel och han var inte nöjd med dom så till slut tog han en trasa med Bensin på och det lossade direkt helt överlägset allt annat han hade provat. Hur många oktan? Minns ju sedan barndomen att det fanns ”medicinsk bensin” i första förbandslådan, den bensinen användes för att tvätta bort limresterna från dåtidens kladdiga plåster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 25 Postad 7 Juni Kemisk ren bensin finns på typ ICA, Willys med mera. Även på en del apotek. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 992 Postad 8 Juni 19 timmar sedan skrev Kalle-Anka: Kemisk ren bensin finns på typ ICA, Willys med mera. Även på en del apotek. Och på byggvaruhusen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 67 Postad torsdag kl 17:43 Idag försvann allt hopp. Gjorde mitt första seriösa försök att ta bort dekalen som löper 2/3 av båtlängden på båda sidor. Den är inte mer än 4-5 centimer hög, en klassisk stripe. Jag kom inte ens en decimeter på en timme. Dekalen är inte som en tunn folie utan av något tjockare slag. Och har suttit i 35 år. Otroligt att den lyckats flagna av på sina ställen och blivit ful när den är omöjlig att ta bort av en mänsklig varelse. Testade värmepistol och glasskrapa. Desperat testade jag också lite olika kemikalier, men de gjorde såklart ingen nytta. De kan va behjälpliga först när dekalen är mekaniskt borttagen och det bara finns resten/lim kvar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 67 Postad torsdag kl 18:51 Nu lyckades jag få in en bild 🙌 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 56 Postad torsdag kl 22:36 Jag tog bort ca 100 meter av en dekal som såg ganska lik ut i höstas. Det var tufft men det gick hyggligt att sätta en ca 10cm stålspackel med bra handtag och något rundade hörn mot kanten av dekalen och sedan värma. Jag använder då alltså den alstrade värmen i bladet för att skära mig genom limmet, så det blir ett visst flaxande med varmluftspistolen för att inte värma bladet mer än nödvändigt för att sakta glida framåt. Lite riskabel metod så klart men jag kom alla tre varv runt båten utan några värre missöden än vad en snabb polering trollade bort. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 548 Postad fredag kl 13:29 18 timmar sedan skrev FinaKillen: Nu lyckades jag få in en bild 🙌 Det var ungefär min erfarenhet också. Köpte sedan Biltema rondellen så gick det lekande lätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 67 Postad fredag kl 20:23 6 timmar sedan skrev anuba: Det var ungefär min erfarenhet också. Köpte sedan Biltema rondellen så gick det lekande lätt. Vi testade den idag. Och med vi menar jag tjejen. Själv ägnade mig åt polering och vaxning. Den funkade halvbra för oss. Men framförallt blev gelcoaten gul. Bränd antar jag då det inte gick bort med polering. Men jag kanske kan skylla på handhavande då det inte va jag som förstörde båten den här gången ☺️ Jag kan just nu inte se hur vi ska få bort dekalen alls faktiskt. Utan att skada båten för mycket. det finns liksom inga kanter att komma under. På sin höjd lyckas man skrapa av något lager av dekalen, men den ser fortfarande likadan ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 243 Postad igår kl 06:47 10 timmar sedan skrev FinaKillen: Vi testade den idag. Och med vi menar jag tjejen. Själv ägnade mig åt polering och vaxning. Den funkade halvbra för oss. Men framförallt blev gelcoaten gul. Bränd antar jag då det inte gick bort med polering. Men jag kanske kan skylla på handhavande då det inte va jag som förstörde båten den här gången ☺️ Jag kan just nu inte se hur vi ska få bort dekalen alls faktiskt. Utan att skada båten för mycket. det finns liksom inga kanter att komma under. På sin höjd lyckas man skrapa av något lager av dekalen, men den ser fortfarande likadan ut. Det varnas ju, när det gäller den där rondellen, att den inte skall användas på plast. OM di su skall sätta på nya dekaler/stripes så gör dom litet större så att dom täcker det skadade området. Jag mått beställde rullar från Dekaltrim, fick först hem en färgkarta som jag kunde jämföra de gamla dekalerna med, sedan beställning. Dekalfilmen kom Avery. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 67 Postad igår kl 08:55 Japp. Jag vet att de varnade. Men vi hade slut på alternativ och testade ändå 😅. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 746 Postad igår kl 10:08 1 timme sedan skrev FinaKillen: Japp. Jag vet att de varnade. Men vi hade slut på alternativ och testade ändå 😅. Prova med fint våtslip från 1000 ner till 3000 där det blivit gult. Slipklots och mycket vatten samt lugna fina rörelser. Finns även våtsliprodeller till slipmaskiner, pumpflaska med vatten samt svamp och en spann rent vatten. Mekonomen, Thansen m.fl. brukar ha fina våtslippapper på hyllan, Biltema vet jag inte, kanske JULA. Polera efter slipning men det behöver jag väl inte nämna😉 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser