Georg_Ohm 5 107 Postad 24 Oktober (redigerade) Vid säsongens sista turer gick det inte så snabbt, båten gick tungt i vattnet och omkring 5 knop långsammare än vad den brukar. Jag tog upp båten idag, och jag har aldrig sett så många havstulpaner på denna båtens botten så länge jag ägt den, i tio år. Samma bottefärg som tidigare, samma plats i hemmahamnen, den enda skillnaden är att båten mest varit oanvänd under fyra veckor. Spekulationer om orsaken? Globala uppvärmningen med högre vattentemp? Mer näring i vattnet eller något annat? Redigerad 24 Oktober av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 908 Postad 24 Oktober 14 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Vid säsongens sista turer gick det inte så snabbt, båten gick tungt i vattnet och omkring 5 knop långsammare än vad den brukar. Jag tog upp båten idag, och jag har aldrig sett så många havstulpaner på denna båtens botten så länge jag ägt den, i tio år. Samma bottefärg som tidigare, samma plats i hemmahamnen, den enda skillnaden är att båten mest varit oanvänd under fyra veckor. Spekulationer om orsaken? Globala uppvärmningen med högre vattentemp? Mer näring i vattnet eller något annat? Är du riktigt säker? https://www.maringuiden.se/forum/topic/103300-jäkla-havstulpaner/#comment-790532 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 292 Postad 24 Oktober Jag hade förväntat mig otroliga mängder havstulpaner efter att hört många skräckhistorier från andra i hamnen och iakttagelser på mitt omålade sportroder som jag tidigare säsonger förvarat inuti båten mellan tävlingar hade tre-fyra lager med havstulpaner som jag skrapade av för hand med en (nu utsliten och kasserad) isskrapa från bilen. En del havstulpaner var där förstås, framförallt på kölens undersida och i skarven mellan köl och skrov Båten målades för två år sedan med biltemas halvhårda (mjuka?) västkustfärg förtunnad ca 50%.. använde i princip inte båten alls i år då jag tagit en paus i tävlandet och inte fått med mig någon på nöjessegling. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 24 Oktober 1 timme sedan skrev patrikflink: Är du riktigt säker? https://www.maringuiden.se/forum/topic/103300-jäkla-havstulpaner/#comment-790532 Ja, jag är säker, 2021 då jag skrev det inlägget var det en hel del havstulpaner och musslor, men nu är det etter värre, inte några musslor vad jag sett, men havstulpaner i massor och en och annan sjöpung. 50 minuter sedan skrev Dava: Jag hade förväntat mig otroliga mängder havstulpaner efter att hört många skräckhistorier från andra i hamnen och iakttagelser på mitt omålade sportroder som jag tidigare säsonger förvarat inuti båten mellan tävlingar hade tre-fyra lager med havstulpaner som jag skrapade av för hand med en (nu utsliten och kasserad) isskrapa från bilen. En del havstulpaner var där förstås, framförallt på kölens undersida och i skarven mellan köl och skrov Båten målades för två år sedan med biltemas halvhårda (mjuka?) västkustfärg förtunnad ca 50%.. använde i princip inte båten alls i år då jag tagit en paus i tävlandet och inte fått med mig någon på nöjessegling. Jag har kollat litet när andra båtar i samma hamn åkt upp, och dom flesta har haft mycket på växt, förutom en stor aluminiummotorbåt, men det är ett yrkesfartyg… sådana tillåts väl ha mer potenta giftfärger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 489 Postad 24 Oktober (redigerade) Lyfter om ett par veckor. Det ska bli intressant att se hur det ser ut. Målade ett lager under våren 2024 med marknadens starkaste tillåtna färg (Micron Superior med drygt 30 % koppar), med kanske 20 % förtunning för att få den till att inte ha sirapskonsistens. Sen en säsong i sjön där den tillbringade nästan hela tiden i sötvatten (båtplatsen är några sjömil in i en älv), förutom de gånger den användes, enbart för turer över dagen. Vinterförvaring i sjön, i saltvatten strax söder om Göteborg. Därefter tillbaks för en säsong i sötvatten, enligt samma mönster som föregående säsong. Och nu ligger den sen en vecka i saltvatten i väntan på att lyftas. Jag väntar mig inga havstulpaner alls (det fick vi inte ens förr, när sommarhamnen var i saltvatten, säkert tack vare bra bottenfärg), men mycket grönbrunt "ludd" och slem. Det är vad jag kan se nära vattenlinjen och vad det såg ut som när jag stoppade ner en inspektionskamera (sån där på styv kabel med nån millimeter stor frontlins) och vevade runt lite runt roderblad, drev och propeller mitt i sommaren i år. Det ska också bli intressant att se hur drev och propeller ser ut, eftersom de målades med drevfärg baserad på koppartiocyanat (med barriärlack under för att förhindra galvanisk korrosion i möjligaste mån). Redigerad 24 Oktober av raol 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 908 Postad 25 Oktober Hade lite tulpaner på alla anoder och bälgar. Som jag har sagt flera gånger, målar endast ett lager med Trilux (2023), bättrar på lite där det lyser igenom. Kommer att göra likadant i vår. Dreven får varje år propfärg av samma fabrikat. Sen ligger min båt i Östersjön och aldrig stilla mer än 5 dagar. Kompisar med samma färg och plats hade sjukt mycket tulpaner vid lyft, dom ligger stilla i veckor mellan y-bommar, så går man med båten ofta så blir det inget oavsett färgsort eller tidpunkt på året. Tillochmed en annan polare som går lika ofta ut som mig, fick noll tulpaner med BT färg. Ligger såklart i samma hamn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 25 Oktober 1 timme sedan skrev patrikflink: Hade lite tulpaner på alla anoder och bälgar. Som jag har sagt flera gånger, målar endast ett lager med Trilux (2023), bättrar på lite där det lyser igenom. Kommer att göra likadant i vår. Dreven får varje år propfärg av samma fabrikat. Sen ligger min båt i Östersjön och aldrig stilla mer än 5 dagar. Kompisar med samma färg och plats hade sjukt mycket tulpaner vid lyft, dom ligger stilla i veckor mellan y-bommar, så går man med båten ofta så blir det inget oavsett färgsort eller tidpunkt på året. Tillochmed en annan polare som går lika ofta ut som mig, fick noll tulpaner med BT färg. Ligger såklart i samma hamn. Jag trodde inte att det existerade havstulpaner annat än på västkusten… 😞 Jag har i många år målat med Biltemas bottenfärg , känns som det är dax att byta, skall rådfråga @Makro som har koll på bottenfärgerna. Båten befanns ju sig i Vänern under en månad i somras. Då tyckte jag det var onödigt att testa om inspektionskameran var vattentät, så jag tog på mig cyklopet, tog ett djuuupt andetag och simmade under båten med en isskrapa och arbetshandskar, skrapade då bort en del havstulpaner som satt på båten. Under augusti och tidiga delen av september märkte jag inte av någon fartminskning, så lätt subjektivt, har påväxten skett senare på hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 708 Postad 25 Oktober Jo, visst har vi tulpaner även på Ostkusten. Annars skulle vi ju inte behöva någon bottenmålning eller några båt-tvättar alls! Själv har jag förmodligen mer än någonsin. Såg längs vattenlinjen att det var ganska mycket och bogproppen hade väldigt dålig effekt på slutet av säsongen. Båten togs upp igår och jag har ännu inte sett den på land sedan dess så jag vet inte hur mycket det är. Jag var tvungen att ligga stilla under de perioder tulpanerna "settlade" vilket förmodligen är anledningen men jag har aldrig haft mer än ett par stycken havstulpaner pga bra bottenfärg. Ska bli spännande att se när jag åker dit i nästa vecka. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 846 Postad 25 Oktober Det var uppenbart mycket mera och större havstulpansr på båtarna när vi tog upp i år jämfört med hur det brukar vara. Det gällde både båtar med godkända bottenfärger (även om de inte hade jättemycket tulpaner) och båtar utan bottenfärg som använder vår borsttvätt. Möjligen kom havstulpanvarningen vid fel tidpunkt? Kanske var settlingsperioden längre än normalt så att man tvättade för tidigt? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 301 Postad 26 Oktober Sen det inte går att få tag på Jotun längre så målade jag botten med Internationals Micron och det var bara slem på botten, dreven målade jag med JotunVK för aluminiumbåtar som jag spädde ut och la på med elspruta, slem på dreven med, inga tulpaner men blåmusslor i alla skrymslen som vanligt. Blåmusslor verkar inget bita på, möjligen någon modern ”miljövänlig” färg? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 42 Postad 26 Oktober (redigerade) 2025-10-25 vid 13:59 skrev Mackey: Det var uppenbart mycket mera och större havstulpansr på båtarna när vi tog upp i år jämfört med hur det brukar vara. Det gällde både båtar med godkända bottenfärger (även om de inte hade jättemycket tulpaner) och båtar utan bottenfärg som använder vår borsttvätt. Möjligen kom havstulpanvarningen vid fel tidpunkt? Kanske var settlingsperioden längre än normalt så att man tvättade för tidigt? Upplever också att settlingsperioden varade rätt så länge i år. Räckte inte ens med att borsta två gånger, 1,5 & 3 veckor efter havstulpanvarningen, här på Östersjösidan. Tror man måste få bort varenda en havstulpan, då de tycks växa exponentiellt, från de havstulpaner som man inte fick bort vid borsttvätten. Sen har ju temperaturen i vattnet varit ganska gynnsamt ett länge tag under augusti, vilket förlängt settlingsperioden och algblomningen. Noterade algblomning ända in i september. Redigerad 26 Oktober av Busteri 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 489 Postad 4 November (redigerade) Så, nu är båten på land. Det var en hel del påväxt, och ganska mycket havstulpaner faktiskt. Men, den låg trots allt ett halvår i saltvatten förra vintern, så inte så konstigt kanske. Det mesta försvann med hamnpersonalens högtryckstvätt. Blir lite manuellt skrap här och där i efterhand, men inget större. Redigerad 4 November av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser