buddy 3 Postad 9 April Hej jag måste tömma tanken på diesel(ca 150 liter) och sannolikt kommer det inte gå med häverts. Kan man använda en sån billig pump man kopplar på en skruvdragare? Statisk elektricitet borde ju inte vara ett brandskyddsproblem då det är diesel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 9 April 38 minuter sedan skrev buddy: Kan man använda en sån billig pump man kopplar på en skruvdragare? Nej någon "billig" borrmaskinspump kommer inte att fungera då de flesta inte tål diesel. Du får googla "Borrmaskinspump för diesel" och se om du hittar någon men billiga är de nog inte och dessutom kommer din skruvdragare att få jobba ihjäl sig. Finns några 12V pumpar avsedda för diesel som kostar från ca 800 kr och uppåt, googla "12V pump för diesel" så får du fram vad som finns. Sen ska du köpa flera meter slang som tål diesel... Annars ett tips är att ringa till maskinuthyrningsfirmor i din närhet och hör om de har riktiga pumpar du kan hyra istället, kanske billigare än att köpa och aldrig mer använda... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 167 Postad 9 April Jag använder denna https://www.amazon.se/Universal-Electric-Fuel-Pump-Pressure/dp/B07X5JDG6W/ref=sr_1_2_sspa?adgrpid=112128053917&dib=eyJ2IjoiMSJ9.TP0xkkq-sYApGaEhGYrGdTYeP5OSW1NCwSgsMQ2cpILvxq_Nh4rEYb9pdBmx0ILc5HjCDxgbZQhLgRVq8ysCRDEbrJAiqo_TKB7rTelLTzlEE-8AePIu7y1pAwQdFIVuZBLVM5XjreHTiv1W0548e1mzKrlVA5NBLesCS1W6aiap0Nnd3XPOS9VWgI2J4d3x54wDfiTGzUFyzsHJN96X5AZkg49CrIcVlh-b3XC1P9JYlPgvgss4POffZeDw5Jimzf9sQrJLlyfmaG9CK3p-k-3xxPsJCOAUHCnftexysIs.lraGvzqwB9nXWMIOFkNIB9CILmMK5JjICwQglzzcjtI&dib_tag=se&hvadid=678330711006&hvdev=c&hvlocphy=1012432&hvnetw=g&hvqmt=e&hvrand=12773632524899391365&hvtargid=kwd-407149289261&hydadcr=15253_2372718&keywords=dieselpump+12v&mcid=e66d7e73709f3e6ea5b762e1ad940352&qid=1775759583&sr=8-2-spons&aref=7r1iCgAZlQ&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&psc=1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 82 Postad 9 April försök tömma med hävert ,billigt och bra med båten på land förstås. slangen måste vara lång gärna 2m på marken .ställ dunken/fatet i ett spilltråg ,inget bränsle får komma ut på marken . viktigt att slangen är fylld (nästan) helt vid start. genomskinlig slang funkar tillfälligt . jag har tömt över relingen ,men kanske genom dyvikan enklare men är kanske trängre ,(mindre diam?) B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 9 April Man måste även tänka på pumpens maximala sughöjd och uppfordringhöjd. Har pumpen en max sughöjd på 0,5 m och tanken är 0,7 m djup så går det inte så bra. Samma gäller om pumpen bara orkar trycka 1 m men höjden är 1,5 m. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 976 Postad 10 April (redigerade) 16 timmar sedan skrev buddy: Hej jag måste tömma tanken på diesel(ca 150 liter) och sannolikt kommer det inte gå med häverts. Med båten på land funkar hävert mycket bra. Följ bemek råd. Tillägg: En hävert behöver bara vara en enkel slang. Redigerad 10 April av Mackey 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 10 April (redigerade) Jag pumpade eldningsolja med en billig borrmaskinspump en gång. Borrmaskin med sladd den gången. Det gick utmärkt. Fast håll koll på att borrmaskinen inte blir för varm. Den ska gå att hålla i utan att man bränner sig. Redigerad 10 April av Eld- 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 10 April (redigerade) 9 timmar sedan skrev Eld-: Jag pumpade eldningsolja med en billig borrmaskinspump en gång. Borrmaskin med sladd den gången. Det gick utmärkt. Fast håll koll på att borrmaskinen inte blir för varm. Den ska gå att hålla i utan att man bränner sig. Ja det har jag också gjort, pumpat både eldningsolja och diesel med borrmaskinspump. Men det var innan reduktionen, men marindiesel skall ju inte vara utspädd. Uppenbarligen finns det då olika kvalitet på borrmaskinspumpar. Jag behövde bara pumpa en stund, så att nivån kom över relingens kant, sedan funkade hävertverkan. Annars har ju både Biltema och Jula billiga så kallade ”hävertpumpar” jag har nog aldrig använt någon sådan, man det kanske funkar. Annars kan man ju rådfråga landets dieseltjuvar hur dom bär sig åt…. Redigerad 10 April av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 544 Postad 10 April Jag har tvättat min tank två gånger. Då har jag tömt ut det sista i tanken med en oljebytarpump. Det sista sög jag upp med en vattendamsugaresugare och trasor. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 72 Postad 11 April skruvdragare o och pump. två tankar på 150 liter var. efter det har jag kört min gamla ford på matolja och det har varit rent o fint efter det. detta var två år sen och maskin går som en klocka även på vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 602 Postad 11 April Om båten står på land brukar jag använda en sån här. Funkar alldeles utmärkt, men man måste förlänga slagen lufttätt. Man pumpar några tag, och sedan rinner det av sig självt. Om man lossar locket på handtaget slutar det rinna. 149:- på Biltema. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser