Georg_Ohm 5 222 Postad 11 timmar sedan (redigerade) Vi har börjat att ta bort båtens mer än 20 år gamla blekta och skadade stripes. Idag togs ungefär 4,5 meter stripes bort på hytten. Jag började med en nyinköpt rakbladsskrapa, och det gick ju bra att skrapa/skära bort dekalen i strimlor. Sedan satt ju addesiven kvar, började med aceton, det gick väl sisådär, sedan thinner, kladdet lossnade litet till när jag tog till rakbladsskrapan. Därefter ganska koncentrerad Abnet, och det tillsammans med rakbladsskrapan tog en hel del, men inte allt, så det blev slutligen rubbing på dom sista limresterna, dom som inte längre kändes kladdiga. Så finns det omkring 2x 6 meter stripes kvar på skrovet, ovanför avbärarlisten. Jag har ingen som helst lust att söla med vanliga lösningsmedel och få en kladdig gelé på händer och verktyg igen. Undrar då om det finns bättre dekalborttagningsmedel, jag ser att Biltema säljer ”Label off” (under ”kontorsmaterial”) kan det vara någonting? Det innehåller bland annat citronsyra och isopropanolalkohol… Jag har ju bromsskivespray ombord, som jag inte testat på dekalernas addesive. Nya dekaler och stripes på rulle har beställts från Dekaltrim, ligger på ”posten”. Jag bar inte beställt något undermedel för att montera nya dekalerna, tänkte att en svag såpblandning i blomspruta kan räcka. Däremot har jag beställt en ny mjuk skrapa. Jo, jag har monterat långa dekaler förr, på långskyltar till antika spårvagnar, 4 meter långa textremsor, men dessa skyltar låg ju på ett arbetsbord… nu tänkte jag jobba på båten förtöjd mot en låg flytbrygga. Så tips mottages. Denna stripes togs bort idag. Denna är kvar att ta bort och ersätta. Redigerad 11 timmar sedan av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 11 timmar sedan Har du provat med varmluftpistol? Och har man väl fått tag i dekalen så går det lätt men inte för varmt och inte för länge på samma ställe. Och skulle det bli klisterrester kvar: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motordelar/motorrengoring/packningsborttagare-400-ml-2000057462 Är lite tixotrop och avdunstar inte så snabbt om det är varmt men tror inte man ska använda den i direkt solljus. Plastskrapa/gummispackel för att skrapa av och papper att torka med. I vissa fall har jag eftertvättat med bromsrengöring. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 11 timmar sedan 9 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Har du provat med varmluftpistol? Och har man väl fått tag i dekalen så går det lätt men inte för varmt och inte för länge på samma ställe. Och skulle det bli klisterrester kvar: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motordelar/motorrengoring/packningsborttagare-400-ml-2000057462 Är lite tixotrop och avdunstar inte så snabbt om det är varmt men tror inte man ska använda den i direkt solljus. Plastskrapa/gummispackel för att skrapa av och papper att torka med. I vissa fall har jag eftertvättat med bromsrengöring. //Pär Nej jag har varesig testat varmluftspistolen eller en sådan där roterande dekorborttagare (som också säljs av Biltema) jag är rädd att det kan bli för varmt. När det gäller dekorborttagaren varnas det ju för att använda den på plastytor. När det gäller varmluftspistolen måste jag ha tillgång till eluttag, invertern klarar inte så hög effekt. Men du tror alltså att packningsborttagaren funkar..? Jag får testa. Och skall då även testa med bromsskivesprayen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 11 timmar sedan 26 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Men du tror alltså att packningsborttagaren funkar..? Inte för själva dekalen men klisterrester. Går det att justera effekten på din varmliuftpistol? Eller prova med en hårfön. Jag tycker det är helt suveränt att ta bort dekaler med varmluft på låg värme. Fast sen är det ju det med sladdar och vatten, så det gäller ju att ha koll på var man har grejorna. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 536 Postad 10 timmar sedan Jag har tagit bort tejp med hjälp av hårfön och på dom ställen där det lämnats klisterrester kört med Biltemas Label off. Fungerade riktigt bra för mig i alla fall så jag tycker det är värt ett test. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 543 Postad 10 timmar sedan (redigerade) När jag dekaltrimmade min båt kom jag fram till att Biltemas dekalborttagare fungerade bra. Den jobbade fortare än lösningsmedlen och varmluftspistol. Den gav inga skador på gelcoaten. Den kan vara bra att använda en billig nätdriven borrmaskin då den sliter chucken hårt åt sidan. Det går åt några stycken då den tappar i rundhet efter ett tag.https://www.biltema.se/verktyg/poleringstillbehor/polerverktyg/dekalborttagare-2000065553?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-low&gad_source=1&gad_campaignid=1625842709&gbraid=0AAAAADowiYjQf9I8yUBLvja4jmTVaMrfS&gclid=Cj0KCQjwof_QBhCgARIsADaMzOdDVKw0jChPkjb0ZpgpKqG04KSMuZXV-BI0xhink8H8lhrTfZnnoUYaAiNiEALw_wcB Redigerad 10 timmar sedan av anuba 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 58 Postad 9 timmar sedan Intressant tråd. Jag ska ge mig på samma sak, dekaler beställda från samma ställe och båt i vatten. Perfekt att du kan göra misstagen åt mig, så följer jag tråden med spänning. Hittills har jag bara tagit bort några små dekaler, körde skrapa och sen Würths packningsborttagare. Rena magin. Spruta på, vänta, torka bort med papper. Klart. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grevpost 3 Postad 8 timmar sedan Jag har tagit bort många riktigt gamla stipes och dekaler med varluftspistol. Kör en enkel billig batteridriven variant från Lidl och den fungerar perfekt. Har även batteriadapter från Ebay (3d-printad) som gör att jag kan använda mina feta Dewaltbatterier till den. Vill minnas att limresterna gått bort med vanlig rödsprit, men jag kan ha använt något annat, inte helt säker. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 8 timmar sedan 1 timme sedan skrev anuba: När jag dekaltrimmade min båt kom jag fram till att Biltemas dekalborttagare fungerade bra. Den jobbade fortare än lösningsmedlen och varmluftspistol. Den gav inga skador på gelcoaten. Den kan vara bra att använda en billig nätdriven borrmaskin då den sliter chucken hårt åt sidan. Det går åt några stycken då den tappar i rundhet efter ett tag.https://www.biltema.se/verktyg/poleringstillbehor/polerverktyg/dekalborttagare-2000065553?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-low&gad_source=1&gad_campaignid=1625842709&gbraid=0AAAAADowiYjQf9I8yUBLvja4jmTVaMrfS&gclid=Cj0KCQjwof_QBhCgARIsADaMzOdDVKw0jChPkjb0ZpgpKqG04KSMuZXV-BI0xhink8H8lhrTfZnnoUYaAiNiEALw_wcB Den rondellen, eller vad man nu skall kala den funkade på kompisens skåpbil, men blev varm. 1 timme sedan skrev FinaKillen: Intressant tråd. Jag ska ge mig på samma sak, dekaler beställda från samma ställe och båt i vatten. Perfekt att du kan göra misstagen åt mig, så följer jag tråden med spänning. Hittills har jag bara tagit bort några små dekaler, körde skrapa och sen Würths packningsborttagare. Rena magin. Spruta på, vänta, torka bort med papper. Klart. Jag testade på en annan fläck, en rest av gammal silvertape på en plexiglasskiva, bromsskivespray och elektronikrengöring, båda innehåller isopropanolalkohol, elektroniksprayen funkade bäst. Här vågar man ju inte använda thinner eller aceton! 20 minuter sedan skrev grevpost: Jag har tagit bort många riktigt gamla stipes och dekaler med varluftspistol. Kör en enkel billig batteridriven variant från Lidl och den fungerar perfekt. Har även batteriadapter från Ebay (3d-printad) som gör att jag kan använda mina feta Dewaltbatterier till den. Vill minnas att limresterna gått bort med vanlig rödsprit, men jag kan ha använt något annat, inte helt säker. T-röd, för god att kolsyra, det skall också testas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 8 timmar sedan 1 timme sedan skrev ABC: Jag har tagit bort tejp med hjälp av hårfön och på dom ställen där det lämnats klisterrester kört med Biltemas Label off. Fungerade riktigt bra för mig i alla fall så jag tycker det är värt ett test. Bra! Då vet jag, skall göra inköp i morgon, då skall sannolikt även leveransen från Ydre och Dekaltrim komma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 8 timmar sedan 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Inte för själva dekalen men klisterrester. Går det att justera effekten på din varmliuftpistol? Eller prova med en hårfön. Jag tycker det är helt suveränt att ta bort dekaler med varmluft på låg värme. Fast sen är det ju det med sladdar och vatten, så det gäller ju att ha koll på var man har grejorna. //Pär Ja det går att justera effekten, ok, jag får först leta reda på ledig båtplats vid en låg flytbrygga, sedan skall det ju finnas eluttag också. Naturligtvis finns det en varmluftpistol ombord, det har väl alla!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 24 Postad 7 timmar sedan Jag har läst någonstans att man kan ta bort limrester med 5-56 men det är ingenting som jag har prövat själv. Jag prövade att googla det för att se ifall jag mindes rätt och då svarade någon AI robot att spruta 5-56 på en trasa, torka bort limresterna med trasan, torka rent och använd sen vatten och diskmedel för att få bort oljeresterna från 5-56:en. Värt att pröva? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 965 Postad 6 timmar sedan 5 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Vi har börjat att ta bort båtens mer än 20 år gamla blekta och skadade stripes. Idag togs ungefär 4,5 meter stripes bort på hytten. Jag började med en nyinköpt rakbladsskrapa, och det gick ju bra att skrapa/skära bort dekalen i strimlor. Sedan satt ju addesiven kvar, började med aceton, det gick väl sisådär, sedan thinner, kladdet lossnade litet till när jag tog till rakbladsskrapan. Därefter ganska koncentrerad Abnet, och det tillsammans med rakbladsskrapan tog en hel del, men inte allt, så det blev slutligen rubbing på dom sista limresterna, dom som inte längre kändes kladdiga. Så finns det omkring 2x 6 meter stripes kvar på skrovet, ovanför avbärarlisten. Jag har ingen som helst lust att söla med vanliga lösningsmedel och få en kladdig gelé på händer och verktyg igen. Undrar då om det finns bättre dekalborttagningsmedel, jag ser att Biltema säljer ”Label off” (under ”kontorsmaterial”) kan det vara någonting? Det innehåller bland annat citronsyra och isopropanolalkohol… Jag har ju bromsskivespray ombord, som jag inte testat på dekalernas addesive. Nya dekaler och stripes på rulle har beställts från Dekaltrim, ligger på ”posten”. Jag bar inte beställt något undermedel för att montera nya dekalerna, tänkte att en svag såpblandning i blomspruta kan räcka. Däremot har jag beställt en ny mjuk skrapa. Jo, jag har monterat långa dekaler förr, på långskyltar till antika spårvagnar, 4 meter långa textremsor, men dessa skyltar låg ju på ett arbetsbord… nu tänkte jag jobba på båten förtöjd mot en låg flytbrygga. Så tips mottages. Denna stripes togs bort idag. Denna är kvar att ta bort och ersätta. Köp en bra hårfön värm pilla upp en ände. Värm fortlöpande dra med jämn belastning. Detta går utmärkt. Gjort det flertal gånger. Varmluft pistol finns risk med......🫣 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grevpost 3 Postad 6 timmar sedan 6 minuter sedan skrev kossor: Köp en bra hårfön värm pilla upp en ände. Värm fortlöpande dra med jämn belastning. Detta går utmärkt. Gjort det flertal gånger. Varmluft pistol finns risk med......🫣 Om man ställer ner varmluftspistolen på låg effekt är det inget problem. Har gjort det många gånger... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 221 Postad 5 timmar sedan Jag har använt hårfön o isskrapa (plast) för att få bort dekaler och sedan rödsprit för att få bort sista klistret. Det behövs inte så mycket värme, bara så klistret mjuknar. Sen ska nya dekalen passas in... Jag ritade en linje på dekalens skyddspapper en bit under texten. Mätte in på skrovsidan och drog en linje (blyerts som var lätt att sudda bort efteråt) på motsvarande höjd att sikta mot när dekalen skulle monteras. Det var mycket enklare än att ha en linje precis i underkant på texten. Jag använde blomsterspruta o såpvatten vid monteringen för att kunna kasa dekalen på plats och sedan efterstryka med plastskrapa för att pressa bort luftbubblor och såpvatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 1 timme sedan 4 timmar sedan skrev kossor: Köp en bra hårfön värm pilla upp en ände. Värm fortlöpande dra med jämn belastning. Detta går utmärkt. Gjort det flertal gånger. Varmluft pistol finns risk med......🫣 Problemet är dekalerna är väldigt spröda, så fort man fått upp en flik så spricker den och går av. Men jag provar mig fram med skrapor, värme och så lite kemiska grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser