Haggiz 1 Postad 23 April (redigerade) Hej alla glada båtägare, och olyckliga sådana! Jag är inte det än, men har en längtan att bli. Har aldrig haft båt i familjen, men har flyttat till Karlskrona och känner att det är något jag vill ha. Det jag är ute efter är: Plats för två personer att ligga ner och sola, 160 respektive 180 cm. Kunna ta ut 4 personer bekvämt, där två kan sola, och två kan sitta bekvämt. Möjlighet att sitta ner 4 personer runt ett alt 2 olika bord och äta på tallrik (tänk pastasallad). Utombordare, 4-takt Möjlighet att lägga till i naturhamn i skärgården. Kunna ta upp den själv på en 80-kärra med B-körkort Under 100,000 kronor Nice 2 have, men långt ifrån prio: Toalett Möjlighet att övernatta på båten Kylskåp Där jag kan göra avsteg: Bord för 4, men hade vart skönt med ett litet bord oavsett B-körkort, kan ta BE 4-takts motor De båtar jag har kollat på och som verkar trevliga med min icke befintliga erfarenhet är Örnvik 500 alt. 505, se: https://www.blocket.se/mobility/item/21999435?ci=2 https://www.blocket.se/mobility/item/21979381?ci=4 Alla råd och tips är välkomna. Vinterförvaring är löst då föräldrarna har en gård med lada, ej uppvärmd men får vinterordna motor bara. Redigerad 23 April av Haggiz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 221 Postad 23 April 29 minuter sedan skrev Haggiz: Hej alla glada båtägare, och olyckliga sådana! Jag är inte det än, men har en längtan att bli. Har aldrig haft båt i familjen, men har flyttat till Karlskrona och känner att det är något jag vill ha. Det jag är ute efter är: Plats för två personer att ligga ner och sola, 160 respektive 180 cm. Kunna ta ut 4 personer bekvämt, där två kan sola, och två kan sitta bekvämt. Möjlighet att sitta ner 4 personer runt ett alt 2 olika bord och äta på tallrik (tänk pastasallad). Utombordare, 4-takt Möjlighet att lägga till i naturhamn i skärgården. Kunna ta upp den själv på en 80-kärra med B-körkort Under 100,000 kronor Nice 2 have, men långt ifrån prio: Toalett Möjlighet att övernatta på båten Kylskåp Där jag kan göra avsteg: Bord för 4, men hade vart skönt med ett litet bord oavsett B-körkort, kan ta BE 4-takts motor De båtar jag har kollat på och som verkar trevliga med min icke befintliga erfarenhet är Örnvik 500 alt. 505, se: https://www.blocket.se/mobility/item/21999435?ci=2 https://www.blocket.se/mobility/item/21979381?ci=4 Alla råd och tips är välkomna. Vinterförvaring är löst då föräldrarna har en gård med lada, ej uppvärmd men får vinterordna motor bara. Välkommen till Maringuiden! Om det är första båten och för att testa båtlivet så välj en båt av känt märke som kan vara lätt att sälja om du upptäcker att båt livet inte var något för dig - men hoppas du fastnar.. Men du kanske upptäcker efter ett par år att det är ett något annorlunda båtliv än det beskrivna och även då så är det bra att ha en lättsåld båt. Att välja en tvåtaktare är inte fel. Den väger mindre (kan vara viktigt med lägre vikt när du ska välja trailer). Den är lättare (billigare) att serva. Du behöver inte vara orolig för kallförvaring vintertid oberoende av motortyp för en utombordare - vattnet rinner ur motorn när båten tas upp så det finns ingen frysrisk. Största risken vid vinterförvaring (och för all del även sommartid) är att få behålla motorn så den inte åker med färjan till Polen... Dina tilläggskrav innebär att du får titta efter en annan båttyp (om det ska vara övernattningsbart) och då ökar nog priset. Kylförvaring löses med en kompressorkyl som kostar 2-4.000 kr. Båda alternativa båtarna är nog OK. Om du väljer den billigare så har du en slant över till båtvagn. Men kolla så klart skicket på både båt och framförallt motor före köp. Den obesiktigade men registrerade kärran får inte ens användas som 30-kärra innan den besiktigats. Sen vet jag inte vad den båten väger men kärrans maxlast är 690 kg så det är nog gränsfall för den båten (den billigare båten uppges väga 800 kg). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 23 April Du ska nog kika lite på en day cruiser (DC) eller hard top (HT) ev. Bow rider (BR) isf stryrpulpetare. Är 100 000 max eller går det lite till? Är inudrev helt uteslutet? Max längd? Fartkrav? Ställ in parametrarna för längd och pris på Blocket och återkom om du hittar något intressant. De du länkat till är nog i minsta laget för de önskemål du angett ovan. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haggiz 1 Postad 23 April 8 minutes ago, Lintott said: Välkommen till Maringuiden! Om det är första båten och för att testa båtlivet så välj en båt av känt märke som kan vara lätt att sälja om du upptäcker att båt livet inte var något för dig - men hoppas du fastnar.. Men du kanske upptäcker efter ett par år att det är ett något annorlunda båtliv än det beskrivna och även då så är det bra att ha en lättsåld båt. Att välja en tvåtaktare är inte fel. Den väger mindre (kan vara viktigt med lägre vikt när du ska välja trailer). Den är lättare (billigare) att serva. Du behöver inte vara orolig för kallförvaring vintertid oberoende av motortyp för en utombordare - vattnet rinner ur motorn när båten tas upp så det finns ingen frysrisk. Största risken vid vinterförvaring (och för all del även sommartid) är att få behålla motorn så den inte åker med färjan till Polen... Dina tilläggskrav innebär att du får titta efter en annan båttyp (om det ska vara övernattningsbart) och då ökar nog priset. Kylförvaring löses med en kompressorkyl som kostar 2-4.000 kr. Båda alternativa båtarna är nog OK. Om du väljer den billigare så har du en slant över till båtvagn. Men kolla så klart skicket på både båt och framförallt motor före köp. Den obesiktigade men registrerade kärran får inte ens användas som 30-kärra innan den besiktigats. Sen vet jag inte vad den båten väger men kärrans maxlast är 690 kg så det är nog gränsfall för den båten (den billigare båten uppges väga 800 kg). Kloka tankar med vikten och allt! Upplever att jag har god koll på vikter och drag när det kommer till bil, men aldrig tänkt att en 2-taktare är lättare i vikt. Hört att de riskerar att dra mycket mer, samt att de är mycket mer högljudda. Åsikter/erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 221 Postad 23 April 2 minuter sedan skrev Haggiz: Kloka tankar med vikten och allt! Upplever att jag har god koll på vikter och drag när det kommer till bil, men aldrig tänkt att en 2-taktare är lättare i vikt. Hört att de riskerar att dra mycket mer, samt att de är mycket mer högljudda. Åsikter/erfarenheter? Det finns deltagare här som har mycket bättre koll på utombordare men: Moderna tvåtaktare har ofta insprutning och inte förgasare (jag vet inte hur de två föreslagna motorerna är konstruerade). Då blir förbrukningsskillnaden inte så stor. Å eventuell skillnad i bränsleförbrukningen brukar nog inte vara den kostnad som knäcker båtkontot. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haggiz 1 Postad 23 April 8 minutes ago, Mercury_44XS said: Du ska nog kika lite på en day cruiser (DC) eller hard top (HT) ev. Bow rider (BR) isf stryrpulpetare. Är 100 000 max eller går det lite till? Är inudrev helt uteslutet? Max längd? Fartkrav? Ställ in parametrarna för längd och pris på Blocket och återkom om du hittar något intressant. De du länkat till är nog i minsta laget för de önskemål du angett ovan. //Pär Ja jag känner nog att 100k är max. Ekonomin är inte något problem, men är snarare att jag inte vill gå in för dyrt i en hobby jag aldrig har testat innan. Kan inte tillräckligt om olika typer om drev, men allt vad jag sett på vårkänslan ”Boat Busters” så verkar utombordare väldigt enkla att ha att göra med. Maxlängd vet jag inget om, är det i hänseende vad man skulle känna sig bekväm med att köra? Eller båtplats? Eller att dra? Är som sagt för ny för att riktigt veta, men tänker ifall den kan marscha i 20 knop så kan man enkelt ta sig runt i Karlskronas skärgård? Ca 11 sjömil fågelvägen till ön längst bort som är av intresse, så blir ju kanske 15 sjömil i faktiskt sträcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 23 April 16 minuter sedan skrev Haggiz: Hört att de riskerar att dra mycket mer, samt att de är mycket mer högljudda. Åsikter/erfarenheter? Skillnaden i bränsleförbrukning mellan direktinsprutad 2-takt som t.ex. Mercury Optimax/DFI och 4-takt med förgasare är mindre än vad man tror och 2-taktaren kan t.o.m vara snålare i vissa fall. Är det en 4-takt med EFI så har nog den övertaget genom hela varvtalsregistret med några procent lägre förbrukning men dessa motorer är nyare och då räcker kanske inte budgeten på 100 000. 2-takts utombordare är generellt snabbare än motsvarande 4-takt både i toppfart och acceleration och det kan skilja upp till 4—5 knop på topp med samma effekt på samma båt. Accelerationen är 2-taktaren oftast dubbelt så snabb i vissa fall mer än då, bra att veta om man ska åka vattenskidor. Exempel på direktinsprutade 2-takts utombordare är Mercury Optimax/DFI, Tohatsu TLDI och Evinrude E-tech (men skippa E-tech gen1). Angående ljudnivån är det inte så stor skillnad mer än 1—2 dB A vid samma fart, eftersom 2-taktaren är generelllt snabbare så har den ett lägre varvtal vid marschfart så ljudnivån skiljer i stort sett ingeting eller mycket lite. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 24 April (redigerade) Hittade 2 Uttern 5500 DC som inte är allt för långväga ifrån Karlskrona: Anderstorp: https://www.blocket.se/mobility/item/21516408 Glemmingebro/Ystad: https://www.blocket.se/mobility/item/22189264?ci=2 Hittade även en Bayliner 1950 Capri BR i Osby: https://www.blocket.se/mobility/item/21148776?ci=1 Med Mercruiser 3.0 (135 hk) och Alpha One drev. Båten ser fin ut på bilderna och inte alls samma skit som de äldre Bayliner från 1980-talet dessutom ingår 80 km/h trailer. Inombordare är inte krångligt och går betydligt tystare än utombordare. Andra båtmodeller som kanske kan vara av intresse: Örnvik 565 HT Bella 561 HT Uttern 5100 DC Finns många modeller mellan 5–6 m som är lämpliga enligt dina önskemål men vill du har lyx som toa, kylskåp så får du nog upp över 6 m och en betydligt högre prislapp. Sen kan det ju vara bra att välja en båt med motor som har återförsäljare/verkstad i närheten om man skulle behöva delar eller hjälp med service/reparation. Återkom om det är något du undrar över, vi finns här för att hjälpa till. //Pär Redigerad 24 April av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haggiz 1 Postad 24 April 10 minutes ago, Mercury_44XS said: Hittade 2 Uttern 5500 DC som inte är allt för långväga ifrån Karlskrona: Anderstorp: https://www.blocket.se/mobility/item/21516408 Glemmingebro/Ystad: https://www.blocket.se/mobility/item/22189264?ci=2 Hittade även en Bayliner 1950 Capri BR i Osby: https://www.blocket.se/mobility/item/21148776?ci=1 Med Mercruiser 3.0 (135 hk) och Alpha One drev. Båten ser fin ut på bilderna och inte alls samma skit som de äldre Bayliner från 1980-talet dessutom ingår 80 km/h trailer. Inombordare är inte krångligt och går betydligt tystare än utombordare. Andra båtmodeller som kanske kan vara av intresse: Örnvik 565 HT Bella 561 HT Uttern 5100 DC Finns många modeller mellan 5–6 m som är lämpliga enligt dina önskemål men vill du har lyx som toa, kylskåp så får du nog upp över 6 m och en betydligt högre prislapp. Återkom om det är något du undrar över, vi finns här för att hjälpa till. //Pär Tack så mycket att ni tar er tiden! Det jag uppfattat