Gå till innehåll
tisdag 14 oktober 2025
fjord815SSE

Kad43p storö31

Rekommendera Poster

Har köpt en storö31a 6ton båt med dubbla motorer kad43p. Använder int kompressorerna alls puttrar fram i 6 till 7 knopp 1200-1350 varv /min kört i år ca 170 timmar. Motorerna har 950 timmar. Trycker ut motorn ibland 3200v/m 23knop max varv 4000 v/m och 32 knop inget skoj att åka 

Min fråga är om man ligger i 6 knop är det skadligt för motorerna ? Vad ska man tänka på ? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ju onödigt med så starka motorer i den båten, det är bättre att vi byter så får du mina två 31:or de skulle passa din båt bättre 😄Det kanske inte är optimalt för motorerna att alltid lunka, det sägs att det kan bl.a kan bildas sot, men det är ju svårt att veta vad låg, medel och hög belastning är i specifika fall, så jag hade fortsatt att belasta motorerna lite mer med jämna mellanrum, kanske vid varje tur?
Här finns lite att läsa men jag tar inget ansvar för sanningshalten :) https://ntnuopen-ntnu-no.translate.goog/ntnu-xmlui/handle/11250/239005?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sge#:~:text=This can cause premature wear,time can become irreversibly damaged.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är inte optimalt att ligga timme efter timme på så låga varvtal. En båtmotor kan jämföras med en bilmotor med manuell växellåda som körs på hög växel i låg fart, minsta lilla uppförsbacke så börjar motorn tappa orken och protesterar och bilföraren växlar ner men det kan man ju inte göra i en båt.

Oavsett vad det är för motor så mår motorn bäst av att arbeta där vridmomentet är som högst och på motorer med överladdning brukar det vara inom ett visst varvtalsområde på ca 1000 r/min medan en sugmotor uppnår max vridmoment inom ett smalare område på bara 100-200 r/min och dessutom högre upp i varvtalsområdet än en överladdad motor.

Hittade inget effekt och vridmomentdiagram för KAD43 men skulle tro att den har max vridmoment mellan ca 2000—3000 r/min ungefär som KAD42.

 

När man ligger och kör en motor timme efter timme på relativt låga varvtal är det först och främst smörjningen som blir lidande, oljetryck och flöde är lågt och motorn arbetar under ganska hög belastning. Körning på låg tomgång skall undvikas på 4-taktsmotorer så mycket det går, det är på sin höjd in och ut ur hamnar där det är 3—4 knop som gäller. Nu är ju 1250—1300 r/min ca 500 r/ min högre än låg tomgång men varvtalet bör nog upp en bit närmre 1500—1600 r/min för säkerställa optimal smörjning men då ligger man antagligen precis på planingströskeln vilket innebär att motorerna belastas mer och det är inte alls bekvämt att åka i dessa farter.


Vill man åka sakta så är det mindre motorer som gäller som då kommer att hamna runt 1500—2000 r/min vid farter på ca 6—8 knop men motorerna behöver rastas på högre varvtal då och då.

 

Det kan finnas en nödlösning om man inte vill byta motorer men den är inte den bästa och det är en nödlösning, byta propellrar till mindre stigning. Rent generellt så brukar 1" lägre stigning ge en ökning av varvtalet med ca 100—200 r/min. Så går man ner 2" i stigning får man en ökning av motorvarvtalet med ca 200—400 r/min vid samma fart. Men detta är inget man kan gissa sig till, kontakta en propellerfirma så ger de tummen upp eller tummen ner och kan räkna ut vilka propellrar som lämpar sig bäst.

 

Mvh

Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man brukar säga är att det blir koksbildning i turborna. Bra att köra på maxvarv några minuter emellanåt. Men som @Makro skriver är det ju inte säkert att det är objektivt. Å andra sidan brukar ju turbor på de äldre KAD-motorerna vara färdiga för utbyte någonstans runt 900-1000 timmars driftstid, och då är det sannolikt inte koksningen utan järnoxiden, rosten, som tagit död på turbon.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

 

 

När man ligger och kör en motor timme efter timme på relativt låga varvtal är det först och främst smörjningen som blir lidande, oljetryck och flöde är lågt och motorn arbetar under ganska hög belastning.

 

Mvh

Pär

 

 

Fast det där är väl inte sant. Det är samma oljetryck på fullt varvtal som man har vid 1000 rpm, har man inte det så har man helt andra problem med motorn. Ligger man på runt 1300 rpm så är belastningen låg, innan kompressorn/turbon ökar laddtrycket så har man den minsta belastningen på tex vevlager som är beroende av ett högt oljeflöde för att hålla oljefilmen och därmed smörjningen intakt.

 

Jag skulle säga att med din strategi att med jämna mellanrum belasta motorn genom att köra på högt varvtal så kommer det att fungera fint. 40-seriens motorer sitter i många halvplanande båtar som tillbringar större delen av sin tid i 7-8 knop, om det skulle vara ett problem att köra på låga varvtal i långa perioder så skulle vara ett välkänt problem. Vilket det inte är i min värld i alla fall.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-01-20 vid 22:51 skrev Brorzan:

Det är väl inte originalmaskinerna, eller tänker jag fel?

Vilken 31:a är det? Baltic, Adriatic eller Biscay?

 

Jag har en 31 Baltic med tamd60c i. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Makro:

Det är ju onödigt med så starka motorer i den båten, det är bättre att vi byter så får du mina två 31:or de skulle passa din båt bättre 😄Det kanske inte är optimalt för motorerna att alltid lunka, det sägs att det kan bl.a kan bildas sot, men det är ju svårt att veta vad låg, medel och hög belastning är i specifika fall, så jag hade fortsatt att belasta motorerna lite mer med jämna mellanrum, kanske vid varje tur?
Här finns lite att läsa men jag tar inget ansvar för sanningshalten :) https://ntnuopen-ntnu-no.translate.goog/ntnu-xmlui/handle/11250/239005?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sge#:~:text=This can cause premature wear,time can become irreversibly damaged.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo hade lite funderingar innan jag köpte båten att de är lite förstora motorer. Men 800 timmar på dessa är ju helt okej nu har jag kört 150 timmar och har inte upplevt några problem drar ut motorerna 1ggr varje dag som vi har vart ute. Har lite rök vid uppstart men nu ska spridarna kontroleras och ventilspelet turboagregaten har inga onormala glap. Jag kör vidare nästa säsong så får man se vad som händer 😄du har en fin båt hade tidigare fjord 815 går så fint i sjön 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Tristan_301:

 

Fast det där är väl inte sant. Det är samma oljetryck på fullt varvtal som man har vid 1000 rpm, har man inte det så har man helt andra problem med motorn. Ligger man på runt 1300 rpm så är belastningen låg, innan kompressorn/turbon ökar laddtrycket så har man den minsta belastningen på tex vevlager som är beroende av ett högt oljeflöde för att hålla oljefilmen och därmed smörjningen intakt.

 

Jag skulle säga att med din strategi att med jämna mellanrum belasta motorn genom att köra på högt varvtal så kommer det att fungera fint. 40-seriens motorer sitter i många halvplanande båtar som tillbringar större delen av sin tid i 7-8 knop, om det skulle vara ett problem att köra på låga varvtal i långa perioder så skulle vara ett välkänt problem. Vilket det inte är i min värld i alla fall.

Du har så rätt så i ditt inlägg. Jag hade inte kunnat förklarat det bättre själv. 

 

Mitt råd är att har man kompressor så är det bästa att koppla ur dem så de inte ligger och arbetar vid låga varvtal. Det blir på sikt dyrt.

 

Som tidigare skrivits angående 43 an så är det samma motor som 42 B det som skiljer de båda är ljuddämpare mellan kompressor och turbo.  Det är en fulländad motor, som i princip är outslitlig vid rätt omhändertagande. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

 

Det är inte optimalt att ligga timme efter timme på så låga varvtal. En båtmotor kan jämföras med en bilmotor med manuell växellåda som körs på hög växel i låg fart, minsta lilla uppförsbacke så börjar motorn tappa orken och protesterar och bilföraren växlar ner men det kan man ju inte göra i en båt.

Oavsett vad det är för motor så mår motorn bäst av att arbeta där vridmomentet är som högst och på motorer med överladdning brukar det vara inom ett visst varvtalsområde på ca 1000 r/min medan en sugmotor uppnår max vridmoment inom ett smalare område på bara 100-200 r/min och dessutom högre upp i varvtalsområdet än en överladdad motor.

Hittade inget effekt och vridmomentdiagram för KAD43 men skulle tro att den har max vridmoment mellan ca 2000—3000 r/min ungefär som KAD42.

 

När man ligger och kör en motor timme efter timme på relativt låga varvtal är det först och främst smörjningen som blir lidande, oljetryck och flöde är lågt och motorn arbetar under ganska hög belastning. Körning på låg tomgång skall undvikas på 4-taktsmotorer så mycket det går, det är på sin höjd in och ut ur hamnar där det är 3—4 knop som gäller. Nu är ju 1250—1300 r/min ca 500 r/ min högre än låg tomgång men varvtalet bör nog upp en bit närmre 1500—1600 r/min för säkerställa optimal smörjning men då ligger man antagligen precis på planingströskeln vilket innebär att motorerna belastas mer och det är inte alls bekvämt att åka i dessa farter.


Vill man åka sakta så är det mindre motorer som gäller som då kommer att hamna runt 1500—2000 r/min vid farter på ca 6—8 knop men motorerna behöver rastas på högre varvtal då och då.

 

Det kan finnas en nödlösning om man inte vill byta motorer men den är inte den bästa och det är en nödlösning, byta propellrar till mindre stigning. Rent generellt så brukar 1" lägre stigning ge en ökning av varvtalet med ca 100—200 r/min. Så går man ner 2" i stigning får man en ökning av motorvarvtalet med ca 200—400 r/min vid samma fart. Men detta är inget man kan gissa sig till, kontakta en propellerfirma så ger de tummen upp eller tummen ner och kan räkna ut vilka propellrar som lämpar sig bäst.

 

Mvh

Pär

 

Hej tack för svaret olje trycket ligger på samma tryck vid 1200v/m dom vid 3200v/m fördelen med mindre motorer är väl att få lite mer utrymme i motorrumet också😄 och kanske mindre bränsle åtgång nu ligger jag på ca 0,7 per distans vid 18-20 knop så blir det 2,4 per distans.

Motorerna rycker lite nu vid uppstart men nu ska spridarna ut och så ska ventilespelet kontroleras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, det cirkulerar inte mer olja för att du ökar varvtalet. Har pumpen uppnått 4 bar så släpps sedan resten av oljan direkt från pumpen till sumpen. SÅ smörjning är inget problem imedlångsamkörning.

Varvtalet är även det sekundärt för en diesel av denna sort. Det är belastningen som är viktig. Det går att överbelasta på alla varvtal och det går självklart att vara obelastad i alla varvtal. Gaspådraget i KAD43 är en varvtalsinställning och högtryckspumpen öppnar för ökad bränslemängd tills varvtalet uppnåtts. Belastningen syns på bränsleförbrukning som kan vara svår att mäta, men också på laddtryck (vid högre belastning), avgastemperatur och möjligen rök (svart).

Tex är 22 liter/h i 1500 rpm full belastning för en KAD43. Man bör inte ligga på mer än 50% under lång tid, vilket då är 11 liter/h.

Beroende på båt kan det alltså vara en hög belastning även på lågt varv, vilket är sämre än hög belastning på högt varv. Detta beroende på kylkapaciteten, som jämfört med smörjningen INTE har någon tryckventil, utan kyler mer vid högre varvtal.

 

Jag antar att du ligger på låg belastning och förbrukar omkring 0,5 liter per sjömil för båda motorer, vilket då är under 2 liter/h per motor - dvs mycket låg belastning.

Problemet där är möjligen att avgastemperaturen är så låg att avgasventiler och vidare får koksbeläggning. Men kör du full rulle (eller över 50% 10 minuter då och då, så ska det väl försvinna.

Byta motorer kräver en riktigt god anledning - den ser jag inte här. Dessutom har du redan världens bästa motorer. Efter KAD43 kom elektronik och ökat effektuttag, som bara kostar och strular.

KAD43DP_broschure3.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev fjord815SSE:

Hej tack för svaret olje trycket ligger på samma tryck vid 1200v/m dom vid 3200v/m fördelen med mindre motorer är väl att få lite mer utrymme i motorrumet också😄 och kanske mindre bränsle åtgång nu ligger jag på ca 0,7 per distans vid 18-20 knop så blir det 2,4 per distans.

Motorerna rycker lite nu vid uppstart men nu ska spridarna ut och så ska ventilespelet kontroleras.

De ska ryka till vid uppstart helt normalt. 

Ta det varligt när du ska lyfta spridare så inte kopparhylsan följer med upp. Gör den det rinner glykol in i cylinder. Innan du drar ur spridare så tappa av glykol i systemet. Detta för att undvika vatten intrång ifall kopparhylsan följer med upp 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Tristan_301:

 

Fast det där är väl inte sant. Det är samma oljetryck på fullt varvtal som man har vid 1000 rpm, har man inte det så har man helt andra problem med motorn. Ligger man på runt 1300 rpm så är belastningen låg, innan kompressorn/turbon ökar laddtrycket så har man den minsta belastningen på tex vevlager som är beroende av ett högt oljeflöde för att hålla oljefilmen och därmed smörjningen intakt.

 

Jag skulle säga att med din strategi att med jämna mellanrum belasta motorn genom att köra på högt varvtal så kommer det att fungera fint. 40-seriens motorer sitter i många halvplanande båtar som tillbringar större delen av sin tid i 7-8 knop, om det skulle vara ett problem att köra på låga varvtal i långa perioder så skulle vara ett välkänt problem. Vilket det inte är i min värld i alla fall.

Hej tack för svaret 

Jag har kollat det med oljetrycket och det är ju samma om jag ligger på nästan på samma på 1300 v som 3000 varv går upp vid 3500 / 4000 varv då blir trycket lite mer nu ska ventilspelet och spridarna kontroleras så då hoppas jag att den inte ryker vid uppstart. Kompressorern har jag frånkopplat och jag har inte märkt någon skilnad på att få den att gå upp i planing 

Men ärligt talat så är det ingt trevligt att åka längre tider i dessa farter. Har även en med flybridge men det gamla skrovet så den blir lite ostabil vid höga farter. 

Skönt att höra att man har bra maskiner i båten 😄 och som ni säger service är viktig 

Tack för svaret blir nog att tuffa fram i 6-8 knop framöver 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan köra dessa maskiner på HVO100 eller Shell GTL (syntetisk diesel), då sotar de inte alls. Bränslet och dess avgaser luktar inget och syns inte - så jag antar att de inte ger beläggning heller.

Kostar förstås några kr mer per liter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båten varvar ur  4000 rpm och detta utan kompressorer innebär att du har redan lite små propellrar, vilket är snällt mot maskinerna.

Kompressorerna är till för att du ska få tillräckligt vrid vid 2000-2500 rpm för att plana ut - lyfta båten ur vattnet.

KAD43 är då motorer för att du ska kunna köra helt utplanat, troligen 25-27 knop i march med 70% belastning vid 3000 rpm.

Jag har en KAD42 (samma maskin utan ljuddämpare på kompressorslangen) och tre ton båt. Med DPE och A8 propeller. Båten planar inte utan kompressor och toppar 39 knop vid 3900 rpm. Marchar 30 knop på 3000 rpm med 1,1 liter per sjömil (70% belastning).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Helt rätt, det cirkulerar inte mer olja för att du ökar varvtalet. Har pumpen uppnått 4 bar så släpps sedan resten av oljan direkt från pumpen till sumpen. SÅ smörjning är inget problem imedlångsamkörning.

Varvtalet är även det sekundärt för en diesel av denna sort. Det är belastningen som är viktig. Det går att överbelasta på alla varvtal och det går självklart att vara obelastad i alla varvtal. Gaspådraget i KAD43 är en varvtalsinställning och högtryckspumpen öppnar för ökad bränslemängd tills varvtalet uppnåtts. Belastningen syns på bränsleförbrukning som kan vara svår att mäta, men också på laddtryck (vid högre belastning), avgastemperatur och möjligen rök (svart).

Tex är 22 liter/h i 1500 rpm full belastning för en KAD43. Man bör inte ligga på mer än 50% under lång tid, vilket då är 11 liter/h.

Beroende på båt kan det alltså vara en hög belastning även på lågt varv, vilket är sämre än hög belastning på högt varv. Detta beroende på kylkapaciteten, som jämfört med smörjningen INTE har någon tryckventil, utan kyler mer vid högre varvtal.

 

Jag antar att du ligger på låg belastning och förbrukar omkring 0,5 liter per sjömil för båda motorer, vilket då är under 2 liter/h per motor - dvs mycket låg belastning.

Problemet där är möjligen att avgastemperaturen är så låg att avgasventiler och vidare får koksbeläggning. Men kör du full rulle (eller över 50% 10 minuter då och då, så ska det väl försvinna.

Byta motorer kräver en riktigt god anledning - den ser jag inte här. Dessutom har du redan världens bästa motorer. Efter KAD43 kom elektronik och ökat effektuttag, som bara kostar och strular.

KAD43DP_broschure3.jpg

Tack för svaret stämmer bra ligger på 0.6- 0.7 nu senaste resan men då med en riktigt skitig botten när vi tog upp henne. Har lite gråaktig rök vid uppstart nu ska ventilspelet och spridarna kontroleras. Kommer även att montera avgastemperaturgivare. Och som ni säger oljetrycket liger på strax över 4 på tomgång 700 men vid 1200v ligger det något högre nästan 5 enligt mina mätare 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Att båten varvar ur  4000 rpm och detta utan kompressorer innebär att du har redan lite små propellrar, vilket är snällt mot maskinerna.

Kompressorerna är till för att du ska få tillräckligt vrid vid 2000-2500 rpm för att plana ut - lyfta båten ur vattnet.

KAD43 är då motorer för att du ska kunna köra helt utplanat, troligen 25-27 knop i march med 70% belastning vid 3000 rpm.

Jag har en KAD42 (samma maskin utan ljuddämpare på kompressorslangen) och tre ton båt. Med DPE och A8 propeller. Båten planar inte utan kompressor och toppar 39 knop vid 3900 rpm. Marchar 30 knop på 3000 rpm med 1,1 liter per sjömil (70% belastning).

Hej har nu mera en 5.5 ton båt storebror 31 biscaya med raka axlar fembladiga propelrar 18-20 knop drar ca 2.6 L dis 

När jag ska blåsa ur madkinerna så märker jag ingen större skilnad på om jag råkar glömma slå på kompressorn kliver lika snabbt upp i plan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev kossor:

De ska ryka till vid uppstart helt normalt. 

Ta det varligt när du ska lyfta spridare så inte kopparhylsan följer med upp. Gör den det rinner glykol in i cylinder. Innan du drar ur spridare så tappa av glykol i systemet. Detta för att undvika vatten intrång ifall kopparhylsan följer med upp 

Tack för tippset hoppas båtmeken från auktoriserade verkstad har koll på detta får tömma glyckolen innan den ska ändå bytas tänkte jag 

Tack för varningen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Man kan köra dessa maskiner på HVO100 eller Shell GTL (syntetisk diesel), då sotar de inte alls. Bränslet och dess avgaser luktar inget och syns inte - så jag antar att de inte ger beläggning heller.

Kostar förstås några kr mer per liter.

Okej har blivit varnad av att köra HVO 100

Så det fins olika tankar märker man 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okunskap är en fara, dock inte en begränsning för vad folk säger/skriver. Det finns flera typer av "Miljödrivmedel".

RME (Raps Metyl Ester) är varning. Det är rapsolja som modifierats. Den är inte stabil så bör förbrukas inom veckor. Den är även omtyckt av dieselbakterier som skapar stora problem.

 

HVO100 (Hydrerade Vegetabiliska Oljor) är stabila syntetiska kolföreningar som crackas till rätt molekyllängd för att efterlikna diesel. Den är inte omtyckt av dieselbakterier.

Den har 1,5 % lägre densitet, så du förlorar 1,5 % kraft med en dieselmotor med mekanisk insprutning (utan intelligens). Jag märker dock inte av detta, mer än att det är luktfritt.

 

I Danmark säljs Shell GTL på båtmackarna. Det är också syntetisk diesel, men gjord på naturgas. Helt lukt och rökfri den med.

 

Jag har kört på detta sedan 5 år. Men hittar jag inte detta blir det blankdiesel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Tristan_301:

 

Fast det där är väl inte sant. Det är samma oljetryck på fullt varvtal som man har vid 1000 rpm, har man inte det så har man helt andra problem med motorn. Ligger man på runt 1300 rpm så är belastningen låg, innan kompressorn/turbon ökar laddtrycket så har man den minsta belastningen på tex vevlager som är beroende av ett högt oljeflöde för att hålla oljefilmen och därmed smörjningen intakt.

 

Jag skulle säga att med din strategi att med jämna mellanrum belasta motorn genom att köra på högt varvtal så kommer det att fungera fint. 40-seriens motorer sitter i många halvplanande båtar som tillbringar större delen av sin tid i 7-8 knop, om det skulle vara ett problem att köra på låga varvtal i långa perioder så skulle vara ett välkänt problem. Vilket det inte är i min värld i alla fall.

 

3 timmar sedan skrev kossor:

Du har så rätt så i ditt inlägg. Jag hade inte kunnat förklarat det bättre själv. 

 

Mitt råd är att har man kompressor så är det bästa att koppla ur dem så de inte ligger och arbetar vid låga varvtal. Det blir på sikt dyrt.

 

Som tidigare skrivits angående 43 an så är det samma motor som 42 B det som skiljer de båda är ljuddämpare mellan kompressor och turbo.  Det är en fulländad motor, som i princip är outslitlig vid rätt omhändertagande. 

Vi pratar ju här om gröna kvalitetsmarindieslar med motorblock som är gjutna i Skövde (tror jag) och som är slutmonterade på Hisingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Vi pratar ju här om gröna kvalitetsmarindieslar med motorblock som är gjutna i Skövde (tror jag) och som är slutmonterade på Hisingen.

Precis helsvensk kvalitets motor på den tiden man tillverkade just kvalitet med lååååång funktion och prestanda. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Okunskap är en fara, dock inte en begränsning för vad folk säger/skriver. Det finns flera typer av "Miljödrivmedel".

RME (Raps Metyl Ester) är varning. Det är rapsolja som modifierats. Den är inte stabil så bör förbrukas inom veckor. Den är även omtyckt av dieselbakterier som skapar stora problem.

 

HVO100 (Hydrerade Vegetabiliska Oljor) är stabila syntetiska kolföreningar som crackas till rätt molekyllängd för att efterlikna diesel. Den är inte omtyckt av dieselbakterier.

Den har 1,5 % lägre densitet, så du förlorar 1,5 % kraft med en dieselmotor med mekanisk insprutning (utan intelligens). Jag märker dock inte av detta, mer än att det är luktfritt.

 

I Danmark säljs Shell GTL på båtmackarna. Det är också syntetisk diesel, men gjord på naturgas. Helt lukt och rökfri den med.

 

Jag har kört på detta sedan 5 år. Men hittar jag inte detta blir det blankdiesel.

Okej föra ägaren körde även gröndisel men jag tankar endas blankdieseln fins inget annat på min station. Hur är det att blanda dessa hvo och blank diesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga som helst problem att blanda blankdiesel B0 med HVO100.

Själv kör jag på Ecopar som är nåt liknande Shell GPL. Ingen rök där heller, men då har jag 8 cyl mindre än dig 😉

TAMD31A även kallat rökmaskinen....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plussar på, har kört HVO100 sista delen av säsongen dock bara, men maskinerna ryker mindre eller så gott som ingenting, går fint och luktar inte illla.
Angående röken skulle nog ingen kunna gissa att det sitter två AD31A i båten :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...