Gå till innehåll
onsdag 26 november 2025
Ockelbodc21an

Laga hål i glasfiberbåt

Rekommendera Poster

Hej.

jag håller på och renoverar en gammal crescent 47 och har precis börjar slipa hela båten. Jag upptäckte en gammal lagning som var dålig och har nu ett hål i båten under vattenytan. Jag har köpt epoxy filler, epoxy laminate och glasfiberväv. 

min fråga är hur jag på bästa sätt fixardag här hålet. Ska jag sätta tejp på ena sidan och spackla med filler, låta härda och sen köra glasfiber med laminate på båda sidor?

jag har aldrig gjort detta förut så va tydliga med eran svar.

tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Varför har du köpt epoxi?

Din båt är tillverkad i glasfiberarmerad polyester (GAP/GRP) och skall lagas med polyester och glasfibermatta.

Så till att börja med kan du lämna tillbaka det du köpt om du vill att din lagning ska bli bra.

Att laga en båt tillverkad i GAP/GRP med epoxi är ungefär det samma som att laga en fasad putsad med KCB bruk med finbetong, det går med det blir inte bra.

Sedan är det bra om du tar en bild på hur det ser ut så ska du få instruktioner hur du lagar hålet.

Mvh

Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sökte via Google och kom fram till att epoxi skulle vara mycket starkare dum som man är. 

tur att jag skrev här innan jag började.

Jag kan ta lite bilder imorgon men hålet är ca 150x100 mm stort. Jag har slipat 15 cm runt hålet på båda sidor så det inte finns någon färg kvar.

När du skriver glasfibermatta menar du då den som är rutig och inte ”spretig”?

tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild säger mer än hundra ord...

Här är en rätt instruktiv video om hur det lagas ett hål i en skrovsida. På denna båt är det ett sandwichskrov (dubbelt skrov med distansmaterial emellan) så han börjar med att fylla ut gropen som blivit i distansmaterialet. Om det är enkelskrov så lägg en skiva med släppvax över hålet att plasta emot. Att börja bygga på insidan eller utsidan är en smaksak beroende på hur skadan ser ut och åtkomligheten för att jobba.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Ockelbodc21an:

När du skriver glasfibermatta menar du då den som är rutig och inte ”spretig”?

Nej matta ligger glasfiberstråna lite huller om buller och det finns emulsionsbunden och pulverbunden matta att köpa, spelar inte så himla stor roll vilket du köper.

Glasfiberväv ligger rowingtrådar vävda samman så det ser som ett rutmönster.

Det är glasfibermatta du ska köpa för att laga hålet och den ska väga ca 300–400 gr per kvm.

Låt bli Youtube och AI resultat, de har inte en aning vad som är rätt eller fel😉

Ska fixa ihop en lista med material du behöver för att laga som proffsen gör när jag sett bilder på hålet.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Pär!

jag tänkte köpa det mesta från biltema för att bespara mig lite pengar. Det kanske låter dumsnålt men tror du det räcker med att köra på deras glasfibermatta som är 450 gr per kvm? Och kanske deras polyester? Är det så mycket mera man behöver?

jag slipar noga runt om ytan och avfettar med aceton. Sen klippa till glasfibern i hålets form och bygga på med mer glasfiber?

låter detta dumt?😅

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Ockelbodc21an:

jag tänkte köpa det mesta från biltema för att bespara mig lite pengar. Det kanske låter dumsnålt men tror du det räcker med att köra på deras glasfibermatta som är 450 gr per kvm? Och kanske deras polyester? Är det så mycket mera man behöver?

Det duger bra.

Du behöver även topcoat d.v.s. gelcoat med vaxlösning det vet jag inte om de har, annars finns det hos Watski, SeaSea mfl.

Topcoat är sista lagret på ut och insida för att försegla och vattentäta laminatet men återkommer till det.

Dessutom behöver aceton, penslar, ev. en aluminiumroller och lite gamla glass/yoghurt förpackningar, lite glasspinnar att röra med ett medicinmått (ml) och ett deciltermått. Skyddshandskar, skyddsmask och skyddsglasögon samt kläder du inte är rädd om.

Återkommer med fullständig info när jag sett hålet.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

- - -

Låt bli Youtube och AI resultat, de har inte en aning vad som är rätt eller fel😉

- - -

Vad i Torkel Stillefors Youtube-video är det som han gör fel?

Han jobbar professionellt med glasfiberrepararationer i eget företag och enligt mig så har han god koll på hur det går till (han använder t.ex. polyester och inte epoxy vilket jag tycker är ett bra val i de flesta fall).

Sen finns det mycket lögner o trams i båda kanalerna men att kategoriskt döma ut allt är inte OK enligt mig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Lintott:

Vad i Torkel Stillefors Youtube-video är det som han gör fel?

Han jobbar professionellt med glasfiberrepararationer i eget företag och enligt mig så har han god koll på hur det går till (han använder t.ex. polyester och inte epoxy vilket jag tycker är ett bra val i de flesta fall).

Sen finns det mycket lögner o trams i båda kanalerna men att kategoriskt döma ut allt är inte OK enligt mig.

Mercury har väl rätt att tycka?

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Ockelbodc21an:

Biltemas produkter fungerar alldeles utmärkt och lär f.ö. komma från en av de större tillverkarna (de gör ju liksom inte polyestern själva). I princip allt jag plastat till mina båtar (peken, skrovförlängning, sittbänkar...) är gjort med deras polyesterprodukter. Mattgrovleken är inte kritisk, tunnare matta ger lite mer flexibilitet om ytorna är väldigt krökta men kräver flera lager än en tjockare matta.

När skadan är förberedd så klipp till ett antal lagom stora bitar av mattan, så det är förberett. Engångshandskar av typen i tunn transparent plast rekommenderas, likaså - om du plastar inomhus - en enkel halvmask för organiska ångor (Biltema/Jula/ClasOhlson, 150-300:-) för hälsans skull.

Jag vet att aluminiumroller rekommenderas för att pressa ut luft vid plastning, men jag använder mycket hellre penseln. Så om du frågar mig är den inte nödvändig på inköpslistan för de flesta plastningar.

Som @Mercury_44XS nämnt lägger du ytterst ett lager topcoat (gelcoat med lite vaxlösning i). Om det inte är väldigt kritiskt med färgkulören kan du ta den från Biltema också, annars får du luska ut vilken som passar bäst och köpa från fackhandeln. Biltema säljer inte färdigblandad "Topcoat" dvs Gelcoat med vaxlösning, utan du får köpa dem separat och blanda själv. Ett medicinmått (graderat i ml) tycker jag fungerar jättebra att mäta upp och dosera med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 11/22/2025 at 5:27 PM, Mercury_44XS said:

Din båt är tillverkad i glasfiberarmerad polyester (GAP/GRP) och skall lagas med polyester och glasfibermatta.

Så till att börja med kan du lämna tillbaka det du köpt om du vill att din lagning ska bli bra.

Att laga en båt tillverkad i GAP/GRP med epoxi är ungefär det samma som att laga en fasad putsad med KCB bruk med finbetong, det går med det blir inte bra.

Termen är glass reinforced plastic, inte polyester. Det är GRP oavsett om matrisen i laminatet är polyester, epoxi eller vinylester. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...