med inombordare är att det är mer saker och ting som kan gå fel, mer genomföringar, fler rörliga delar med drev etc. Går en utombordare sönder eller man behöver fixa något kan man plocka av den i många fall så som jag har förstått, och enbart ta den hem till garaget och fixa, istället för att behöva dra upp hela båten. Också enklare att byta helt och hållet om något katastrofalt går sönder. Är lite händig mekaniskt, byter bromsar, monterar dragkrok etc, men elektronik kan jag inget om, så vill väl egentligen ha ett så enkelt första insteg som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 24 April 15 minuter sedan skrev Haggiz: Det jag uppfattat med inombordare är att det är mer saker och ting som kan gå fel, mer genomföringar, fler rörliga delar med drev etc. Ja det är lite fler komponenter men det betyder inte att de går sönder bara för att det är fler. Allt kräver ju underhåll och struntar man i underhåll, då går det sönder. Det är lite mer underhåll på en inombordare än en 2-takts utombordare det behöver jag inte sticka under stol med men man byter ju inte drivknutsbälgar mm. varje år. Däremot måste man byta olja i drevet samt bränslefilter, motorolja och oljefilter varje år men det måsta man ju även göra på en 4-takts utombordare. Oavsett om det inudrev eller utombordare så kollar/byter man impeller i vattenpumpen vart 3:e år om man inte kör extremt många timmar per säsong. 24 minuter sedan skrev Haggiz: Går en utombordare sönder eller man behöver fixa något kan man plocka av den i många fall så som jag har förstått, och enbart ta den hem till garaget och fixa, istället för att behöva dra upp hela båten. Ja det kan man göra om det rör sig om en mindre motor (<30 hk) men man behöver nog dra upp båten på land om man vill slippa riskera tappa motorn i vattnet. De större utombordarna är inget man bara lossar hur som helst och nyare utombordare sitter med 4 bultar genom akterspegeln och en 75–90 hk väger ca 120 kg om det är en 2-taktare. En 75–90 hk utombordare med 4-taktsmotor är betydligt tyngre och man kommer oftast inte under 160 kg. 37 minuter sedan skrev Haggiz: Är lite händig mekaniskt, byter bromsar, monterar dragkrok etc, men elektronik kan jag inget om, så vill väl egentligen ha ett så enkelt första insteg som möjligt. Ja det räcker ofta med baskunskaper mekaniskt och att vara lite händig för att göra en normal service och många inombordsmotorer före 2010 är ganska "basic" utan massa elektronik. På en motor med insprutning kan man göra basservice själv men är det kommer till bränslesystemet är det inget man ska pilla på själv utan detta är endast för auktoriserade verkstäder med utbildad personal och det krävs diagnosverktyg för att både felsöka och reparera. Byta bränslefilter kan man dock göra själv på en motor med insprutning. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 186 Postad 24 April Nu ska du få ett tips av mig som kanske ligger lite utanför din comfort zone: Kika på Uttern 6300, gärna med direktinsprutad 2-takt. Du kan sola, äta, övernatta, gå på muggen, vara ute över helgen och är ändå relativt enkel att hantera. Går att få upp på trailer av en ensam person. Men en 80-kärra blir nog 2 tons totalvikt, dvs DYRT. Så behöver du dra den så långt hem till föräldrarna ? Räcker inte en 30-kärra ? Finns från 50 - 120' i olika skick. Och du, undvik inombordare med drev, det är DYRT på riktigt. Speciellt i Blekinge skärgård.... Ett tips till, satsa på en bra kartplotter, ska visst behövas enl sjöräddningen i Karlskrona. Det är grunt och stenar ÖVERALLT.... //Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haggiz 1 Postad 24 April Är till Öland den ska dras, så är ca 3-4 timmar i 30, enkel väg. Sen ska släpet stuvas någonstans med, så blir ju att åka tillbaka med den till ladan, sen ner med bilen igen. Så verkligen en heldag. Kanske är värt det, men ifall den ska till garaget jag kan meka i blir det ytterligare 2-3 timmar. 80 kärra är nog rätt så viktigt för mig känner jag. Känns som lite mer båt än vad jag vill börja med. Tanken är att kunna ha den som en balkong. Vi bor i lägenhet i stan, men hade kunnat få båtplats ca 400m från lägenheten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad 24 April 16 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Exempel på direktinsprutade 2-takts utombordare är Mercury Optimax/DFI, Tohatsu TLDI och Evinrude E-tech (men skippa E-tech gen1). Mitt råd är att skippa alla Evinrude E-tech maskiner. Tillverkningen har upphört och vad jag har förstått är det nästan omöjligt att hitta reservdelar även till äldre maskiner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haggiz 1 Postad 24 April 17 minutes ago, ChristerN said: Mitt råd är att skippa alla Evinrude E-tech maskiner. Tillverkningen har upphört och vad jag har förstått är det nästan omöjligt att hitta reservdelar även till äldre maskiner. Okej det är väldigt bra info! Är det något annat märke du tycker man ska hålla sig borta ifrån? Eller ifall det finns någon bra lättläst guide över märken och generationer man ska hålla sig till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 24 April 1 timme sedan skrev ChristerN: Mitt råd är att skippa alla Evinrude E-tech maskiner. Tillverkningen har upphört och vad jag har förstått är det nästan omöjligt att hitta reservdelar även till äldre maskiner. Ja jag kan bara hålla med. Finns endast ett fåtal utombordarverkstäder som har utrustning för att felsöka dessa motorer avseende bränslesystemet bl.a. Lindahl Motorverkstad i Västra Frölunda. Det finns ingen support från någon importör i Sverige, sista importör för Sverige var väl Frydenbø Marine i Norge. All tillverkning upphörde i maj 2020 och Ole Evinrudes livsverk till ända. Reservdelsförsörjningen gällande vanliga slitdelar fungerar dock fortfarande och man kan t.o.m. fortfarande köpa en kpl. injektor men frågan är hur länge? Till de äldre OMC Evinrude/Johnson utombordarna med konventionella 2-taktsmotorer med förgasare finns det ganska gott om delar men detta beror nog på att många tillverkare av eftermarknadsdelar ser till att det finns delar. Stöter man på en begagnad båt med en Evinrude/Johnson FICHT utombordare från 1990-talet fram till år 2000, då är det nog bäst att hoppa över den. FICHT insprutningen som har sitt ursprung i forna DDR under 1980-talet och OMC köpte patentet men det fungerade väl inte som de hade tänkt slutade med konkurs år 2000. Kanadensiska Bombardier köpte upp konkursboet och vidareutvecklade FICHT systemet som senare blev till Evinrude E-tec. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad 24 April 7 timmar sedan skrev Haggiz: Okej det är väldigt bra info! Är det något annat märke du tycker man ska hålla sig borta ifrån? Eller ifall det finns någon bra lättläst guide över märken och generationer man ska hålla sig till? Tycker att de flesta japaner brukar funka bra. Yamaha, Honda, Suzuki mfl. Mercury har haft fina motorer under en lång period men har, som jag ser det som ren lekman, blivit lite sämre de senaste åren. Men det är bara på hörsägen. Själv kör jag med en italiensk japanare (Selva) på min styris. Har bara haft den i 6 år så jag kan inte säga så mycket om kvaliteten i det långa loppet än. Men mest beror det ju på hur man sköter motorn, som @Mercury_44XS alltid påpekar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 25 April 16 timmar sedan skrev Haggiz: Är det något annat märke du tycker man ska hålla sig borta ifrån? Billiga Kina-kopior som säljs via "postorder" (säljsidor på internet) ska man hålla sig så långt borta ifrån de bara går. Det är bara skräp tillverkat i "Chinesium", d.v.s. värdelösa legeringar. Där spelar det ingen roll hur väl man än sköter motorn, den förtär sig själv... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 625 Postad 25 April Yamaha är de långfingrades favorit. Vet inte om det avspeglar sig i försäkringspremien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 25 April 10 minuter sedan skrev excel319: Yamaha är de långfingrades favorit. Vet inte om det avspeglar sig i försäkringspremien. Så kan det definitivt vara, det får man ju kolla upp men ibland kan det löna sig att samla alla försäkringar i ett bolag som kan ge lite "mängdrabatt". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 26 April (redigerade) Hittade en på Öland nu: https://www.blocket.se/mobility/item/22696998 Uttern 5500 DC med Mercury 75 4-takt. 80 km/h trailer finns att köpa till... Priser är ju alltid förhandlingsbara... //Pär Redigerad 26 April av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 211 Postad 29 April Jag har haft utombordare i nästan 25 år och inombordare (Mercruiser 3.0 med Alfa 2 drev) i 7 år på olika styrpulpetbåtar. Och jag säger bara en sak, aldrig mer en inombordare med drev, om du vill njuta av båtlivet isf. meka med huvudet hängande neråt i ett trångt motorrum. Bälgar som skall bytas regelbundet. Glykolkörning på hösten.....avgaskrök som rostar..... Det finns 3 fördelar med inombordare: - Ingen tjuv är korkad nog att stjäla en sådan - Det blir bättre balans i båten - Lägre ljudnivå Så för de båtstorlekar du kan välja, välj en utombordare. Är den 10 år gammal så borde den kunna sitta kvar..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 211 Postad 29 April 2026-04-24 vid 16:22 skrev ChristerN: Mitt råd är att skippa alla Evinrude E-tech maskiner. Tillverkningen har upphört och vad jag har förstått är det nästan omöjligt att hitta reservdelar även till äldre maskiner. Jag skulle avstå från allt annat än japanska motorer, du har Yamaha, Suzuki, Tohatsu, Honda..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 29 April 27 minuter sedan skrev jan_af_lisoe: Jag skulle avstå från allt annat än japanska motorer, du har Yamaha, Suzuki, Tohatsu, Honda..... Där har vi nog helt skilda åsikter😉 Det viktigaste är att man sköter motorn enligt de serviceintervall som anges av tillverkaren och följer anvisningar i instruktionsboken. När man köper begagnat kan man ofta inte välja och vraka mellan motorfabrikaten om man siktat in sig på en specifik båtmodell utan får hålla tillgodo med den motor som sitter monterad. Det viktiga är ju att kolla motorn ordentligt när man köper begagnad båt, kolla serienummer så att det är "matching numbers" på typskylt och motorblock om det är en utombordare. Kolla all servicedokumentation och ju mer dokumentation det finns desto bättre är det. En begagnad utombordsmotor som är skitig under toppkåpan och korroderad utvändigt på rigg och växelhus hade jag backat direkt. Finns vissa tillverkare (ingen nämnd, ingen glömd) som inte har rostsäkra material i vissa vitala delar som t.ex. växelaxel, Powertrimpump, upphängning, skruvar mm. som är i kontakt med vatten, så kolla dessa delar noga vid köp av begagnad motor och speciellt om förre ägare aldrig tiltat upp motorn ur vattnet. Har förre ägare eller ägare före denna skött motorn som man skall? Svårt att kolla upp om det inte finns dokumention med kvitton på alla inköp av servicedelar och slitdelar som måste bytas med jämna intervall. Kolla motoroljan om det är en 4-taktsmotor, hur oljan ser ut och luktar avslöjar ganska mycket. Vissa utombordare med 4-taktsmotor har kamrem som skall bytas med ett visst intervall och det är både timmar och år som gäller här, se instruktionsboken. Har motorn kamkedja är detta inte en garanti på att det är en evighetsdetalj och de kan ha ett bytesintervall. Här gäller det att lyssna noga så det inte skramlar eller rasslar i motorn, stetoskop är utmärkt hjälpmedel för detta ändamål. Det finns mycket som behöver kollas gällande motor och drivlina när man köper begagnat och det hänger inte på vad det är för fabrikat utan hur det är skött av förre ägare. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 211 Postad 29 April (redigerade) 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Där har vi nog helt skilda åsikter😉 Forumet hade varit väldigt tråkigt om vi alla tyckte alltid samma sak 😀 Redigerad 29 April av jan_af_lisoe stavfel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 29 April 5 minuter sedan skrev jan_af_lisoe: Forumet hade varit väldigt tråkigt om vi alla tyckte alltid samma sak 😀 Ja, det kan jag hålla med om men i vissa saker är det bättre om flera tycker samma så att de som frågar blir övertygade att göra rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 15 Postad 29 April 2026-04-26 vid 08:37 skrev Mercury_44XS: Hittade en på Öland nu: https://www.blocket.se/mobility/item/22696998 Uttern 5500 DC med Mercury 75 4-takt. 80 km/h trailer finns att köpa till... Priser är ju alltid förhandlingsbara... //Pär Hej, Har själv ägt en Uttern D55 (samma som Uttern 5500) med Mercury 2t 115Hk och det var lagom. 75Hk lär vara segt på den. Annars är det en fin båt, lite stampig. Om ekonomin tillåter sikta på 6m. Jag tycker det är skillnad. Har också hemma hamn Karlskrona. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haggiz 1 Postad 8 Maj Står lite och velar och kvalar på att åka och kolla på någon av dessa två. https://www.blocket.se/mobility/item/22972758 https://www.blocket.se/mobility/item/22984290 Två ytterst olika båtar, men har olika saker att erbjuda. Hade mest velat ha den och kunna åka ut till en egen ö över dagen, och kanske sova över en natt jag och flickvännen, vilket jag uppfattar att båda hade kunnat lösa. Dock antar jag att det är lättare att lägga till i en naturhamn med Ryds 550? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 9 Maj Finnsport 650 AC är i mitt tycke för stor som första båt och en nybörjare. Svår att hantera i jämförelse med en mindre DC vid tilläggning i hamn p.g.a vindfång mm. 90 hk alldeles för liten och bör ha minst 100—115 hk. Får du ens dra den med bilen och boggievagn är inte lätt att hantera på trånga platser. Såldes det ens Yamaha 90 2-takt i Sverige 2007??? Jag säger nej till detta ekipage. Ryds 550 DC är enklare att hantera men har inga skarndäck, så svårt att ta sig i och ur i vissa lägen. Äldre Honda BF90 hör nog till de segaste (slö) 90 hk 4-takt på marknaden men en bra motor om man sköter den med service och underhåll, dock rostar alla "järndetaljer" friskt och aluminiumlegeringen är inte världen bästa. Motorn har förgasare som kan vara känsliga och svåra att justera, motorn har även kamrem som ska bytas med visst intervall (vart 4:e år?) kolla isf om detta är gjort och när. Kolla upp tillverkningsår (motorns modellbeteckning och serienummer) och att det finns dokumentation på service och kamremsbyte. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 15 Postad 12 Maj Här är ett tips. Lite över budget men är i närheten. https://www.blocket.se/23167071 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haggiz 1 Postad 12 Maj (redigerade) 3 minutes ago, sSvensson said: Här är ett tips. Lite över budget men är i närheten. https://www.blocket.se/23167071 Väldigt snällt att du hjälper mig att leta och hålla utkik! Hur ställer du den kontra den Ryds jag länkade högre upp? https://www.blocket.se/mobility/item/22984290 Känns som att 200hk är väldigt mycket motor för en första båt? Och att inte kunna köra den på 80-trailer lät som att det automatiskt blev mer omständigt. Redigerad 12 Maj av Haggiz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser