patrikflink 953 Postad 21 Mars Köpte denna till bilen och kommer definitivt använda medlet på båtens glasrutor. Mycket imponerande vid regn, rinner bara av. Törs man använda det på kapellrutorna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 390 Postad 21 Mars Diskmedel är inte så dumt heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 953 Postad 21 Mars 14 minuter sedan skrev Hybro: Diskmedel är inte så dumt heller. För vattenavvisande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 820 Postad 21 Mars Ja det vete f.n om man vågar ta det på vinyl eller PVC🤔 Kollade lite snabbt på innehållet och det var bl.a alkohol, glykol och butyleter samt annat mög. Det är ju lite skillnad på glas och mjuk plast, finns ju risk att de blir mjölkiga eller missfärgade i förtid. Inte för att locka dig till dumheter men prova på en liten hörna eller testa med ett snällt bil-/båtvax kanske. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 953 Postad 21 Mars (redigerade) 59 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ja det vete f.n om man vågar ta det på vinyl eller PVC🤔 Kollade lite snabbt på innehållet och det var bl.a alkohol, glykol och butyleter samt annat mög. Det är ju lite skillnad på glas och mjuk plast, finns ju risk att de blir mjölkiga eller missfärgade i förtid. Inte för att locka dig till dumheter men prova på en liten hörna eller testa med ett snällt bil-/båtvax kanske. //Pär Läste också innehållet innan, där av frågan här på forumet. Har endast använt vatten tidigare på mina nu 3 år rutor med microfiberduk. Blev bara så imponerad hur bra det fungerar på glasrutor (frun har även använt det hemma). Smuts, damm och vatten bara flyger iväg, vore optimalt med något liknade till våra båtars kapell. Men jag håller med, stark sol med uv bränner hårt. Har gjort lite experiment med kapell tidigare (medel mot spindlar, finns någon tråd om det) och är inte främmande för att göra test igen. Har lite ruta kvar efter renovering av kapellet. Här är tråden om spindlar: Redigerad 21 Mars av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 820 Postad 21 Mars 16 minuter sedan skrev patrikflink: Har lite ruta kvar efter renovering av kapellet. Ja testa på denna och har du tillräckligt stor bit så testa även med vax. Lägg biten utomhus i söderläge så det får mycket soltimmar. Regnar det inte så vattna lite... Låt ligga minst 2 månader, återkoppla gärna under tiden med resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 232 Postad 22 Mars 8 timmar sedan skrev patrikflink: Köpte denna till bilen och kommer definitivt använda medlet på båtens glasrutor. Mycket imponerande vid regn, rinner bara av. Törs man använda det på kapellrutorna? Vi har rätt mycket biltrafik förbi bostaden och fönsterna blir jätteskitiga rätt fort. Testade i höstas att köpa o spraya med denna glasrengöring när vi putsade rutorna. Idag putsade vi igen och det var märkbart mindre smuts på fönsterna än vad det brukar vara. Denna rengöring ska, om jag fattat rätt, göra att vattnet rinner av lättare och därmed ska smutsen inte fastna lika mycket. Jag är tveksam om det kommer att göra någon nytta på en mjuk PVC-ruta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 953 Postad 22 Mars 12 timmar sedan skrev Lintott: Vi har rätt mycket biltrafik förbi bostaden och fönsterna blir jätteskitiga rätt fort. Testade i höstas att köpa o spraya med denna glasrengöring när vi putsade rutorna. Idag putsade vi igen och det var märkbart mindre smuts på fönsterna än vad det brukar vara. Denna rengöring ska, om jag fattat rätt, göra att vattnet rinner av lättare och därmed ska smutsen inte fastna lika mycket. Jag är tveksam om det kommer att göra någon nytta på en mjuk PVC-ruta. Har tagit beslutet att fortsätta med vanligt vatten. Men kommer att köra medlet på dom fasta glasrutor. Var mest nyfiken. Tycker det borde finnas en liknande lösning för pvc. Vi kan ju åka till Mars och landa tex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 22 Mars Jag har ju numera inget kapell, och därmed inga kapellrutor heller.. Men jag kan ju då instämma i att detta medel fungerar väldigt bra på båten och bilens rutor. Jag har även behandlar diverse ”plastrutor” med detta medel, bland annat rutan i förluckan, och den är ju väldigt utsatt för UV-strålningen, och jag har inte märkt att den skulle bli missfärgad. Nu fick även solcellspanelerna behandling med detta medel, med den fördelen att ingen skit fastnar, då avser jag trutarnas spillning, som det det att den torkat kan borstas bort med en mjuk borste. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 814 Postad 22 Mars Fungerar klockrent. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 111 Postad 23 Mars Jag har av en kapellmakare blivit rekommenderad att använda vinylglans av den typ som man har till bilinredningar. Säljs ofta i form av en indränkt skummgummidyna som är lätt att stryka över kapellrutorna. Fördelen är förutom rengöringen att medlet återställer mjukgöraren i plastrutorna och förlänger livslängden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 5 002 Postad 23 Mars 2026-03-21 vid 15:30 skrev patrikflink: Köpte denna till bilen och kommer definitivt använda medlet på båtens glasrutor. Mycket imponerande vid regn, rinner bara av. Törs man använda det på kapellrutorna? Nej! Det är ingen bra idé att använda den typen av kemikalier på kapellrutor. Rengör med vatten och svamp eller mjuk trasa och kanske någon droppe diskmedel. Min kapellmakare föreslår lacknafta för smuts som är svår att få bort. Jag själv har använt fotogen enstaka eftersom det finns ombord, och nu har jag bytt rutor efter 14 säsonger. 14 timmar sedan skrev Gelis: Fungerar klockrent. Ja! Det är bra att ge rutorna lite extra UV-skydd inför varje säsong och efter tvätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser