Virvelvind 21 Postad torsdag kl 11:22 Köpte ny båt i somras och valde med vett och vilje ett litet projekt med några inläckage att åtgärda. Har bytt lite balsa och jagat rätt på alla läckor så det går framåt och hopp finns om en torr och sund båt till nästa säsong. Men! Fukten har bjudit in små husdjur. Det finns gott om millimeterstora ljusa kvalster. De trivs helt klart bäst där det varit lite fuktigt och verkar hålla sig undan de ytor där det blivit torrt och rent efter min framfart. Men det är inte lätt att nå överallt under basinrede och dylikt med sanering. Förutom det uppenbara att tvätta som en galning och hålla båten så torr som möjligt, har ni några andra tips på hur man blir av med dem? Googles AI föreslog att jag skulle frysa möss i två dagar och sedan skölja dem och hänga dem. Jag tänkte i första hand ta in andra förslag innan jag går vidare med den ritualen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 785 Postad torsdag kl 11:56 31 minuter sedan skrev Virvelvind: Googles AI föreslog att jag skulle frysa möss i två dagar och sedan skölja dem och hänga dem. Jag tänkte i första hand ta in andra förslag innan jag går vidare med den ritualen. AI är fantastiskt bra på att svara fel. Vi brukar få lite olika småkryp ombord framåt hösten och de flesta försvinner under vintern, om det är någon tröst. Om det inte hjälper med frysta möss och/eller rengöring eller en kall vinter så skulle jag satsa på något insektsspray. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 456 Postad torsdag kl 12:00 Kan det vara en sammanblandning mellan "mites" och "mice", som uttalas snarlikt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 21 Postad torsdag kl 12:38 26 minutes ago, Mackey said: Vi brukar få lite olika småkryp ombord framåt hösten och de flesta försvinner under vintern, om det är någon tröst. Om det inte hjälper med frysta möss och/eller rengöring eller en kall vinter så skulle jag satsa på något insektsspray. Har också tänkt i de banorna, om det blir några hyfsat kalla veckor i vinter kanske problemet löser sig självt. Nån spray blir det nog ifall de finns kvar till senvåren. Det kan även vara så att de levt främst på rutten balsa. Förutom i böset under luckgarage, vinschar, ventilatorer, brytblock osv har det varit tätast med kryp i närhet till de läckande hålen i däcket. Så när all balsa är förseglad med epoxi är det möjligt att festen är slut för dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 21 Postad torsdag kl 12:41 37 minutes ago, raol said: Kan det vara en sammanblandning mellan "mites" och "mice", som uttalas snarlikt? Gissar att det var ett tips om att tvätta mina mössor, med tanke på rådet om torkning och hängning. Men det gick inte så bra med vare sig relevans eller översättningen denna gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 328 Postad torsdag kl 12:56 41 minuter sedan skrev Virvelvind: Googles AI föreslog att jag skulle frysa möss i två dagar och sedan skölja dem och hänga dem. Jag tänkte i första hand ta in andra förslag innan jag går vidare med den ritualen. Ja se den där AI, varför skall detta elände alltid ställa till det och sätta griller i huvet på folk? Hoppa alltid över dessa fullständigt värdelösa svar, inte ett rätt gällande någonting. Testade skiten här om dagen och skrev in "Volvo Penta AQ130C Specs". Fick till svar att det var en 4-cylindrig 4-taktsmotor med överliggande kamaxel och 2.5 L cylindervolym🙄🤔 Nu till ämnet: Får du inte tillräckligt med minusgrader (lägre än –18 grader) i mer än 48 timmar i sträck, så gäller mekanisk bekämpning med dammsugaren (Med HEPA filter) eller ångtvätt om materialet tål ånga. Klädseltvätt finns att hyra i vissa butiker men det är ju kallt vätska och känns onödigt att tillföra mer fukt än nödvändigt. Lösa textiler kan du ta hem och tvätta men det måste vara 60 grader och kolla om textilerna tål den temperaturen. Alternativt kemtvätt men kolla med tvättinrättningen och tala om att du har kvalster i textilerna. Kemtvättarna har kanske något annat bra tips. Finns speciella bekämpningsmedel (pesticider) mot kvalster men det finns väl inte att köpa i Sverige, man får nog ta en tur till Tyskland, Polen (kanske Danmark) eller något annat land på kontinenten för att få tag i dessa över disk. Vet inte om det går att beställa via internet. Rödcederolja finns i små sprayflaskor, luktar gott och håller odjuren borta. Spindlar (lockespindel, dallerspindel m.fl) äter kvalster men de är ju inte heller så trevliga. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 785 Postad torsdag kl 15:45 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Spindlar (lockespindel, dallerspindel m.fl) äter kvalster men de är ju inte heller så trevliga. Vi behåller våra spindlar ombord, till stor förskräckelse för somliga. De brukar hålla sig undan, så de stör inte så mycket faktiskt och vi tror de gör viss nytta. Redigerad torsdag kl 15:45 av Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 673 Postad torsdag kl 15:53 3 minuter sedan skrev Mackey: Vi behåller våra spindlar ombord, till stor förskräckelse för somliga. De brukar hålla sig undan, så de stör inte så mycket faktiskt och vi tror de gör viss nytta. Jag har skrivit det tidigare men jag HATAR spindlar i båten! De käkar små insekter och flugor och när dessa dör så skiter de på sig och lämnar svarta prickar på inredningen. Samma när spindlarna dör. Lämnar efter sig svarta prickar som ibland är svåra att få bort. Värre än fågelskit. Jag har nog mellan 100 och 500 spindlar i och på båten och jag brukar gå på spindeljakt runt båten under varma sommarkvällar och ha ihjäl kanske 30 per kväll som jag kommer åt. 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 673 Postad torsdag kl 16:01 På tal om ohyra ombord upptäckte jag i fredags att det varit en mink ombord på båten! Antagligen hade stormen som var i veckan lyft kapellet över akterdäck från sina knoppar så där var en glipa, eller så hade minken själv lyckats få upp kapellet. Minken hade lämnat en hög med skit och kiss på en matta vi har precis utanför dörren till ruffen och den var svår att få ren. Likaså var teaken på akterdäck ordentligt missfärgad och krävde mycket jobb att få bort lukten från. I det läget var jag glad att jag har en hyttbåt för det hade varit ännu tråkigare att ha minken inne bland sovkläderna och maten. Vi har under sommaren haft ett minkbo under bryggan där båten ligger men det har vi haft förr och jag har aldrig varit med om att de gått upp på båten. Stanken från minkens skit är svår att missta sig på och svår att få ur. Hoppas den inte kommer tillbaka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 328 Postad torsdag kl 16:17 4 minuter sedan skrev ChristerN: Jag har skrivit det tidigare men jag HATAR spindlar i båten! Samma här men jag har arachnofobi. Hade alltid en flaska Radar (riktig Radar som inte finns längre) med i servicebilen och sprayade först en dos under kapellet, sen i motorrummet eller runt utombordaren innan jag kunde börja jobba😟 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 593 Postad torsdag kl 17:10 Borde inte en ozongenerator kunna avhjälpa problemet. Ozon är ju giftigt vid längre exponering eller hög koncentration eller både och. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 328 Postad torsdag kl 17:15 4 minuter sedan skrev excel319: Borde inte en ozongenerator kunna avhjälpa problemet. Ozon är ju giftigt vid längre exponering eller hög koncentration eller både och. Ja varför inte... https://www.ozonstockholm.se/skadedjur-inomhus.html?srsltid=AfmBOorBS_lVS9bUFKa1ODU3oc2VFgNrp-MUVGRDnX_z-lSIuM4UGSM4 Finns säkert att hyra lite var stans... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 673 Postad torsdag kl 21:13 4 timmar sedan skrev excel319: Borde inte en ozongenerator kunna avhjälpa problemet. Ozon är ju giftigt vid längre exponering eller hög koncentration eller både och. Jag har en kraftig ozongenerator. Får väl placera den i båten om det fortsätter. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 30 Postad igår kl 09:17 Jag har kört ozon i min båt i flera säsonger. Dock bara en ganska svag ozongenerator inköpt på eBay men den har ändå gett en fräschare känsla i båten. Jag kör den bara då ingen är i båten (förståss!) och vintertid när båten står på land. Däremot lever små vita kryp även i min båt trots detta, så de kanske tål ozon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 21 Postad igår kl 12:02 2 hours ago, Carl_XII said: Däremot lever små vita kryp även i min båt trots detta, så de kanske tål ozon? Intressant att även du har dem, som skrev om läckande röstjärn och lite röta i inredningen i din båt. Jag tror de älskar ruttet organiskt material, för det är tydligt att de samlas där sådant finns i min båt. Där inläckage runnit längs något skott och under beslag där smuts ansamlats osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 328 Postad igår kl 12:42 40 minuter sedan skrev Virvelvind: Jag tror de älskar ruttet organiskt material, för det är tydligt att de samlas där sådant finns i min båt. Där inläckage runnit längs något skott och under beslag där smuts ansamlats osv. Där du inte har textiler eller andra känsliga material kan du tvätta med en ångtvätt. Ångtvättar ger 100 grader direkt efter munstycket och ca 80–90 grader en bit från munstycket. Finns vissa ångtvättar som ger upp mot 150 grader direkt efter munstycket. Finns säkert att hyra om du inte har någon. Ska man använda ozon för att utrota odjuren måste det nog vara stängt och tilltäppt så mycket det bara går för att undvika att frisk luft kommer in och ozonet smiter ut. Sen gäller det att hålla torrt och helst ner under 45% luftfuktighet. Riktiga avfuktare är betydligt bättre än "Torrbollar" och helst ska avfuktaren ha steglöst justerbart fuktområde eller att de går att ställa för kontinuerlig drift. Enda problemet med avfuktare är att man måste tömma vattentanken med jämna mellanrum om man inte kan leda ut spillvatten genom en slang. Här finns nyttiga fakta: https://stick.se/skadedjur/kvalster/ //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 069 Postad igår kl 17:13 Ozon kan väl förstöra inredningsmaterial såsom skumgummi!? AI.. ”För att bli av med kvalster, eller minska deras förekomst, måste du göra miljön mindre trivsam för dem genom att sänka luftfuktigheten, hålla temperaturen låg och minska tillgången på mat. Detta görs genom att vädra regelbundet, tvätta sängkläder och textilier i 60 grader, använda kvalsterskydd för madrasser och kuddar, samt dammsuga ofta.” Och det är väl det du redan gjort… I båten har jag inte haft några odjur, mer än snälla spindlar. Hemma däremot, AI föreslog att jag skulle sanera myror med gasolbrännare. I köket hade det inte fungerat, men kanske mellan betongplattorna på uteplatsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 21 Postad igår kl 17:33 Ångtvätt faller lite på att det är dålig och trång åtkomst i skrymslen och vrår. Att sterilisera öppna ytor som skrovsidor och skott är det säkert kanonbra till. Ozon verkar inte vara säkert att det är tillräckligt giftigt när jag läser runt, men det tänkte jag köra ett varv ändå. Har inget i båten som tar skada av det så lika bra att göra en behandling. Dynorna är bortförda och tyget ska tvättas i 60 grader, inga textilier kvar i båten. Avfuktning tror jag blir svårt. Jag får inte lämna el påslagen i båten. Dessutom finns en massa jobb att utföra i båten under vintern, så jag kommer springa där stup i kvarten. Därmed känns det inte aktuellt att lägga möda på att få båten så tät som den behöver vara för att det ska duga med passiv avfuktning med hemmagjord torrboll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 644 Postad 15 timmar sedan 2025-09-18 vid 13:22 skrev Virvelvind: Köpte ny båt i somras och valde med vett och vilje ett litet projekt med några inläckage att åtgärda. Har bytt lite balsa och jagat rätt på alla läckor så det går framåt och hopp finns om en torr och sund båt till nästa säsong. Men! Fukten har bjudit in små husdjur. Det finns gott om millimeterstora ljusa kvalster. De trivs helt klart bäst där det varit lite fuktigt och verkar hålla sig undan de ytor där det blivit torrt och rent efter min framfart. Men det är inte lätt att nå överallt under basinrede och dylikt med sanering. Förutom det uppenbara att tvätta som en galning och hålla båten så torr som möjligt, har ni några andra tips på hur man blir av med dem? Googles AI föreslog att jag skulle frysa möss i två dagar och sedan skölja dem och hänga dem. Jag tänkte i första hand ta in andra förslag innan jag går vidare med den ritualen. Är du säker på att det är Kvalster. I en äldre tråd på ämnet små oranga/ljusgula kryp så nämndes "boklöss" som jsg förstått är väldigt vanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 21 Postad 15 timmar sedan 12 minutes ago, Boanjohan said: Är du säker på att det är Kvalster. Nix, men spontant ser boklössen mer avlånga ut, tror mina är mer korta i kroppen. Kan ha fel. Ska hälsa på dem idag så jag kan fånga en och ordna en bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 062 Postad 11 timmar sedan 3 timmar sedan skrev Virvelvind: Nix, men spontant ser boklössen mer avlånga ut, tror mina är mer korta i kroppen. Kan ha fel. Ska hälsa på dem idag så jag kan fånga en och ordna en bild. Jag hittade en bra funktion i min Androidtelefon. Jag kan fota något, visa det i bildvisaren o hålla inne mittknappen längst ner. Då kommer det upp en Googlesökruta på skärmen. Strunta i rutan och rita en ring på fotot runt det du vill identifiera. Efter några sekunder kommer det ett svar på identifieringen. Jag har testat detta på blommor, fåglar, fästingar, teknikprylar mm. Att leta med hjälp av artikelnummer ger ofta hänvisning till produktsida. Oftast ett exakt svar. Ibland kan svaret vara lite yvigt men alltid inom rätt område. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser