Mambo 78 Postad 30 September Jag skulle vilja fuktmäta i inredningen, t.ex runt fönster, i en plastbåt. För att utröna om det läcker in någonstans. Kan det fungera med en fuktmätare av den typen som inte mäter med piggar utan gör en mer beröringsfri mätning, t.ex Biltemas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 345 Postad 1 Oktober Ja, det borde funka. Men man måste veta att det finns en massa felkällor när man mäter så. Till att börja med måste man mäta på referensytor, du drar från områden du vet är torra till det misstänkta området. Ändras utslaget? Sedan behöver du veta att olika material kan vara torra men ge olika värden. Är det t ex massivt laminat eller sandwich så visar det sannolikt olika. Utöver det så reagerar mätaren på metall, t ex kopparen i bottenfärg. Och nära vinklar, t ex där skrovet möter däck, kan du få felvärden. Och sitter det inredning på skivor eller mattor som INTE är homogena kommer du få felvärden också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 292 Postad 1 Oktober M a o högst osäkra mätresultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 345 Postad 1 Oktober 8 minuter sedan skrev Hybro: M a o högst osäkra mätresultat. Nej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 78 Postad 1 Oktober Vädret är ju ganska tacksamt just denna årstid med regn från och till. Jag är intresserad av ifall det finns fukt runt fönster på en båt som jag är intresserad av att köpa. Jag kan jämföra ytor på interiören som jag tror borde vara torra med ytan en bit nedanför fönstren. Det finns enklare fuktmätare med 2 st spetsar också men dom har nackdelen att lämna ett par små hål efter sig, kanske inte så kul på en båt man är spekulant på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 23 Postad 1 Oktober Har testat en Bosch med två piggar från Jula. Den köptes för att fuktmäta ved och virke, till det fungerar den strålande. För att mäta plastytor i båten, knappt alls. Skulle hellre hyra en Tramex Skipper eller liknande, går att hyra på distans via Hygglo t ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 358 Postad 1 Oktober (redigerade) Hej Är det denna du menar: https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/fuktmatare/fuktmatare-2000034777 Jag har själv denna och använder min till allt från ved till fuktmätning i byggmaterial och funkar på glasfiberlaminat om det är fritt från gelcoat, det enda den inte funkar på är metall, gummi och plast. Ger helt annat och mer korrekt mätresultat än en med piggar om jag refererar till ved där jag jämfört. Gick ut och mätte lite nu på morgonen bl.a. på relativt nyputsad putsad husgrund där den visade mellan 25–30% fukt och jämförde med ett snustorrt vedträ som visade 18%. Väggarna inne i huset nu på morgonen visade runt 10% (tapet på gips). Har den med när vi köper ved och kollar för en med piggar kan visa runt 20–25% fukthalt medan denna visar långt över 35%, så det är skillnad då denna mäter djupare in i materialet. Finns en manual på Biltemas hemsida, läs den. Mvh Pär Redigerad 1 Oktober av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 292 Postad 1 Oktober Jaha... Då hade jag fel... Handlar om mätningens utförande då.. Material som man mäter på o s v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 358 Postad 1 Oktober (redigerade) Kollade lite i manualen och där står att material under 20 mm inte kan mätas tillfredsställande vad de nu menar med det. Jag har tyvärr kastat min gamla med piggar (ingen billig mätare) när den gick sönder, annars kunde jag jämfört på olika tjocklekar. Men en vanlig gipsskiva är ju 13 mm och det finns ju med i tabellen i manualen. Hittade två 12 mm plywoodbitar (WPB) ute i verkstan och testade, tryckte dessa mot en dörr som höll 11,8% och sedan kulan mot plywooden och höll inte i plywooden: 19,4 % på en enkel bit mot dörren. 17,7 % på två bitar staplade på varandra så det blev 24 mm mot dörren. Tog jag en 12 mm bit och höll i handen och i fria luften gick fukthalten upp mot 24–28% lite beroende på jag mätte, ju närmre mina fingrar, desto högre värde och var nog uppe på 30% någon gång. Så då påverkade ju min kropp mätresultatet på något konstigt sätt. Testade även 10 mm frigolit tyckt mot dörren: 1 skiva: 4,5% 2 skivor: 2% 2 skivor fritt i luften: 1,4% Märktes direkt skillnad om jag mätte där jag precis haft ett finger, då ökade värdet lite. Det står "beröringsfri", vet inte vad de menar med det men man måste hålla kulan mot materialet man mäter och man kan inte dra kulan/mätaren runt ett fönster t.ex. utan måste mäta på flera ställen. //Pär Redigerad 1 Oktober av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 345 Postad 1 Oktober 2 timmar sedan skrev Mambo: Jag är intresserad av ifall det finns fukt runt fönster på en båt som jag är intresserad av att köpa. Är det inte enkellaminat runt fönstret i båten? Det är i sandwich du behöver vara orolig för fuktinträngning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 78 Postad 1 Oktober 4 timmar sedan skrev Peter_K: Är det inte enkellaminat runt fönstret i båten? Det är i sandwich du behöver vara orolig för fuktinträngning. Oftast finns någon typ av inredningsmatta limmad på insidan runt fönster. Så även om det är enkellaminat kan det vara bra att veta att fönstren håller tätt, annars kan man ha fukt/mögel mellan laminat och matta. Och man kan inte gärna lossa mattan i en båt man tittar på ( fast man kan önska det). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 345 Postad 1 Oktober 2 timmar sedan skrev Mambo: Oftast finns någon typ av inredningsmatta limmad på insidan runt fönster. Så även om det är enkellaminat kan det vara bra att veta att fönstren håller tätt, annars kan man ha fukt/mögel mellan laminat och matta. Och man kan inte gärna lossa mattan i en båt man tittar på ( fast man kan önska det). Om fönstret läcker brukar det lösa sig, för då lossnar mattan 😊 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser