Georg_Ohm 5 006 Postad lördag kl 14:31 Efter att ha bytt generator för några år sedan, och nu läser gamla uppgifter i loggboken, ser jag att motorn tidigare varvat 3200 rpm vid 17 knop. Nu visar varvräknaren 2500 rpm vid samma hastighet. Visserligen har jag även bytt propeller, B3 till J3, men det skall kanske inte inverka, J3 s inre propeller är fyrbladig, B3 var trebladig. Max varvtal nu är 2700, förr var den 3400 rpm. Så jag funderar på om det är det att generatorns anslutning ”W” som ger ett annat värde, visst är det så att W lämnar en signal direkt från en av spolarna, alltså en växelspänning vars frekvens är relaterad till hur snabbt generatorn snurrar, eller är det Ws utspänning som varvräknaren räknar om till ett varvtal? Så kom jag in på en annan tanke, om det var den fyra år gamla turbon som redan lagt av, men det skulle ju märkas på andra sätt, kan jag tycka. Eftersom det numera efterfrågas typskyltar vid motorfrågor så lägger jag ut en bild på en sådan 😇. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 769 Postad lördag kl 14:48 Även om generatorn i sig skulle ha samma antal lindningar och pulser ut på W per generatorvarv (inte säkert), så är ju motorvarvet även en faktor i förhållande till remskivestorlekarna. Dvs om du bytt generator inklusive remskivan räcker det ju med att bara den nya är liiiite annorlunda i storlek för att gamla korrigeringsvärdet och därmed varvtalsindikeringen inte längre skall stämma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 006 Postad lördag kl 15:03 13 minuter sedan skrev IngemarE: Även om generatorn i sig skulle ha samma antal lindningar och pulser ut på W per generatorvarv (inte säkert), så är ju motorvarvet även en faktor i förhållande till remskivestorlekarna. Dvs om du bytt generator inklusive remskivan räcker det ju med att bara den nya är liiiite annorlunda i storlek för att gamla korrigeringsvärdet och därmed varvtalsindikeringen inte längre skall stämma. Jag kunde ju ha skrivit det, men generatorn levererades utan remskiva, så jag återanvände originalet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 260 Postad lördag kl 15:15 (redigerade) Skolexempel på typskylten, högsta betyg👍 Jag frågade AI och chat nånting (Thing, the Addams Family) men de hade inget bra svar😉 Jag är definitivt ingen elektriker men (nu får ni andra elkunniga rätta mig om jag skriver fel) har för mig att W räknar antalet pulser/frekvens? per varv och skickar en signal till varvräknaren. Så är det på utombordare iaf och på vissa finns det i instruktionerna att man skall ställa om en pil på ett vred baksidan så den pekar mot rätt siffra/bokstav beroende på vilken stator som satt på motorn för att varvräknaren skall visa rätt. Nedan ett exempel från ett Amerikanskt forum: Hittade ingen anna bra bild, så det fick bli denna. Har aldrig tänkt på det att signalen kanske ändras om man byter generator, har aldrig hänt för mig att någon varvräknare visat fel vid generatorbyte på en dieselmotor. På bensinmotorer med drev eller backslag går signalen via tändspole på gamla brytarsystem och via ECM på nyare med brytarlösa tändsystem, någon enstaka tar signalen från vevaxelsensorn men även den går via ECM. Din varvräknare visar ju nu 700 r/min mindre vid 17 knop men vad visar den när motorn går på låg tomgång? Skiljer det något i stigning mellan propellrarna? Man brukar räkna grovt 100–200 r/min per tum stigning. En fyrbladig propeller har ju ifs större bladarea än en trebladig. Överlåter resten till de som kan mer el än vad jag kan, jag brukade skolka de lektionerna vi satt och lödde kretskort i tekniken på högstadiet. //Pär Redigerad lördag kl 15:25 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 006 Postad lördag kl 16:04 (redigerade) 49 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Skolexempel på typskylten, högsta betyg👍 Jag frågade AI och chat nånting (Thing, the Addams Family) men de hade inget bra svar😉 Jag är definitivt ingen elektriker men (nu får ni andra elkunniga rätta mig om jag skriver fel) har för mig att W räknar antalet pulser/frekvens? per varv och skickar en signal till varvräknaren. Så är det på utombordare iaf och på vissa finns det i instruktionerna att man skall ställa om en pil på ett vred baksidan så den pekar mot rätt siffra/bokstav beroende på vilken stator som satt på motorn för att varvräknaren skall visa rätt. Nedan ett exempel från ett Amerikanskt forum: Hittade ingen anna bra bild, så det fick bli denna. Har aldrig tänkt på det att signalen kanske ändras om man byter generator, har aldrig hänt för mig att någon varvräknare visat fel vid generatorbyte på en dieselmotor. På bensinmotorer med drev eller backslag går signalen via tändspole på gamla brytarsystem och via ECM på nyare med brytarlösa tändsystem, någon enstaka tar signalen från vevaxelsensorn men även den går via ECM. Din varvräknare visar ju nu 700 r/min mindre vid 17 knop men vad visar den när motorn går på låg tomgång? Skiljer det något i stigning mellan propellrarna? Man brukar räkna grovt 100–200 r/min per tum stigning. En fyrbladig propeller har ju ifs större bladarea än en trebladig. Överlåter resten till de som kan mer el än vad jag kan, jag brukade skolka de lektionerna vi satt och lödde kretskort i tekniken på högstadiet. //Pär Jag skulle kanske visat en typskylt från generatorn, men en sådan finns inte. Vi tomgång innan generatorbytet var det ungefär 750 rpm, likadant efter bytet. Det finns ytterligare en varvräknare vid den yttre styrplatsen, den visar likadant vid tomgång, men sedan vet jag inte eftersom jag aldrig använder den styrplatsen ute till havs. Möjligen, kanske man kan programmera om V-Ps varvräknare? (Jag har för övrigt en ”The Thing” hemma i garaget, den har numera växelströmsgenerator men ingen varvräknare. Heter egentligen VW typ 181) Redigerad lördag kl 16:06 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 501 Postad lördag kl 16:26 För att veta om det är varvtalet som ändrats eller om det är generatorn som ger fel utdata så går det ju alltid att verifiera varvtalet med en varvtalsräknare. Kanske du kan låna en av någon, annars tar Biltema 400kr för den. Men eftersom du finns i Göteborgsområdet så kan du för 100kr hyra en av SXK: https://sxk.se/vastkustkretsen/hyra-instrument-och-verktyg 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 006 Postad lördag kl 17:53 1 timme sedan skrev ABC: För att veta om det är varvtalet som ändrats eller om det är generatorn som ger fel utdata så går det ju alltid att verifiera varvtalet med en varvtalsräknare. Kanske du kan låna en av någon, annars tar Biltema 400kr för den. Men eftersom du finns i Göteborgsområdet så kan du för 100kr hyra en av SXK: https://sxk.se/vastkustkretsen/hyra-instrument-och-verktyg Ja tanken har slagit mig att jag kanske skall komplettera min samling av elektroniska mätinstrument med en varvräknare, kanske är bra att ha en sådan på hyllan att användas v.b. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 260 Postad lördag kl 21:01 Kan detta vara till någon nytta: //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 260 Postad lördag kl 21:24 Glömde denna: https://www.marinexpress.se/pdf/tips/Installation Varvraknare 873992 kodning.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 283 Postad lördag kl 23:20 Laddtryckskontroll, så får du reda på om turbon sköter sitt. Med tanke på att du bytt propellrar och att tomgångsvarvtalet visar samma som tidigare generator så ska du börja med varvtalsmätning på svängningsdämparen som jämförelse. Om den linjära funktionen (pulser ift varvtal) avviker så är det något konstigt med frekvensen ifrån nya varvräknaren . Är den ifrån en känd tillverkare om du vet inköpsställe. Med multimeter kan du mäta frekvensen på W-signalen. Det går då att matematiskt jämföra pulser vid tomgång med aktuellt varvtal c:a 750 . Sen får du mäta vid maxvarv och räkna. Instruktionen med offset koder till VP:s (VDO) varvräknare innebär parallellförskjutning ifall remskiveförhållandet avviker. I min verktygsarsenal finns en laservarvtalsmätare och ett rejält Fluke instrument med bl a frekvens mätning och simulering. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 261 Postad söndag kl 10:29 Men J3 och B3 är ju äpple och päron har jag förstått men jag kan inte säga hur mycket det skiljer, så att farten inte är den samma vid samma varvtal kan ju ha sin förklaring, men det kan ju inte vara så mycket som 700 varv. Men jag har samma ”problem” på mina två 31:or likadana generatorer utbytta på samma gång men för den ena motorn visar varvtalet alltid ca 100 rpm mer och det hörs ju tydligt, så jag synkar alltid varvtalen med örat (som att stämma en gitarr) istället för att kika på varvräknarna. Att ändra remspänning eller byta remmar verkar inte hjälpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 726 Postad söndag kl 10:58 28 minuter sedan skrev Makro: J3 och B3 är ju äpple och päron har jag förstått Helt riktigt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 006 Postad söndag kl 11:55 1 timme sedan skrev Makro: Men J3 och B3 är ju äpple och päron har jag förstått men jag kan inte säga hur mycket det skiljer, så att farten inte är den samma vid samma varvtal kan ju ha sin förklaring, men det kan ju inte vara så mycket som 700 varv. Men jag har samma ”problem” på mina två 31:or likadana generatorer utbytta på samma gång men för den ena motorn visar varvtalet alltid ca 100 rpm mer och det hörs ju tydligt, så jag synkar alltid varvtalen med örat (som att stämma en gitarr) istället för att kika på varvräknarna. Att ändra remspänning eller byta remmar verkar inte hjälpa. 52 minuter sedan skrev Volvo_Penta: Helt riktigt. Skit samma, propellerbytet skedde efter generatorbytet. Maxhastigheten är detsamma innan och efter propellerbytet. Jag är nog mer inne på att det är båda varvräknarna som visar fel, dom vidas samma värde, och då misstänker jag att det är generatorn som ger en annan signal ut än vad originalgenertorn gjorde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 283 Postad söndag kl 13:14 Generator ifrån ??? Varvtalsmät ! Tomgångsvarvet kanske avvek 10-15% ? Prova med separat W-kabel generator till varvräknare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 006 Postad söndag kl 16:32 3 timmar sedan skrev NW355: Generator ifrån ??? Varvtalsmät ! Tomgångsvarvet kanske avvek 10-15% ? Prova med separat W-kabel generator till varvräknare. Från Olssons i Ellös. Skall köpa eller låna en elektronisk varvräknare. Nej det är väldigt stabilt. Jag har justerat det till 500 rpm, var lägre förut men då protesterade oljetryckslarmet vid tomgång med varm motor. Nej, det blir för jobbigt. Kabeldragning, tillfällig eller permanent är det absolut tråkigaste jag vet. Sedan tror jag inte att jag har nån sådan lång kabel i rätt kulör….😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 283 Postad söndag kl 21:33 OIE kanske en Mahle eller Kina variant, den senare med stabil puls på W. Avvikelse var mellan tomgångsvarvet på generator tidigare och nuvarande. "Vi tomgång innan generatorbytet var det ungefär 750 rpm, likadant efter bytet." Var det exakt samma varvtal eller skiljde det 50 rpm kanske? 500 rpm mätt med W på generator. Inte under 625 rpm. KAD44/300 min 590rpm. Provkabel är för att se om du har dålig kontakt i ordinarie system på vägen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser