SnabbSomVinden 0 Postad 9 September Som titeln lyder, vill införskaffa en plotter men vet inte vilken man ska skaffa. Har en Albin Express, kappseglar lite och har som mål att tävla lite mer seriöst. I dagsläget kör jag Skippo på min 13" surfplatta som sitter monterad i ett fäste vid sittbrunnen. Skippo visar fel kurs majoriteten av tiden och ibland hänger sig Skippo, går inte att förlita sig på den... Finns inte många ställen att montera en plotter och har inte lust att skapa stora hål för en plotter som visar sig vara kass. Vilken plotter ska man skaffa? Har inga behov av avancerade funktioner, behöver bara sjökort med stor skärm och kanske visa logg samt djupet. Bonus med AIS transponder. Har äldre Nexus logg & djup. Har tittat lite på följande plottrar men kan inget om båt-el eller vilka sjökort man ska ha. Simrad GO XSE, 9″ Simrad GO7 XSR B&G Vulcan 9 FS Onwa KP-27A 7" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 300 Postad 9 September Garmin 92 SV har jag som är ute och seglar mellan grynnor o skär i Vänern. Har också ett framåtseende ekolod kopplat till denna. Ser att det finns segel faciliteter, men jag nyttjar inte dessa. Klara mig bra ändå typ 70 - 80 nätter som jag ligger ute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 9 September Garmin har, tycker jag, väldigt pedagogiska menyer och logiska inställningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 708 Postad 9 September (redigerade) 2 timmar sedan skrev SnabbSomVinden: Vilken plotter ska man skaffa? Har inga behov av avancerade funktioner, behöver bara sjökort med stor skärm och kanske visa logg samt djupet. Bonus med AIS transponder. Vill du ha stor skärm så välj den största som plånboken och tilltänkta platsen rymmer. Jag har på senare år mest köpt Garmins grejer. Visserligen kör jag motorbåt men som @Hybroskriver så har de flesta plottrar funktioner för seglare också. Många seglare jag känner använder B&G. Vet inte riktigt varför. 2 timmar sedan skrev SnabbSomVinden: Finns inte många ställen att montera en plotter och har inte lust att skapa stora hål för en plotter som visar sig vara kass. Jag har sett någon som har plottern nere i ruffen med en lång arm som räcker upp till nedgångsluckan. Då kan de vrida den vid slag så de ser skärmen när de sitter uppe på relingen. Ett annat alternativ är att ha en skiva med hål för plottern där stängningluckan brukar sitta. Kolla bara att plottern syns i de vinklarna - även med polariserande solglasögon på - om ni använder det. Expressen var kul. Seglade den mycket för ca 40 år sedan. Redigerad 9 September av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 844 Postad 9 September Vi hade samma önskan, en Rymarine 9" plotter för fiske råkade vara billig när vi köpte den. Vi har monterat vår plotter på en böjlig gummiklädd arm, fast den sitter inte som på bilden längre. Det enda problemet var att få tag på en en meter lång arm som klarade vikten på plottern utan att böja sig. Det blev dyrt, typ 1500:- kronor. Det var det värt. Det är sex år sedan och det funkar fortfarande som det var tönkt. Om jag minns rätt beställde jag den från Taiwan som någon sorts varuprov till ett prototypbygga för ev. framtida större beställning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 90 Postad 10 September Skaffa en GPS-puck till din padda, det är troligtvis därför Skippo laggar för dig. Iphone mfl paddor inbyggda gpsmottagare övergår i något viloläge när man rör sig för långsamt. Någonstans över 8 knop krävs normalt för att det ska funka som den ska med den inbyggda sändaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SnabbSomVinden 0 Postad 10 September 12 hours ago, ChristerN said: Vill du ha stor skärm så välj den största som plånboken och tilltänkta platsen rymmer. Jag har på senare år mest köpt Garmins grejer. Visserligen kör jag motorbåt men som @Hybroskriver så har de flesta plottrar funktioner för seglare också. Många seglare jag känner använder B&G. Vet inte riktigt varför. Jag har sett någon som har plottern nere i ruffen med en lång arm som räcker upp till nedgångsluckan. Då kan de vrida den vid slag så de ser skärmen när de sitter uppe på relingen. Ett annat alternativ är att ha en skiva med hål för plottern där stängningluckan brukar sitta. Kolla bara att plottern syns i de vinklarna - även med polariserande solglasögon på - om ni använder det. Expressen var kul. Seglade den mycket för ca 40 år sedan. Verkar som att alla här kör Garmin och är nöjda? Vet att B&G brukade vara kända för att göra det bästa seglingsfokuserade & kappseglingsinstrumenten, alla kappseglare med pengar kör B&G. Åtminstone vad jag har märkt. Sen har jag fått höra att B&G inte alls är lika bra som de brukade vara. Men tittar man på alla plottrar så verkar alla vara Android-plattor med "extra funktioner". Litar inte riktigt på hur länge de håller innan de blir extremt slöa. Sedan verkar alla ingångsplottrar vara nästan 10 år gamla och på utförsäljning... Vet inte om det är värt att slå till på en plotter med 50% rabatt som sedan blir kass nästa år. https://www.seasea.se/instrument/plotter-gps/9-tums-skärm/simrad-go9-xse https://www.seasea.se/instrument/plotter-gps/9-tums-skärm/b-g-vulcan-9-fs-forward-scan I övrigt är Expressen riktigt kul, perfekta instegsbåten om man vill börja kappsegla. 9 hours ago, Mackey said: Vi hade samma önskan, en Rymarine 9" plotter för fiske råkade vara billig när vi köpte den. Vi har monterat vår plotter på en böjlig gummiklädd arm, fast den sitter inte som på bilden längre. Jag har en liknande lösning idag, tycker den fungerar utmärkt. Paddan sitter på ett rörligt fäste/arm på nedgångsluckan. Det går att skjuta in luckan för att gå in i båten och den sitter monterad i mitten. Den är något i vägen för skoten men inte så att det stör. 1 hour ago, -PLM- said: Skaffa en GPS-puck till din padda, det är troligtvis därför Skippo laggar för dig. Iphone mfl paddor inbyggda gpsmottagare övergår i något viloläge när man rör sig för långsamt. Någonstans över 8 knop krävs normalt för att det ska funka som den ska med den inbyggda sändaren. Har du lust att länka till någon produkt. Har en Android-padda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skeebum 3 Postad 10 September Seglingsfunktionerna får du nytta av först när du kan integrera fart och vind till gps'n. Simrad och B&G är till mångt och mycket samma grund. Men Simrad är mer fiske/båtåka medan B&G är segling. Värt att även titta på Garmin, men då rekomenderar jag att titta på GPSmap-serien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 114 Postad 10 September 15 timmar sedan skrev SnabbSomVinden: - - - Men tittar man på alla plottrar så verkar alla vara Android-plattor med "extra funktioner". Litar inte riktigt på hur länge de håller innan de blir extremt slöa. Sedan verkar alla ingångsplottrar vara nästan 10 år gamla och på utförsäljning... Vet inte om det är värt att slå till på en plotter med 50% rabatt som sedan blir kass nästa år. https://www.seasea.se/instrument/plotter-gps/9-tums-skärm/simrad-go9-xse https://www.seasea.se/instrument/plotter-gps/9-tums-skärm/b-g-vulcan-9-fs-forward-scan - - - En plotter blir inte slö för att den blir äldre. Sen är ofta nyare plotter snabbare än äldre men numera har utvecklingen kommit så långt att skillnaden i snabbhet är försumbar för normalanvändare. Det som däremot blivit bättre på nyare modeller är skärmarna som blivit mer högupplösta och lättlästa samtidigt som ljusstyrkan förbättrats (jag bytte själv plotter för ett par år sedan för att få bättre läsbarhet). Det är inte som en PC eller mobil med ständiga uppdateringar som gör att de blir långsammare.. Hittar du en utförsäljningsplotter som du trivs med så kommer den att fungera i flera år för dig. Min nya var ett demoex som var rejält nedsatt höstpris (betalade ca 55% av nypriset) men betydligt bättre prestanda än min gamla. Det som kan hända med en äldre plotter är att de byter format på elektroniska sjökort så det inte går att uppdatera sjökortet längre. De flesta som har plotter uppdaterar inte sjökorten frekvent så det är oftast ett icke-problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 47 Postad 11 September Om du har en Androidplatta skippa Skippo och ladda ner OpenCPN. Har använt det på dator och platta i massa år utan lagg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SnabbSomVinden 0 Postad 11 September On 9/10/2025 at 10:17 AM, Skeebum said: Seglingsfunktionerna får du nytta av först när du kan integrera fart och vind till gps'n. Simrad och B&G är till mångt och mycket samma grund. Men Simrad är mer fiske/båtåka medan B&G är segling. Värt att även titta på Garmin, men då rekomenderar jag att titta på GPSmap-serien. 13 hours ago, Lintott said: En plotter blir inte slö för att den blir äldre. Sen är ofta nyare plotter snabbare än äldre men numera har utvecklingen kommit så långt att skillnaden i snabbhet är försumbar för normalanvändare. Det som däremot blivit bättre på nyare modeller är skärmarna som blivit mer högupplösta och lättlästa samtidigt som ljusstyrkan förbättrats (jag bytte själv plotter för ett par år sedan för att få bättre läsbarhet). Det är inte som en PC eller mobil med ständiga uppdateringar som gör att de blir långsammare.. Hittar du en utförsäljningsplotter som du trivs med så kommer den att fungera i flera år för dig. Min nya var ett demoex som var rejält nedsatt höstpris (betalade ca 55% av nypriset) men betydligt bättre prestanda än min gamla. Det som kan hända med en äldre plotter är att de byter format på elektroniska sjökort så det inte går att uppdatera sjökortet längre. De flesta som har plotter uppdaterar inte sjökorten frekvent så det är oftast ett icke-problem. Blev lite sugen på en "B&G Vulcan9 Fs" efter allt, är på halva priset hos SeaSea. Kruxet är att jag inte har några vind-instrument så kommer inte kunna använda alla seglingsfunktioner. Sen är det mot klassreglerna att ha "nätverksanslutna" instrument samt elektroniks vindvisare. Tävlar inte direkt på SM-nivå men något att tänka på iaf. 24 minutes ago, b_syrsa said: Om du har en Androidplatta skippa Skippo och ladda ner OpenCPN. Har använt det på dator och platta i massa år utan lagg. Hur bra är sjökorten, googlade lite snabbt och hittade denna https://o-charts.org/shop/en/oesenc/29-se.html Tycker över lag att Skippo/Eniros sjökort är rätt trogna till papperskorten. Är snarare att appen är kass... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser