Tokfaneller 0 Postad 4 Augusti Finns det något tips på hur man får focken att stå kvar i lovart när man saxar seglen vid plattläns, utan att spira den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 446 Postad 4 Augusti Om du ska segla länge med seglet åt samma håll kan du ta en extra lina och fästa i skothornet och därefter i relingslisten (eller annat lämpligt) i höjd med där du vill ha seglet. Det blir inte perfekt, men förhindrar att det faller ihop helt eller fladdrar över på andra sidan. Funkar förstås bäst på en smal fock. Med en lång genua hjälper det nog inte mycket... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 39 Postad 4 Augusti Nej det går inte... Men jag brukar köra med storen i lovart, men inte mer än max 5 grader, och med lugn sjö, då kan det funka ganska bra , men det kräver mycket noggrann styrning, och helst med preventergaj på bommen. Perra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 337 Postad 4 Augusti Jag gillar inte okontrollerade slänggippar med risk för skador på båt och besättning, så jag skotar focken i lovart och storen i lä och skär c:a tio grader från vinden. Helst skall man då spira focken, men är jag lat och inte har så bråttom skotar jag hem storen till sisådär 45 grader och låter storseglet fylla focken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 233 Postad 5 Augusti En annan gör nästan som Peter_K fast tvärtom. Jag sätter genuan i lä å storen i lovart men drar en lina från bommen å framåt som preventer via ett block å så tillbaka till spinackerbeslaget. Då kan jag snabbt släppa den linan om det skulle hända nått. Vinden från storen hjälper till att fylla genuan då. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 759 Postad 6 Augusti 2025-08-05 vid 00:33 skrev Peter_K: Jag gillar inte okontrollerade slänggippar med risk för skador på båt och besättning, Hände mig igår och ett antal travare slets sönder, plasten sprack helt enkelt. Liknande har hänt förut utan att något skadats, men igår kom en mycket kraftig vindby som säkert var närmare kulingstyrka. Detta, kanske tillsammans med att plasten i travarna åldrats under 14 år, gjorde att travarna gick sönder som sagt. Vi var nästan hemma (bara 2 M kvar) så det gjorde inte något egentligen, men jag hade ju hellre haft travarna kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 759 Postad 7 Augusti 2025-08-06 vid 08:10 skrev Mackey: 2025-08-05 vid 00:33 skrev Peter_K: Jag gillar inte okontrollerade slänggippar med risk för skador på båt och besättning, Hände mig igår och ett antal travare slets sönder, plasten sprack helt enkelt. Det verkar ju inte så svårt att sy i nya travare, men helt onödigt jobb.https://www.youtube.com/watch?v=xZi-NO7vKVE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 581 Postad 7 Augusti (redigerade) Själv använder jag en jippbroms i form av en klätteråtta Redigerad 7 Augusti av excel319 Stavfel rättat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 759 Postad 7 Augusti 6 timmar sedan skrev excel319: Själv använder jag en jippbroms i form av en klätteråtta Utmärkt att använda en klätteråtta. Vi hamnade i ett man över bord läge, eller vi hade snarare tappat något över bord. Vi har aldrig haft några problem med jippar tidigare, vårt storsegel är rätt litet eftersom vi har mastheadrigg. Samtidigt kom det kraftiga vindbyar lite halvt överraskande. När jag kollade närmaste station på ViVa så var byarna på 19 m/s ocb då är det ju både dumt och korkat att jippa. Vi använder mycket utrustning fråm klättringens värld: Klätterkikar för förtöjning, mycket bättre än båtvärldens bergkilar. Slitskydd när förtöjningslinorna dras så att de skaver mot berg, vet inte ens om båtvärlden har något praktiskt slitskydd. Klättersele, känns mycket bättre och säkrare än en traditionell båtnansstol om man måste upp i masten. Klätterprylar är dessutom mycket billigare än båtprylar även om funktionen är densamma elker ofta bättre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 051 Postad 9 Augusti Jag har "fattigmansbromsen med firningsåtta" som jag monterar när det blir risk för gippar o blåser mycket. Trots den undviker jag att göra även kontrollerade gippar genom att skota hem storen i hårda vindar. En segelmakare lärde mig en metod att göra "kontrollerade slänggippar" som vi använder. Börja med att fira ut bommen så den nästan nuddar vanten. Skota över focken åt motsatt håll så den drar. Utan att röra skoten så gör jag sedan en gir så jag provocerar fram en gipp. Det gäller att göra giren rejält skarpt så båten hinner komma så långt att när bommen hinner över till motsatta sidan så ska den inte nå fram till vanten (focken hjälper till att dra båten så du inte tappar fart). Sedan är det bara att mjukt svänga tillbaka mot undanvindskursen och trimma skoten för den nya kursen. Första gången var det lite shaky (det blåste rätt friskt) men efter några försök så var vi väldigt bekväma med metoden. Börja att öva i lite måttliga vindar första gångerna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 290 Postad 10 Augusti 21 timmar sedan skrev Lintott: Första gången var det lite shaky (det blåste rätt friskt) men efter några försök så var vi väldigt bekväma med metoden. Börja att öva i lite måttliga vindar första gångerna. Det gäller att alla i besättningen är med på notorna bara för bommen kommer med en väldig fart över sittbrunnen. Smart annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 446 Postad 10 Augusti (redigerade) Storseglet ger mycket drivkraft även "baklänges". Jag seglar läns i lite hårdare vind med storseglet hårt skotat i mitten i stället för utsläppt. Jag har testat utan försegel med storseglet utsläppt och skotat i mitten, och fartskillnaden är liten. Ingen risk för att seglet svänger över okontrollerat. Redigerad 10 Augusti av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser