Gå till innehåll
fredag 14 november 2025
lodig

Bottensanering - skrapa funkar inte bra

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag tittade på tråden nedan och bestämmde att botensanera min Maxi 77 med Biltemas färgborttagningsmedel (man ska ju undvika sprida färg) och skrapa.

 

Min bror och jag var ute hela helgen och gjorde så här: applicera färgborttagning, vänta 1-2 timmar, skrapa.

Vi gjorde det tre gånger (dvs tre lager av färgborttagning) och tyvärr det funkade inte lika bra som vi förvantade oss.

 

Det funkar lite, men det är skitsvårt och tar mycket mer tid att vad jag gissade: vi tror vi är klara med ungefär 30% av botten och färgborttagningsmedel funkar mindre och mindre varje gång. 

 

Nu frågar jag: finns det en annan metod som kan funka bättre för oss? Vad säger ni? 

Jag tror att bara skrapa utan färgborttagningsmedel kommer inte att vara bättre. 

Kanske något som Speedheater

 

Tackar!

 

Redigerad av lodig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev lodig:

Hej,

 

Jag tittade på tråden nedan och bestämmde att botensanera min Maxi 77 med Biltemas färgborttagningsmedel (man ska ju undvika sprida färg) och skrapa.

 

Min bror och jag var ute hela helgen och gjorde så här: applicera färgborttagning, vänta 1-2 timmar, skrapa.

Vi gjorde det tre gånger (dvs tre lager av färgborttagning) och tyvärr det funkade inte lika bra som vi förvantade oss.

 

Det funkar lite, men det är skitsvårt och tar mycket mer tid att vad jag gissade: vi tror vi är klara med ungefär 30% av botten och färgborttagningsmedel funkar mindre och mindre varje gång. 

 

Nu frågar jag: finns det en annan metod som kan funka bättre för oss? Vad säger ni? 

Jag tror att bara skrapa utan färgborttagningsmedel kommer inte att vara bättre. 

Kanske något som Speedheater

 

Tackar!

 

Färgborttagningsmedel funkar oftast dåligt i kyla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har låtit Internationals (kan vara leFants, det var 10 år sedan) färgborttagningsmedel sitta ett dygn, skyddad med plastfolie mot uttorkning. Det var i maj jag gjorde jobbet så varmare än nu.

 

Jag skulle inte våga köra Speadheater på en platsbåt.

Redigerad av jan_af_lisoe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med @Rascal och @jan_af_lisoe färgborttagningsmedel kräver lite värme i luften för att verka optimalt, även hög luftfuktighet påverkar verkan negativt.

 

Finns kanske andra färgborttagningsmedel som klarar av lägre temperaturer med full verkan men jag har inget tips på något sådant.

 

Försöka värma upp med s.k. "speed heater" eller liknande skulle jag inte ge mig på och de är avsedda för att mjuka upp gamla lackfärger och fönsterkitt.

 

Så det bästa är nog att vänta tills värmen återvänder och ta ett ryck då.

 

Ett annat alternativ om du inte vill vänta till våren är att slipa ner bottenfärgen och det finns slipmaskiner med utsug att hyra t.ex. Festool.

De flesta vanliga 125 mm excenterslipmaskiner har utsugsanslutning som man kopplar till en grovdammsugare men dessa är inte lika effektiva som hyrmaskinerna.

 

//Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det detta färgbortagningsmedel du köpte:

https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/bottenfarger/fargborttagning-075-liter-2000063847

 

Tror att de tagit sig vatten över huvudet gällande tiderna:

1383852756_Skrmavbild2025-11-10kl_14_43_06.png.82d549df9b15b147e21a1af2d552828a.png

Står inget om temperaturer o.s.v. men 15–90 minuter är nog lite väl optimistiskt.

 

Var inne på en sida där de sålde färgborttagningsmedel i ett annat ärende och de få jag hittade tekniskt datablad på hade tider på allt från 8–24 timmar för bottenfärg. Kan tilläggas att detta var välkända märken och Owatrol Marine Stripper krävde ca 12 timmar på bottenfärg.

 

Det är skandal att de inte lägger ut fullständiga beskrivningar, information och tekniskt datablad på hemsidorna för de kemprodukter de säljer och lågprisvaruhusen är klart sämst gällande detta. 

Inte ett ord om lägsta temperatur...

 

Man ska inte ens behöva använda skrapa om färgborttagningsmedlet fungerar som det skall, på sin höjd en isskrapa i plast...

 

 

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Jag fattar att november var kanske inte den bästa månad för att göra det här arbetet!

 

 

20 minutes ago, Mercury_44XS said:

Ja det är detta vi köpte men som du sagt det är lite förvirrande. Man ska vänta mellan 15 minuter till ett dygn?! 🤨 

 

Jag ringde Speedheater och de sa att det skulle funka men att man ska vara försiktig för att inte smälta plasten. Det är lite skrämmande så jag ska inte prova.

 

Jag ska hyra en slipmaskin och dammsugare och försöka igen. Förhoppningsvis det funkar bättre än färgborttagningsmedel, speciellt nu på november.

 

Redigerad av lodig
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas grejer brukar ju vara av varierande kvalité, lite lotteri när man köper, t.ex så funkade inte deras havstulpanlösare på mina havstulpaner, medan deras verktyg och fågelmat är bra. Testa kanske en dyrare bottenfärglösare, dina timmar har också ett värde.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med Lefant paint remover när jag tog bort bottenfärgen för epoxy behandling, jag gjorde det på våren
Det som är nyckeln till bra resultat är att klä in området där man applicerat medlet med plast och tejpa runt om så det blir tätt, låt det verka några timmar. Sedan så tror jag också att det är för kallt nu för att få ett bra resultat, bör nog vara minst 10°

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den rekommenderade arbetstemperaturen för färgborttagningsmedel är generellt

mellan +10 °C och +25 °C, men läs alltid instruktionerna på förpackningen. Låg temperatur kan kräva dubbelt så lång verkningstid, medan en lägre temperatur kan ge sämre resultat. För bästa resultat bör burken ha rumstemperatur innan användning. 

 

// Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I helgen som gick gick jag lös på min botten med en högtryckstvätt, med varmvatten och turbomunstycke (NILFISK E150.2-9 X-TRA EU) och en himla massa bottenfärg lossnade under vattenlinjen och på akterspegelns undervattensdel, likadant på drevet. Ja det var väl på sådana ställen där jag fläckmålat där färgen släppt eller varit skadad sedan tidigare, men jag såg på mina regnbyxer att det flagat och skvätt en del färgflagor från själva botten också. Man brukar varna för biltvätt med dessa högtryckstvättar då lacken kan skadas…. Jo färgen gav med sig, men inte havstulpanerna vid första försöket efter torrsättningen. 
Så jag tror att du kan sanera en del bottenfärg med en halvkraftig högtryckstvätt, särskilt som du krattat manegen innan med paintstripper. Men det skvätter ju en himla massa… och man skall ju samla upp gammal bottenfärg. 
Vad jag hört är det inte alla tillverkare av högtryckstvättar som rekommenderar att man matar dem med varmvatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/11/2025 at 12:55 AM, Elegancej said:

Den rekommenderade arbetstemperaturen för färgborttagningsmedel är generellt

mellan +10 °C och +25 °C, men läs alltid instruktionerna på förpackningen. Låg temperatur kan kräva dubbelt så lång verkningstid, medan en lägre temperatur kan ge sämre resultat. För bästa resultat bör burken ha rumstemperatur innan användning. 

 

// Janne

Tyvärr fanns det inga instruktioner om temperaturen på Biltemas burk, men nu vet jag! Tack. 😃

 

---

 

21 hours ago, Georg_Ohm said:

I helgen som gick gick jag lös på min botten med en högtryckstvätt, med varmvatten och turbomunstycke (NILFISK E150.2-9 X-TRA EU) och en himla massa bottenfärg lossnade under vattenlinjen och på akterspegelns undervattensdel, likadant på drevet. Ja det var väl på sådana ställen där jag fläckmålat där färgen släppt eller varit skadad sedan tidigare, men jag såg på mina regnbyxer att det flagat och skvätt en del färgflagor från själva botten också. Man brukar varna för biltvätt med dessa högtryckstvättar då lacken kan skadas…. Jo färgen gav med sig, men inte havstulpanerna vid första försöket efter torrsättningen. 
Så jag tror att du kan sanera en del bottenfärg med en halvkraftig högtryckstvätt, särskilt som du krattat manegen innan med paintstripper. Men det skvätter ju en himla massa… och man skall ju samla upp gammal bottenfärg. 
Vad jag hört är det inte alla tillverkare av högtryckstvättar som rekommenderar att man matar dem med varmvatten.

 

Jo högtryckstvätt skulle funka men inte så bra med gammalt färg, och också jag vill inte att jorden impregneras med färgen. Tack för inlägg iaf!

 

---

 

Vi provade igår med en festool slipmaskin + dammsugare och P80 slippapper. Det var mycket mer effektiv än Biltemas färgborttaggningsmedel (i November iaf). Vi slipade ungefär 70% av båtens skrov i en dag.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, lodig said:

Vi provade igår med en festool slipmaskin + dammsugare och P80 slippapper. Det var mycket mer effektiv än Biltemas färgborttaggningsmedel (i November iaf). Vi slipade ungefär 70% av båtens skrov i en dag.

Bra jobbat!

 

Helt rätt att hyra en proffsmaskin istället för att köpa en egen billig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev lodig:

Vi provade igår med en festool slipmaskin + dammsugare och P80 slippapper. Det var mycket mer effektiv än Biltemas färgborttaggningsmedel (i November iaf). Vi slipade ungefär 70% av båtens skrov i en dag.

Toppen👍

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev lodig:

Tyvärr fanns det inga instruktioner om temperaturen på Biltemas burk, men nu vet jag! Tack. 😃

 

---

 

 

Jo högtryckstvätt skulle funka men inte så bra med gammalt färg, och också jag vill inte att jorden impregneras med färgen. Tack för inlägg iaf!

 

---

 

Vi provade igår med en festool slipmaskin + dammsugare och P80 slippapper. Det var mycket mer effektiv än Biltemas färgborttaggningsmedel (i November iaf). Vi slipade ungefär 70% av båtens skrov i en dag.

 

Vad bra!

Med tanke på allt ogräs som växer på platsen under min båt när den står på land, och alla havstulpaner när den ligger i vattnet så betvivlar jag bottenfärgernas toxitet.

 

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...