BobbyM 0 Postad 11 timmar sedan Vi har sedan förra året en Seamaster 210 Sports och vi fick med en trailer i köpet. Tyvärr har vi problem att både sjösätta och ta upp båten via ramp. När vi skall sjösätta så har vi hårda rullar i plast vilket i kombination med att det är stegköl på båten gör att den inte kommer över dessa. Och när vi skall ta upp den så får vi slita oerhört med vinschen för att få upp båten på trailern. Jag har själv ingen direkt erfarenhet av båtliv men kan ju lätt konstatera att det inte bör vara så här pass svårt att trailra en båt av denna storlek. Jag provade detta året att köpa mig en ny vinsch men det var typ lika jobbigt som med den gamla. Nu lyckades vi till slut få upp båten idag men nu blir vi tvungna till att lyfta i den till våren och det känns spontant rätt larvigt med en båt som är ca 6 meter lång och 2 meter bred. Jag tar tacksamt emot tips på vad som kan vara fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 983 Postad 10 timmar sedan Bilder underlättar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobbyM 0 Postad 9 timmar sedan (redigerade) ok, här kommer några bilder Redigerad 9 timmar sedan av BobbyM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobbyM 0 Postad 8 timmar sedan Och vinschen är en Hamron Hand winch 1100 kg 4:1 / 8:1 som är inhandlad på Jula. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 268 Postad 7 timmar sedan Större hjul på rullarna skulle kanske hjälpa. Men det borde ju gå ändå. Är rampen väldigt flack? Backar du ut tillräckligt långt? Vår Flipper 666 brukar vara svårt att trycka av trailern med handkraft men då backar jag lite med bilen ner för rampen (bara några decimeter) och tvärbromsar. Då glider båten av av sig själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobbyM 0 Postad 7 timmar sedan Rampen är flack och jag backar (tyvärr) så långt att vattnet går över muttrarna och säkert skadar bromsarna. När vi nu tog upp den idag så slutade vi vinscha när det var ett par decimeter kvar och tog risken att köra upp ekipaget så att det stod plant. Då tänkte jag att det borde gå lätt men även när vi stod helt plant så fick man jobba för att vinscha in det sista. Men givetvis inte riktigt lika mycket som när man stod på rampen. När båten levererades till oss förra året med transport så gjorde transportkillen det tricket du beskriver med att bromsa. Men han hade ju då en stor transportbil (typ som en större jeep eller bärgningsbil). Och då hoppade den över vid steget men det kändes inte som något man vill göra varje säsong och tveksamt om vi kan få samma kraft med vår vanliga bil. Även risk att draget tar skada eller rent av går av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 362 Postad 7 timmar sedan Vad är det för trailer? Varken de yttre hårda plastrullarna eller de mindre inre rullarna är optimala för detta skrov. Borde vara luftgummihjul istället men kolla vad tillverkaren har för alternativ. De inre rullarna ser ut som sidostödrullar från en Brenderup eller liknande. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser