Gå till innehåll
onsdag 26 november 2025
Mambo

Vilken solcellsventilator är bäst?

Rekommendera Poster

Tänkte skaffa en solcellsventilator och har märkt att dessa finns i en mängd prislägen. Det finns dom som kostar runt en 500-hundring men också de som kostar uppåt 3000:-.  Det jag önskar är att den håller vattentätt, även från översköljande sjö. Att den har en tyst fläkt. Och att den har en knapp så att man kan stänga av den. Är det någon som ni kan rekommendera? Eller ska man bara anta att dyrast är bäst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mambo:

Tänkte skaffa en solcellsventilator och har märkt att dessa finns i en mängd prislägen. Det finns dom som kostar runt en 500-hundring men också de som kostar uppåt 3000:-.  Det jag önskar är att den håller vattentätt, även från översköljande sjö. Att den har en tyst fläkt. Och att den har en knapp så att man kan stänga av den. Är det någon som ni kan rekommendera? Eller ska man bara anta att dyrast är bäst?

Det är nog lite svårt att ge generella råd om kvalitetsskillnader, de flesta köper nog en ventilator och så får den sitta där...

Mina kommentarer handlar om NICO night and day-ventilatorer av ett par olika versioner. Ingen av dessa finns att köpa längre. NICO verkar ha tagits över av Marinco som har en liknade ventilator (i den högre prisklassen) men där tekniken inne i ventilatorn verkar ha modifierats. Kanske av de skäl jag anger nedan för varför jag tröttnade på min senaste ventilator o bytte innehållet. Marincos nya version är kanske bättre med "fasta fläktblad" och större batteri som byts underifrån utan att behöva skruva sönder ventilatorn.

På förra båten bytte jag från passiv Elektroluxventilator till solcellsventilator för att få mindre fukt i båten. NICO-ventilatorn hade två fläktblad för ut/in, jag använde bara den för utblås. Den gick inte att stänga av så ville jag "behålla värmen" när jag körde värmaren så fick jag plocka ur fläktbladet och stoppa en liggunderlagsskiva i hålet. Det gick inte heller att stänga mot överbrytande sjö (oftast inget problem då den satt mitt på rufftaket bakom masten), ville jag stänga helt så gick det att lyfta ur hela ventilatorn och stoppa i en tät platta. Batteriet var uppladdningsbart storlek C som fungerade i väldigt många år. Enkelt att byta när det väl tog slut, det satt i en invändig batterihållare med en skruv.

Vid båtbyte så blev det en ny NICO. Denna gång med strömbrytare så fläkten kunde stoppas samt en ring som kunde skjutas upp så det blev tätt. Denna ventilator sitter framför masten så den är lite mer utsatt för eventuell sjö, har dock aldrig upplevt att det stänkt in. Däremot är det bra att kunna stänga för att behålla värmen när värmaren går. Batteriet är ett ynkligt i AA-storlek och tröttnar efter 2-3 år. För att byta så måste solcellen skruvas loss för att ovanifrån komma åt batteribytet.

Injustering av fläktbladet så det går tyst har varit pilligt.

I våras när batteriet tröttnat så tröttnade även jag på tekniken i ventilatorn.

Jag köpte en liten datorfläkt för drygt en hundralapp. Den har PWM-styrning så fläkthastigheten kan styras med elektronik som jag hittade på nätet. Datorfläktar är fyrkantiga och ventilatorer har runt hål så jag fick trimma till fläkten så den passade i hålet. Sedan plockade jag ut fläktmotorn ur gamla ventilatorn och stoppade upp datorfläkten underifrån. Drog en fyrledare för PWM-styrning o ström runt kanten och upp ovanför innertaket. Drog kabeln vidare i lite vindlingar och in i garderoben. Monterade styrkortet i en liten plastbox som är åtkomlig från kojen (alltsammans sitter i förpiken) och anslöt el genom skottet till styrkortet.

Nu strömförsörjs fläkten från båtens förbrukarbatteri som laddas av stora solceller på rufftaket. Fläktvarvet kan styras med ett vred och även stängas av helt. Fläkten är extremt tyst. Ventilatorn kan stängas med tidigare anordning så det blir luft o vattentätt.

Efter ombyggnaden så har jag varit helt nöjd med funktionerna. Fläkten går tyst. Ventilatorn går att stänga. Eltillgången är oändlig för att driva en liten fläkt. Jag kommer aldrig att behöva byta ventilatorbatteri fler gånger.

En förutsättning för ombyggnaden var att tidigare ventilator var i storlek fyra tum så det fick plats en liten datorfläkt i hålet. Så även om gamla fläkten hade sina brister så blev den en viktig detalj som stomme i ombyggnaden.

515645595_Ventilator2.png.9ffdaf4461fd606453ebf930fe73883f.png

698558630_PWM-styrning2.png.e83f507582b3819362d6918e9d649d0a.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu minns jag inte exakt modell men de två solcellsventilatorer jag provat tror jag var en Night & Day och en Marinco. Båda utvecklade snabbt (ett par månader) ett knackande ljud som jag inte hade lust att lyssna på, så jag bytte till en gammal hederlig passiv Roca igen. Den ena gick bra att reklamera, den andra inte. 

Har tänkt att man borde göra som Lintott nu visar, kul att se ett exempel! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Biltemas solcellsbentilator, den senare modellen där det är möjligt att köra fläkten åt båda hållen. Jag tvivlar dock på att den skulle vara bäst sannolikt inte näst bäst heller, men kanske inte heller sämst. Men den snurrar på såväl dag som natt.

Den är tyst när den går, men man kan bara ana, förnimma, att den förflyttar någon luft. Men min vindmätare reagerar på den iallafall, impellern snurrar men visar ”typ” 0,2 m/s i displayen.
Det är ett vanligt laddningsbart AA-batteri i vanlig batterihållare i den som kan bytas ut.

Detta är den andra jag har köpt, den första började läcka varför jag fick täta runt solcellen med tätmassa. 
När jag skulle köpa en ny så visade det sig då att den modellen inte startade själv om den varit strömlös. Några härifrån hade påpekat det för Biltema så nästa modell ”mark III” hade riktiga strömbrytare istället för sådana där ”bubbelströmbrytare”. Och anledningen till att jag återigen valde en från Biltema, var att den modellen passar till hålet i taktet, nu kanske det är annorlunda, men då hade dom andra fabrikatens ventilatorer smalare hals, krävde mindre hål.

I förra båten hade jag en begagnad datorfläkt monterad som utsug under en traditionell Elektroluxventilator, det fungerade bra det också. Datorfläktarna jag så använde var kanske inte avsedda för horisontellt montage, då dom började föra oväsen i lagren efter mer eller mindre konstant drift under 6-7 somrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...