Gå till innehåll
tisdag 04 november 2025
Karljohansson

Råkat kör motorn 2-5 minuter utan kylvatten - vad bör jag felsöka innan jag kör igång igen?

Rekommendera Poster

Eftersom du inte ska återanvända impellern, kan du ta ut den "destruktivt" med en tång (vilken som helst som är smal nog). En del tar ut och sätter in samma igen, men det förstår jag mig inte på. En impeller kostar nån hundring eller två. Se det som förbrukning precis som bränsle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en Lombardini 702M så sitter det en Johson SPX pump och impellern har original Johnson reservdelsnummer: 09-1026B-1

Icke original ligger strax över 200 kr medan originalet kostar från ca 331 kr, tror Marinshopen är billigast för original.

Googla på originalnumret så dyker det upp alternativ.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 hours ago, Mackey said:

En plattång funkar oftast.

Inte en sådan här som är det man får upp när man googlar.

image.png.da751a47ff835b108b7c8e8c47b61e6b.png

plattång och grabba tag i den "skruven" som ger igenom i mitten då antar jag? eller mellan impeller bladen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte så mycket till hjälp just nu men tips för framtiden.

Jag plockar alltid ut impellern vid upptagning. Ingen risk att bladen deformeras över vintern i kylan. Sedan kör jag motorn ett par minuter 1ggr/månad tills avgasröret är handvarmt. Stänger av.

Vid sjösättning fettar jag noga in den med vaselin, eller vad det nu är för fett jag har i en burk. Samma som man sedan doserar då å då genom att vrida på locket på en fett-behållare.

Jag vrider runt impellern med en  spetstång så vingarna böjer sig åt rätt håll tills den poppar in i skåran på axeln. Skruvar på locket. Det är en gammal MD1:a motor, tål mycket stryk.

Var rädd om skruvarna! Mina är tum mått W 3/16  tror jag, ruskigt lika M4. Ta inte fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Min sjövattenpump kommer jag enbart åt uppifrån, trångt.

Använder en impeller med några gängor + avdragare

image.jpeg.78e55958935d2777253293766627e96e.jpeg

Har ett annat verktyg för monteringen.

image.jpeg.29b5f3ef3631eb94020c7732dc91dd0b.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Jag plockar alltid ut impellern vid upptagning. Ingen risk att bladen deformeras över vintern i kylan.

Jag plockar aldrig ur impellern, men duttar lite på startknappen när jag är vid båten så att inte samma vinge står deformerad hela tiden.

Egentligen tror jag inte det har så stor betydelse hur man gör, men man blir lättast salig på sin egen tro.

Jag har varierat mellan originalimpeller och andra fabrikat (även Biltema) och aldrig upptäckt att någon impeller skulle vara bättre eller sämre än någon annan. de brukar hålla ihop tillräckligt bra i 3 - 5 år. Då har våra motorer varit färskvattenkylda med mindre risker om något blad skulle lossna. Jag skulle nog göra annorlunda med en sjövattenkyld motor, troligen skulle jag installera en sil efter pumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev Karljohansson:

plattång och grabba tag i den "skruven" som ger igenom i mitten då antar jag? eller mellan impeller bladen? 

Jag har tagit tag i de röda punkterna ungefär eller ibland i de blåa. Det beror lite på hur man kommer åt. De blåa punkterna är samma som Mercury_44XS använder sina mejslar i. Så har jag nog också gjort någon gång.

image.png.bb77d1159c8a4d87e2c964a5153e1a84.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varken de röda eller blå ytorna är några "rotationsytor" så det är riskfritt om du tänker återanvända impellern ett tag och det skulle råka bli någon liten grad efter demonteringen.

image.png.bb77d1159c8a4d87e2c964a5153e1a84.png.75a0033a5ed1d245400ff6e80fee29de.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...