Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
Tewski

Skrapar TBT färg från mitt skrov - Hjälp, det blev fel!!

Rekommendera Poster

Hejj i våren! ☀️

Jag har precis börjat skrapa mitt skrov på min Winga 87 motorseglare då den innehåller för höga halter av Tenn, MEN nu är jag rädd att jag fördärvat skrovet och hoppas att genom eran kunskap hitta ett lugn och en väg framåt.

Jag har använt färglösningsmedel (Hempel Paint Stripper) med Skrapa (Pro Scraper).

Fråga 1:

Jag gjorde ett första test med medlet och skrapade enligt anvisning, men tyckte det kom av dåligt, så jag drog på ett till lager o ville testa att låta lösningsmedlet ligga på längre än specifierad tid som är ca 30min. Dock kom livet emellan och medlet låg på i 24h med tät plastfolie ovanpå, även på ställen med bara gelcoat från första skrapningen.
Till min förskräckelse, så verkar det nu även ha påverkat en del på Gelcoaten, framför allt på de ställen där det redan skrapats första vändan. Nu upplevs Gelcoaten mjukare när man skrapar, och det har bildats pytte små bubblor (Se bild) som om lösningsmedlet börjat lösa upp hela Gelcoaten.

Nu har jag såklart rå-ångest för att jag var så puckad... Vad kan detta innebära? Vad händer om båten sjösätts om 1 månad och gelcoaten kanske är påverkad av detta? Kanske till och med glasfibret blivit påverkat? Måste jag skrapa bort all Gelcoat? på denna 2x1m yta för att vara 100% säker?

EDIT: jag kan inte svara 100% om dessa små bubblor var där innan jag körde andra vändan lösningsmedel, så Ja... det skulle kanske kunna vara "Böldpest" också... Vet nog mer när jag skrapar mera till helgen.

Fråga 2:

Jag råkade även, skrapa av Gelcoaten på mina första test skrapningar, så pass mycket att glasfibret syns (som f.ö. även det fått pensling av medlet rätt på´t) 

Ni som har lagat gelcoat innan: Är det bara "gelcoat filler" man stryker på, eller är det flera moment? Epoxy?

Även om det är svårt att döma från bilder, så är jag tacksam för all input ni må ha!

Stort tack för er tid! 🙏

Skrov_bubblor_gelcoat.jpg

Skrov_glasfiber.jpg

Skrov_hela.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt när sånt händer men man lär av sina misstag och man lär så länge man lever, du lär nog aldrig mer göra om samma tavla igen.

Kör och hyr en riktig excenterslipmaskin T.ex. Festool, Flex m.fl. (finns på de flesta hyrställen) med utsug som kopplas till en grovdammsugare med HEPA filter och slipa bort resten. Du kan nog börja ganska grovt med 80 papper för att få bort det mesta, när du börjar skönja gelcoaten går du ner till 120 och finare. Du får prova dig fram.

Där du har skrapat kan du köra med finare som t.ex. 120 ner till 240.

Har du en egen excenterslip (ø125 mm) kan du köra finliret med denna med se till att den är ansluten till en grovdammsugare.

När all bottenfärg är borta kan du börja laga skadorna som uppstått.

Skadorna som uppstått på gelcoaten lagar du med glecoatspackel eller topcoat. Det sistnämnda är gelcoat med 4–5% vaxlösning tillsatt för att det skall härda i fria luften utan att bli klibbigt. Topcoat skall blandas med max 2% härdare, är det över 20 grader kan man gå ner till 1,5% vilket ökar öppentiden lite. Gelcoatspackel har en viss tendens att bli klibbigare än topcoat men kan läggas ut med en Japanspackel, plastspackel eller gummispackel. Topcoat penslar eller rollar man ut i tunna lager. Man kan blanda i lite fyllnadsmedel i topcoat för att få den tjockare och den blir mer lik spackel. Ta inte för mycket härdare i varken gelcoatspackel eller topcoat, då härdar det för snabbt och du får kasta i onödan. Applicera inte om det är under +15 grader ute och hög luftfuktighet.

Tvätta med aceton innan du börjar laga skadorna och låt självtorka.

Tvätta först lagningarna med aceton för att får bort klibbiga rester.

Därefter kan du börja slipa bort ev. överskott och ojämnheter i lagningarna.

Börja med 180 torrslip ner till 240 men låt slippappret jobba och tryck inte för hårt.

Tvätta med aceton och låt självtorka om du behöver fyll i lagningarna, vilket säkert behövs...

När du är nöjd med lagningarna och de är slipade med fint torrslip samt tvättade kan du lägga på en expoxiprimer i flera lager och sist ny bottenfärg.

Påsarna från dammsugaren kör du till återvinngen eller om hamnen har något sånt där man lämnar "farligt avfall".

Har säkert glömt något...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
25 minutes ago, Mercury_44XS said:

Kör och hyr en riktig excenterslipmaskin T.ex. Festool, Flex m.fl......

Tack för fantastisk detaljerad info! Uppskattas enormt.
Problemet är dock att hamnen inte tillåter slipning, eftersom det sprids så mycket damm. 
Men, vill samtidigt inte ha sönder min båt med mera skrapning, så kanske får köra med slip o hoppas på att ingen ser mig...
Kanske göra grov skrapning först utan att gå för hårt med skrapan, och sedan slipa?

Gällande att Gelcoaten fått bubblor och kanske blivit påverkad av lösningsmedlet, tror du jag kan låta det vara, och jämna ut med lite finslip, eller tror du att det kan bli underliggande problem?
Förväntar mig egentligen inget vettigt svar eftersom det bara blir till att gissa med bara en bild, men frågar ändå..

Stort tack igen!

Redigerad av Tewski

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De måste väl kunna godta om du slipar med utsug kopplat till en grovdammsugare eller med följande dammsugare med HEPA filter.

Allt hamnar ju i dammpåsen och inte på marken eller vad de nu är rädda för.

Det är stor skillnad mellan en riktig hyrmaskin med riktig utsug och dammsugare och en vanlig hobbyslipmaskin med utsug och utan utsug skall vi inte ens tänka på men riktiga maskiner skitar inte ner.

Slipning med riktig maskin med riktigt utsug och riktig dammsugare skitar ner mindre än färgborttagning, så de så😉

Byt hamn annars...

Slipa ner bubblorna och se vad som döljer sig där, sedan spacklar du upp dessa med gelcoatspackel eller topcoat.

Lite skumt att gelcoat bubblar upp av färgborttagningemedel, har aldrig varit med om detta med fullt härdad (gammal) gelcoat.

Knappt inte på nylagd topcoat heller för den delen...

Kan det vara något annat skit de målat på botten med månne?

Vet att det var något företag (ingen nämnd, ingen glömd) som sålde vanlig "målarfärg" för båtar som "topcoat" för några år sedan.

Så går det när man har inhouse som är helt otekniska och okunniga🤔

Du kan väl ta fler bilder när du kommit en bit på väg och speciellt på de mysko "bubblorna"...

Ta ett allvarligt snack med hamnen om det där med slipning, för har man riktiga maskiner så skitar man inte ner.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 hours ago, Mercury_44XS said:

Du kan väl ta fler bilder när du kommit en bit på väg och speciellt på de mysko "bubblorna"...

Ta ett allvarligt snack med hamnen om det där med slipning, för har man riktiga maskiner så skitar man inte ner.

//Pär

Tusen Tack igen Pär! 🙏

Efter dina goda råd och lite googling så funtar jag nu på att köpa en "Mirka PROS" Excenterslip för 5000 kr kopplat till en billig DeWalt industridammsugare från Jula. 
Hoppas kunna sälja maskinen för rimligt pris på Blocket sen när arbetet är klart.

Vad kan man gissa i tid för att slipa en 9m segelbåt? 

Återkopplar när jag kommit en bit.
Må fint! 😃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev Tewski:

Tusen Tack igen Pär! 🙏

Efter dina goda råd och lite googling så funtar jag nu på att köpa en "Mirka PROS" Excenterslip för 5000 kr kopplat till en billig DeWalt industridammsugare från Jula. 
Hoppas kunna sälja maskinen för rimligt pris på Blocket sen när arbetet är klart.

Vad kan man gissa i tid för att slipa en 9m segelbåt? 

Återkopplar när jag kommit en bit.
Må fint! 😃

Men den slipmaskinen du länkade till är tryckluftsdriven, har du kompressor som orkar driva den?

Har ett luftkrav på min 485 l/min (fri angiven luftmängd vid 6 bar).

Mirka har 230V maskiner men de kostar några kronor till jämfört med den du länkade till.

Kolla igen om du tittade fel och ska ha en 230V maskin istället, finns ju andra fabrikat också.

Dammsugaren verkar helt OK och har eluttag med start/stopp för maskin.

Köp extra påsar och sedan en lätt spiralarmerad slang som förlängning av dammsugarslangen.

Finns som metervara på vissa byggvaruhus och järnhandlare, sen får du skarva ihop på något sätt och fixa övergång till maskinen. Tänk på att inte ha för klen slang någon längre bit.

Kolla även upp alternativet med en hyrmaskin...

Tidsåtgång beror helt på antal färglager, maskin, slippapper mm.

I en annan tråd här på MG var det någon som slipade 80% av botten på en MAXI 77 på 8 tim, så du kan nog räkna med några timmar till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en Deros II 5650CV om du ska ha en 230V Mirka. Priset börjar fortfarande på en femma men du får då underlagsskivor för både 125mm och 150mm vilket både är användbart och ger lite högre andrahandsvärde när du är klar. 

Som papper kan jag rekommendera en låda med 3M:s Cubitron II i p80. De är billiga för att vara nätpapper och skär bottenfärg bättre och längre än de dyrare grejerna i Abranet-sortimentet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, jag skulle ta bort en ”fartrand” från en genomhärdad (30 år gammal) serietillverkad svensk segelbåt, och färgborttagningsmedlet av känt märke (minns inte vilket) löste upp gelcoaten efter en stund.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 3/31/2026 at 9:54 PM, Mercury_44XS said:

"När du är nöjd med lagningarna och de är slipade med fint torrslip samt tvättade kan du lägga på en expoxiprimer i flera lager och sist ny bottenfärg."

Hej igen Pär.

3 följdfrågor om jag får lov:

När jag skrapat/slipat bort all färg på HELA skrovet ner till Gelcoat/topcoat.

1: Hur noga måste allt slipas bort innan epoxyprimer målas på? kan det finnas lite rester här och där, eller finns det inga genvägar?

2: Många reckomenderar att slipa med grovt 80 papper innan Epoxy målas för bättre vidhäftning. Har du någon tanke kring detta?

2: Jag vill helst skippa bottenfärg på Epoxyn eftersom vi har vi har ganska lite påväxt i våran långa vik. Finns det någon nackdel att skippa bottenfärg under vattenlinjen, utöver potentiell påväxt?

Glad Påsk!

//Ted

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
31 minuter sedan skrev Tewski:

När jag skrapat/slipat bort all färg på HELA skrovet ner till Gelcoat/topcoat.

1: Hur noga måste allt slipas bort innan epoxyprimer målas på? kan det finnas lite rester här och där, eller finns det inga genvägar?

Det är frågan om vad det är för rester.

Är det rester av gammal bottenfärg/antifouling måste det nog bort, är det rester av tidigare lager epoxiprimer kan det sitta kvar.

Det finns vissa typer av spärrgrund man kan använda, fråga i din båttillbehörsbutik där du köper färgen, de ska kunna svara på såna frågor.

2: Många reckomenderar att slipa med grovt 80 papper innan Epoxy målas för bättre vidhäftning. Har du någon tanke kring detta?

Själv tycker jag 80 är i grövsta laget men det är en smaksak och det fäster inte bättre för att du kör men grovt slippapper.

Ytan skall mattas ner och sedan tvättas innan du målar på första lagret oavsett om det blir spärrgrund eller en epoxiprimer.

Läs anvisningarna för den färg du köpt och följ dessa noga.

Underarbetet är det viktigaste när det gäller bottenfärger och primer, tyvärr allt för många som struntar i att kolla upp och läsa instruktioner innan de målar utan målar bara på utav bara den och detta resulterar ofta i färgsläpp i stora flagor som man kan se på många båtar där de målat på mjuk botten färg på en hård eller ännu värre tvärt om.

2: Jag vill helst skippa bottenfärg på Epoxyn eftersom vi har vi har ganska lite påväxt i våran långa vik. Finns det någon nackdel att skippa bottenfärg under vattenlinjen, utöver potentiell påväxt?

Nej, bottenfärger/antifouling skall enbart förhindra påväxt och det är ditt eget val att skippa bottenfärg/antifouling.

Även om du skriver att det är "liten påväxt i våran långa vik" så kan detta variera från år till år.

Rätt vad det är så hänger ett skägg av brunalger längs med vattenlinjen och dessa är ganska lätta att avlägsna med en levang eller "skrubbis". Men sedan vad du har längre ner under båten ser du kanske inte utan att bada med cyklop och det är ju inte världens roligaste sysselsättning om det är under +18 grader i vattnet att dyka ner och skrubba botten.

Kolla vad det finns för möjligheter till bottentvätt i din närhet om du inte vill måla med bottenfärg/antifouling.

Vi får höra med övriga medlemmar vad de har för synpunkter och erfarenheter.

//Pär

PS. Har du spacklat upp de repor som blev innan när du skrapade?

Gällande nya vassa skrapblad:

Tänk på att alltid slipa ner hörnen lite grand så det blir en liten, liten radie på hörnen på ett nytt blad.

Behöver inte vara så mycket och det lilla kan förhindra förargliga repor i onödan.

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag epoxi behandlade min båt,pratade jag med Nils Malmgren ägaren av NM Epoxi ang slipning.Frågade hur grovt det skulle vara sa att jag slipat med bandslip och 80 korn.Det tyckte han var helt perfekt.Jag slipade bort all gelcoat innan jag epoxi målade kanske lite överkurs men ville ha det så bra som möjligt.Han sa också att ett lager epoxi motsvarar sju lager lack om jag minns rätt.Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 hours ago, Tewski said:

Jag vill helst skippa bottenfärg på Epoxyn eftersom vi har vi har ganska lite påväxt i våran långa vik. Finns det någon nackdel att skippa bottenfärg under vattenlinjen, utöver potentiell påväxt?

Epoxi-grundfärger har i regel inget UV-skydd. Det är inget stort problem men nån säsong då och då får man räkna med att behöva riva av det yttersta med slipmaskinen och lägga på ett nytt ytlager. Men det är bara att kolla årligen så att färgen ser schysst ut och inte har börjat krita.

Det finns epoxitäckfärger med UV-skydd som håller länge också. På rak arm kommer jag bara på De Ijssel Rolcoating UV. Lefant T-Coat var väl en annan sådan produkt men den verkar ha försvunnit?

Har själv tänkt prova De Ijssel-färgen som täckfärg över en epoxibehandling senare i vår. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 4/5/2026 at 1:49 PM, Mercury_44XS said:

Det är frågan om vad det är för rester.

Är det rester av gammal bottenfärg/antifouling måste det nog bort, är det rester av tidigare lager epoxiprimer kan det sitta kvar.

Det finns vissa typer av spärrgrund man kan använda, fråga i din båttillbehörsbutik där du köper färgen, de ska kunna svara på såna frågor.

Tack igen Pär för dina utförliga svar här, Det hjälper ENORMT!

Slip fråga:
Nu har jag börjat slipa lite, jag utgår från att det är gammal färg, och inte Epoxy.
Av bilden att döma nedan, så undrar jag om jag behöver slipa ännu mer på det rödinringade området innan jag målar på ny Epoxy?
Jag frågar eftersom jag märker hur jag slipar bort en massa Gelcoat varje gång jag försöker nå de små fläckarna, och det känns himla olustigt att offra gelcoat för de små fläckarna.

Vidare fråga gällande Syddsutrustning:
Jag har Skyddsmaks med P3 klassning, skyddsglasögon, engångsoverall, plast handskar, mössa. Slipmaskin med dammsugare.
Jag som är en oerfaren person med väldigt lite "skit under naglarna" blir förstås ändå ganska orolig över eventuella hälso effekter av att slipa ett helt skrov med TBT färg. Kanske finns det något mer jag borde tänka på vad gäller skydda mig själv? 

Vad tror ni, Hur noga är det, om jag råkar få med mig lite damm in i hallen från mina stövlar, eller att det kanske finns lite damm i skägget... osv?
Eller överdramatiserar jag här? 😅

STORT TACK!! 🙏

IMG_0150.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måla på med epoxigrund på skrovet som det är nu.

Sen på med 2-komp epoxi på det.

Jag kan tipsa om ett företag strax norr om Göteborg som heter Nils Malmgren.

De har hemsida http://nilsmalmgren.se   Men spcifikt för Båt gäller https://www.batepoxi.se/

Det kan sin sak och hjälper dig gärna med allsköns frågor.

När det gäller skydd, du kan va lugn. Du använder det som kan förväntas, t o m kan ske lite mer/bättre.

Det är de som jobbar med det flera gånger per år som kan råka illa ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Tewski:

Slip fråga:
Nu har jag börjat slipa lite, jag utgår från att det är gammal färg, och inte Epoxy.
Av bilden att döma nedan, så undrar jag om jag behöver slipa ännu mer på det rödinringade området innan jag målar på ny Epoxy?
Jag frågar eftersom jag märker hur jag slipar bort en massa Gelcoat varje gång jag försöker nå de små fläckarna, och det känns himla olustigt att offra gelcoat för de små fläckarna.

Jag tycker det ser bra ut och du behöver inte slipa mer men kolla med lite aceton på en trasa, förresten du ska ju ändå tvätta/torka av innan målning.

Läs instruktionerna noga på den epoxiprimer du köper och kolla även på tillverkarens hemsida.

Men de flesta epoxiprimers brukar vara "snälla" mot ev. färgrester.

Sedan beror det ju på hur pass fint man vill ha det, jag ser hur många båtar som helst där de målat på 20 lager av olika typer av bottenfärg och botten ser ut som ett skrynkligt russin eller en apelsin som någon tagit bort delar av skalet på.

Jag får riktiga rysningar av tjocka lager bottenfärg som flagnat bort men de har bara målat på nytt utan att kolla om de passar med varandra, mjuk botten färg på hård och tvärt om samt olika fabrikat dessutom🥴

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om det skulle vara så att du ser ren glasfiber på något ställe så köper du en burk gelcoatspackel (inte epoxi) och fyller i dessa skador innan du målar på med epoxiprimer.

Följ instruktionerna noga.

Slipa jämnt efter lagning och fyll på med mer gelcoatspackel vid behov.

Man kan inte måla med epoxiprimer före man spacklar med gelcoatspackel eller använder andra polyester produkter.

Därefter tvätta av med aceton på en trasa, låt självtorka vilket går relativt snabbt.

Sedan på med epoxiprimer i flera lager.

Sist din slutliga strykning med bottenfärg/antifouling eller vad du nu ska ha.

//Pär

PS. Ser ut som förre ägare eller någon gått hårt åt botten och slipat hårt med 125 mm vinkelslip och fiberrondell. 

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gjorde skrovrent 2014 och lade på en vit epoxigrund och två lager lamineringsepoxi våren/sommaren 2015. Sedan dess har vi inte gjort något alls åt båtbotten annat än att tvätta 3 - 4 gånger per år. 

Epoxin har blivit lite matt (framför allt i vattenlinjen), men den kritar inte.

Däremot har epoxin gulnat, så nu är botten mera beigevit än vit, men det får fiskarna tåla.

Hur som helst så är vi nöjda med att slippa vara i bottenfärgsträsket, men jag trodde nog att utvecklingen av mindre skadliga bottenfärger skulle ha kommit längre på 11 år. Vi har iaf. en bra grund att jobba vidare på om vi vill tillbaks till träsket eller om det kommer någon väl fungerande miljöanpassad färg.

Läs mera om vårt jobb här

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här skrev du i ditt första inlägg EDIT: jag kan inte svara 100% om dessa små bubblor var där innan jag körde andra vändan lösningsmedel, så Ja... det skulle kanske kunna vara "Böldpest" också... Vet nog mer när jag skrapar mera till helgen.Är det problemet löst eller bygger du in något som inte är bra? Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många år sedan, men här har jag handskrapat:

Och här målar jag 3: lagret med epoxi:

Slipade lite lätt för hand och sedan acetontvätta 3 gånger.

Har gjort samma apparat på vår nya båt. Lägger sedan 1 lager bottenfärg och bättring varje år (ej måla hela). 

3 år sedan jag målade bottenfärg och i år la jag ett tunt lager med förtunning på hela.

Ser precis som Pär hur personer lägger kaka på kaka varje år utan någon anledning. Vi har inte fått några snäckor eller skägg på alla åren.

Bilden visar efter 3 år användning av 1 lager Trilux.

IMG_20251015_092420731_HDR.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

80-papper fungerar utmärkt. Det går fort och att slipa med finare papper är meningslöst eftersom epoxifärgen ändå utan vidare fyller slipreporna från 80-pappret. 

Jag har gjort det själv.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 4/8/2026 at 8:32 PM, Ronnienr10 said:

Så här skrev du i ditt första inlägg EDIT: jag kan inte svara 100% om dessa små bubblor var där innan jag körde andra vändan lösningsmedel, så Ja... det skulle kanske kunna vara "Böldpest" också... Vet nog mer när jag skrapar mera till helgen.Är det problemet löst eller bygger du in något som inte är bra? Ronnie

Tack o lov, enligt mitt ovana öga så var det inga vattenfylld blåsor. svårt att avgöra 100% men inget alarmerande när jag väl slipade mer. Det var nog lösningsmedlet som hade en viss påverkan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TACK alla som skrivit sin input här! Uppskattas enormt.
Har någon ett tips på hur man kan komma åt de mindre fläckar som blir över från en ojämn skrapning utan att slipa ner gecloat runtom fläckarna?
Som jag tidigare skrev så slipar jag oändligt med gelcoat bara för att få ner fläckarna, så det måste finnas någon bättre lösning tänker jag. Någon skrev slipa med kloss för hand, men det tar evigheter.

Jag var i kontakt med båtepoxi.se som @Janne_G tipsade om, men dom skrev att det inte får vara några fläckar alls, och OM där finns några så inte större än en 25-öring.

@Mercury_44XS Jag har f.ö fortsatt uteslutande med skrapa och gel. Fruktansvärt jobb, men tycker det tar evigheter med sexcenter slipen.
Framaförallt på den gröna "färgen" längst in.

När allt detta är klart så skall jag bannumig skriva på mitt CV, även om mitt yrke är så långt ifrån båtskrapning en kan komma. Att jag har minsann total sanerat ett skrov.... 🤯 
Aldrig igen... heh 😃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mjuknar fläckarna av lösningsmedel? Om inte är det ganska troligt att det är epoxigrund och då behöver du inte slipa bort dem.

Onödigt att jaga efter förra ägarens spår efter vinkelslipen om det inte behövs, det blir bara en massa spackling och slipning i onödan om du ska få ytan jämn igen sen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kort updatering och en sista fråga.
Efter många många timmar, så gav jag upp, och anställde en firma som kom för att slipa bort resterande 50% färg.

efter 1 dag, så ringde dom o sa att det var bland dom värsta båtarna dom stött på, dom slipade och slipade men väldigt lite hände och påpekade att det var "oljigt" Så båtfirmans tes var att det var någon gammal färg med tjära i.

På ett sätt skönt att få kvitto på att jag inte var helt värdelös efter alla mina timmars slit med att få bort färgen...

Nu till min fråga: 
efter att dom slipat klart allt och målat på 2 lager epoxy, så såg jag att de blev lite hål från luftbubble sprängningar i de nymålade lagren (SE BILD) vi snackar 1mm stora hål.
Jag glömde påpeka detta för firman, och nu har dom målat 3e lagret Epoxy plus bottenfärg utan att "fylla/spackla" de små hålen.

När jag nämnde det i efterhand så vart det ett ganska vagt svar att det inte var nån fara.

Vad är eran bedömning, Kan detta innebära vattenintränging som på sikt kan skapa böldpest etc? eller tror ni att är det för små koncentrerade områden för att det skall hända något?

Vill gärna höra lite fler röster gällande detta innan jag tar det en vända till med firman.

TACK för er tid, snart är det sjösättning och en sommar att se fram mot! ☀️

IMG_0285.jpg

IMG_0286.jpg

Redigerad av Tewski

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade påpekat detta omedelbart!

Så ska det inte se ut...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Lång historia kort, Jag står själv med att åtgärda dessa små "hål" som går genom Epoxy färgen och bottenfärgen.
Jag har idag kluddat på Epoxy filler (Lefant) för att fylla i hålen, men det är inte helt klart huruvida jag faktiskt lyckats tränga in epoxy spacklet ända ner till Gelcoat eller om jag bara skapar en luftfylld ficka med "spackel tak".

Det är sjösättning snart, så min följdfråga är, vad kan ett gäng sådana 1mm stora små hål som leder in till Gelcoat göra? Snackar vi Böldpest om 4 säsonger, eller är det lugnt iom att båten bara är i 5månader om året?

Låt säga att det är 15 ställen till på skrovet med liknande hål (Se bilder, som även visar mitt försök med Epoxy spackel. sista bilden togs innan jag lärde mig få ner bubblorna en aning)

Kanske kan jag åtminstone leva med det denna sommaren, och åtgärda det under höst?
All gissning är välkommen 😃

TACK!spacer.pngspacer.pngspacer.png

IMG_0314.jpg

IMG_03111.jpg

IMG_0342.jpg

IMG_03377.jpg

Redigerad av Tewski

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är något som är fel,sedan förstår jag inte färgerna.När jag epoxi behandlade min båt med NM epoxi var den färglös och för varje lager bröt jag den till lite färg enligt NM rekommendationer.Det där ser ut som ett hopkok jag vet inte vad.Jag hade aldrig godkänt det arbetet utan kom hit och gör om och gör rätt.Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minutes ago, Ronnienr10 said:

Det är något som är fel,sedan förstår jag inte färgerna.När jag epoxi behandlade min båt med NM epoxi var den färglös och för varje lager bröt jag den till lite färg enligt NM rekommendationer.Det där ser ut som ett hopkok jag vet inte vad.Jag hade aldrig godkänt det arbetet utan kom hit och gör om och gör rätt.Ronnie

Gällande olika färger, vet inte om det framkom, men den blåa färgen är bottenfärg (Hempel Hempaspeed)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Tewski:

Det är sjösättning snart, så min följdfråga är, vad kan ett gäng sådana 1mm stora små hål som leder in till Gelcoat göra? Snackar vi Böldpest om 4 säsonger, eller är det lugnt iom att båten bara är i 5månader om året?

Är all synlig glasfiber lagad med gelcoatspackel eller gelcoatfiller alternativt topcoat?

Stämmer detta så är det ingen fara men firman som lade på epoxiprimer eller vad det nu var har inte gjort ett bra arbete.

Vad var det de lade på förresten?

Är det däremot lagt ren epoxi ovanpå synlig glasfiber och med de bubblor som syns på bilderna, då är läget ett annat men man kan inte säga någonting nu förrän om ett par år.

På bild 3 tycker jag mig skymta några glasfiberstrån eller vad är det?

Vad är det på bild 4?

Man kan inte lägga epoxispackel ovanpå bottenfärg...

Eller får du korsa fingrarna och hoppas att det håller över sommaren, vilket det kanske gör och slipa ner de bubbliga områdena till hösten och låta torka till våren och göra om på dessa ställen och göra rätt.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag vet att det slipats ner till glasfiber på sina ställen. när jag frågade firman om dom ska spackla på synlig glasfiber, så svarade dom att dom enbart målar över det med Epoxy. Inget jag ifrågasatte så mkt mer eftersom det är en bra firma med mycket gott omdöme.

Med andra ord så kan jag inte svara på om de små hålen i fråga är på ställen där glasfiber är eller ej...

Funderar på om jag ska slipa bort helt på de ställen där det är kluster av "hål" o göra om från grunden med ny epoxy och färg?
Hur hade ni gjort?

Tråkigt när man väl spenderar alla sina sparpengar på att överlåta det till en firma, at jag i slutändan tvingas sitta här o fråga gissningar på Maringuiden... Börjar tappa hoppet, nästan så jag vill ge upp.

Jag har redan påpekat för firman, men svaret är som sagt att jag får göra detta själv.

Tack alla för er tid. får se vad jag gör i slutändan... Älskar båten. Ny fin motor o allt, men blir Blocket kanske.
Må fint.

Redigerad av Tewski

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...