stensino 37 Postad 23 November Aga-pannan har inte fungerat på två decennier, men radiatorerna sitter kvar. Därför funderar jag på att installera vattenburen dieselvärmare och återanvända radiatorerna. På grund av priset tänkte jag köpa en kinesisk variant, t.ex. HCALORY WH-A 12V. Finns det några erfarenheter av en liknande installation? Blir det för krångligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 433 Postad 23 November Hej Sånt som det står AGA på lagar man om det inte är rent skrot, d.v.s sönderrostat mm. "Kina-skit" köper man inte.... Bättre att kolla med bilskrotar mm. efter en bättre beg. Eberspächer. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 37 Postad 23 November 3 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Sånt som det står AGA på lagar man om det inte är rent skrot, d.v.s sönderrostat mm. "Kina-skit" köper man inte.... Bättre att kolla med bilskrotar mm. efter en bättre beg. Eberspächer. //Pär Jaha, om jag sätter dit en Webasto eller Eberscprächer, hur jobbigt blir det då tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 433 Postad 23 November Betydligt enklare eftersom det finns reservdelar och tillbehör på nära håll som dessutom håller längre än en kopia tillverkad av div. aluminiumskrot som ingen vet vad skrotet innehåller. Tror du själv att en värmare för under 2000 kr kommer att hålla mer än några veckor och ge den effekt de skriver... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 23 November (redigerade) Aga-pannan i min Wasa55 hade detsamma öde mer än 10 år tillbaka. Bytte den mot den mindsta Glembring-pannan. Radiatorcirkulationen behöver nu pumpas med en liten strömsnål 12V grej, annars har det varit ganska problemfritt. Använder Agas 'balanced draft' skorstenduo och beställde oljepannan med kopplingar för både brännluft- och avgasflöde. Titta foto här: https://oh3zq.fi/projekt-inne.html Men för en motorbåt med riktig husbatteri-kapacität är - i mitt tycke - en webasto eller dylig den enklaste lösningen. Redigerad 23 November av jussi_h Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 854 Postad 24 November 10 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Betydligt enklare eftersom det finns reservdelar och tillbehör på nära håll som dessutom håller längre än en kopia tillverkad av div. aluminiumskrot som ingen vet vad skrotet innehåller. Tror du själv att en värmare för under 2000 kr kommer att hålla mer än några veckor och ge den effekt de skriver... //Pär Jag håller delvis med, men bara delvis. Det finns många som faktiskt köpt dessa "kinavärmare" och konstaterat att det trots allt ÄR en riktigt ok värmare, som håller betydligt mer än "några veckor". Vad som i övrigt är relevant att kolla upp när man köper "kinavärmare" är dock vad som ingår i tillbehörsväg om den ska monteras i båt. T ex ljuddämpare, avgasutblås (medföljer ofta bara en liten plåtljuddämpare med "pip" ut i luften för motorrumsmontering i bil). Börjar man komplettera med detta och inte hittar dem någon annanstans än i "Båtbutiken" springer priset snart iväg på den från början tillsynes billiga "kinavärmaren". Har f.ö. själv pillat rätt mycket med att både göra styralgoritmer, -elektronik och annat till de tyska "originalen", och man förvånas över hur bra betalt man kan ta för det trots allt väldigt enkla som ingår i dem. 5.000:- vore ett rimligare pris än 15.000:- 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 73 Postad 24 November 14 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Sånt som det står AGA på lagar man om det inte är rent skrot, d.v.s sönderrostat mm. "Kina-skit" köper man inte.... Bättre att kolla med bilskrotar mm. efter en bättre beg. Eberspächer. //Pär Nu är det som Ingemar påpekar rätt många som köpt kinatillverkade värmare, förutom att man i högre grad måste veta vad man gör när man installerar dem (pga lite väl enkelt utförande på tex avgassystemet) så tycks de fungera utmärkt till en bråkdel av kostnaden för en Webasto/Eber. Har flera kompisar som är nöjda med sitt kina-skit. Att leta efter en begagnad Webasto/Eber på skroten från en bil att konvertera till marint bruk är rent av ett uselt råd. I de flesta fall måste man vara duktig på programmering för att få dem att fungera i något annat än bilen de kommer ifrån, då originalmonterade värmare i moderna bilar (från 2000-talet) är inkopplade och styrs via bilens CAN-bus system. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 433 Postad 24 November 15 minuter sedan skrev Tristan_301: Att leta efter en begagnad Webasto/Eber på skroten från en bil att konvertera till marint bruk är rent av ett uselt råd. Den som TS nämnde HCALORY WH-A 12V, är inget annat än en s.k. parkeringsvärmare för bil, så då måste ju den också konverteras till "marint" bruk. Behöver inte alls styras via CAN-Bus men man måste ju ha tag i en manual för att koppla in och det finns det till WEBASTO/Eberspächer som ger rätt anvisningar dessutom. Ingen j...a AI som varit framme och översatt efter eget tycke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 846 Postad 24 November Oavsett hur bra kvalitet det är på värmare från Kina så avråder jag från att köpa något alls från Kina. Kina är inte vår vän. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 433 Postad 24 November Och produkterna tillverkas på fabriker med urusla arbetsförhållanden där arbetarna som bor på fabriken endast för behålla knappt en 1/4 del av sin "lön", resten tar fabriken för mat och husrum. De har ingen som helst koll på metallegeringar och standardiseringsnormer existerar inte... Falskmärker produkter med CE märkning fast de inte uppfyller kraven... Finns visst något TV-program som jag tror hette "Sanningen om TEMU" och något annat program som avslöjar allt. Sen finns det fabriker i Kina som har normala arbetsförhållanden men detta är fabriker som "ägs" av utländska intressen eller är underleverantör till t.ex. bilindustrin eller marinindustrin. Listan kan göras lång på "Svenska" eller "Europeiska" företag som har fabriker i Kina... Så skippa Bernhard Londons och Milton Friedmans idéer och köp inget från Kina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 37 Postad 24 November 41 minuter sedan skrev Mackey: Oavsett hur bra kvalitet det är på värmare från Kina så avråder jag från att köpa något alls från Kina. Kina är inte vår vän. Webasto är inte vår vän heller, de vill ha orimligt mycket betalt för en värmare. Så vem ska man köpa av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 73 Postad 24 November 46 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Den som TS nämnde HCALORY WH-A 12V, är inget annat än en s.k. parkeringsvärmare för bil, så då måste ju den också konverteras till "marint" bruk. Behöver inte alls styras via CAN-Bus men man måste ju ha tag i en manual för att koppla in och det finns det till WEBASTO/Eberspächer som ger rätt anvisningar dessutom. Ingen j...a AI som varit framme och översatt efter eget tycke. Värmaren som TS nämner är en universalprodukt, som är gjord för att kopplas in i vilket fordon som helst. Det är inte en värmare som suttit originalmonterad i en modernare bil. Det är inte bara att koppla in en sådan någon annanstans än där den är tänkt att sitta, att hitta manualer för dem är inte heller så enkelt när det står ett Volvo, BMW eller Audiartikelnummer på den och värmaren är specifikt anpassad till just den applikationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 854 Postad 24 November 38 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Den som TS nämnde HCALORY WH-A 12V, är inget annat än en s.k. parkeringsvärmare för bil, så då måste ju den också konverteras till "marint" bruk. Behöver inte alls styras via CAN-Bus men man måste ju ha tag i en manual för att koppla in och det finns det till WEBASTO/Eberspächer som ger rätt anvisningar dessutom. Konverteringen till marint bruk består som sagt mest i att hålla koll på vad som ingår i kringutrustning, som redan nämnts. Även med Eber och Webasto är själva enheten rent mekaniskt i det närmaste identisk oavsett om den monteras i bil eller båt. Sedan är det faktiskt så att parkeringsvärmare för bil sedan åtminstone 10-15 år tyvärr är en integrerad del i bilens system, och då anpassad för just den bilmodell/fabrikat som den levereras med. Den styrs som nämnts från bilen via CAN-buss, och även om den kan heta samma "D5W" och se ut som en standard Eber vattenvärmare så är det oftast en speciell modellanpassad och kundspecifik programvara i dem. De har oftast inte ens en fungerande ingång för egen "rumstermostat" eller kontrollpanel eftersom de normalt är just en integrerad delfunktion av bilens klimatanläggning och får all information och kommandon från den. Att köpa en Eber eller Webasto från bilskroten kan därför vara en stor risk (om man inte behöver just det mekaniska som reservdel). Det finns inga manualer för hur dessa Eber/Webasto skall kopplas in för att kunna köras på egen hand utanför den avsedda bilens klimatanläggning. Helt enkelt för att de inte har en programvara som har de funktionerna/interfacen. 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 73 Postad 24 November 2 minuter sedan skrev IngemarE: sedan åtminstone 10-15 år tyvärr är en integrerad del i bilens system, och då anpassad för just den bilmodell/fabrikat som den levereras med. Den styrs som nämnts från bilen via CAN-buss, och även om den kan heta samma "D5W" och se ut som en standard Eber vattenvärmare så är det oftast en speciell modellanpassad och kundspecifik programvara i dem. . I många fall sedan ca 20 år. Jag har själv brottats med en Webasto som var originalmonterad i min BMW, utan BMW's diagnostikverktyg kommer man ingenstans i den installationen. De som normalt servar och säljer eller för den delen importerar Webasto kunde erbjuda mig en komplett ny enhet. Men felsökningen kunde de inte hjälpa till med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 37 Postad 24 November Här är ett exempel: https://www.caraudiocenter.se/products/kufatec-product-504?srsltid=AfmBOorE4HUt0ilIKpS0p42TYoD_pW07aML95r0fFgMWdWQZNezIyOMO 3 588 kr för en Webasto värmare. Jaha, ska du ha den i en båt? Då kostar den här värmaren 20 000. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 73 Postad 24 November Det där är väl ett typexempel på att saker som görs i stor volym blir billigare. Det där är dessutom en reservdel, man får inte med någon kringutrustning, utan det är bara själva värmaren. Om jag vore som dig skulle jag som sagt titta på en värmare av alternativt fabrikat än de två stora tillverkarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 391 Postad onsdag kl 08:05 Följer man installationsanvisningarna exakt så funkar Kinavärmarna. Har haft en sån som blåser varmluft. Gick precis som den skulle. Jag hade en Eberspächer för vattenburet i en tidigarebåt. Där var det ständiga problem av olika slag, mest för att vattenslingan hade för klen cirkulationspump, och luft i högpunkter ställde till det. Till slut satte jag in en kraftig cirkulationspump i serie med den lilla strömsnåla, så att jag kunde blåsa ut luften vid behov. Vidare var vattensystemet från en tidigare AGA för klent, så jag fick byta till grövre slangar, nya och fler radiatorer, annars blev returvattnet för klent och för varmt. Att jag kämpade med systemet berodde på att jag även hade en elpanna i slingan som medgav valuta för landströmsavgifterna i hamnarna 🙂 Kinavärmarna är så mycket billigare än de europeiska så man kan köpa 2 eller tre , det blir säkrare och billigare än en enda europeisk. Men byt till luftburen värme om du kan...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 846 Postad onsdag kl 12:07 2025-11-24 vid 12:41 skrev stensino: 2025-11-24 vid 11:59 skrev Mackey: Oavsett hur bra kvalitet det är på värmare från Kina så avråder jag från att köpa något alls från Kina. Kina är inte vår vän. Webasto är inte vår vän heller, de vill ha orimligt mycket betalt för en värmare. Så vem ska man köpa av? Håller med om att det kostar att inte stötta diktaturen i Kina. Jag har kommit fram till att jag är beredd att betala för det (eller låta bli att handla), men var och en gör ju sina egna val. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 37 Postad onsdag kl 16:17 4 timmar sedan skrev Mackey: Håller med om att det kostar att inte stötta diktaturen i Kina. Jag har kommit fram till att jag är beredd att betala för det (eller låta bli att handla), men var och en gör ju sina egna val. I det här fallet så blir det nog ingen värmare för dig. Webasto verkar ha massa av sina fabriker i Kina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 846 Postad onsdag kl 18:51 (redigerade) 2 timmar sedan skrev stensino: I det här fallet så blir det nog ingen värmare för dig. Webasto verkar ha massa av sina fabriker i Kina. Exakt så! Om tillverkningen sker i Kina låter jag bli att köpa förutom någon enstaka gång när jag gör spontanköp och glömmer bort mig. Brukar oftast fråga i butiken, men som sagt, ibland glömmer jag bort mig. När det ingår lite delar från Kina brukar jag oftast acceptera det, men inte alltid. Jag tog ställning mot Kina och kinesiska produkter 2012 och det är inte alltid lätt att göra rätt, men jag gör vad jag kan. Alla gör ju som de vill när det gäller att stötta diktaturen i Kina. Redigerad onsdag kl 18:53 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 655 Postad torsdag kl 16:47 (redigerade) Har kinavärmare, är otroligt prisvärda. Kollar man husbilsforum/vagabondforum så är det många som kört dem heltid flera vintersäsonger utan några som helst problem. Ingen IP-klass alls på kretskortet under skalet, det är enda visuella skillnaden mot originalet de kopierat. Legeringar etc är säkerligen långt från tysk kvalitet, men för knappa 2000 kr och livslängd på minst ett flertal år vid det begränsade bruk som normalt är i en båt så kan man byta typ 10 ggr till samma pris som tyskarna. Min är nu 4 år och tuffar och går, kör dock kanske max 20 timmar/år. Som @IngemarE skrivit så behöver man komplettera med lite saker till en båt, bl.a. bordgenomföring, men viktigast av allt en helsvetsad ljuddämpare eftersom den som följer med är punktsvetsad och inte tät och därmed livsfarlig att installera inne i en båt (avgasläckage). Jag lade ut ca 1500 på ljuddämpare, genomföring och lite installationsmaterial. Så 3500 tot med frakter, moms etc. Redigerad torsdag kl 17:19 av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 301 Postad torsdag kl 19:23 (redigerade) Haft en Eberspächer D2 i mer än 16 år Nytt glödnät två gånger Rensat ett tilluftshål två ggr. Det är allt. Lärt mig att köra på rätt diesel. Nästa gång om jag har båten kvar, så köper jag 2 st Kinakopior. Redigerad torsdag kl 19:24 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 66 Postad fredag kl 03:42 köp kinavärmaren och när du får paketet slänger du allt utom värmare och panel. pumpen byter man till en tystgående och resten kan man köpa löst av bättre kvalité. tillbehören som följde med som slangar mm är enl. min uppfattning rent livsfarliga. många av värmarna har det dessutom varnats för i andra länder så man ska nog ha lite koll. manualerna är ett kapitel för sig. på facebook finns även bra grupper för kinavärmare ifall man behöver hjälp ett komplement är en bra koldioxidvarnare vid eventuella läckor mvh arni Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser