bjornsyse 18 Postad lördag kl 21:24 Hej, Har en Orrskär 850 med septitank på typ 45 liter. Däcktömning och bordgenomföring för tömning till havs. Ny båt för iår, men också första båten med septitank jag har. Vi tycker landtömningsstationerna aldrig riktigt lyckas tömma tanken. Funderar på om det är något o-optimalt med installationen. Antingen att tömningsröret aldrig når hela vägen ner till botten, eller att det är något annat som stör. Oavsett, nu inför upptagningen funderar jag på om jag helt enkelt måste försöka tömma tanken på land istället. Hur skulle jag gå tillväga, är det någon som har något tips? Våtdammsugare mot bordgenomföringen + vatten i tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 817 Postad söndag kl 06:54 (redigerade) Ett tips vid "stationstömning", i synnerhet vid sista tömningen inför upptag: Efter att sugen tömt det den kan, så spolar vi en massa gånger i toan för att fylla tanken igen till en liten del i alla fall. Helt enkelt för att "skölja ur" (och späda ut det sista) med rent vatten. Sedan kör vi sugen igen. Därefter är det användningsförbud av toan tills båten är uppe. Väl uppe kopplar jag en slang till spolvattenintaget på båtens utsida (en gummislang som täljts lite konisk i ena änden trycks in i genomföringen) ner i en hink med mild glykolblandning (typiskt 25/75%). Sedan spolas det i toan tills hinken blir tom, därefter flyttas hinken till under sjötömningen av tanken, öppnar den och pumpar ut det som kommit i tanken till hinken där. Sedan stänger jag ventilen, som även den nu har lite glykolblandning i sig. Om du dock tror du har mycket kvar i tanken efter sugtömningen, så börja med att tömma resterande i hinken via sjötömningen innan konserveringsproceduren för att inte späda ut glykolblandningen onödigt mycket i tanken. Tämligen slabbfritt 🙂, och slabbet som ev blir hamnar utanför båten. Klämman på bilden har en med buntband fastsatt rörstump på ena handtaget som slangen är trädd genom. Den håller slangen på plats i hinkens botten hela tiden, ett annars tämligen irriterande problem: Man har spolat tills det inte kommer mer och kommer ut ur båten och finner slangen halvvägs från botten med hälften kvar i hinken.... Den mildare glykolblandningen (25/75 istället för 50/50) inbillar jag mig är snällare mot tätningar m.m. i toan, samtidigt som den ändå är tillräcklig för att - även om dess fryspunkt passeras - bara ge "sörja" som resultat och inte sprängande fast is. Så gör jag.... Redigerad söndag kl 06:57 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 650 Postad söndag kl 16:42 Vad får dig att tro att tömningsstationen inte tömmer helt (någon slatt i slangarna blir ju såklart alltid kvar)? Första steget är väl kort och gott att öppna ventilen på bordgenomföringen när båten är på land och se hur mycket som kommer ut. Jag gissar min släpper ut omkging 1-2 liter som är det som stationen inte klarar suga upp. Jag brukar också göra en dubbeltömning innan upptagning ( dvs tömmer, fyller med typ 20 liter vatten och tömmer igen) och då är det relativt "rent" den slatt som är kvar. Sedan avgör samvetet om man tömmer det rätt ut eller i en hink som töms i toan på land. Jag kör ingen glykol eller liknsnde. Mitt system är så att med bottenventilen öppen så finns inga fickor som det samlas vatten i. Toan torrpumpar jag och suger ur med våtdammsugare. Kvar är slangen mellan toa och septik och där är det väl sannolikt någon slatt kvar, men jag har inte upplevt några problem/skador med det (knack knack ta i trä). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 18 Postad söndag kl 17:06 22 minuter sedan skrev Boanjohan: Vad får dig att tro att tömningsstationen inte tömmer helt (någon slatt i slangarna blir ju såklart alltid kvar)? Toaletten står direkt på tanken så man ser ganska tydligt att den aldrig blir tömd. Det är vår erfarenhet efter sommaren iaf. Tack för bra tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 800 Postad söndag kl 17:16 Det har väl ingen betydelse att det är lite kvar i tanken, inget händer när det fryser i tanken. Om det däremot står kvar vatren i rör är det ju inte bra, så om det är bottentömning fåt man se till att det inte står bajsvatten i de rören. Själva toan suger vi ur med våtdammsygare så slipper man förkorta livet på de gummidetaljer som finns i spolpumpen, mm. med glykol. Vi använder inga kemikalier i toan och den funkar fortfarande bra efter 14 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 18 Postad söndag kl 19:08 1 timme sedan skrev Mackey: Det har väl ingen betydelse att det är lite kvar i tanken, inget händer när det fryser i tanken. nej, inte för vinterförvaringen kanske. Hade varit skönt att få det rent och tömt dock såklart. Det är inte vatten som står där bara nämligen. Men det var ett störningsmoment under sommaren att det kändes som att den aldrig blev tom. vår toalett är av en enklare modell, det finns ingen spolmekanism eller pump eller kvarn, det är bara ett hål ner till en tank, och en handdusch på väggen man kan spola med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 650 Postad söndag kl 19:50 32 minuter sedan skrev bjornsyse: nej, inte för vinterförvaringen kanske. Hade varit skönt att få det rent och tömt dock såklart. Det är inte vatten som står där bara nämligen. Men det var ett störningsmoment under sommaren att det kändes som att den aldrig blev tom. vår toalett är av en enklare modell, det finns ingen spolmekanism eller pump eller kvarn, det är bara ett hål ner till en tank, och en handdusch på väggen man kan spola med. Spännande, det är ett arrangemang jag aldrig sett eller känner till (förutom pottaporti, men den tar man ju upp på land och tömmer). Har du någon bild på det? Normalt sitter tömningsröret i botten av tanken för att allt ska kunna sugas, pumpas eller rinna ut. Varför din inte tömms är märkligt, det måste ha med konstruktionen att göra, försök se hur tömningsröret är anslutet, sitter det i botten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 692 Postad måndag kl 07:32 11 timmar sedan skrev Boanjohan: Varför din inte tömms är märkligt, det måste ha med konstruktionen att göra, Inte heller vår tank töms helt vid sugtömning. Mycket irriterande. Anslutningen till sugtömningen sitter längst ner på ena sidan. Jag pumpar också in sjövatten några gånger efter sista tömningen och det brukar bli ok. Bryr mig inte om att köra glykol i tanken eller utloppspumpen men låter pumpen gå några sekunder på land efter upptag. Sen såklart halvöppna ventiler. Intagspumpen och spolpumpen kör jag med svag glykolblandning tills det kommer ”blått” i toastolen. (Toastolen på min första bobara båt frös sönder så porslinet sprack för jag hade missat det.) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 18 Postad måndag kl 12:07 Jag vet inte hur tömningsröret står på vår båt. Det slutade med att jag tömde ur 20 liter svartvatten med skrovgenomföringen/sjötömningen nu på land. Sen hade jag i glykolblandning tills jag såg det komma ut också. Står lite kvar på botten. Kanske onödigt. hittade också en gammal skiss på hur sjötömningen ser ut. Verkar vara en väldigt enkel konstruktion. Den kanske inte håller helt tätt, och därför läcker in lite sjövatten hela tiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 091 Postad måndag kl 16:44 4 timmar sedan skrev bjornsyse: Jag vet inte hur tömningsröret står på vår båt. Det slutade med att jag tömde ur 20 liter svartvatten med skrovgenomföringen/sjötömningen nu på land. Sen hade jag i glykolblandning tills jag såg det komma ut också. Står lite kvar på botten. Kanske onödigt. hittade också en gammal skiss på hur sjötömningen ser ut. Verkar vara en väldigt enkel konstruktion. Den kanske inte håller helt tätt, och därför läcker in lite sjövatten hela tiden? Det ser ut som om det är en Orrskär? Sedan 2015 är det ju förbjudet att tömma septiktanken i havet eller i sjön, men det kanske bånågon redan har skrivit. Nåväl… jag sugtömmer och fyller upp tanken med antingen havsvatten eller färskvatten (via en speciell slang) medan båten ligger i sjön, sedan sugtömmer jag igen. När båten står på land, i min trädgård, fyller jag upp med färskvatten igen, och tömmer ut innehållet med nödtömningspumpen, då rinner detta gråvatten ned i trädgårdens rabarberplantering, vi har stadsdelens kraftigaste och godaste rabarber, blastens blad är stora som parasoller 🤑. När jag sedan konserverat motorn brukar jag återanvända glykolblandningen som cirkulerat i motorns primära kylsystem, och då häller jag i några liter av denna blandning direkt i tanken, det sägs att toalettens gummipackningar inte tål glykol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 650 Postad måndag kl 17:25 5 timmar sedan skrev bjornsyse: Jag vet inte hur tömningsröret står på vår båt. Det slutade med att jag tömde ur 20 liter svartvatten med skrovgenomföringen/sjötömningen nu på land. Sen hade jag i glykolblandning tills jag såg det komma ut också. Står lite kvar på botten. Kanske onödigt. hittade också en gammal skiss på hur sjötömningen ser ut. Verkar vara en väldigt enkel konstruktion. Den kanske inte håller helt tätt, och därför läcker in lite sjövatten hela tiden? Oj, det var en spännande lösning och för mig helt okänd. Kan inget om Orrskär och om detta är någon standard Orrskärlösning, men ser ut som ett hemmabygge tycker jag. Härligt i alla fall med en riktig Gustavsbergsknopp. 20 liter är ju på tok förmycket kvar efter en sugtömning. Ser bara tre möjliga förklaringar: 1. Sugtömningsröret går inte ner till botten på tanken, eller 2. Röret är inte placerat på tankens djupadste del, så även om det går ner till botten så är det inte där botten är som djupast. 3. "Proppen" till hålet i skrovet är inte tätt, så efter tömning fylls tanken delvis med sjövatten (borde dock även resultera i att den aldrig blir full eftersom det man adderar från toan då även delvis rinner ut). Om du stått på land ett tag och ändå 20 liter kvar så är nog alt.3 uteslutet. Lite lustig bottentömning eftersom det är en skrovintegrerad tank som bör innebära att vid en "nöd" tömning till sjön så kan den inte tömmas helt eftetsom den ligger drlvis under vattenlinjen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 091 Postad måndag kl 19:19 Jag var spekulant två gånger för väldigt längesedan på två olika orrskär, men det blev en Nimbus istället. Jag tror det var så att man skulle öppna tankens bottenventil och backa, och då skulle tankeinnehållet sköljas ur på något sätt, men sedan 10 år har ju det varit förbjudet. 1 sugtömningsröret slutar några cm ovanför tankens botten, annars hade det ju inte gått att suga ur innehållet, risken att ”grejerna” fastnar mellan röret och botten. 2 röret är väl placerat i närheten av däcksgenomföringen, så kan det ju också vara så att hela båten ligger litet högre i vattnet förskepps, varvid tankeinnehållet rinner akterut i tanken..? 3 här finns det ju en förbättringspotential, det ser ju ut som om septiktanken var plastad som en del av skrovet… inte bra. Det är ju en herrans massa jobb, men en vinst är att med multiverktyg eller annan bra elektrisk såg, såga ur tanken, plasta igen bottenventilen och lägga in en ny och större tank, om det finns plats för det. I min nuvarande båt bytte jag ut en alldeles för liten 60 liters tank mot en 108 literstank, en Diablo som jag köpte på Seasea, det var ett bra byte, samtidigt bytte jag samtliga slangar och slangkopplingar. Avluftningen byttes till en Ø22 mm slang med skrovgenomföring, då blev det lättare att spola och att tömma tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad måndag kl 19:59 Jag har en orrskär 850 med ombyggd wc, tröttnade på att gummiblåsan som är original tömning inte höll tätt, jag tror det är den som läcker in sjövatten, därav att du upplever att tanken aldrig blir helt tömd. jag plastade igen hålet och byggde in en egen lösning av separett, väldigt nöjd efter 3e säsongen. om du har ”material” kvar i tanken kan du stoppa ner en vattenslang i tanken då den är på land och öppna ventilen, aningen grisigt men det blir rent, det kommer även växa bra runt båten. tanken lutar lite akter ut så allt vatten får du inte ut, slå i en skvätt glykol. Glöm inte ta loss spolslangen till wc och se till att den är tom på vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 18 Postad tisdag kl 18:52 Tack för bra inspel, bra deduktionslista där också, och det kan ju mycket väl vara en kombination av att skrovgenomföringen läcker in lite vatten, samt att däckstömningsröret inte går enda ner. Jag får ta av inspektionsluckan med något slags verktyg och kika vid tillfälle. Det satt väldigt hårt, så jag fick inte upp det när jag provade. Låter ju intressant med en framtida tankuppgradering, det är en originallösning detta även om den är reparerad vid tillfälle men med "original" reparationssats ifrån Orrskär. Satt nämligen sådana papper i pärmen bredvid den handritade skissen. Tanken är bara på 45 liter, så när den aldrig töms helt blir den ganska begränsande liten. 22 timmar sedan skrev Cam72: jag plastade igen hålet och byggde in en egen lösning av separett, väldigt nöjd efter 3e säsongen. Berätta gärna mer, hur går ett sånt bygge tillväga? Har du bilder? Hur stor tank får plats etc? Antar att det är en annan typ av toalettstol också då kanske. Hälsningar Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad tisdag kl 19:48 Hej det är en del jobb men det är klart värt det. 1. Knacka ur mässing/koppar hylsan där tömningen sker idag och plasta igen hålet. 2. Bygg en trälåda med fällbart lock. 3. Montera slanggenomföringar i tank. 4. Montera en fläkt som ventilerar trälådan, jag monterade en ljudlös datorfläkt från Kjell o co. 5. montera pump och genomföring i skrovsidan för ”nödtömning” av urin. 6. Såga ur locket och montera en urinseparerande insats typ Torpisak. https://www.byggmax.se/torrdass-501-urinseparerande-med-toalettsits-separett-p68715779?gad_source=1&gad_campaignid=17426338553&gbraid=0AAAAAD8WC3GDv16LK9D6bWg8QPMI47_Un&gclid=Cj0KCQjw6bfHBhDNARIsAIGsqLgMdPaxuYIm9Uh3_9R2r2-390fyH38PJqOJotigqgxGyaEN17gK1bAaAiNYEALw_wcB 7. Såga av ovandelen av en 20liters dunk och sätt i en komposterbar säck. Och voilà du har en luktfri, tät och i stort underhållsfri wc lösning i båten. har ett gäng bilder sparade på hårddisk. bor du i sthlmsområdet är det nog enklare om du vill komma och titta och måtta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 18 Postad onsdag kl 09:29 Aha, nu förstår jag. Det är separett! Då misstänker jag att du inte nyttjar sugstationerna i samma utsträckning? Hur var tömmer du tvåans innehåll? Inte sett den lösningen på en båt innan. Vad är det för och nackdelar skulle du säga? npgon annan som gjort en annan tankuppgradering? Så lurigt utrymme med lutande skrov, ser ut som dom flesta tankar (Diablo etc) har ganska fyrkantiga mått. Korkat egentligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad onsdag kl 09:45 Piss ner i original tanken, klarar oss med tömning 5-8 dagar (4pers) vi tömmer med sugtömning allt annat är väl olagligt 😉 pumpen är till för nödsituationer och då vi är på internationellt vatten. det ”fasta” slänger vi i kompost eller utedass på någon ö. Påsen är då komposterbar. Tömmer kanske 2ggr per år, 20-30 nätter i snitt. inte hittat några nackdelar än förutom i början då pumpen satte igen, löste sig med en skvätt ättika då och då i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 650 Postad onsdag kl 10:01 29 minuter sedan skrev bjornsyse: Aha, nu förstår jag. Det är separett! Då misstänker jag att du inte nyttjar sugstationerna i samma utsträckning? Hur var tömmer du tvåans innehåll? Inte sett den lösningen på en båt innan. Vad är det för och nackdelar skulle du säga? npgon annan som gjort en annan tankuppgradering? Så lurigt utrymme med lutande skrov, ser ut som dom flesta tankar (Diablo etc) har ganska fyrkantiga mått. Korkat egentligen. Kan ju då tipsa om bl.a. Airhead.om man är öppen för den typen toalett, många som är supernöjda med den lösningen, men dyr att köpa. https://www.airheadtoilet.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 299 Postad onsdag kl 12:05 (redigerade) Jag har varit med och byggt om en Forbina 8000 med samma konstruktion där blåsan läckte och tanken var ständigt halvfull med sjövatten och då använde vi hålet där blåsan sitter som utlopp för sjötömingen. Vi bara satte en skrovgenomföring för 38mm slang därutloppet i tanken är, sen en slang på som går ut från tanken. Sugröret i tanken är också en något snedskuren 38mm slang, i övrigt satte vi in en kvarnpump för sjötömning och däckstömning. Toaletten som var manuell fick sitta kvar vill jag minnas. Och det hela funkade fint Där de nya slangarna skulle genom tanken använde vi såna här mässingskopplingar: Septiktank ver 2.pptx Redigerad onsdag kl 12:15 av Makro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser