Mercury_44XS 342 Postad 22 September Är det en spricka i propelleraxeltätningen vid röda pilen? Kolla upp detta, om det är bara en antydan till spricka så bör denna bytas när båten står på landbacken. Passa även på att kolla upp dina motorfästen som såg lite taskiga ut. Skall du byta motorfästen bör de dimensioneras för ca dubbla motorvikten och ha relativt hårt gummi (Shore 50–60). Har för mig att VP D1–20 väger ca 135 kg med backslag och då skall det dubblas till 270 kg, sedan delas på fyra= 70–75 kg motorvikt per motorfäste, kanske t.o.m. lite mer ändå. Denna typ av installation med gummitassar och stum propelleraxel kräver 100% inriktning mellan backslag och propelleraxel. Hade varit optimalt med en flexibel koppling som t.ex. "Bullflex" eller "Centaflex A" (Hardyskiva) men det ser lite trångt ut för detta. Men får man plats med en flexibel koppling så kan man ha något mjukare motorfästen. Vibrationer reduceras betydligt och samtidigt får man bättre komfort, dessutom håller motorfästen och propelleraxeltätning mycket längre. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 4 Postad 22 September Bra ögon, det stämmer att det är en liten spricka i tätningen. Det åker upp på listan över höst/vårfix. Måste rodret av för att få bak axeln på pass mycket tro? De där mjuka kopplingarna var ju inte gratis (som om något nånsin är det i dessa sammanhang) 😄 Men jag kan ju i alla fall mäta upp och se om det är möjligt. Idag kom jag lite längre i alla fall. Jag skruvade loss spaken på ventilen, men konstigt nog tror jag inte problemet var att den var trasig. Hur jag än vred på skallen under spaken påverkade det inte vattenflödet alls. Hur är det möjligt? Om kulan gått i småbitar borde väl inte ventilen vara tät alls? Hade jag haft nån med mig hade jag kunnat testa ventilen med slangen av från impellerhuset men nu blev det för stressigt att ligga inkilad och skruva samtidigt som vattnet skvalade. Turligt nog hade jag köpt några såna här korkar på Classe som jag tänkte använda till bränsleslangen vid byte av finfilter. Trodde att man kunde köpa koniska pluggar var som helst, men icke. Så då blev impeller och packning bytta. Den gamla såg inte alls dålig ut egentligen, men lika bra att göra när jag ändå hade öppet. Locket är inte så fint precis. Kan man slipa det med nåt fint slippapper för att få det slätare? Jag körde silikonborttagning och skrapade så rent det gick. Korkarna funkade bra till bränsleslangen också, så även finfiltret byttes. Inget oroväckande inuti det vad jag kunde se. Jag vill byta motorfästena innan jag testar att starta igen. Oljebyte får väl bli om motorn faktiskt går och jag kan varmköra. Frågan är om jag ska ge mig på sötvattenkylningen nu också. Jag var lite nyfiken på att rensa värmeväxlaren och har beställt en packningssats till den. En störig grej dock - det ska finnas två ställen att tömma ut kylvätskan, bredvid oljefiltret och vid värmeväxlaren. Vid värmeväxlaren ser det ut som förväntat (plastskruv med nippel) men på andra sidan ser det ut så här: Fattar inte varför den sitter där? Den ser ju ut som originalgrön? För det är ju rätt skruv? Det blir meckigt att få ut kylvätskan på ett kontrollerat sätt därifrån. Kanske kan göra en ränna av silvertejp som jag gjort för diesel, impellerhuset mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 053 Postad 22 September 4 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Denna typ av installation med gummitassar och stum propelleraxel kräver 100% inriktning mellan backslag och propelleraxel. Detta är ingen "stum propelleraxel", den är ju flexibelt upphängd i gummi (Black Jack). För att ta upp vibrationerna från en motor på gummitassar. Däremot bör naturligtvis motor och axel linjera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 342 Postad 22 September 8 minuter sedan skrev Rascal: Detta är ingen "stum propelleraxel", den är ju flexibelt upphängd i gummi (Black Jack). Propelleraxen är stum, däremot är propelleraxeltätningen av typen "Black Jack" mer rörlig och förlåtande än en propellertätning med oljesmorda radialtätningar (packboxar) Alla propelleraxlar är ju stumma... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 053 Postad måndag kl 22:43 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Propelleraxen är stum, däremot är propelleraxeltätningen av typen "Black Jack" mer rörlig och förlåtande än en propellertätning med oljesmorda radialtätningar (packboxar) Alla propelleraxlar är ju stumma... //Pär Vet inte vad du menar när du skriver "stum" men axeln i tråden kan röra sig när när motorn gungar/vibrerar i sidled och min propelleraxel som sitter i ett Penta RB-backslag rör sig även framåt/bakåt för att inkoppling skall ske. Så alla axlar sitter inte stumt monterade. Även fett/oljesmorda axeltätningar tar upp motorns rörelser i sidled genom den svarta gummislang dom oftast är fastsatta med i axelröret. Axeln rör sig inte sidvägen i radialtätningarna eftersom det sitter ett lager i tätningen. Det är det lagret som kräver olja eller fett. Radialtätningarna kunde vara vattensmorda som i en vattenpump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 342 Postad tisdag kl 00:58 Stum är kanske lite tokigt ordval och kan missförstås men en propelleraxel skall/bör röra sig minimalt radiellt och den "flyter" i stävhylsan/cutlesslagret för minimal friktionsförlust då den roterar. Så en propelleraxel skall/bör ha så liten radiell rörelse som det bara går och om en kolvmotor (otto- eller dieselmotor) står på flexibla motorfästen så rör den sig medan propelleraxeln är "stum" i förhållande till motorn. Sedan finns det axiella krafter på propelleraxeln, när båten drivs framåt trycker propellern mot backslaget/motorn och när man backar blir det omvänt och propellern drar i backslaget/motorn, så det finns alltid en viss axiell rörelse när drivning sker. Mycket riktigt så rör sig propelleraxeln mer axiellt i ett backslag av den typen som te.x. Volvo Penta RB än den gör i andra typer av mekaniska eller hydrauliska backslag och det har med själva konstuktionen att göra. Motorer med backslag av denna typ bör helst sitta "stumt" monterade i motorbädden, dvs utan flexibla motorfästen som tillåter både radiell och axiell rörelse. Det går att montera på flexibla motorfästen men dessa måste vara mycket hårda i så fall. En propelleraxel "flexar" med sin fria längd och ju längre det är mellan backslagets axelfläns och stävhylsan, desto mer kan propelleraxeln flexa. Det är inga stora rörelser men vid kort avstånd blir påfrestningarna ofta tillräckligt stora för att förstöra en propelleraxeltätning. Därför är en propelleraxeltätning av "Black Jack" utförande betydligt bättre än en med radialtätningar även om den sistnämnda sitter på en bit gummislang som medger en viss flexibilitet och kan röra sig något radiellt. En vanlig radialtätning klarar inte för stora rörelser utan att läppen i tätningen slits ojämnt eller trycks så den blir oval och börjar läcka. Får en radialtätning dessutom dålig smörjning/kylning så bränns läppen och den börjar läcka. Det är en hel vetenskap det här och svårt att förklara med få ord eller bilder som visar och tyvärr är det alldeles för många båtar med inombordsmotor och backslag som går med för mjuka motorfästen i förhållande till övrig drivlina och oftast med läckande propelleraxeltätningar som följd. Har man flexibla motorfästen bör man kontrollera dessa tillsammans med propelleraxelns inrkting och propelleraxeltätning varje år. Har man däremot en flexibel koppling eller ännu bättre dubbla CV-knutar och trycklager mellan backslag och propelleraxel behöver man inte kontrollera så ofta men de bör kontrolleras med jämna mellanrum. Skall tilläggas att det är inte alla typer av backslag som kan monteras med CV-knutar och trycklager då detta eliminerar axiella rörelser i propelleraxeln. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 342 Postad tisdag kl 07:23 (redigerade) Tittade på ditt lock till sjövattenpumpen och kunde förstora bilden mer med iPad än med datorn. Dels är det en slitrand i centrum men det ser även ut som det är små gropar vid röda pilen och det är den delen som ligger strax under kammen vilket kan påverka pumpens kapacitet. Lägg ett våtslippappersark (A4) med kornstorlek 320–400 på ett plant och slätt underlag t.ex. glasskiva, bänkskiva etc. Spraya slippappret med lite vatten Lägg locket med denna sida som visas på bilden mot slippappret och dra fram och tillbaka några gånger. Man behöver hålla fast slippappret medan man drar locket fram och tillbaka på slippappret. Efter några drag så kommer man att se hur pass ojämnt eller slitet locket är. Är det inte för djupa ojämnheter kan man dra några gånger till för att jämna ut ytan. Men man kan inte slipa för mycket, man skall bara precis jämna till ytan. Är det för gropigt och ojämnt, byt lock. //Pär Redigerad tisdag kl 07:25 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 4 Postad tisdag kl 07:42 Tack för råd, nytt lock verkar inte vara så dyrt så jag borde beställt det samtidigt som allt annat. Jag ser först om det läcker när jag återstartar, annars får nog detta vänta tills jag står på land. Det börjar väl bli dags för upptagning, så får jag bara båten att gå mellan bryggan och upptagningsplatsen är jag nöjd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 053 Postad tisdag kl 19:15 18 timmar sedan skrev Mercury_44XS: En vanlig radialtätning klarar inte för stora rörelser utan att läppen i tätningen slits ojämnt eller trycks så den blir oval och börjar läcka. Får en radialtätning dessutom dålig smörjning/kylning så bränns läppen och den börjar läcka. Det är en hel vetenskap det här och svårt att förklara med få ord eller bilder som visar och tyvärr är det alldeles för många båtar med inombordsmotor och backslag som går med för mjuka motorfästen i förhållande till övrig drivlina och oftast med läckande propelleraxeltätningar som följd. Vi är nog överens i stort men det är inte radialtätningarna som tar upp vibrationerna från motorn, det gör lagret som sitter i den fett/oljesmorda lagerhållaren. Naturligtvis under förutsättning att inte lagret är slut och glappar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 4 Postad onsdag kl 17:45 Jag har påbörjat byte av motorfästen så smått. En fråga - måste jag lossa den där black jack-tätningen eller något annat (förutom kopplingen då) för att kunna skjuta tillbaka axeln lite inför injusteringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 291 Postad torsdag kl 07:16 2025-09-12 vid 09:56 skrev SCGB: Yes jag ska byta allt när mitt servicekit anländer, och kanske gör oljebyte också bara för att veta säkert när det är gjort. Jag har bara tankat en gång hittills och då var det HVO100 från landmack via dunk. Många säger ju att det ska funka bra, men det kanske ändå är större risk för bakterier? HVO100 ska vara lika bra eller bättre vad det gäller att slippa algtillväxt men får du vatten i tanken är det ju inte bra. Kommer du åt via manlucka så sug upp nån liter från botten av tanken när båten stått still på land i några dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 342 Postad torsdag kl 07:21 Nej du behöver inte lossa något annat men för sök att inte stöka för mycket med din propelleraxeltätning p.g.a. att det är en början till en spricka i den. Skulle den gå sönder så har du ett vattenläckage in... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 4 Postad fredag kl 12:44 Jag har kommit lite längre med bytet av motorfästen. Alla fästen på plats utan större problem. Tja en massa krångel var det ju, trångt och bökigt speciellt på styrbordssidan. Men mest dålig planering och småhinder som upptäcktes allt eftersom och som ledde till många vändor till Biltema. Nu få de nya fästena sätta sig några dagar innan jag gör injusteringen. Jag använde såna här för att lyfta/hålla motorn vilket funkade väldigt bra Finns det nåt smart sätt att kolla om motorn är helt i våg (lateralt)? Fästena framtill sitter på lite olika höjd, så jag kan inte bara mäta upp till fästplattan. Baktill tror jag att fästena i motorn är på samma nivå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 4 Postad fredag kl 20:16 Just det, en fråga till. De gamla motorfästena hade avlånga fästhål tvärs över i båda ändar. På de nya ser det bara ut så i ena änden. Det spelar väl ingen roll åt vilket hål fästena vänds, alltså om fästhålet som går att justera på sitter i fram eller bakkant? Lite svårt att förklara, hoppas att jag gör mig förstådd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 23 Postad igår kl 08:18 Lång tråd, mycket att läsa, jag har kanske missat, men har du bytt slang mellan tank o pump ?? Jag tycker den där du fick ut ur slangen ser ut som fragment från gummi, d.v.s från insidan av slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 4 Postad igår kl 08:20 (redigerade) Ja tråden har gått i alla möjliga riktningar för att jag har upptäckt saker längs vägen, jag borde kanske skapat flera trådar. Bra poäng med bränsleslangen, jag hade faktiskt tänkt byta dem. Men hur skulle gummiskräp kunna ta sig till tanken? Från returslangen då? Redigerad igår kl 08:23 av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 23 Postad igår kl 09:35 1 timme sedan skrev SCGB: Ja tråden har gått i alla möjliga riktningar för att jag har upptäckt saker längs vägen, jag borde kanske skapat flera trådar. Bra poäng med bränsleslangen, jag hade faktiskt tänkt byta dem. Men hur skulle gummiskräp kunna ta sig till tanken? Från returslangen då? Nä, jag tänkte inte så långt och kan inget om din motor och hur bränslet går. Kom bara o tänka på en bil med insprutnings motor som gick dålig och blev sur. Efter mycket mekande kom jag på att det var stopp i returledningen. Blåste vid motorn och hörde ett tydligt plång i tanken när stoppet lossnade. Då jag inte visste hur det såg ut i tanken, och om nått viktigt lossnat när jag blåste plockades tanken ner. Det var nästan som en kula av gummi fragment. Plaströr hela vägen, men ca 10 cm gummislang innan tanken. Den var fin utvändigt, men hade lösts upp invändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser